Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?

Vierailija
22.08.2018 |

Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?

Kommentit (307)

Vierailija
221/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli jonkin aikaa sitten ketju, jossa kyseltiin että minne voisi laittaa hieman alle puolivuotiaan vauvan hoitoon hetkeksi. Siinä ketjussa se aloittaja sai melkein jokaiselta haukut siitä, että ylipäätään olisi aikeissa laittaa tuon ikäisen hoitoon muualle kuin itselleen tai lapsen isälle. Kumma kun tässä ketjussa taas suurin osa sanoo, että tottakai heti hoitoon anopille ja apelle. Taitaa olla tuo anoppi-sana aloituksessa se "taikasana" minkä vuoksi ap saa vihat niskoilleen.

Älä valehtele.

Täällä reagoitiin noihin höpöjuttuihin vaipanvaihdon vaativuudesta jne.

Taisi osua arvaukseni oikeaan, kun noin hyökkäävästi heti reagoit ;) .

Mikä arvaus?

Luitko sinä edes ketjua. Täällä reagoitiin ap:n höpötarinoihin siitä miten vaipanvaihto ei onnistu isossa linnassa, miten polvivaiva estää vauvan hoidon jne ja siihen että loppujen lopuksi se ap:n tarina oli muuntunut aivan toiseksi.

Toisin kuin sinä valehtelet, suurin osa oli sitä mieltä että vanhemmat tietenkin päättää, mutta ihmetteli noita outoa valehteluja ja horinoita.

Lue ketju.

Syytät siis sekä minua että ap:ta valehtelijaksi. Hmm.

Tietenkin. Kirjoittelet höpöjä, aivan kuten ap.

Tai sitten en. 

No kyllä joo. Sen näkee pässi otsallaankin kun lukee tämän ketjun. Ihme tyyppi.

Vierailija
222/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisitteko vauvan hoitoon parikymppiselle, joka ei ole koskaan hoitanut vauvaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tuon ikäiset olla jopa sijaisvanhempina lapsenlapsilleen. Melko pieniäkin voi olla koko ajan mummeilla ja vaareilla.

Vierailija
224/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisitteko vauvan hoitoon parikymppiselle, joka ei ole koskaan hoitanut vauvaa?

Tuskin jättäisin vauvaa hoitoon kenellekään jos en varmistua siitä että hän osaa hoitaa juuri sitä lasta jonka olen hoitoon jättämässä. Ikä sinänsä ei olisi este eikä sekään että hänellä ei ole aikaisempaa kokomusta muista vauvoista/lapsista.

Vierailija
225/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh kyllähän sen ikäiset vauvaa voivat hoitaa, jos jaksavat. Itse olen miettinyt että miten taaperon hoidon kanssa, että uskaltaako vanhuksia päästää vilkkaan lapsen kanssa ulkoilemaan. Kun eivät jaksa juosta karkailevan taaperon perässä....

Sama se on presidentillä edessä parin vuoden päästä, ei saa ulkoiluttaa poikaansa yksin. No, turvamiehet ovat varmasti nopsajalkaisempia ja nuorempia.

Vierailija
226/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin jättäisin vauvaa hoitoon kenellekään jos en varmistua siitä että hän osaa hoitaa juuri sitä lasta jonka olen hoitoon jättämässä. Ikä sinänsä ei olisi este eikä sekään että hänellä ei ole aikaisempaa kokomusta muista vauvoista/lapsista.

Suomessa annetaan tuhansille nuorille naisille ja miehille vauva jatkuvaan hoitoon, eivätkä he ole koskaan aikaisemmin vauvaa hoitaneet.

Vierailija
227/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa annetaan tuhansille nuorille naisille ja miehille vauva jatkuvaan hoitoon, eivätkä he ole koskaan aikaisemmin vauvaa hoitaneet.

Niin? Joten minun pitäisi toimia samoin vai?

Synnärillä ainakin vielä kymmenen vuotta sitten varmistettiin se että vanhemmat lapsen kanssa pärjäävät kotona ja kyllä sitä asiaa seurataan myös neuvolassa.

Vierailija
228/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En antaisi. Enkä ole antanutkaan kuin pakon edessä.

Tuon ikäisillä (olivat kuinka nuorekkaita tahansa) on huomiokyky ja reaktiokyky jo huomattavasti alentuneet. Eivät pysty toimimaan nopeasti. Koordinaatio hukassa useilla. Ja eivät välttämättä ymmärrä että lapsi voi kierähtää alas sohvalta. Toimivat ehkä siten kuin 50 vuotta sitten ohjeistettiin lapsia hoitamaan, pullo suuhun ja vauva sänkyyn. Kyllä se siellä pärjää. Pahimmassa tapauksessa tukehtuu.

Mä olen joutunut jättämään lapset appivanhemmilleni joitakin kertoja, ja JOKA kerta on jotakin sattunut. Anoppi ei esim. ymmärtänyt, että juuri kiipeämään oppinut 1-vuotias ei osaa tulla terassin tuolilta itse hallitusti alas, vaan rysähtää sieltä pää edellä kivilaatoitukselle. "Oho, en mä ajatellut että se nyt aikoisi pudota". Niinpä. Ja vastaavia vaikka kuinka paljon. Päästävät autotielle "eihän se nyt auton alle jää, näkeehän se ne autot". 

Rannalla jäivät hetkeksi lapsia vahtimaan (kun olimme 20 metrin päässä) ja jo päästivät pienen niin syvälle että upposi sinne. Onneksi mies ehti perään pelastamaan. Nuo eivät sormeaan liikauttaneet.

Ei aivot enää toimi täysillä käytännön asioissa. Uskottava se on.

Jos aivot eivät enää toimi 70-vuotiailla, niin miten on sitten on mahdollista, että monen valtion päämies on yli 70v. Samoin huippulääkärit, kirurgit jne.

Vierailija
229/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt koko ketjua jaksanut lukea, mutta miten vastuuntuntoisia he ovat? Meillä appivanhemmat kuljetti miehen siskon lasta autossa ilman turvaustuimia, antoivat jätskiä, mehuja ym alle 6 kk ikäiselle jne ”koska ainahan lapset on saaneet mehua, ei ennenkään ollut turvaistuimia” jne. Jos nämä perusjutut olisi kunnossa ja voit luottaa, sitten antaisin hoitaa.

No ainakin heidän neuvot ja kommentit koskien vauvanhoitoa on suoraan 44 vuoden takaa. Silloin ei ollut turvaistuimia ja silloin annettiin mehua puolivuotiaalle. Olen saanut esim. kehoituksen aloittaa kiinteät 2,5 kk iässä, eikä anoppi millään suostunut hyväksymään, että en niin tee. Hän kuulemma aloitti, ja hyvä lapsi miehestä tuli. Sain kuulla monta kertaa miten pitää antaa puuroa kolmekuiselle ja sain loukkaantumisen, kun en niin tehnyt.

AP

Meillä on kolme lasta kukin kolmen vuoden välein - jokaiselle saimme neuvolasta eri ohjeet imetyksestä ja kiinteiden syöttämisestä jne. (Kaikilla oli myös erilaiset kirjaimet 1-luokalla ja erilaiset opsit peruskoulussa...)

Eli maailma muuttuu, ja jos jokin asia tehdään eri lailla kuin mitä neuvola juuri nyt suosittelee, se ei ole kovin vaarallista.

Toki silti, kun jätät lapsesi hoitoon ihan kenelle vaan, teet varmaan selväksi, mitkä on ne rutiinit, mitkä sen seuraavan kolmen tunnin aikana suoritetaan ja miten (siis klo 14 maissa rattaisiin näissä vaatteissa ja tutti suuhun ja kävelette pienen lenkin että hän nukahtaa ja sitten laitatte tuon hyttyssuojam tuohon eteen ja tässä on tämä itkuhälytin jne - konkreettisesti) - eivät he ihan parissa tunnissa mitään ihmeitä ehdi tehdä ja tuhota. Ja toki nyt tuollaiset: meillä ei sitten anneta vielä yhtään sokeria/mehuja/jätskiä/hedelmänpalasia - autossa ei saa matkustaa ilman turvaistuinta pitää olla tehty selviksi.

En luota siihen, että appivanhempani noudattaisivat minun antamia hoito-ohjeita tai jos kieltäisin esim. mehun niin eivät sitten antaisi sitä. Heillä ei ole tapana kunnioittaa sitä miten sanon, että haluan jonkun asian hoidettavan. Heillä on joku oma näkemys asioista, ja pitävät sitä parempana ja tekevät sen mukaan, siis aihepiiristä riippumatta.

AP

no sittenhän asia on aivan selvä, ongelma ei ole appivanhempien ikä vaan se, ettet luota heihin. Siinä tapauksessa on varmaan parempi ettet vie laata heille hoitoon.

On isovanhempia, jotka eivät noudata äidin (Mitä miehesi sanoo?) määräyksiä, vaan tekevät oman päänsä mukaan ja niitä, jotka noudattavat.  Sinulla on ongelma appivanhempien kanssa, niin älä vie. Piste.

Silti minun on vaikea uskoa, että he esim. tunnin aikana lopullisesti tuhoisivat lapsesi kehityksen mehulla tai väärällä vaipanvaihdolla.

Selvästikin et kestä ajatusta siitä, että joku muu hoitaa vauvaaNNE, niin älä vie.

Vierailija
230/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli jonkin aikaa sitten ketju, jossa kyseltiin että minne voisi laittaa hieman alle puolivuotiaan vauvan hoitoon hetkeksi. Siinä ketjussa se aloittaja sai melkein jokaiselta haukut siitä, että ylipäätään olisi aikeissa laittaa tuon ikäisen hoitoon muualle kuin itselleen tai lapsen isälle. Kumma kun tässä ketjussa taas suurin osa sanoo, että tottakai heti hoitoon anopille ja apelle. Taitaa olla tuo anoppi-sana aloituksessa se "taikasana" minkä vuoksi ap saa vihat niskoilleen.

Luetun ymmärtäminen. Ap. nimenomaan kysyy otsikossa "Mitä mieltä..voiko appivanhemmat hoitaa lasta".

Ja suurin osa tuntuu vastaavan kyllä. Ja näin on meilläkin. Äidilläni ja anopillani on monin verroin enemmän taitoa ja tietoa lastenhoidosta kuin minulla, kun oma osaaminen koostuu vain muutamasta vuodesta ja näillä mummoilla vuosikymmenistä.

Vierailija
231/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ikäiset ihmiset on niitä, joiden mielestä on ok vauvaa syöttää samalla lusikalla, kuin itsekin syö. Ja muutenkin herkutellaan, kaikella kummallisella, mitä ei muuten syötäiskään kun vanhemmat ovat paikalla.

No esimerkiksi tuo lusikka-asia on sellainen mistä olen anopille sanonut, ja hän ei suostu minua uskomaan vaan yrittää että vauvan sosetta maistaisi (että onko ok makuista) ensin itse ja sitten siitä suoraan samalla lusikalla antaisi vauvalle. En halua vauvalle kariesta vain siksi, että anoppi ja appi haluaa hoitaa vauvaa.

AP

Minä taas olen miniälle siitä sanonut ja hänen mielestään olen muutenkin liian hygieninen ainaisine käsinpesuineini ja pyyheliinan vaihtoineni. Näitä löytyy molemmin puolin.  Nämä asiat opitaan kotona.

Vierailija
232/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnärillä ainakin vielä kymmenen vuotta sitten varmistettiin se että vanhemmat lapsen kanssa pärjäävät kotona ja kyllä sitä asiaa seurataan myös neuvolassa.

Ei tietenkään sinun pidä toimia samoin. Eikä ap:n tarvitse viedä lastaan appivanhemmille hoitoon, jos ei halua, vaikka monet 70-vuotiaat ja vanhemmatkin pystyvät vauvoja hoitamaan.

Vierailija
233/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään sinun pidä toimia samoin. Eikä ap:n tarvitse viedä lastaan appivanhemmille hoitoon, jos ei halua, vaikka monet 70-vuotiaat ja vanhemmatkin pystyvät vauvoja hoitamaan.

Typerät ihmiset jotka kommentoivat ja provoilevat mitä ja miten sattuu hoitavat ilmeisesti vielä vauvoja. Se hirvittää oikeasti vielä enemmän kuin kommenttisi.

Vierailija
234/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen 71v. ja hoidan lapsen  lapsen lastani usein.Ei mitään ongelmaa.Vauva on 3kk ikäinen.

Vierailija
235/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 70v ole mikään vanha! Oma isäni on 71v ja tekee kansainvälisiä töitä eräässä pörssiyhtiöissä. On nytkin Brasiliassa.

Isä Stubb on 83v ja teki juuri uuden sopimuksen NHL:n kanssa.

Niinistö on 70v, Trump täyttää 72 vuotta. Meidän tuleva eläkeikäkin on 70.

No minun appivanhemmat eivät ole noin hyväkuntoisia kuin mainitsemasi henkilöt enää, ikävä kyllä.

AP

Osaatko erottaa työkyvyn ja toimintakyvyn? Ne ovat kaksi eri asiaa kuvaamaan ihmisen kykyä selviytymään kaikesta mitä tavallisessa elämässä tulee vastaan. Moni työkyvytön on silti hyvinkin toimintakykyinen.

Vierailija
236/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en antaisi.

Vierailija
237/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen. Ap. nimenomaan kysyy otsikossa "Mitä mieltä..voiko appivanhemmat hoitaa lasta".

Ja suurin osa tuntuu vastaavan kyllä. Ja näin on meilläkin. Äidilläni ja anopillani on monin verroin enemmän taitoa ja tietoa lastenhoidosta kuin minulla, kun oma osaaminen koostuu vain muutamasta vuodesta ja näillä mummoilla vuosikymmenistä.

Tämä on nyt jo todella ohi aiheen, sillä ap:n kanta on selvä eikä sinänsä siten liity ap:n asiaan, mutta minä olen saanut kolme lasta kolmen vuoden välein. Jokaikinen kerta vauvanhoito on pitänyt opetella uudestaan, ja mitä vanhemmaksi olen tullut (kuopus tuli kun olin 39v), niin sen kankeampaa se on ollut.

Isovanhemmalla voi olla vuosikymmenen kokemus vanhemmuudesta, mutta ei vauvanhoidosta, josta saattaa olla jo aikaa kolmisenkymmentä vuotta kun kevyesti.

Mitä siihen tulee, että ap:lla ei itsellään ole ollut kokemusta ennen esikoista (tämä muutamaan aiempaan viestiin), niin vastasyntynyt aina opettaa vanhempansa! Oli kyseessä konkari tai ensikertalainen. Puolivuotiasta sen sijaan pitää pystyä hoitamaan samoilla rutiineilla kuin vanhemmat hoitavat. Jos on epäilystä, että hoitaja ei siihen pysty tai halua, niin on parempi hoitaa itse tai hankkia sellaista apua joka tähän suostuu.

Joskus on kovin vaikeaa uskoa, että tänne vastaavat äidit. Joo ap:n appivanhemmilla on kokemusta enemmän kuin ap:lla, mutta ap:lla on kokemusta juuri tästä vauvasta puoli vuotta enemmän kuin heillä. Hän tuntee lapsensa paremmin kuin muut (jopa isä). Ei sitä voita mikään yleinen tietämys vanhemmuudesta ja muistot vauvanhoidosta kolmenkymmenen vuoden takaa.

Vierailija
238/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minun 5 kk vauvalla on muutama erikoisjuttu, joka pitää tietää, jotta hänen kanssa pärjää. Hän rauhoittuu vain tietyssä asennossa sylissä, riippumatta kenen syli se on. Bodyt ja paidat pitää pukea tietyllä tavalla, muuten hän hermostuu (ahdistuu?). Vaikka joku olisi ollut hyvä oman vauvansa kanssa, niin ei se tarkoita, että olisi hyvä kaikkien vauvojen kanssa, jos ei niiden tapoja ja tarpeita tunne.

Vierailija
239/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minun 5 kk vauvalla on muutama erikoisjuttu, joka pitää tietää, jotta hänen kanssa pärjää. Hän rauhoittuu vain tietyssä asennossa sylissä, riippumatta kenen syli se on. Bodyt ja paidat pitää pukea tietyllä tavalla, muuten hän hermostuu (ahdistuu?). Vaikka joku olisi ollut hyvä oman vauvansa kanssa, niin ei se tarkoita, että olisi hyvä kaikkien vauvojen kanssa, jos ei niiden tapoja ja tarpeita tunne.

Ja nää erikoisjutut on valtiosalaisuuksia joita ei voi paljastaa muille?

Vierailija
240/307 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä vainoa AP:ta kohtaan. Se on kai enemmänkin jokin vaisto, mikä kertoo, kenelle uskaltaa antaa oman lapsen hoidettavaksi eikä mikään tiettyihin ominaisuuksiin perustuva asia. Itellä ainaki on joitakin, joihin luottaisin ja joitakin, joihin en luottaisi, ja se ei riipu henkilön tuntemisesta. Varsinkin, jos ei ole pakko antaa vauvaa kenellekään hoitoon, niin miksi pitäisi kiitollisuuden osoittamiseksi tehdä näin tai siksi, että näin kuuluu tehdä, että äiti pääsee tuulettamaan rasittunutta mieltään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä