Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Tuo olisi tosiaan kuin Te-toimiston kuulustelut,yhtä rasittavaa ja kiusallista.
Meillä nuo saikuttajat ei vaivaudu edes s
Meillä saa olla 5 päivää omalla ilmoituksella, sitten lääkärin todistus. Ilmoittaa voi sähköpostilla, tekstarilla, soittamalla, kunhan ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
voivvoi kirjoitti:
Siis meillä on kanssa näitä saikku-henkilöitä töissä. Siis yksikin on semmoinen yli 30-vuotias ja ei varmaan ikinä elämänsä aikana ole ollut täyttä viikkoa töissä. Päätä särkee, oksettaa, ripuli ym. Aina löytyy joku syy. Mutta sitten kuitenkin viikonloppuna ollaan ryyppäämässä ja remuamassa ympäri kyliä. Kumma juttu että se kipeys iskee aina arkipäivinä.
Tiedän yhden joka heti koeajan jälkeen loukkasi selkänsä ja jäi vuodeksi sairaslomalle. Kumminkin aktiivisesti ratsasti ja ajoi moottoripyörällä koko sairasloman ajan?? On muutenkin ilkeä tyyppi.
Vakuutusyhtiöillähän on tätä varten etsiviä paljastamassa näitä "työkyvyttömiä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan kotiin? Kuka ulkopuolinen tulee hoitamaan sairasta la
Oletko noin laiska etsimään selkeää tietoa? Sitähän varten ne hoitajat toimii terveydenhoidossakin, hoitaakseen sairaita jopa oman terveytensä uhalla. Työnantajille ja niille raskaan työn raatajille on muutenkin samantekevää mistä sen hoitajan lapsellesi hommaat, kunhan niin teet. Ei ole oikein, että muut tekevät työsi sillävälin, kun sinä vedät lonkkaa flunssapöpön kourissa olevan lapsesi vuoksi.
"Miten kehosi reagoi tänään? Voitko tulla töihin?
T. Työkaverisi"
En voi tulla, on vapaapäivä. Ja viimeksi olin kipeä 2 v sitten. Kehoni kyllä reagoi hyvin usein typeriin työkavereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan kotiin? Kuka ulkopuolinen tulee hoitamaan sairasta la
Sanopa muuta. Onneksi on etätyöt nykyään. Mutta ilman muuta sairas lapsi menee kaiken edelle. Onneksi meillä on pomo joka ymmärtää tämän, ihan sama mitä täällä riekutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan k
Olet varmaan tosi ihana työkaveri.
Ensin te vingutte, että menkää työttömät (joista iso osa työkyvyttömiä/vain osittain työkykyisiä/muuten vaan hyödyttömiä) töihin ja sit kun tulevat töihin ja joutuvat saikuttamaan koska eivät ole täysin työkykyisiä niin valitatte sitten siitäkin. Lopetus jonoonko ne työhön kykenemättömät pitäs laittaa? Ymmärrätte varmaan että joudutte itse samaan jonoon kun teille iskee krooninen sairaus tai hankalat ajat elämässä tai ajatte itsenne burnouttiin. Ja konkursseja tulee vielä vaikka kuinka paljon, niin moni yritys roikkunut löysässä hirressä jo vuosia. Itse vedän kulutuksen ihan minimiin nyt kun verotusta korotetaan.
Itsekin sain sarjasaikuttajan työparikseni vuosi sitten. Hyvin usein kun olen ihan ylityöllistetty ja tulee jotain kriittistä uutta, niin arvatkaa onko tämä uusi työpari taas saikulla... Nytkin kun palasin lomalta ja työparin olisi jo pari viikkoa pitänyt olla töissä, arvaa oliko taas pitkällä saikulla...
Olen ollut kesätöissä vuodesta 2006 ja vakitöissä vuodesta 2013, yhtäkään siakkupäivää ei vielä minulla. Siksi ihmettlen miten jotkut jatkuvasti saikulla.
Tulee jo mieleen, pitäisikö ne palkasta menevät maksut sairaslomia varten enää olla samat kaikille? Voisi painottaa että ne vähän suuremmat niille jotka jatkuvasti saikulla ja pienemmät niille jotk ei koskaan saikulla.
"Oletko noin laiska etsimään selkeää tietoa? Sitähän varten ne hoitajat toimii terveydenhoidossakin, hoitaakseen sairaita jopa oman terveytensä uhalla. Työnantajille ja niille raskaan työn raatajille on muutenkin samantekevää mistä sen hoitajan lapsellesi hommaat, kunhan niin teet. Ei ole oikein, että muut tekevät työsi sillävälin, kun sinä vedät lonkkaa flunssapöpön kourissa olevan lapsesi vuoksi."
Silloin kun tämä olisi ollut meillä ajankohtaista, todellakin etsin! En sairaiden lasten takia, vaan muuten vaan olisi ollut tarvetta. Mutta eipä täällä toiminut edes mll. Kuten jo selitin, meillä kipeät lapset hoiti etätöitä tekevä isä.
Mutta sulla ei siis ole lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan k
Kyllä se on ihan oikein ja työehtosopimuksessa. Alle 10-vuotiasta sairasta lasta saa jäädä hoitamaan neljäksi päiväksi.
Mulla oli eräässä pienessä, neljän hengen tiimissä yksi todella epämotivoitunut työntekijä, hän ei lähes koskaan tehnyt töitään kunnolla, mutta se ei ollut minun ongelmani.
Saikulla hän oli joka viikko, mutta sen lisäksi tuli töihin lähes aina myöhässä ja piti muutaman puolen tunnin vessatauon päivässä... Niin hankala persoona, että työkaverina hänelle ei viitsinyt alkaa valittamaan, kun muuten oli kuin myrkyn nielemä koko työpäivän.
Esimies ei saanut muutosta aikaan, vaikka olisi voinut antaa kirjallisia varoituksia myöhästelystä, mutta oli kai liian kiltti. Onneksi minulla oli sinne vain 6kk projektin ajan sopimus, joten voitte kuvitella, kuinka nopeasti juoksin ulos, kun se loppui. Kuulin kyllä jälkeenpäin, että tämä tyyppi oli saatu siirrettyä toiseen yksikköön.
Ehdottomasti karsein työkaveri, jota on ollut koskaan. Käytöksellään sai kyllä kaaokseen koko paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Minullekin lääkäri suorastaan kehtasi antaa viikon saikkua, kun äitini kuoli äkillisesti. Voin kertoa, että en todellakaan ollut työkykyinen sen shokin jälkeen.
Tämä sai kolme viikkoa saikkua, kun 80-vuotias äitimuori kuoli. Mieti vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Minullekin lääkäri suorastaan kehtasi antaa viikon saikkua, kun äitini kuoli äkillisesti. Voin kertoa, että en todellakaan ollut työkykyinen sen shokin jälkeen.
Ja sitten on meitä jotka ei saa saikkua. Yritä siinä tehdä töitä räkä poskella valuen ja silmät kyyneleistä sumeita. Pahinta on että kukaan Ei edes huomioi tai ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kun menen flunssaisena raatamaan niin olen viikon kuluttua poskiontelontulehduksessa, antibioottikuurilla ja viikon saikulla. "
En minäkään raatamaan menisi, mutta en ole mikään palomies tai metsuri vaan työ on melko kevyttä ja välillä lähinnä istumista.
Metsuritkin kyllä istuu nykyään lähinnä sen metsäkoneen ratissa ja kääntelee kahvoja. Ei sekään enää mitään raskasta ole
Mitvit? Metsäkonekuski ja metsuri on eri asioita.
"Jotkut eivät sitten oppineet pandemiasta mitään. Kipeänä voisi ihan suosiolla jäädä kotiin ja olla tartuttamatta kaikkia muitakin. Olin itsekin juuri pari viikkoa sitten aluksi vain "vähän kipeä", mutta eihän se sellaisena pysynyt vaan parin päivän päästä jo kävely huippasi. Ja vaikka pysyisitkin koko ajan vain vähän kipeänä, johonkin toiseen tartuttamasi sairaus voi iskeä paljon pahemmin."
Joo tartuntojen välttämisellä voidaankin näppärästi perustella mitkä tahansa pellesaikut.
Ehdottomasti täytyy jäädä kotiin, kun puolet porukasta on jo ollut saikulla tai on töissä köhimässä.
Korona-aikaan ihmiskontakteja kehotettiin välttämään, jos perheenjäsenellä oli korona. Samoja ohjeita voitaisiin soveltaa flunssaakin. Lapsella yskä ja nuha eli flunssa -> vanhemmille viikko saikkua ettei vaan vakava sairaus tartu työkavereihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Onneksi nykyään voi etätöissä hoitaa sairaan lapsen samalla. Mutta jotain taaperoa ei kyllä pystyisi. Meillä mies hoiti sairaat lapset aina, koska työaika oli jo ennen koronaa joustava. Ei kyllä käy pätkääkään kateeksi sairaan pienen lapsen kanssa räytyminen kotona.
Minulla on yksi työkaveri jolla paljon sairastavat pienet lapset. Koen vain syvää empatiaa, onneksi se ajan myötä helpottaa. Jokainen vuorollaan. Kenelle vaan voi sattua mitä vaan elämässä, itse en kadehtisi toisten poissaoloja.
Esimiehelle kuuluu hoitaa nämä asiat, ja jos joku on paljon pois tehdä sellaisia järjestelyitä ettei se kuormita muita työntekijöitä..
"Meillä saa olla 5 päivää omalla ilmoituksella, sitten lääkärin todistus. Ilmoittaa voi sähköpostilla, tekstarilla, soittamalla, kunhan ilmoittaa."
Anna kun arvaan, ala ei ole ns. duunariala? Koska pari vuotta lisää koulutusta tekee ihmisistä lähtökohtaisesti luotettavia ja tunnollisia ja kukaan ei yritä lusmuilla töistä.
Enpä osaa sanoa, kuinka usein mieheni on jäänyt kotiin, kun on vähän flunssainen olo. Työkavereille viestiä, ettei tule, esimies ei vaadi ilmoitusta kuin vasta tuon viiden päivän jälkeen lääkärissä käynnin ja todistuksen. Hänellä on istumatyö omassa suljettavassa huoneessa. Välttämättä ei tarvitse tavata yhtään ihmistä halutessaan. Mikään ei estäisi työntekoa pikku flunssassa, mutta kun on tällainen mahdollisuus...
Itse taas olen se duunari. Parin vuoden ammattikoulutus tekee minusta lähtökohtaisesti epärehellisen juopon lusmun, jonka on todistettava joka sairauspoissaolopäivä soittamalla esimiehelle. Työ sellaista, että se pikku flunssakin jo haittaa ja voi fyysisen rasituksen vuoksi altistaa vakavammallekin. Ei myöskään mahdollisuutta järjestää vähän kevyempiä töitä, jos olo on puolikuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikäköhän on ikäraja kuolleelle, jonka kuoleman aiheuttama suru/shokki/järkytys on hyväksyttävä syy sairaslomalle? Sinä et sitä päätä, vaan työterveyslääkäri, joka saikun määrää. Tulee sinusta mieleen entinen työkaverini, joka tokaisi jo oli aikakin, kun kerroin 90-vuotiaan mummoni kuolemasta. Muut sentään tajusivat sanoa osanotot. No, en kylläkään tarvinnut sairaslomaa, mutta ymmärrän hyvin, jos joku tarvitsee. Lääkärihän sen päättää sitten.
Itse menen kipeänä töihin, jos kuumeen saa lääkkeillä alle 39 asteen. Nimittäin en ala omalla kustannuksella ostamaan lääkärintodistuksia minkä työnantaja edellyttää. Voin kokemuksesta sanoa, että se tulee kalliiksi. Mieluummin kärsin töissä.
Juuri näiden sarjasaikuttajien ja muiden lusmujen takia tarvitaan potkulaki. Kun se tulee voimaan voi yritys pistää pois nämä henkilöt joita työnteko ei kiinnosta. Tilalle voi sitten palkata työstäkiinnostuneita. Tässä häviää vain ne lusmuilijat, kaikki muut voittaa.