Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?
Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?
Kommentit (307)
Mielestäni apn käytös on normaalia. Ei mitään ylireagointia. Ymmärrän hyvin huolen. Itsekin ajattelen samoin. Ja olen äiti myös. Omat lapseni ei vauvana ole olleet missään kylässä ilman minua. Eikä missään yökylässä, vedoten jo ihan imetykseen. Miksi pitäisi antaa vauva hoitoon, jos itse haluaa vauvan hoitaa?
Kuinka pitkästä kyläilystä olisi kyse? Tunti pari? Vai koko päivä? Yön yli?
Sauli Niinistö täyttää perjantaina 70 ja hän kykenee edelleen päivittäiseen vauvanhoitoon. Miksei kuka tahansa hänen ikäisensä pystyisi satunnaisesti siihen.
Taidat olla miestäsi paljon nuorempi ja appivanhempasi ovat about isovanhempiesi ikäluokkaa? Siksikö sinusta tuntuu oudolta, että he hoitaisivat vauvaa? Kyllä minustakin tuntuisi hassulta laittaa vauva hoitoon seitsemänkymppisille, koska omasta mielestäni sen ikäiset ovat jo isovanhemman osuuden vaipparumbassa tehneet. En voisi kuvitellakaan, että antaisin oman kymmenkuiseni 76v mummoni ja 77v vaarini hoiviin enempää, kuin pariksi tunniksi kerrallaan, vaikka hyvässä kunnossa he molemmat vielä ovat.
Pieniä lapsenlapsia hoidetaan siinä viiden ja kuudenkympin paikkeilla, sitä iäkkäämmille vanhuksille voisin laittaa hoitoon koululaisesta ylöspäin
Ja appivanhempasi ovat luultavasti jo hoitaneet kälyjesi ja lankojesi taaperoita aikanaan ja siksi ehkä jopa kokevat velvollisuudekseen hoitaa myös miehesi lasta nyt
En antaisi. Enkä ole antanutkaan kuin pakon edessä.
Tuon ikäisillä (olivat kuinka nuorekkaita tahansa) on huomiokyky ja reaktiokyky jo huomattavasti alentuneet. Eivät pysty toimimaan nopeasti. Koordinaatio hukassa useilla. Ja eivät välttämättä ymmärrä että lapsi voi kierähtää alas sohvalta. Toimivat ehkä siten kuin 50 vuotta sitten ohjeistettiin lapsia hoitamaan, pullo suuhun ja vauva sänkyyn. Kyllä se siellä pärjää. Pahimmassa tapauksessa tukehtuu.
Mä olen joutunut jättämään lapset appivanhemmilleni joitakin kertoja, ja JOKA kerta on jotakin sattunut. Anoppi ei esim. ymmärtänyt, että juuri kiipeämään oppinut 1-vuotias ei osaa tulla terassin tuolilta itse hallitusti alas, vaan rysähtää sieltä pää edellä kivilaatoitukselle. "Oho, en mä ajatellut että se nyt aikoisi pudota". Niinpä. Ja vastaavia vaikka kuinka paljon. Päästävät autotielle "eihän se nyt auton alle jää, näkeehän se ne autot".
Rannalla jäivät hetkeksi lapsia vahtimaan (kun olimme 20 metrin päässä) ja jo päästivät pienen niin syvälle että upposi sinne. Onneksi mies ehti perään pelastamaan. Nuo eivät sormeaan liikauttaneet.
Ei aivot enää toimi täysillä käytännön asioissa. Uskottava se on.
Tottakai voi. Käly hoidatti 70 äidiltään joka ei päässyt edes tuolista ylös vauvaansa. Pari vuotias isoveli nosti vauvan lattialta mummon syliin jos itku tuli. Ei se kaikilla oo niin justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisillä (olivat kuinka nuorekkaita tahansa) on huomiokyky ja reaktiokyky jo huomattavasti alentuneet. Eivät pysty toimimaan nopeasti. Koordinaatio hukassa useilla. Ja eivät välttämättä ymmärrä että lapsi voi kierähtää alas sohvalta. Toimivat ehkä siten kuin 50 vuotta sitten ohjeistettiin lapsia hoitamaan, pullo suuhun ja vauva sänkyyn. Kyllä se siellä pärjää. Pahimmassa tapauksessa tukehtuu.
Mä olen joutunut jättämään lapset appivanhemmilleni joitakin kertoja, ja JOKA kerta on jotakin sattunut. Anoppi ei esim. ymmärtänyt, että juuri kiipeämään oppinut 1-vuotias ei osaa tulla terassin tuolilta itse hallitusti alas, vaan rysähtää sieltä pää edellä kivilaatoitukselle. "Oho, en mä ajatellut että se nyt aikoisi pudota". Niinpä. Ja vastaavia vaikka kuinka paljon. Päästävät autotielle "eihän se nyt auton alle jää, näkeehän se ne autot".
Rannalla jäivät hetkeksi lapsia vahtimaan (kun olimme 20 metrin päässä) ja jo päästivät pienen niin syvälle että upposi sinne. Onneksi mies ehti perään pelastamaan. Nuo eivät sormeaan liikauttaneet.Ei aivot enää toimi täysillä käytännön asioissa. Uskottava se on.
Ei se ole iästä kiinni. Minun äitini sai meidät 25-35-vuotiaana eikä ikinä hoksannut, että lapsihan hei tippuu päälleen, että rannassa pitää vahtia, autot voi ajaa päältä jne.
Minäkin kuulemma juoksin järveen kolmivuotiaana, äiti istui hölmönä katsomassa ja naapurin kasikymppinen pappa haki minut hukkumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rannalla jäivät hetkeksi lapsia vahtimaan (kun olimme 20 metrin päässä) ja jo päästivät pienen niin syvälle että upposi sinne. Onneksi mies ehti perään pelastamaan. Nuo eivät sormeaan liikauttaneet.Ei aivot enää toimi täysillä käytännön asioissa. Uskottava se on.
Ei se ole iästä kiinni. Minun äitini sai meidät 25-35-vuotiaana eikä ikinä hoksannut, että lapsihan hei tippuu päälleen, että rannassa pitää vahtia, autot voi ajaa päältä jne.
Minäkin kuulemma juoksin järveen kolmivuotiaana, äiti istui hölmönä katsomassa ja naapurin kasikymppinen pappa haki minut hukkumasta.
Mun anoppi kertoo kanssa näitä mielestään hassunhauskoja lastensa lapsuudentapahtumia, esim. että "enhän minä hoksannut, että se lapsi voi kiivetä parvekkeen reunalle sehän olisi kuollut jos olisi pudonnut, naapuri sitten soitti että tiiätkös mitä taaperos tekee, ai että me naurettiin.... koskas tuota teidän vauvaa saisi yökylään?
...... Juu, ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Sauli Niinistö täyttää perjantaina 70 ja hän kykenee edelleen päivittäiseen vauvanhoitoon. Miksei kuka tahansa hänen ikäisensä pystyisi satunnaisesti siihen.
Esimerkiksi minun isäni oli siinä iässä jo kuollut. Viimeisinä vuosinaan ei myöskään ollut lastenhoitokykyinen, sillä ei pystynyt pitämään edes itsestään huolta.
6kk vauvaa ei jätetä vielä muiden hoitoon. Piste.
Täällä oli jonkin aikaa sitten ketju, jossa kyseltiin että minne voisi laittaa hieman alle puolivuotiaan vauvan hoitoon hetkeksi. Siinä ketjussa se aloittaja sai melkein jokaiselta haukut siitä, että ylipäätään olisi aikeissa laittaa tuon ikäisen hoitoon muualle kuin itselleen tai lapsen isälle. Kumma kun tässä ketjussa taas suurin osa sanoo, että tottakai heti hoitoon anopille ja apelle. Taitaa olla tuo anoppi-sana aloituksessa se "taikasana" minkä vuoksi ap saa vihat niskoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli jonkin aikaa sitten ketju, jossa kyseltiin että minne voisi laittaa hieman alle puolivuotiaan vauvan hoitoon hetkeksi. Siinä ketjussa se aloittaja sai melkein jokaiselta haukut siitä, että ylipäätään olisi aikeissa laittaa tuon ikäisen hoitoon muualle kuin itselleen tai lapsen isälle. Kumma kun tässä ketjussa taas suurin osa sanoo, että tottakai heti hoitoon anopille ja apelle. Taitaa olla tuo anoppi-sana aloituksessa se "taikasana" minkä vuoksi ap saa vihat niskoilleen.
Älä valehtele.
Täällä reagoitiin noihin höpöjuttuihin vaipanvaihdon vaativuudesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Taisi osua arvaukseni oikeaan, kun noin hyökkäävästi heti reagoit ;) .
Noh kyllähän sen ikäiset vauvaa voivat hoitaa, jos jaksavat. Itse olen miettinyt että miten taaperon hoidon kanssa, että uskaltaako vanhuksia päästää vilkkaan lapsen kanssa ulkoilemaan. Kun eivät jaksa juosta karkailevan taaperon perässä....
Vierailija kirjoitti:
6kk vauvaa ei jätetä vielä muiden hoitoon. Piste.
Mitä tapahtuu jos jätän silti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Mikä arvaus?
Luitko sinä edes ketjua. Täällä reagoitiin ap:n höpötarinoihin siitä miten vaipanvaihto ei onnistu isossa linnassa, miten polvivaiva estää vauvan hoidon jne ja siihen että loppujen lopuksi se ap:n tarina oli muuntunut aivan toiseksi.
Toisin kuin sinä valehtelet, suurin osa oli sitä mieltä että vanhemmat tietenkin päättää, mutta ihmetteli noita outoa valehteluja ja horinoita.
Lue ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Mikä arvaus?
Luitko sinä edes ketjua. Täällä reagoitiin ap:n höpötarinoihin siitä miten vaipanvaihto ei onnistu isossa linnassa, miten polvivaiva estää vauvan hoidon jne ja siihen että loppujen lopuksi se ap:n tarina oli muuntunut aivan toiseksi.
Toisin kuin sinä valehtelet, suurin osa oli sitä mieltä että vanhemmat tietenkin päättää, mutta ihmetteli noita outoa valehteluja ja horinoita.
Lue ketju.
Syytät siis sekä minua että ap:ta valehtelijaksi. Hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Mikä arvaus?
Lue ketju.
Tietenkin. Kirjoittelet höpöjä, aivan kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Mikä arvaus?
Lue ketju.
Tietenkin. Kirjoittelet höpöjä, aivan kuten ap.
Tai sitten en.
Tottakai voi jättää! Yhdessä tuntemassani perheessä seitsemänkymppiset isovanhemmat hoitivat paljonkin lapsenlapsiaan, kun tuli ero ja lähihuoltaja-vanhemmalla hankala elämäntilanne.
En antaisi kuin tulapäishoitoon. 70-vuotiaat ovat jo liian vanhoja pitkäaikaiseen hoitoon vaikkeivat myönnäkään sitä. T. Yli 60v