Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?

Vierailija
22.08.2018 |

Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?

Kommentit (307)

Vierailija
161/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että niin monen mielestä vauva pitäisi jättää ikääntyville sukulaisille hoitoon vain koska he niin haluavat ja jos niin ei tee on vanhemmissa jotain vikaa.

Et osaa lukea?

Täällä on sanottu että ei ole pakko viedä, jos vanhemmat ei halua. Ja ihmetelty näitä satuja ja tarinoita.

Vierailija
162/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outoa, että niin monen mielestä vauva pitäisi jättää ikääntyville sukulaisille hoitoon vain koska he niin haluavat ja jos niin ei tee on vanhemmissa jotain vikaa.

Mistä sen käsityksen olet saanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sano että pitäisi, mutten ymmärrä miksei voisi. Jos isovanhempien harras toive on hoitaa vauvaa keskenään, mielestäni vauvan voi aivan hyvin jättää vaikka tunniksi vaikkei olisi mitään erityistä hoitotarvettakaan.

Esikoisten äidit jäävät helposti vauvakuplaan ja kuvittelevat, että vauva on suunnilleen hegenvaarassa kenen tahansa muun kuin äidin kanssa. Isällekin vauva jätetään hoitoon (!) siksi aikaa, kun äiti piipahtaa nopeasti kampaajalla tms.

Vierailija
164/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi. 

Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)

AP

Hän ajatteli ilmeisesti sitä, että kolmevuotias on niin vikkelä jaloistaan, että mummo ei pysy perässä.

Sanoit, että miehesi on 44v. Oletko itsekin samaa ikäluokkaa? Olette ns. vanhat vanhemmat esikoiselle. He ovat usein ylihuolehtivia, epävarmoja ja tarkkoja, hysteerisiäkin. Viesteistäsi huokuu jonkinlainen ylireagointi.

Kannattaisi nyt rauhoittua ja kysyä apua vaikka neuvolasta näihin ongelmiin.

Olen itse 36. Tarkka olen tietenkin, mutta en hysteerinen. En oikein ymmärrä että mihin ongelmiin minun pitäisi sinun mielestä pyytää neuvolasta apua. Siihenkö, että en halua jättää 6 kk ikäistä vauvaa 70-vuotiaalle hoitoon. Jos sanon tuon asian neuvolassa, niin neuvolan terveydenhoitaja vastaa minulle varmaan, että se on ihan ok jos ei halua.

AP

Eikö neuvolan terv.hoitaja tai lääkäri voi olla 70v kun eläkeikä on 65v ja moni tekee töitä lähes 70v.

Sama päiväkodissa.

Ainakin meidän kaupungin päiväkodissa ja terv.keskuksessa käytetään sijaisena paljon eläkeläisiä, kun heillä on työkokemusta ja pääsevät nopealla aikataululla töihin.

Kerroin aloituksessani, että appivanhempani ovat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. He eivät enää ole eivätkä olisi työkykyisiä. Tiedän, että moni muu 70-vuotias voi ollakin.

AP

Miksi väitit aloituksessa, että ovat ikäisekseen hyväkuntoisia? Tunnen seitsenkymppisiä, jotka juoksevat maratoneja. Normaali 70-vuotias pystyy helposti hoitamaan puolivuotiasta pari tuntia. Vaikka ei olisi edes ikäisekseen hyväkuntoinen.

Vierailija
165/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista viesteistä joissa ap:tä sanotaan hysteeriseksi tai kehoitetaan ottamaan yhteyttä neuvolaan. Tai sanotaan että äiti on liikaa lapsensa kanssa tai vihjataan että lapselta riistetään sukulaisuhteet kun sitä ei anneta hoitoon. Oli ehkä muitakin mutta en nyt ulkoa muista.

Vierailija
166/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista viesteistä joissa ap:tä sanotaan hysteeriseksi tai kehoitetaan ottamaan yhteyttä neuvolaan. Tai sanotaan että äiti on liikaa lapsensa kanssa tai vihjataan että lapselta riistetään sukulaisuhteet kun sitä ei anneta hoitoon. Oli ehkä muitakin mutta en nyt ulkoa muista.

Koska noi tarinat oli ihan höpöjä ja muuttuivat koko ajan.

Vierailija
167/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 70 vuotiaat ja vanhemmatkin ovat usein parempia lastenhoitajia kuin nuoret äidit.  Nuoriso tykkää pelata vain sen puhelimen kanssa ja osaavat usein heikon itsehallinnan.

Meille 7 kymppisille on viikon kohokohta kun saamme 4 vuotiaan kylään ja hoitoon.

Vierailija
168/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten et vie sitä lasta sinne hoitoon. Hyvin yksinkertaista, mutta jos haluat että heille tulee hyvä suhde niin ehkä kannattaisi. Se mehu on nyt loppujen lopuksi pieni juttu (tulet jossain vaiheessa sen huomaamaan). Mutta jos et luota niin sitten et luota. 

Meillä jopa 90 vuotias on hoitanut meidän vauvaa pari tuntia, voi mikä ilo vanhuksen silmissä kun sai taas pientä hoitaa ihan yksin. Eikä lapselle tullut mitään reikiä hampaisiin tai sattunut mitään, vaikka olivat vaipan vaihtanut.

Meidän isovanhemmat ovat siis 70 ja 75 vuotiaita, ja hyvin pärjää vielä yksin. Lapset ovat siis olleet hoidossa jo monta kertaa molemissa mummoloissa ja jopa isoisomummoa on vaivattu hoidon kanssa. Olen siinä onnellisessa asemassa, että on jo 4 sukupolvea joka saa nauttia toistensa seurasta. Se on se suurin rikkaus jota voin antaa, omaa aikaa isovanhempien kanssa, vaikka sieltä tulisi lasi mehua tai karkkia. Se ei nyt maailmaa kaada.

Vierailija
169/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin, sun ei ole pakko antaa vauvaa hoitoon yhtään kellekään, jos et halua. Oli se syy mikä tahansa.

Mutta jos haluat, niin ikä ei ole este vaan se kunto ylipäätään. Voitte alkuun kokeilla ihan vaan tuntia paria, vauvalle ei tee muutenkaan hyvää olla sinusta vielä pitkiä aikoja erossa.

Mutta jos et halua tai luota heihin, niin kukaan ei pakota. Mun kaikki lapset on menneet ensimmäistä kertaa hoitoon vasta taaperoina, eikä siihen ole kellään ollut nokan koputtamista.

Paitsi että lapsella on isä, jolla kai on myös sananvaltaa siihen, miten yhteinen lapsi hoidetaan?

Ei se isäkään sutä yksin päätä. Yhdessä pitää päättää.

Mutta sitten pitää rehellisesti sanoa ettei halua antaa lasta vielä hoitoon, eikä alkaa kaivaa jotain vikaa appivanhemmista.

No en minä ole heitä mitenkään haukkunutkaan. Ja niin se onkin, että en halua antaa vauvaa vielä kellekään hoitoon. Ja sitten kun olen valmis antamaan, niin en halua aloittaa sellaisista, joilla ei ole 44-vuoteen ollut mitään kontaktia vauvoihin. He eivät ole läsnäollessani esim. kertaakaan vaihtaneet vaippaa, eikä se johdu siitä että olisin jotenkin kieltänyt tai muuten estänyt. Koko hoitamisidea on tullut heiltä, ei mieheltäni. Mies vain haluaisi antaa vauvan heille hoitoon siksi, että he ovat sitä pyytäneet, ei siksi, että mies haluaisi lähteä kanssani kahden vaikkapa ravintolaan.

AP

Ihan hyvä syy miehellä. Onhan se hyvä, että lapsi pääsee jo varhain kehittämään läheisiä suhteita muihinkin kuin vanhempiinsa. Itse ainakin koen onnena sen, että sain jo varhain olla paljon mummilassa ja tädillä. Sukulaisista tuli siten todella rakkaita (eikä vain ihmisiä, joita näkee sukujuhlilla) ja se kahdenkeskinen side pääsi muodostumaan. Varsininkin teini-iässä, kun suhde omiin vanhempiin kiristyi,oli hyvä, kun oli muita jo lapsesta saakka läheisiä aikuisia. Ne sukulaiset, joita tapasin aina yhdessä vain vanhempien kanssa, jäivät etäisemmiksi. Jotku vanhemmat omistushaluisina eivät vaan halua suoda tällaista lapselleen.

Olen kanssasi samaa mieltä noista muista aikuisista. Täälläkin palstalla haukutaan usein sukulaisia ja isovanhempia ja sitten ollaan yksin sen vaikean murrosikäisen kanssa.

Olin yksinhuoltaja ja leski, kun lapseni oli 3v. ja hän oli paljon mummoloissaan, isänsä kummitädillä jne. Kouluikäisenä hän kävi ystäväpariskunnan mökillä ilman, että olin mukana. Minulla oli luotettavia aikuisia, miehiä ja naisia joiden kanssa hän vietti myös aikaa, kun minulla oli menoa.

Ajattelin aina, että jos minulle sattuu jotakin, se ei saa olla lapselleni katastrofi, vaan hänellä pitää olla muitakin luotettavia aikuisia ihmisiä ympärillään ja halusin antaa hänelle mahdollisuuden nähdä muitakin tapoja toimia ja tehdä asioita kuin vain omani.

Minulla oli hyvä turvaverkko, kun jouduin esim. yllättäen sairaalaan, tuo tuttavapariskunta hoiti poikaani, koska heiltä oli lyhyt matka kouluun.

Nykyisin on vallalla jotenkin minäminäminä ja minun ainoat oikeat tavat hoitaa asioita. Mielestäni näin kasvatetaan tosi ahdasmielisiä, kapeakatseisia ihmisiä.

Sanoit että kolmivuotiaana lapsesi oli paljon hoidossa. Kolmevuotias on vähän eri tapaus kuin puolivuotias.

Jep juttu meni vähän ohi otsikon aiheesta, kun vastasin tuohon edelliseen, joka kertoi noita sukulaisuusjuttuja. Jokainen ymmärtänee tuon ikäeron.

Vierailija
170/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapseni olisi vasta nyt syntynyt eikä 12-vuotias, uskaltaisin vallan hyvin jättää hänet 71-vuotiaan äitini hoitoon.

...

Ei se ikää katso kuinka hyvin ihminen jaksaa ja voi.

Tunnen myös muutaman 3-kymppisen, joille en missään nimessä lastani hoitoon antaisi; en edes 12-vuotiasta.

Vierailija
171/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten et vie sitä lasta sinne hoitoon. Hyvin yksinkertaista, mutta jos haluat että heille tulee hyvä suhde niin ehkä kannattaisi. Se mehu on nyt loppujen lopuksi pieni juttu (tulet jossain vaiheessa sen huomaamaan). Mutta jos et luota niin sitten et luota. 

Meillä jopa 90 vuotias on hoitanut meidän vauvaa pari tuntia, voi mikä ilo vanhuksen silmissä kun sai taas pientä hoitaa ihan yksin. Eikä lapselle tullut mitään reikiä hampaisiin tai sattunut mitään, vaikka olivat vaipan vaihtanut.

Meidän isovanhemmat ovat siis 70 ja 75 vuotiaita, ja hyvin pärjää vielä yksin. Lapset ovat siis olleet hoidossa jo monta kertaa molemissa mummoloissa ja jopa isoisomummoa on vaivattu hoidon kanssa. Olen siinä onnellisessa asemassa, että on jo 4 sukupolvea joka saa nauttia toistensa seurasta. Se on se suurin rikkaus jota voin antaa, omaa aikaa isovanhempien kanssa, vaikka sieltä tulisi lasi mehua tai karkkia. Se ei nyt maailmaa kaada.

Lapsen hyvä suhde isovanhempaan ei edellytä sitä, että isovanhempi hoitaisi tätä 6 kk ikäisenä niin että vauvan vanhemmat ei ole paikalla.

Vierailija
172/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sano että pitäisi, mutten ymmärrä miksei voisi. Jos isovanhempien harras toive on hoitaa vauvaa keskenään, mielestäni vauvan voi aivan hyvin jättää vaikka tunniksi vaikkei olisi mitään erityistä hoitotarvettakaan.

Esikoisten äidit jäävät helposti vauvakuplaan ja kuvittelevat, että vauva on suunnilleen hegenvaarassa kenen tahansa muun kuin äidin kanssa. Isällekin vauva jätetään hoitoon (!) siksi aikaa, kun äiti piipahtaa nopeasti kampaajalla tms.

Ei siihen oikein muuta syytä tarvi sanoa, että aina ei täydy olla toisille mieliksi. Kyllähän isovanhemmat ovat omiaan saaneet hoitaa enemmän kuin tarpeeksi.

Jos jokin ei vaan tunnu hyvältä, niin se ei tunnu. Minun mielestäni vastentahtoisia asioita ei kannata tehdä vain koska siitä tulisi hyvä mieli jollekin toiselle.

Vierailija
173/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika.Sinun vauvasi ap saa parasta mahdollista hoitoa isovanhempiensa luona.Kerroit hyvin heidän terveytensä ja muun olemuksen.

Toki siinä sitten he väsyy ja energiaa ei ole muihin rientoihin,mutta jos ovat halukkaita ,ilo ja hyöty on molemminpuolinen.

Laitatte sitten lapsen päiväkotiin ,kun on seuran tarpeessa ja huomaatte ,että mummi/pappa osoittaa äsyn merkkejä hoitamiseen.

Siis ehdottomasti nyt heille tv mummi 69v.

Vierailija
174/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika.Sinun vauvasi ap saa parasta mahdollista hoitoa isovanhempiensa luona.Kerroit hyvin heidän terveytensä ja muun olemuksen.

Toki siinä sitten he väsyy ja energiaa ei ole muihin rientoihin,mutta jos ovat halukkaita ,ilo ja hyöty on molemminpuolinen.

Laitatte sitten lapsen päiväkotiin ,kun on seuran tarpeessa ja huomaatte ,että mummi/pappa osoittaa äsyn merkkejä hoitamiseen.

Eiköhän se vauva saa parasta mahdollista hoitoa ihan sielä omien vanhempiensa luona.

Vierailija
175/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota... Ap kertoi, että appivanhemmillaan on polvi-, lonkka- ja selkäkipuja ja että he eivät noudata ap:n toiveita esim. hoitotavoista eivätkä huolehdi, että ruokaa tehdessä kastike ei valuisi hellalle yli eikä että ap:n  kissa ei pääsisi avonaisesta ovesta karkuun. Ja tästä päättelet, että vauva saa parasta mahdollista hoitoa heidän luona. OK. Ihmettelen kyllä näkemystäsi.

Vierailija
176/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.

No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.

Itsehän ap aloit niistä neuvolan ohjeista jankuttaa kuten muustakin.

Kukaan ei määrää sinua tekemään mitään, mutta hermoheikolta nyt alat vaikuttaa.

Koeta nyt rauhoittua, niin se vauvakin rauhoittuu muualla kuin sylissä hytkyttämällä.

AP

Meillä on kolme lasta kukin kolmen vuoden välein - jokaiselle saimme neuvolasta eri ohjeet imetyksestä ja kiinteiden syöttämisestä jne. (Kaikilla oli myös erilaiset kirjaimet 1-luokalla ja erilaiset opsit peruskoulussa...)

Eli maailma muuttuu, ja jos jokin asia tehdään eri lailla kuin mitä neuvola juuri nyt suosittelee, se ei ole kovin vaarallista.

Toki silti, kun jätät lapsesi hoitoon ihan kenelle vaan, teet varmaan selväksi, mitkä on ne rutiinit, mitkä sen seuraavan kolmen tunnin aikana suoritetaan ja miten (siis klo 14 maissa rattaisiin näissä vaatteissa ja tutti suuhun ja kävelette pienen lenkin että hän nukahtaa ja sitten laitatte tuon hyttyssuojam tuohon eteen ja tässä on tämä itkuhälytin jne - konkreettisesti) - eivät he ihan parissa tunnissa mitään ihmeitä ehdi tehdä ja tuhota. Ja toki nyt tuollaiset: meillä ei sitten anneta vielä yhtään sokeria/mehuja/jätskiä/hedelmänpalasia - autossa ei saa matkustaa ilman turvaistuinta pitää olla tehty selviksi.

En luota siihen, että appivanhempani noudattaisivat minun antamia hoito-ohjeita tai jos kieltäisin esim. mehun niin eivät sitten antaisi sitä. Heillä ei ole tapana kunnioittaa sitä miten sanon, että haluan jonkun asian hoidettavan. Heillä on joku oma näkemys asioista, ja pitävät sitä parempana ja tekevät sen mukaan, siis aihepiiristä riippumatta.

AP

Niin, SINUN antamiasi hoito-ohjeita. Eikö lapsen isällä ole mitään näkemystä lapsensa hoidosta? Ai niin, on, mutta olet jyrännyt niiden näkemysten yli.

Lisään vielä, että minun näkemyksen hoito-ohjeista vastaa neuvolan suosituksia. Ei ne ole minun keksimiä asioita, vaan sitä mitkä ohjeet ollaan saatu neuvolasta esim. soseiden aloituksesta vasta reilu nelikuisena eikä suinkaan vielä 2,5 kuisena (kuten anoppi käski).

tiedätkö ap, että 70-luvulla ihan NEUVOLAN ohje oli antaa niitä soseita pari-kuiselle, joten anoppisi on hyvämuistinen ihminen. Varmaan kaikki 70-luvulla syntyneet ovatkin jo kuolleet, kun silloin ruokittiin niiin väärin.

tosiasiassa nykyään aletaan siityä juuri aikaisempaan kiinteän ruuan antamiseen, joka ilm. estää monien allergioiden puhkeamitsta.

Jos olisin tehnyt tänne aloituksen, että "aion aloittaa kiinteät kaksikuiselle, koska anoppini niin kehoitti, vaikka neuvolassa sanottiin, että vasta nelikuiselle saa antaa maistiaisia soseista", niin saisin tuohon ketjuun kasan kommentteja siitä, että vauvani pitäisi ottaa minulta pois, minusta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus ja olen hullu kun en noudata neuvolan ohjeita, jotka perustuvat tutkimustietoon.

AP

Vierailija
177/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä varsinainen pahantahtoinen kauhumummi, onneksi et ole äitini etkä anoppini. Kyllä lapsi saa parasta mahdollista hoitoa omien vanhempiensa luona, ei isovanhempiensa luona. 

Vierailija
178/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-kymppinen LOLLLL

en jättäisi kuolleen hoitoon lasta.

Vierailija
179/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun anoppi on 73-vuotias, matkustelee, tekee joka päivä pitkiä kävelylenkkejä ja elää muutenkin aktiivista elämää. En keksi yhtään syytä miksen voisi jättää lapsiani hänelle hoitoon. Toki jos olisi sairas niin pitäisi asiaa miettiä uudelleen.

Vierailija
180/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 77-v isä hoitaa vauvaa ihan täysin. Anoppi 54-v ei jaksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi