Harmittaako muita kivijalkakauppojen ja monien ravintoloiden ahdinko?
Itse olen kaupungissani katsellut viimeisen pari vuotta asiaa siltä kantilta, että kyllä harmittaa kivijalan puolesta. Uusia ravintolaideoita putkahtelee aina silloin tällöin, mutta eipä niissä juuri kukaan käy. Sensijaan MC, Hese ja kebupaikat sekä pitsat/Kotipitsat menestyvät. Niissä ramppaa porukkaa vaikka kuinka. Itsekin ajattelen, että 35€ ravintolaruoasta on paljon, mutta toisaalta sama raha menee kun käyt 3-5 kertaa pikaruokassa syömässä likaisessa ympäristössä. Kunnon ravintolassa sinulla olisi sentään hetki aikaa ja laatua elämässä.
Sama kivijalkakaupoissa, huutavat tyhjyyttää asiakkasta kun ihmiset suorastaan raivokkaasti ravaavat Postin ja K-Marketin tiskillä harrastamassa nouda-palauta-rumbaa nettikauppojen lähestysten kanssa. Kunpa joskus ihmiset taas arvostaisivat palvelua, konkreettista esim. vaaterekin kohtaamista ja sovittamista sekä näin tekisivät kerralla pysyvämpiä ostoksia. Myös materian määrän tarpeellisuus hämärtyy kun netistä saa halvemmalla. Voidaan ostaa "kahdet samalla" hinnalla. Luontokin kiittäisi kun ihmiset maksaisivat kunnolla siitä yhdestä hyvästä ja pysyvästä hankinnasta.
Kommentit (49)
Kyllä kaupunkien autioituminen harmittaa, mutta sen lisäksi, ettei ole ylimääräistä rahaa, en myöskään tykkää käydä pienissä kaupoissa, joissa myynä tuijottaa joka liikettä. Haluan katsella ja sovitella rauhassa. Toki olen niissäkin silloin tällöin asioinut, jos vaikka näen näyteikkunassa kivan takin ja hintakin on ok. Tai jos kyseessä on tuote, jota ei tarvitse sovittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kivijalkaliikkeessä töissä ja meillä menee hyvin. Joskus tosin tapahtuu sitä, että asiakkaat käyttävät kivijalkaliikkeen asiantuntemusta hyväkseen: voivat viedä helposti 20-30 min asiakaspalvelijan aikaa ja sitten palvelun lopuksi täräyttävät että kiitos, mutta tilaan tämän netistä. Törkeää, mutta onneksi harvinaista hyväksikäyttöä.
Miksi sitten kivijalkakaupassa on kalliimpaa?
-asiakaspalvelijat, heidät koulutetaan ja he ovat paikalla asiakkaita varten. He muuten maksavat veronsa kyseiseen kaupunkiin ja kotimaahan, minne ne Amazoniin laitetut rahat menee? Asiantuntemus maksaa, mutta suuri enemmistö arvostaa tätä asiantuntemusta ja kokee, että se helpottaa ostamista. Näillä asiakaspalvelijoilla on töitä niin kauan kuin kivijalkaliike on olemassa.
-kivijalan vuokra. Kaupungin paraatipaikka maksaa, mutta se on asiakkaille kätevästi saavutettavissa. On varmasti kiva pystyä tunnustelemaan, tutkimaan ja kokeilemaan tuotetta ennen ostopäätöstä sen sijaan että tilaisi sian säkissä.
-logistiikka. Tuotteet eivät ilmesty teleportilla Euroopasta/maailmalta, vaan ne pitää kuljettaa ja tämä kuljetus maksaa. Mitä isompi yritys, sitä enemmän tavaramassaa, jolloin kustannus per tuote laskee.
-Suomen verotus vs. muiden maiden verotus. Jo Suomen alv tekee Suomen hinnoista kalliimpia kuin joissain toisissa maissa. Mutta koska me Suomessa asumme, niin eikö meidän kannata laittaa meidän rahat oman maan kehittämiseen verojen kautta. Jostain kehittyvästä maasta voi saada tuotteen halvemmalla, mutta ei siellä sitten verojakaan kerätä, siellä ei ole peruskoulujärjestelmää, ei terveydenhuoltoa, ei mitään mikä Suomessa on hyvin ja mikä yhteisillä varoilla on kehitetty.
Kivijalkaliikkeestä ostaminen tukee suomalaisia työntekijöitä, kotikaupunkia ja kotimaata. Kannattaa miettiä sitä. Tämä on laajempi asia kuin "minä-minä ja minun mahdollisuuteni säästää pari euroa."
Enkö arvakkin oikein että iloitsit kun 2000 luvun alussa alkoi ulkomaalaista halpaa työvoimaa vyörymään maahan? Kantasuomalaiset työttömiksi tai palkka laskuun.
Tämä on nyt se toinen puoli että tilataan tuotteetkin sieltä mistä ne työntekijät tulee.
Sitä saa mitä tilaa.
Väärin arvattu. Olen ammattiyhdistysten ja työntekijöiden oikeuksien kannattaja. Ennen omaa uralla ylenemistä olin itsekin rivityöntekijä, miksi ihmeessä haluaisin nyt talloa heidät. Päinvastoin, tyytyväinen työntekijä tekee parempaa tulosta. Erilaisiin palkitsemisjärjestelmiin ja etuihin kannattaa aivan ehdottomasti panostaa, tämä on tutkittu fakta. Mitään ideologista tai rakenteellista rasismia tässä ei ole, mutta sinä taidat nähdä sitä ihan joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tavallaan harmittaa, kun kaupunkikuva autioituu. Kävimme kesällä etelä-Ranskassa lomalla ja siellä kulttuuri oli ihan erilainen. Pieniä kahviloita ja liikkeitä ja kaikissa riitti väkeä. Esimerkiksi täällä mainittu Tampereen keskusta on ihan autio ja narkkareita kaikki aukiot täynnä. Ei kovin viihtyisää.
Erilainen kulttuuri. Erilaiset arvot. Kauppiaat eivät kyni ympäristöään putipuhtaaksi rahoista että kuluttajat on pakotettuja tilaamaan verkosta halvemmalla.
Suomessa kauppiaat itkee kun he menettävät rahastusmahdollisuuden verkkokauppojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tavallaan harmittaa, kun kaupunkikuva autioituu. Kävimme kesällä etelä-Ranskassa lomalla ja siellä kulttuuri oli ihan erilainen. Pieniä kahviloita ja liikkeitä ja kaikissa riitti väkeä. Esimerkiksi täällä mainittu Tampereen keskusta on ihan autio ja narkkareita kaikki aukiot täynnä. Ei kovin viihtyisää.
Ranskalaiselle naiselle tai miehelle ei ole mitenkään outoa, että ostetaan luksustuote, esimerkiksi 300 euron kaulahuivi kivijalkaliikkeestä. He kun osaavat ajatella klassisen ja kestävän tyylin päälle eritavalla kuin suomalaiset joiden on saavat se kiinalainen viskoosi-paska-huivi vitosella jotta on varaa ostaa 17 erilaista huivia tulevina vuosina.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua harmita huonojen ravintoloiden kaatumiset. Paikassa on joku vika, jos ei menesty.
Juu, Mc Donaldsissa ja Hesessä ei mitään vikaa ravintolana ole koska menestyvät hyvin!
En pidä niitä ravintoloina tässä kontekstissa.
Hese, Makkari ja muut pikaruokapaikat pystyvat vastaamaan asiakkaiden tiettyyn tarpeeseen paremmin kuin monet muut ravintolat, siksi ne menestyvat. Menestyskriteereina on usein palvelun nopeus, ruuan hinta, saavutettavuus ja aukioloalat. Lisaksi ketjubusineksessa viela asiakas tietaa tarkalleen mita saa kun tilaan Big Macin - erinomainen turvasatama ulkomailla tarpeen tullen.
Miten tämä nyt liittyy siihen, että minua ei harmita jos huonona pitämäni ravintola ei menesty vaan kaatuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilainen kulttuuri. Erilaiset arvot. Kauppiaat eivät kyni ympäristöään putipuhtaaksi rahoista että kuluttajat on pakotettuja tilaamaan verkosta halvemmalla.
Suomessa kauppiaat itkee kun he menettävät rahastusmahdollisuuden verkkokauppojen takia.
Kerro ihmeessä vähän mitä tarkoitat? Meinaatko, että laatutuotteilla on kovinkin eri hintalappu Ranskassa? Sitä paitsi kahviloita nyt ei oikein voi verrata ainakaan nettitilaamisen suhteen.
Suomalaisen ravintolatarjonnan ongelma on kunnollisten keskitason paikkojen puute. Pikamättöä kyllä löytyy - oli sitten sen laadusta mitä mieltä tahansa - ja myös laadukkaita kalliita paikkoja löytyy. Kunnolliset keskitason paikkoja on liian vähän. Amarillot ja Huviretket ovat silkkaa roskaa. Muualla Euroopassa on yleensä helppo löytää kunnollista tuoretta ruokaa. Ei välttämättä mitään ihmeellistä, mutta hyvää. S-ketjun "ravintoloissa" tarjotut pakastepihveistä tehdyt annoshampurilaiset, voi tsiisus... Ja pubeissa tarjotaan kunnollista ruokaa. Suomalaisissa "pubeissa" känniset rähisee.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen ravintolatarjonnan ongelma on kunnollisten keskitason paikkojen puute. Pikamättöä kyllä löytyy - oli sitten sen laadusta mitä mieltä tahansa - ja myös laadukkaita kalliita paikkoja löytyy. Kunnolliset keskitason paikkoja on liian vähän. Amarillot ja Huviretket ovat silkkaa roskaa. Muualla Euroopassa on yleensä helppo löytää kunnollista tuoretta ruokaa. Ei välttämättä mitään ihmeellistä, mutta hyvää. S-ketjun "ravintoloissa" tarjotut pakastepihveistä tehdyt annoshampurilaiset, voi tsiisus... Ja pubeissa tarjotaan kunnollista ruokaa. Suomalaisissa "pubeissa" känniset rähisee.
Tätä juuri tarkoitin, kun ketjun alussa kirjoittelin. Minä en millään muotoa vastusta pikaruokapaikkoja enkä sen puoleen mitään fine dining -paikkojakaan, mutta niissä tuntuu, että yleensä saa mitä tilaa, tulee sille rahalle vastinetta. Sellaiset rennot paikat, joissa käydä perheen tai kaverien kanssa illalla silloin tällöin, muulloinkin kuin kymmenen vuoden välein hääpäivänä, ovat hintalaatusuhteeltaan paljon huonompia. Muistan, kun monta vuotta sitten kävin esim. Rossossa ja alkupalana oli paahtoleipää ja purkista punaista pestoa. Se oli jotenkin itselläni sellainen käännekohta, jolloin tajusin, että en halua tästä maksaa. Oikeasti minussa jossain mättöpaikassa tyyliin S-ryhmän Buffa on vähintään yhtä hyvät ruoat kuin näissä joissain ketjuravintoloissa (vaikka juuri samaisen S-ryhmän), jotka kuitenkin yrittävät profiloitua hienommaksi paikaksi, jossa viettää aikaa ystävien kanssa.
Ranskalaiselle naiselle tai miehelle ei ole mitenkään outoa, että ostetaan luksustuote, esimerkiksi 300 euron kaulahuivi kivijalkaliikkeestä. He kun osaavat ajatella klassisen ja kestävän tyylin päälle eritavalla kuin suomalaiset joiden on saavat se kiinalainen viskoosi-paska-huivi vitosella jotta on varaa ostaa 17 erilaista huivia tulevina vuosina.