Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?
Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?
Kommentit (307)
Mummoni on 83v ja tykkää vahtia 2v tyttöäni. Juokseminenkin onnistuu edelleen, vähän hitaammin vain. Tyttö on melko itsenäinen ja rauhallinen. Äitini taas on 46v enkä hänelle kyllä jättäisi. (viina on tehnyt tehtävänsä). Ja siis hoitamaan en koskaan ole pakottanut ketään vaan vienyt tytön mummolaan mummmon pyynnöstä pariksi tunniksi esim kauppareissujen ajaksi.
Tottakai voi isovanhemmat hoitaa, jos ei kerran ole mitään seniiliyttä havaittavissa. Pitäisin silti hoitoajat muutamissa tunneissa, koska ovat jo hommansa hoitaneet, eikä niin kuin siskoni, joka roudaa 70-vuotiaille vanhemmilleni kahta vilkasta tarhaikäistä joka toinen päivä hoitoon koko päiväksi, ja viikonloppuisin joko yksi, tai kaksi yötä. Vanhuksillakin tulee olla oikeus lepoon.
Kannattaa vaan yrittää ottaa hiukan rennommin. Lapsellekin on rikkaus päästä isovanhempiensa hoitoon aina silloin tällöin. Kun lapsesi kasvaa, ymmärrät nopeasti että juuri se vauva olisi ollut turvallisinta jättää niille isovanhemmille hoitoon - vähän isompi taapero vaatii aivan erilailla huomiota ja reaktionopeutta kuin puolivuotias vauva. Esim vuoden vanha jo kävelee, ei voi jättää hetkeksikään silmistään vieraassa ympäristössä.
Testatkaa vaikka tunti pari ensin, että miten menee ja miten jaksavat. :) Jos he tuntuvat kykenevän siihen, eihän siinä ole ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten et vie sitä lasta sinne hoitoon. Hyvin yksinkertaista, mutta jos haluat että heille tulee hyvä suhde niin ehkä kannattaisi. Se mehu on nyt loppujen lopuksi pieni juttu (tulet jossain vaiheessa sen huomaamaan). Mutta jos et luota niin sitten et luota.
Meillä jopa 90 vuotias on hoitanut meidän vauvaa pari tuntia, voi mikä ilo vanhuksen silmissä kun sai taas pientä hoitaa ihan yksin. Eikä lapselle tullut mitään reikiä hampaisiin tai sattunut mitään, vaikka olivat vaipan vaihtanut.
Meidän isovanhemmat ovat siis 70 ja 75 vuotiaita, ja hyvin pärjää vielä yksin. Lapset ovat siis olleet hoidossa jo monta kertaa molemissa mummoloissa ja jopa isoisomummoa on vaivattu hoidon kanssa. Olen siinä onnellisessa asemassa, että on jo 4 sukupolvea joka saa nauttia toistensa seurasta. Se on se suurin rikkaus jota voin antaa, omaa aikaa isovanhempien kanssa, vaikka sieltä tulisi lasi mehua tai karkkia. Se ei nyt maailmaa kaada.
Lapsen hyvä suhde isovanhempaan ei edellytä sitä, että isovanhempi hoitaisi tätä 6 kk ikäisenä niin että vauvan vanhemmat ei ole paikalla.
No, minun mielestä hyvä ja luottamuksellinen suhde on juuri se, että lapsi saa olla yksin isovanhempien kanssa. Toki ei ole pakko, jokainen tekee oman valintansa. Minä olen tosi jättänyt lapsen pariksi tunniksi isovanhemmille juuri vauvana. On ollut lääkäri, tai ihan oma lenkki. Mutta jos ei halua, niin ei ole pakko.
Et halua etkä tule antamaan lastasi isovanhempien hoitoon joten mistä tässä pitäisi mielipiteensä ilmaista? Vrt.otsikko
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan yrittää ottaa hiukan rennommin. Lapsellekin on rikkaus päästä isovanhempiensa hoitoon aina silloin tällöin. Kun lapsesi kasvaa, ymmärrät nopeasti että juuri se vauva olisi ollut turvallisinta jättää niille isovanhemmille hoitoon - vähän isompi taapero vaatii aivan erilailla huomiota ja reaktionopeutta kuin puolivuotias vauva. Esim vuoden vanha jo kävelee, ei voi jättää hetkeksikään silmistään vieraassa ympäristössä.
6 kk ikäiselle ei kyllä ole rikkaus olla vanhemmistaan erossa.
Tämän ikäiset ihmiset on niitä, joiden mielestä on ok vauvaa syöttää samalla lusikalla, kuin itsekin syö. Ja muutenkin herkutellaan, kaikella kummallisella, mitä ei muuten syötäiskään kun vanhemmat ovat paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika.Sinun vauvasi ap saa parasta mahdollista hoitoa isovanhempiensa luona.Kerroit hyvin heidän terveytensä ja muun olemuksen.
Toki siinä sitten he väsyy ja energiaa ei ole muihin rientoihin,mutta jos ovat halukkaita ,ilo ja hyöty on molemminpuolinen.
Laitatte sitten lapsen päiväkotiin ,kun on seuran tarpeessa ja huomaatte ,että mummi/pappa osoittaa äsyn merkkejä hoitamiseen.
Siis ehdottomasti nyt heille tv mummi 69v.Olet kyllä varsinainen pahantahtoinen kauhumummi, onneksi et ole äitini etkä anoppini. Kyllä lapsi saa parasta mahdollista hoitoa omien vanhempiensa luona, ei isovanhempiensa luona.
Oho, kukahan on nyt pahantahtoinen? Jos, et halua, niin et vie. On vaan sääli, että hormoonipöllyssä loukataan isovanhempia, ja sitten itketään kun ei saa sitä apua. Koska jokainen meistä tulee tarvitsemaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ikäiset ihmiset on niitä, joiden mielestä on ok vauvaa syöttää samalla lusikalla, kuin itsekin syö. Ja muutenkin herkutellaan, kaikella kummallisella, mitä ei muuten syötäiskään kun vanhemmat ovat paikalla.
No esimerkiksi tuo lusikka-asia on sellainen mistä olen anopille sanonut, ja hän ei suostu minua uskomaan vaan yrittää että vauvan sosetta maistaisi (että onko ok makuista) ensin itse ja sitten siitä suoraan samalla lusikalla antaisi vauvalle. En halua vauvalle kariesta vain siksi, että anoppi ja appi haluaa hoitaa vauvaa.
AP
Ap kokee lapsensa isovanhemmat epäluotettavina hoitajina, miksi pitäisi riskeerata sen tärkeimmän olennon turvallisuus.
Jos apstä tuntuu, (ja kokemuksesta tietää) ettei edes kissojaan uskaltaisi näille ihmisille jättää hoitoon niin ei tietenkään lasta pidä sinne antaa.
Paljon vain yhteistä puuhaa ja vierailuita puolin ja toisin niin kaikki saavat nauttia toisistaan turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kk ikäiselle ei kyllä ole rikkaus olla vanhemmistaan erossa.
Usko jo, kukaan ei pakota, mutta oikeasti ei se vauva kuole pari tunnin hoidosta. Ja, kyllä se on rikkaus, se on luottamus. Ja, kyllä 6 kk vauvan voi antaa olla hoidossa pari tuntia. Mutta jos et halua, niin ei sinun tarvitse. Kukaan ei pakota. Voit perustella itsellesi ihan mitkä syyt vaan, toiset tekevät omia ratkaisuja, ja nekin voi olla ihan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvänen aika.Sinun vauvasi ap saa parasta mahdollista hoitoa isovanhempiensa luona.Kerroit hyvin heidän terveytensä ja muun olemuksen.
Toki siinä sitten he väsyy ja energiaa ei ole muihin rientoihin,mutta jos ovat halukkaita ,ilo ja hyöty on molemminpuolinen.
Laitatte sitten lapsen päiväkotiin ,kun on seuran tarpeessa ja huomaatte ,että mummi/pappa osoittaa äsyn merkkejä hoitamiseen.
Siis ehdottomasti nyt heille tv mummi 69v.Tuota... Ap kertoi, että appivanhemmillaan on polvi-, lonkka- ja selkäkipuja ja että he eivät noudata ap:n toiveita esim. hoitotavoista eivätkä huolehdi, että ruokaa tehdessä kastike ei valuisi hellalle yli eikä että ap:n kissa ei pääsisi avonaisesta ovesta karkuun. Ja tästä päättelet, että vauva saa parasta mahdollista hoitoa heidän luona. OK. Ihmettelen kyllä näkemystäsi.
Tuota... mulla on synnynnäinen lonkkavika, jonka vuoksi onnun erittäin näkyvästi.
Kastikkeeni kiehuvat aina yli, ikävä kyllä.
Kissamme on päässyt karkuun monta kertaa.
Tästä kaikesta "kamaluudesta" huolimatta olen hoitanut lastani kymmenkuisesta asti yksinhuoltajana ja jo ennen sitä lähes yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Normaali kuntoinen 70 ei välttämättä pysy enää 3 perässä. Miksi vauvaa pitäisi kanniskella?
Voiko lapsen antaa "hoitoon" vanhemmalle joka joutuu käyttämään liikkumiseen pyörätuolia vai pitäisikö lapsi tai vauva ottaa huostaan jos vanhempi sellaista joutuisi syystä tai toisesta vaikka väliaikaisesti käyttämään? Edelleen se voiko lapsen luottaa jonkun hoitoon riippuu hoitajan kyvyistä ei iästä, ei polvikivuista tms.No jos tuttavapiirissäni olisi pyörätuolissa oleva vanhempi, jolla on itsellään melko äskettäin hänen lapset olleet vauvaikäisiä, niin voisin antaa vauvani 6 kk hänelle hoitoon. Anoppini ja appeni sen sijaan eivät ole 44 vuoteen hoitaneet vauvaa (mieheni on ainoa lapsi, ja hän oli vauva 44 vuotta sitten).
AP
sinä esikoisen äitinä puolestasi et ole välttämättä koskaan ennen hoitanut vauvaa, ja sinultakin se noin ensikertalaisena sujuu! Mietippäs sitä 😂Appivanhemmilla sen sijaan on jo kokemusta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.
No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.
APMeillä on kolme lasta kukin kolmen vuoden välein - jokaiselle saimme neuvolasta eri ohjeet imetyksestä ja kiinteiden syöttämisestä jne. (Kaikilla oli myös erilaiset kirjaimet 1-luokalla ja erilaiset opsit peruskoulussa...)
Eli maailma muuttuu, ja jos jokin asia tehdään eri lailla kuin mitä neuvola juuri nyt suosittelee, se ei ole kovin vaarallista.Toki silti, kun jätät lapsesi hoitoon ihan kenelle vaan, teet varmaan selväksi, mitkä on ne rutiinit, mitkä sen seuraavan kolmen tunnin aikana suoritetaan ja miten (siis klo 14 maissa rattaisiin näissä vaatteissa ja tutti suuhun ja kävelette pienen lenkin että hän nukahtaa ja sitten laitatte tuon hyttyssuojam tuohon eteen ja tässä on tämä itkuhälytin jne - konkreettisesti) - eivät he ihan parissa tunnissa mitään ihmeitä ehdi tehdä ja tuhota. Ja toki nyt tuollaiset: meillä ei sitten anneta vielä yhtään sokeria/mehuja/jätskiä/hedelmänpalasia - autossa ei saa matkustaa ilman turvaistuinta pitää olla tehty selviksi.
En luota siihen, että appivanhempani noudattaisivat minun antamia hoito-ohjeita tai jos kieltäisin esim. mehun niin eivät sitten antaisi sitä. Heillä ei ole tapana kunnioittaa sitä miten sanon, että haluan jonkun asian hoidettavan. Heillä on joku oma näkemys asioista, ja pitävät sitä parempana ja tekevät sen mukaan, siis aihepiiristä riippumatta.
AP
no sittenhän asia on aivan selvä, ongelma ei ole appivanhempien ikä vaan se, ettet luota heihin. Siinä tapauksessa on varmaan parempi ettet vie laata heille hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Hän ajatteli ilmeisesti sitä, että kolmevuotias on niin vikkelä jaloistaan, että mummo ei pysy perässä.
Sanoit, että miehesi on 44v. Oletko itsekin samaa ikäluokkaa? Olette ns. vanhat vanhemmat esikoiselle. He ovat usein ylihuolehtivia, epävarmoja ja tarkkoja, hysteerisiäkin. Viesteistäsi huokuu jonkinlainen ylireagointi.
Kannattaisi nyt rauhoittua ja kysyä apua vaikka neuvolasta näihin ongelmiin.
Olen itse 36. Tarkka olen tietenkin, mutta en hysteerinen. En oikein ymmärrä että mihin ongelmiin minun pitäisi sinun mielestä pyytää neuvolasta apua. Siihenkö, että en halua jättää 6 kk ikäistä vauvaa 70-vuotiaalle hoitoon. Jos sanon tuon asian neuvolassa, niin neuvolan terveydenhoitaja vastaa minulle varmaan, että se on ihan ok jos ei halua.
AP
Eikö neuvolan terv.hoitaja tai lääkäri voi olla 70v kun eläkeikä on 65v ja moni tekee töitä lähes 70v.
Sama päiväkodissa.
Ainakin meidän kaupungin päiväkodissa ja terv.keskuksessa käytetään sijaisena paljon eläkeläisiä, kun heillä on työkokemusta ja pääsevät nopealla aikataululla töihin.
Kerroin aloituksessani, että appivanhempani ovat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. He eivät enää ole eivätkä olisi työkykyisiä. Tiedän, että moni muu 70-vuotias voi ollakin.
AP
Tiedätkö ap. tämä on hyvin suomalainen ilmiö, jossa lapsen äiti hoitaa lapsensa, vaan muualla Euroopassa, Yhdysvalloissa, Japanissa jne. äitiysloma 1-4kk ja äidit palaavat työelämään ja vähemmän työkykyiset ja isoäidit hoitavat vauvan. Ja ihan normaalia lapsia heistäkin on tullut.
Nyt suurinta huutoa Euroopassa on au pair-mummot ja heidät viedään käsistä ja maksetaan maltaita.
Varakkaissa ja yläluokan perheissä on aina luotettu vanhempaan (mummoikäiseen) naisen lastenhoito kykyihin ja pidetty sitä lapsen parhaana. Sama lastenhoitaja on hoitanut useamman sukupolven lapset.
Ja myös kuninkaalisissa esim. Ruotsin kuningashuoneen lastenhoitaja on ollut sama prinsessa Victorialla kuin hänen lapsillaan.
Victorian lasten hoitajat ovat 72-vuotias Elisabeth Zimmerman. Toinen pitkään kuvioissa ollut hoitaja on 62-vuotias Åse Blomqvist. He hoitivat myös aikoinaan kuningasperheen lapsia.
Ei lapsiaan tarvii antaa minnekään minne ei halua, mutta nää polvijutut ja ikärasistiset väitteet jne oli tyhmiä.
Kyllä he muutaman tunnin selviävät, tuon ikäinen on vielä helppo. Sitten kun lapsi lähtee liikkeelle niin alkaa olla hankalampaa, kun pitäisi olla silmät selässä ja ehtiä niiden perässä joka paikkaan.
Voittehan aina kokeilla miten homma sujuu joku kerta kun käytte heidän luonaan.