Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Siis tämä!! En kerta kaikkiaan ymmärrä, miten pystyy soittamaan saikusta turhaan. Itse saa olla pää kainalossa ja siltikin pohdin, että olisinko kuitenkin työkuntoinen, koska
Eihän tämä ole mikään ongelma, te itse olette toimineet ihan väärin! Minun työpaikallani oleva Pirkko ( nimi ei muutettu) ilmoittaa textarilla sairaslomansa muutamaa tuntia ennen työvuoron alkua. Silmätulehdus, nousi kuume, nilkka on nyrjähtänyt. Syy, miksi odottaa ihan viime tippaan että edes sen tekstarin viitsii laittaa on kuulemma se, että työnantaja on ollut häntä kohtaan v-umainen, niin hän toimii sitten takaisinpäin näin. Harmi vaan, että nämä hänen -ittulutoimet osuu eniten meihin hänen työtovereihinsa: jonkun pitää jäädä sinä päivänä paikkaamaan se hänen vuoronsa, jonne hän ei ilmesty.
Väärin 🙄... Ei ole tullut mieleen, että monilla työpaikoilla pelkkä tekstari ei riitä?
"Eihän tämä ole mikään ongelma, te itse olette toimineet ihan väärin! Minun työpaikallani oleva Pirkko ( nimi ei muutettu) ilmoittaa textarilla sairaslomansa muutamaa tuntia ennen työvuoron alkua. Silmätulehdus, nousi kuume, nilkka on nyrjähtänyt. Syy, miksi odottaa ihan viime tippaan että edes sen tekstarin viitsii laittaa on kuulemma se, että työnantaja on ollut häntä kohtaan v-umainen, niin hän toimii sitten takaisinpäin näin. Harmi vaan, että nämä hänen -ittulutoimet osuu eniten meihin hänen työtovereihinsa: jonkun pitää jäädä sinä päivänä paikkaamaan se hänen vuoronsa, jonne hän ei ilmesty."
Siis mikä meillä meni väärin, jos työnantajan antama ohjeistus on, että soitto on ehdoton, tekstari ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tällä viestillä ihan itse todistat että kouluttautuminen kertoo ihmisestä jotain."
Kouluttautuminen ei kerro ihmisestä yhtään sen enempää. Persoona ratkaisee. Koulutettu voi olla laiska ja mukavuuden haluinen tai tunnollinen puurtaja siinä missä matalammin koulutettukin.
Myös esim. lukihäiriö voi vaikeuttaa. Sähläriä ei aina näe päälle päin. Kukoistavan ja sosiaalisen oloinen on voinut tottua luovimaan.
Onkohan numeroiden lukuhäiriölle oma diagnoosinsa? Testataanko lukihäiriötesteissä vilisevätkö numerot silmissä?
Eräässä työssä laskentatehtävissä yhdellä arviolta puolet laskelmista meni väärin. Jo numeroiden exceliin kirjoittamisvaiheessa oli jättänyt rivejä väliin.
Henkilö ei kai hahmottanut vian olevan itsessään, kommentoi vain että olipa paljon haast
Jos ihminen tekee toistuvasti tuollaisia "huolimattomuusvirheitä", niin kyllä työnantaja usein purkaa sen työsuhteen jo koeajalla. Se miten muut huomaavat jollain olevan tuollaisia ongelmia, riippuu tietenkin täysin työn luonteesta. Itse olen taloushallinnossa töissä ja kyllä tuollaiset mokailut huomataan hyvin pian. Ja jos joku toistuvasti mokailee tuolloin, niin saa varoituksen. Tosin tuollaista työntekijää ei katsottaisi edes koeajan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän tämä ole mikään ongelma, te itse olette toimineet ihan väärin! Minun työpaikallani oleva Pirkko ( nimi ei muutettu) ilmoittaa textarilla sairaslomansa muutamaa tuntia ennen työvuoron alkua. Silmätulehdus, nousi kuume, nilkka on nyrjähtänyt. Syy, miksi odottaa ihan viime tippaan että edes sen tekstarin viitsii laittaa on kuulemma se, että työnantaja on ollut häntä kohtaan v-umainen, niin hän toimii sitten takaisinpäin näin. Harmi vaan, että nämä hänen -ittulutoimet osuu eniten meihin hänen työtovereihinsa: jonkun pitää jäädä sinä päivänä paikkaamaan se hänen vuoronsa, jonne hän ei ilmesty."
Siis mikä meillä meni väärin, jos työnantajan antama ohjeistus on, että soitto on ehdoton, tekstari ei käy?
Eikö Pirkko ole saanut edes varoituksia jos toimii väärin ilmoitusasiassa?
Vierailija kirjoitti:
Ota esihenkilön kanssa esille lisäresurssien tarve . Tai älä yritä tehdä kahden ihmisen töitä. Tee normaaliin tahtiin omaa työtäsi. Ottaisin kyllä asian esille esihenkilön kanssa, että lisäkäsiä tarvitaan, ennen kuin työt kasaantuu liikaa.
Ja sitkö tulee lisäkäsiä? Ainakin omassa työssäni evoluutiokin on nopeampi kasvattamaan ihmiselle lisäkäsiä, kuin että työnantaja palkkaisi lisää väkeä.
Monet hoitavat sairaita lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se luetun ymmärtäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alentunut vastustuskyky tiettyjen asioiden seurauksena. Olen paljon kipeä ja esimerkiksi puolet kesälomasta meni flunssassa. Yleensä olen kipeä myös talvilomalla. Eli valitettavasti myös paljon työaikana olen kipeä. Musta olis hirveen kiva ettei tilanne olis tämä. En voi juurikaan harrastaa lajeja joista tykkään, koska flunssassa ei voi urheilla. Rajoittaa elämää todella paljon ja sitten jotkut jaksaa vielä kateellisena miettiä asiaa. Oikeesti älkää nyt olko kateellisia, jos joku on kipeä!
On eri asia olla aidosti kipeänä ja siksi saikulla kun saikuttaa saikuttamisen ilosta. Esimiehenä tunnistan aika hyvin mielestäni kuka on aidosti kipeä.
Varmaan tunnistaakin, jos on perus flunssasta kyse. Kyllähän sen äänestä jo kuulee. Eri asia sitten sellaiset vaivat, jotka ei näy ulospäin. Vaik
Etänä mahdotonta sanoa, mutta feikkiselkäsäryt näkee kyllä ryhdistä jos livenä kohdataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä mitään varoitusta, ei mitään huomautusta , ei mitään! Laittaa tekstarin ja ilmoittaa siinä saikun. Me kaikki muut kirjoitetaan meili sekä omalle esimiehelle ja samalla konttoriin henkilöstöjohtajalle. Ja ilmoitetaan mahdollisimman ajoissa, eikä viimetipassa. Niinkuin kuuluukin tehdä.
Yks -epäpätevä muutenkin- "sairastui" just sopivasti keittiörempan ajaksi. Halusi olla paikan päällä "sairastamassa" remonttimelskeessä.
Minä olen entinen saikuttaja. Saa kivittää. Jälkeenpäin tajusin että olin niin uupunut ja työpaikkakiusattu että ei ihmekään etten töissä jaksanut. Otin lopputilin ja pidin työelämästä puoli vuotta taukoa.
Nyt olen ollut reilun vuoden uudessa työpaikassa ja vain kerran olin 2 pv poissa kuumeen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Ei ole kivaa muille että jotkut ovat poissa lapsen sairastelun takia, mutta mitä siinä tilanteessa pitäisi tehd
Ja isäkö ei voi välillä vuorostaan jäädä kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alentunut vastustuskyky tiettyjen asioiden seurauksena. Olen paljon kipeä ja esimerkiksi puolet kesälomasta meni flunssassa. Yleensä olen kipeä myös talvilomalla. Eli valitettavasti myös paljon työaikana olen kipeä. Musta olis hirveen kiva ettei tilanne olis tämä. En voi juurikaan harrastaa lajeja joista tykkään, koska flunssassa ei voi urheilla. Rajoittaa elämää todella paljon ja sitten jotkut jaksaa vielä kateellisena miettiä asiaa. Oikeesti älkää nyt olko kateellisia, jos joku on kipeä!
Tuskin tässä kukaan on kateellinen niille, jotka oikeasti on kipeitä. Sinäkin varmaan ole ihan oikeasti kipeänä, jos on alentunut vastustuskyky, silloin ihan oikeasti imee itseensä kaikki tarttuvat taudit.
Mutta usko pois, semmoisiakin on, joilla on erittäin matala kynnys jäädä pois töistä ja ovat sitten usein pois pikkuvaivojen, tai keksittyjen sellaisten takia.
Eikös se tullut uus laki että työntekijä on helpompi irtisanoa? Eli sarjasaikuttajat voi varautua siihen, että määräaikainen työsopimus päättyy yllättäen.
Sairaslomat täydellä palkalla, kesälomat ja talvilomat niin saattoi käydä töissä vain puoli vuotta näin templaten kunnalla ja valtiolla. Yksityisellä ei varmaankaan olisi kauaa onnistunut.
Työkaverit kyselivät että onko jo kaikki lakisääteiset (täydellä palkalla) sairauslomat pidetty.
Tutullani kun oli karapula maanantaina niin lapsella oli aina ripuli ja samoin perjantaina.
Minä en enää jaksanut naisvaltaisella alalla jossa maanantait ja perjantait olivat kaikkein raskaimpia päiviä eikä sijaisia otettu jotenka sain raataa poissaolevienkin työt. Mitään ylimääräistä palkkaa ei saanut vaan ne palkat maksettiin poissaoleville. Olisin halunnut käydä töissä jos se ei olisi tuntunut täydelliseltä hyväksikäytöltä toisten viettäen vapaapäiviä täydellä palkalla ja minä vain raadan töitä.
Onneksi ketään ei saa Suomessa irtisanoa. On hienoa, että työpaikat ovat täynnä kusettajia, kiusaajia ja häiriintyneitä ihmisiä. Ei työpaikalla mitään töitä kuulu tehdä! Hyvä vasemmisto, hyvä sak. Työpaikkojen ilmapiiri ei millään tavalla parantuisi sillä, että häiriköt pistettäisiin ulos. Haluan kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo paljon ole. Minulla oli vuoden ajan työkaveri, joka oli firmassa 100% palkkatuella. Ensimmäiset 2 viikkoa joka päivä paikalla. Sen jälkeen joka ikinen viikko max 2 päivää töissä. Pomon kanssa käydyn keskustelun jälkeen sairastelu loppui pariksi viikoksi, sen jälkeen sama homma jatkui. Mikähän tauti kyseessä, kun puhuttelemalla saa pois hetkeksi...
Ei palkkatukea voi edes saada, ellei työkyky ole alentunut. Tuen tarkoitus on korvata mm. sairauspoissaoloja ja heikompaa työn tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti ymmärrätkö mitä jakuva saikuttelu tekee yrityksen kassalle? Tai kiinnostaako sua ylipäätään tämmöinen asia?
Eli koska en itse voi tilanteelle mitään, niin irtisanoudun ja alan työttömäksi? Silloin en kuormita yrityksen kassaa. Joo ei. Työnantaja on tietoinen tilanteestani ja se on toivon mukaan väliaikainen tai johtaa jossain kohtaa eläkkeeseen, jos työkyky alenee tarpeeksi. Kohdallani on jo tehty muutoksia ja teen esim. 80% työaikaa. Aina elämä ei mene niinkuin suunnittelit ja voit sairastua jollain tavalla mikä vaikuttaa elämääsi pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.
Miten syyllistää muita sairastamisesta ja kertoa samalla miten saattaa itse olla suurin tartuttaja työpaikalla 😂
Eihän tämä ole mikään ongelma, te itse olette toimineet ihan väärin! Minun työpaikallani oleva Pirkko ( nimi ei muutettu) ilmoittaa textarilla sairaslomansa muutamaa tuntia ennen työvuoron alkua. Silmätulehdus, nousi kuume, nilkka on nyrjähtänyt. Syy, miksi odottaa ihan viime tippaan että edes sen tekstarin viitsii laittaa on kuulemma se, että työnantaja on ollut häntä kohtaan v-umainen, niin hän toimii sitten takaisinpäin näin. Harmi vaan, että nämä hänen -ittulutoimet osuu eniten meihin hänen työtovereihinsa: jonkun pitää jäädä sinä päivänä paikkaamaan se hänen vuoronsa, jonne hän ei ilmesty.