Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään

Vierailija
20.08.2018 |

Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?

En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?

Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.

Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan k

Sama täällä. Se pienten lasten sairastelu nyt on vaan se väistämätön paha. Meillä mennään 50/50 miehen kanssa ja välillä auttaa mummu (onneksi lapsilla on ihana mummu). Ei meillä silti joka kuukausi sairastella.

Kyllä työelämässä on nähty niitä lapsettomia nuorehkoja ihmisiä, jotka kummasti sairastelevat kesäaikaan useammin ja etenkin tiettyjen festareiden ja juhannuksen tienoilla. Joku välkky kaveri on mennyt julkaisemaan vielä jonkun fb-päivityksen ruissin vessajonosta, vaikka tyypin piti olla iltavuorossa, mutta sairastui sopivasti...

Vierailija
122/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuollainen aikoinani. Syy ei ollut ryyppäämisessä tai missään sellaisessa, vaan ihan puhtaasti loppuunpalamisessa. En tajunnut sitä silloin, oli työpaikkakiusattu ja vihasin työtäni.  Onneksi sain apua, ja vaihdettua työpaikkaani. Tästä on 20 vuotta, enkä ole hyvässä työpaikassa oltuani ollut kertaakaan turhaan poissa, koska töihin on ollut vähintään ihan ok mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

arjen sankari kirjoitti:

Kuulostaa viisaalta tyypiltä ota mallia.Noi on just parhaita jotka käyttävät järjestelmää hyödykseen

Nuo justiinsa pitäisi pystyä irtisanomaan,

Vierailija
124/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä saa olla 5 päivää omalla ilmoituksella, sitten lääkärin todistus. Ilmoittaa voi sähköpostilla, tekstarilla, soittamalla, kunhan ilmoittaa."

Anna kun arvaan, ala ei ole ns. duunariala? Koska pari vuotta lisää koulutusta tekee ihmisistä lähtökohtaisesti luotettavia ja tunnollisia ja kukaan ei yritä lusmuilla töistä. 

Enpä osaa sanoa, kuinka usein mieheni on jäänyt kotiin, kun on vähän flunssainen olo. Työkavereille viestiä, ettei tule, esimies ei vaadi ilmoitusta kuin vasta tuon viiden päivän jälkeen lääkärissä käynnin ja todistuksen. Hänellä on istumatyö omassa suljettavassa huoneessa. Välttämättä ei tarvitse tavata yhtään ihmistä halutessaan. Mikään ei estäisi työntekoa pikku flunssassa, mutta kun on tällainen mahdollisuus... 

Itse taas olen se duunari. Parin vuoden ammattikoulutus tekee minusta lähtökohtaisesti epärehellisen juopon lusmun, jonka on todistettava joka sairauspoi

Tällä viestillä ihan itse todistat että kouluttautuminen kertoo ihmisestä jotain. 

Vierailija
125/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näiden sarjasaikuttajien ja muiden lusmujen takia tarvitaan potkulaki. Kun se tulee voimaan voi yritys pistää pois nämä henkilöt joita työnteko ei kiinnosta. Tilalle voi sitten palkata työstäkiinnostuneita. Tässä häviää vain ne lusmuilijat, kaikki muut voittaa.

Luuletko, että tuolla tavalla ne kelvottomat esimiehet ja päälliköt saavat hommansa hoidettu tulevaisuudessa? Sarjasaikuttaminen on mahdollista vain jos esimiehet sen sallivat. 

Vierailija
126/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SataSaikkuaVuodessa kirjoitti:

Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla. 

Yle uutisoi tänään alojen sairauspoissaoloista. Siivoojat kärkipäässä, mutta eivät todellakaan kärjessä. 

Muiden palvelualojen johtajat*

24 pv / vuosi

Valimotyöntekijät, hitsaajat, levysepät ym.

23 pv / vuosi

Kemianteollisuuden ja valokuvatuotteiden valmistuksen prosessityöntekijät

23 pv /  vuosi

Tekstiili-, turkis- ja nahkatuoteteollisuuden prosessityöntekijät*

23 pv /  vuosi

Lastenhoitajat ja koulunkäyntiavustajat

22 pv / vuosi

Koti-, hotelli- ja toimistosiivoojat ym.

19 pv /  vuosi

Hoitotyön erityisasiantuntijat*

18 pv / vuosi

Kampaajat, parturit, kosmetol

Ymmärrän hyvin nuo lastenhoitajat, kampaajat ja vastaavat jotka joutuvat työskentelemään sairaiden kanssa sillä he altistuvat tartunnoille usein. Sairaiden kanssa työskentelevät eivät lisäksi saa tulla töihin sairaina jotta eivät tartuta. 

Itse olen ollut saikulla viimeiseen kymmeneen vuoteen pari puolikasta päivää koronan vuoksi ja kerran viikon kun toivuin leikkauksesta. 

Vierailija
127/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana."

Normalilämpö 36.5 ja flunssalääkkeellä tuosta 37.5:tä tulee vartissa 36.5.

Kaikilla on täsmälleen sama normaalilämpö? 

Vierailija
128/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin joskus tyypin kanssa, joka saikutti, kun oli aamulla niin väsynyt öisen pelaamisen takia. Tätä tapahtui aina silloin tällöin. Ihan puhtaalla omalla tunnolla vaan käänsi kylkeä, kun sai keksittyä esimiehelle jonkun ripulitarinan. Joskus myös viikonlopun viihteet painoi maanantaiaamulla niin pahasti, että oli keksittävä joku oksutauti. Kyllä näitä on aika paljonkin... Myös jollain duunarialoilla puhutaan pitämättömistä saikkupäivistä.

Vierailija
129/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut esihenkilönä yli 20 vuotta, alaisia on yleensä 20-40. Olen ottanut aina varhaisen puuttumisen mallin käyttöön, kaikenlaisia ikäviäkin kohtaloita on löytynyt sitten taustalta. On ollut muutamia elämäntapasaikuttajia, mutta taustalla ollut myös totaalista työuupumusta ym. Johon on saatu apua. Työpaikalla juoruilu ja syylllistäminen ei ole koskaan auttanut mitään.

Vierailija
130/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te itse en ole ollut koskaan saikulla -ihmiset. Tehän olette onnekkaita! Ette sairasta, lapsenne eivät sairasta, vanhempanne eivät sairasta ja kuole. Tästäkö olette kateellisia ihmisille? Entä jos joku näistä kuitenkin sitten käy teille? Mitäs sitten?

Vierailija
131/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin joskus tyypin kanssa, joka saikutti, kun oli aamulla niin väsynyt öisen pelaamisen takia. Tätä tapahtui aina silloin tällöin. Ihan puhtaalla omalla tunnolla vaan käänsi kylkeä, kun sai keksittyä esimiehelle jonkun ripulitarinan. Joskus myös viikonlopun viihteet painoi maanantaiaamulla niin pahasti, että oli keksittävä joku oksutauti. Kyllä näitä on aika paljonkin... Myös jollain duunarialoilla puhutaan pitämättömistä saikkupäivistä.

Kyllä minä lasken tällaiset ihan ihmisen omaksi tappioksi. Ei voi olla kovin hyvä elämä, itsepä joutuu sen sitten porskuttamaan. Ei ole minulta pois.

Vierailija
132/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivvoi kirjoitti:

Siis meillä on kanssa näitä saikku-henkilöitä töissä. Siis yksikin on semmoinen yli 30-vuotias ja ei varmaan ikinä elämänsä aikana ole ollut täyttä viikkoa töissä. Päätä särkee, oksettaa, ripuli ym. Aina löytyy joku syy. Mutta sitten kuitenkin viikonloppuna ollaan ryyppäämässä ja remuamassa ympäri kyliä. Kumma juttu että se kipeys iskee aina arkipäivinä. 

Viinan voimallako sitten jaksaa viikonloppuna. Turruttaa sopivasti.

Ehkä ei ehdi toipua krapulasta jos ei voi ottaa loiventavia työaikana?

Vierailija
133/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut esihenkilönä yli 20 vuotta, alaisia on yleensä 20-40. Olen ottanut aina varhaisen puuttumisen mallin käyttöön, kaikenlaisia ikäviäkin kohtaloita on löytynyt sitten taustalta. On ollut muutamia elämäntapasaikuttajia, mutta taustalla ollut myös totaalista työuupumusta ym. Johon on saatu apua. Työpaikalla juoruilu ja syylllistäminen ei ole koskaan auttanut mitään.

Aamen. 

Vierailija
134/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.

Flunssalla tarkoitat varmaan nuhaa. Influenssa on pahimmillaan tappava tauti ja lievänäkin syytä hoitaa kunnolla. 

Vierailija
135/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällä viestillä ihan itse todistat että kouluttautuminen kertoo ihmisestä jotain."

Kouluttautuminen ei kerro ihmisestä yhtään sen enempää. Persoona ratkaisee. Koulutettu voi olla laiska ja mukavuuden haluinen tai tunnollinen puurtaja siinä missä matalammin koulutettukin.

Vierailija
136/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.

Flunssalla tarkoitat varmaan nuhaa. Influenssa on pahimmillaan tappava tauti ja lievänäkin syytä hoitaa kunnolla. 

Meillä nyt työpaikalla korona-aalto. Alkoi juuri siitä vanhasta tutusta pikkunuhasta, joka sitten parilla muulla työkaverilla olikin aika paha. Tästäkin ketjusta saa lukea miten työn raskaan raatajat eivät ole koskaan pois, ja sairaita lapsia ei ainakaan saa hoitaa. Eli tullaan sairaana töihin, viedään lapset päivähoitoon, ja tulos on se että puolet työpaikasta on pois. Sen sijaan että se yksi olisi jäänyt kotiin. Mutta eihän saa saikuttaa. Mitään ei opittu.

Vierailija
137/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oletko noin laiska etsimään selkeää tietoa? Sitähän varten ne hoitajat toimii terveydenhoidossakin, hoitaakseen sairaita jopa oman terveytensä uhalla. Työnantajille ja niille raskaan työn raatajille on muutenkin samantekevää mistä sen hoitajan lapsellesi hommaat, kunhan niin teet. Ei ole oikein, että muut tekevät työsi sillävälin, kun sinä vedät lonkkaa flunssapöpön kourissa olevan lapsesi vuoksi."

Silloin kun tämä olisi ollut meillä ajankohtaista, todellakin etsin! En sairaiden lasten takia, vaan muuten vaan olisi ollut tarvetta. Mutta eipä täällä toiminut edes mll. Kuten jo selitin, meillä kipeät lapset hoiti etätöitä tekevä isä. 

Mutta sulla ei siis ole lapsia? 

Minulla on lapsia mutta en ole koskaan lusmuillut tai rasittanut työkavereitani heidän takiaan. Eihän lasteni/ sinun lastesi sairastelun kuulu olla heidän ongelma?

Vierailija
138/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä lasken tällaiset ihan ihmisen omaksi tappioksi. Ei voi olla kovin hyvä elämä, itsepä joutuu sen sitten porskuttamaan. Ei ole minulta pois.

Miksi ei olisi hyvä elämä? Eikö ole mukavaa että voi välillä nukkua pitkään ja huilata vaan koska huvittaa? Työpaikka pysyy silti ja palkka juoksee.

Vierailija
139/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuolto hakee syystä päihdepuolelle porukkaa töihin. Tässä maassa silitetään ja hyysätään alkoholisoituneita työntekijöitä. Jotta eivät ala kokopäiväjuopoiksi. Pomot tulevat noita vastaan sanovat asian ihan suoraan kyseleville työntekijöille.

Ja sitten on homekämpissä asujat. Jotka ovat kokoajan kipeinä. Sääliä ei tipu ja irtisanominen on jatkuva uhka saikuttelusta.

Kolmas porukka on oikeasti kipeänä huonojen geneettisten ominaisuuksien vuoksi.

Minkäs näille saikuttajolle voi. Pääsen töihin, kunhan en kerro kramppaavasta selästäni. Omalla alalla juoksisin saikusta saikkuun. Jos selviän koeajan yli.

Vierailija
140/200 |
30.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puhuu "käyttämättömistä sairaslomapäivistä" ja että "pitää käyttää pois ennen vuodenvaihdetta".

Onko joillekin nämä täydellä palkalla olevat sairauspäivät jotenkin loman jatketta, ylimääräistä lomaa joka on käytettävä vaikkei olisi tarvettakaan ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi