Onko lapsille ok antaa sokeroitua jogurttia ja viiliä? Esim. Mansikkajogurttia tai Viilistä? Vai pitäisikö olla maustamatonta?
Kun piilosokerista usein varoitellaan niin onko nuo tavalliset kaupan maustetut jogurtit ok välipaloja ja iltapaloja lapsille?
Esim. Mansikkajogurtti, Viilis, Jacky, jne
Vai pitäisikö antaa ihan maustamatonta vaikka myslin kanssa? Suostuuko lapsi syömään niin hapokasta?
Kommentit (178)
Jos syö 200 grammaa sokeroitua niin siinä voi olla jopa 30 grammaa sokeria annoksessa. Siinä paukkuu rajat lisätylle sokerille.
Parempi valita maustamaton.
Tottumuskysymys maistuuko maustamaton. Moni tykkää sellaisenaan.
Miksi pitäisi antaa sokeroitua? Lapsi tottuu siihen mitä sille antaa.
Makuun tottuu nopeasti. Niin sokeriin, kuin sokerittomaan. Suosittelen sokeritonta.
Olen 80-luvulla syntynyt ja omassa lapsuudessani tuntui että kaikki kakarat veteli just sokerijukurtteja, Viiliksiä, sokerihuurrettuja muroja, Jacky-vanukkaita ym. Se oli silloin ihan normaalia. Oma lapseni ei todellakaan tule saamaan tuollaisia päivittäin.
Kaupassa myydään myös marja- ja hedelmäjugurtteja, joihin ei ole lisätty mitään makeutusainetta. Ei sokeria, ei fruktoosia. Ovat hyviä.
Teen itse myös soseuttamalla pakastemarjoja ja banaania maustamattoman jugurtin sekaan.
Ihan maustamatonta esimerkiksi myslin kanssa. Tai sitten ilman lisättyä sokeria ja makeutusaineita olevia (Arla Luonto+, Juustoportti Hyvin, Valio luonnonjogurtti+). Herkutteluun voi ostaa tietysti mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Ihan maustamatonta esimerkiksi myslin kanssa. Tai sitten ilman lisättyä sokeria ja makeutusaineita olevia (Arla Luonto+, Juustoportti Hyvin, Valio luonnonjogurtti+). Herkutteluun voi ostaa tietysti mitä vain.
Samaa piilosokeria myslissäkin on.
Sokeroimaton ei ole yhtä kuin maustamaton.
Soisitkö itse maustamatonta jogurttia? Laita nyt vaikja marjoja tai hedelmiä sekaan. Saat muuten aikaan jugurtti kammoisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt ja omassa lapsuudessani tuntui että kaikki kakarat veteli just sokerijukurtteja, Viiliksiä, sokerihuurrettuja muroja, Jacky-vanukkaita ym. Se oli silloin ihan normaalia. Oma lapseni ei todellakaan tule saamaan tuollaisia päivittäin.
Niin sai meilläkin. Ei ole mitään haittoja kylläkään ilmennyt siitä tähän mennessä. Ehkä ne karmeat haittavaikutukset sieltä vielä tulevat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa piilosokeria myslissäkin on.
Riippuu myslistä. Osa on sellaisia sokeripommeja että ja osassa ei ole lainkaan lisättyä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Sokeroimaton ei ole yhtä kuin maustamaton.
Käytännössä on. Ne sokerittomat maustetut jugurtit ovat joko makeutusaineella tai hedelmämehulla makeutettuja, eivät sen parempia jokapäiväiseen käyttöön, kuin sokeroidut. Silloin tällöin toki ok.
Vierailija kirjoitti:
Soisitkö itse maustamatonta jogurttia? Laita nyt vaikja marjoja tai hedelmiä sekaan. Saat muuten aikaan jugurtti kammoisia lapsia.
Minä kyllä syön, rakastan jugurtin raikasta makua sellaisenaan. Parhaita rasvaiset turkkilaiset ja kreikkalaiset. Myös bulgarialainen jugurtti herkkua. Yllättävä edullinen ja herkullinen vaihtoehto on kotimaista merkin AB-jugurtti. Ai että.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala jos mukula syö yhden jugurtin tai viilin päivässä. Nuorisokodissa ja sairaalassa sai joka ilta muroja, jugurttia tai mysliä. Kieltäisitkö laitoksen henkilökuntaa antamasta jos lapsesi joutuisi laitokseen?
Vierailija kirjoitti:
Syön kyllä. Mutta mieluiten herkuttelen luonnonjogurtilla, jossa seassa mustaherukkaa ja kiiviä. Vähän vielä mysliä kaveriksi niin ai että.
Katsokaapas myslienne sokeripitoisuuksia. Kuivatuissa hedelmissä on yllättävän paljon sokeria ja granolat ne vasta kauheita pommeja on. Viilin tai maustamattoman jugurtin päälle voi paloitella vaikka banaanin, muita hedelmiä tai marjoja.
Itsehän koko lapsuuteni ja nuoruuteni vetelin tuollaisia sokerijugurttivälipaloja päivittäin ja myös Saarioisten roiskeläppäpizzoja yms. No hengissä olen edelleen yli nelikymppisenä, ihan normaalipainoinen ja terve henkisesti ja fyysisesti.
Omille lapsille tuollaisia välipaloja ei kuitenkaan ole ollut tarjolla kuin harvoin.
Jo pari kommentoinut että ei haittaa ollut vaikka 80-luvulla lapset sai. Aikuisista suurin osa on ylipainoisia Suomessa niin ei välttämättä kovin hyvin pidä kutiaan että lapsena omaksutut tavat arkisesta sokeriherkuttelusta olisi tuoneet hyvää.
Kyllähän noilla sokeroiduilla voi herkutella kerran tai kaksi viikossa, mutta eivät ne todellakaan ole terveellisiä jokapäiväiseksi väli- tai iltapalaksi.