Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Siis meillä on kanssa näitä saikku-henkilöitä töissä. Siis yksikin on semmoinen yli 30-vuotias ja ei varmaan ikinä elämänsä aikana ole ollut täyttä viikkoa töissä. Päätä särkee, oksettaa, ripuli ym. Aina löytyy joku syy. Mutta sitten kuitenkin viikonloppuna ollaan ryyppäämässä ja remuamassa ympäri kyliä. Kumma juttu että se kipeys iskee aina arkipäivinä.
Pitäisi vähitellen olla varhaisen välittämisen keskustelut
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vähitellen olla varhaisen välittämisen keskustelut
Pian varmasti onkin, alkaa olla sen verran hurjaa ja läpinäkyvää touhua. Ehkä hän on väärällä alalla tai uupunut, jos näin on niin asia pitäisi myöntää ja antaa jollekulle muulle mahdollisuus vaikkapa määräaikaisena tuurata häntä kunnes toipuu yms.
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
SataSaikkuaVuodessa kirjoitti:
Musta tuntuu, että siivousalalla on näitä saikku-juttuja sata kertaa enemmän kuin muilla aloilla.
Joka alan vitsaus, ärsyttää kun oikeasti työtä tahtovia olisi jono kynnyksellä ja yhet vaan vetää lonkkaa ihan avoimesti.
Tuollaisille vaan toivoo sydämensä pohjasta, että sairastuvat oikein kunnolla sitten loppuvuodeksi , kun ovat ensin pitäneet 60 päivää sairaslomaa täydellä palkalla.
Mä olin tuollainen, mutta oikeasti flunssassa joka viikko. Syy löytyi vasta vuosia myöhemmin, eli fyysinen sairaus oli kaiken taustalla. Tiedän, kuinka paljon selän takana puhuttiin, mutta totta on, että epäilyttäväähän tuollainen oli, ja varmasti usein oikeasti vain parilla sadasta on muu sairaus kuin alkoholismi/lorvikatarri taustalla tuollaisiin poissaoloihin.
Meillä oli yksi mutta nykyään se näyttää selviävän ihan työmaalle asti.
Yle uutisoi tänään alojen sairauspoissaoloista. Siivoojat kärkipäässä, mutta eivät todellakaan kärjessä.
Muiden palvelualojen johtajat*
24 pv / vuosi
Valimotyöntekijät, hitsaajat, levysepät ym.
23 pv / vuosi
Kemianteollisuuden ja valokuvatuotteiden valmistuksen prosessityöntekijät
23 pv / vuosi
Tekstiili-, turkis- ja nahkatuoteteollisuuden prosessityöntekijät*
23 pv / vuosi
Lastenhoitajat ja koulunkäyntiavustajat
22 pv / vuosi
Koti-, hotelli- ja toimistosiivoojat ym.
19 pv / vuosi
Hoitotyön erityisasiantuntijat*
18 pv / vuosi
Kampaajat, parturit, kosmetologit ym.
18 pv / vuosi
Lähihoitajat, muut terveydenhuollon työntekijät ja kodinhoitajat
17 pv / vuosi
Lisää Ylen sivuilta.
Joidenkin "työ" on puhelimen vieressä makaamista joka ei varmaan rasitakaan.
No eihän tuo paljon ole. Minulla oli vuoden ajan työkaveri, joka oli firmassa 100% palkkatuella. Ensimmäiset 2 viikkoa joka päivä paikalla. Sen jälkeen joka ikinen viikko max 2 päivää töissä. Pomon kanssa käydyn keskustelun jälkeen sairastelu loppui pariksi viikoksi, sen jälkeen sama homma jatkui. Mikähän tauti kyseessä, kun puhuttelemalla saa pois hetkeksi...
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.
arjen sankari kirjoitti:
Kuulostaa viisaalta tyypiltä ota mallia.Noi on just parhaita jotka käyttävät järjestelmää hyödykseen
Pieni yritys on sun mielestäsi joku "järjestelmä"
Kyllä se on vaan työpaikka, minkä varassa aika monta ihmistä elättää itsensä. Juuri meni konkurssiin yksi tämmöinen "järjestelmä" sairaslomien tähden ja siinä ei kyllä kukaan voita, kun "järjestelmä" on kaadettu. Lisäksi se aiheuttaa yleensä työkavereilla kaksinkertaisen työmäärän. Ei siellä töissä ihan huvikseen vietetä kolmasosaa vuorokaudesta järkyttämässä "järjestelmää"
Yksi aloitti työt saikulla, kun ahdisti ja kehtasi inistä, kun ei saanut palkkaa saikkupäiviltä. Se kaivoi jopa tessiä esiin, miten pitäisi saada palkkaa. No meillä ei saa palkkaa saikulta, jos ei ole tehnyt päivääkään töitä ennen saikkua. Lusmu laski väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän kuuluu siinä vaiheessa, kun työpaikalta ei löydy 3-istuttavan sohvan kantamiseen kaveriksi kuin kassalla työskentelevä eläkeiässä oleva rouva, joka on sitten kassalta pois sen aikaa, kun yritän raahata sohvaa sen kanssa. Alle kolmekymppiset miehet on jatkuvasti saikulla. Eläkeiässä olevat ei juuri koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti kuuluu, ei ne saikuttajan työt tekemättä jää. Työhön kelvottomat veneen alle makoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yksi mutta nykyään se näyttää selviävän ihan työmaalle asti.
Olisiko hänen kanssaan pidetty kehityskeskustelu ja uhattu laajemmalla terveystarkastusella? Jos joku sairastaa hirveän usein, niin silloinhan työnantajan kannattaa jo määrätä työntekijä tutkimuksiin.
Yleensä nuo jotenkin selviää koeaikansa täysin terveinä ja sairastelu alkaa vasta koe-ajan jälkeen
Kuulostaa viisaalta tyypiltä ota mallia.Noi on just parhaita jotka käyttävät järjestelmää hyödykseen