Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Itselläni alentunut vastustuskyky tiettyjen asioiden seurauksena. Olen paljon kipeä ja esimerkiksi puolet kesälomasta meni flunssassa. Yleensä olen kipeä myös talvilomalla. Eli valitettavasti myös paljon työaikana olen kipeä. Musta olis hirveen kiva ettei tilanne olis tämä. En voi juurikaan harrastaa lajeja joista tykkään, koska flunssassa ei voi urheilla. Rajoittaa elämää todella paljon ja sitten jotkut jaksaa vielä kateellisena miettiä asiaa. Oikeesti älkää nyt olko kateellisia, jos joku on kipeä!
Oikeesti ymmärrätkö mitä jakuva saikuttelu tekee yrityksen kassalle? Tai kiinnostaako sua ylipäätään tämmöinen asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 8 hengen tiimi ja meistä kaksi ainoat jotka eivät ole saikuttaneet tänä vuonna. Itse olen toinen heistä. Tälläkin hetkellä puolet jengistä saikulla ja neljä henkeä hoitaa 8 hengen työt ja näin menty koko kesä kun on ollut saikkuja ja vielä kesälomat päälle. Alkaa pikkuhiljaa vtuttamaan ja vielä kun AINA samat henkilöt jotka ovat saikulla. Sitten on näitä jotka ovat pienestäkin nuhasta saikulla. Itse en ole IKINÄ ottanut pelkän flunssan takia saikkua! Kyllä pitää olla kuume tai oksennustauti että jään töistä pois.
Flunssalla tarkoitat varmaan nuhaa. Influenssa on pahimmillaan tappava tauti ja lievänäkin syytä hoitaa kunnolla.
Meillä nyt työpaikalla korona-aalto. Alkoi juuri siitä vanhasta tutusta pikkunuhasta, joka sitten parilla muulla työkaverilla olikin aika paha. Tästäkin k
Just näin. Mä sain koronan, kun pari työkaveria tuli töihin yskimään. Pahinta on, että ollaan palvelualalla. Montakohan mummoa saa tartunnan ja jää sille tielle, kun pitää tulla väkisin sinne yskimään jokapuolelle. Onneksi pääsin vaihtamaan työpaikkaa.
Valtion virastossa, jossa itse olin töissä oli yht 120 henkilön joukossa totta totisesti useampi ammattisaikuttaja. Mikäs siinä ollessa, kun valtion vakinainen virka-asema ikuisesti. Meillä saa olla 3 päivää omalla ilmoituksella.
-Yksi on aina, tasan ja päivälleen palkanmaksupäivän kohdalla sen 3 päivää vatsataudissa, jalkapalloa pelatessa revähtänyt reisi, sisäänkasvanut varpaankynsi tulehtunut, kuumetta ym ym. Mainittakoon, että joka ikisessä tykypäivässä ja laivaseminaarissa tämä oli jo ennen lounasta ja viimeistään sen jälkeen n 2 promillessa ja siitä sit vaan etiäpäin
-Mökkeilijä. Meidän mökki ja meidän mökillä ja kun me mökillä jne jne . Loputtomiin. Koska mökkitie oli perjantaisin kovin ruuhkainen, oli suorastaan terveydelle vaarallista lähteä ajamaan sinne ns normaaliin aikaan! Kaikkea sitä edes ehdotetaan. Kun mökkikausi oli päällänsä, ke-pe oltiin migreenissä, tuntuu kuumeiselta, sekä jo tämä yleinen vatsatauti
-Luulosairas ja/tai laiska. Molempia oikeestaan. Kun korona tuli, tiedettiin heti kuka tulee tästä ottamaan ns kaikki irti. Ja näinhän teki. Se otti kolme (3) kertaa sen viikon karanteenin, koska oli EHKÄ altistunut. Joku oli junassa yskäissyt jossain vaunun takaosassa, niin tämä jäi kotiin. Koska hän ei kertakaikkiaan VOI ottaa sitä riskiä, että tartuttaa meidät kaikki muut! Miten ylevää ja suorastaan suoraselkäistä toimintaa häneltä. Not.
Meillä oli myös tällainen tyyppi, joka oli jatkuvasti poissa mutta hän kertoi todelliset syyt. Kerran syynä poissaoloon oli se että piti valmistautua työpaikan pikkujoulua varten! Yhden allekirjoituksen hakemiseen viereisestä huoneesta meni 3 tuntia. Kaikki työt kaatuivat sitten meidän muiden niskaan, mutta kukaan ei uskaltanut valittaa ettei mene työpaikka.
Ota esihenkilön kanssa esille lisäresurssien tarve . Tai älä yritä tehdä kahden ihmisen töitä. Tee normaaliin tahtiin omaa työtäsi. Ottaisin kyllä asian esille esihenkilön kanssa, että lisäkäsiä tarvitaan, ennen kuin työt kasaantuu liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Ei voi olla totta. Just näin. Miten voi olla näin edesvastuutonta porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Siis tämä!! En kerta kaikkiaan ymmärrä, miten pystyy soittamaan saikusta turhaan. Itse saa olla pää kainalossa ja siltikin pohdin, että olisinko kuitenkin työkuntoinen, koska se soittaminen on niin kamalaa. Niin kamalaa, että alkaa oksettaa ennen puhelua. Vaikka nykyään minulla onkin ihana ja ymmärtäväinen esimies, jolle voi ihan hyvin soittaa ja kertoa olevansa kipeä. Jälkensä jätti kun edellisessä työpaikassa sai huudot ja paskaa niskaan, jos kehtasitkaan soittaa saikkua. En taida tästä kammostani päästä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Minullekin lääkäri suorastaan kehtasi antaa viikon saikkua, kun äitini kuoli äkillisesti. Voin kertoa, että en todellakaan ollut työkykyinen sen shokin jälkeen.
Tämä sai kolme viikkoa saikkua, kun 80-vuotias äitimuori kuoli. Mieti vähän.
Onhan tuo erikoista. Viikko on se yleisesti myönnetty aika. Itse en ottanut saikkua 67-vuotiaan isäni kuoltua, olin poissa tasan yhden päivän ja sitten halusin takaisin töihin, jotta suru ei murtaisi minua vaan olisi jotain lohduttavaa tekemistä, mikä vie huomiota tuskalta. Suruni ei silti ollut vähäisempi kuin sen kolmen viikon saikuttajan.
Ei siinä ole mitään outoa. Kai tiedät, ettei saikkua surun vuoksi kirjoiteta? 🤦🏻 Sehän ei ole mikään sairaus eikä oikeuta edes palkalliseen sairauslomaan. Minä olin 2 viikkoa saikulla 75-vuotiaan isäni kuoleman vuoksi.
"Ei voi olla totta. Just näin. Miten voi olla näin edesvastuutonta porukkaa?"
No sitä minäkin ihmettelen että miksi joka flunssan takia pitää olla saikulla, vaikka työkunto olisi oikeasti ihan hyvä. Kotona jaksetaan kyllä puuhastella, vaikka työ ei olisi sen raskaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi joka saikuttaa aina kun on surua, esimerkiksi vanha äitinsä kuoli - 3 viikkoa saikkua. Miten lääkärit kehtaa antaa saikkua noin herkästi, sitä ihmettelen.
Minullekin lääkäri suorastaan kehtasi antaa viikon saikkua, kun äitini kuoli äkillisesti. Voin kertoa, että en todellakaan ollut työkykyinen sen shokin jälkeen.
Tämä sai kolme viikkoa saikkua, kun 80-vuotias äitimuori kuoli. Mieti vähän.
Onhan tuo erikoista. Viikko on se yleisesti myönnetty aika. Itse en ottanut saikkua 67-vuotiaan isäni kuoltua, olin poissa tasan yhden päivän ja sitten halusin takaisin töihin, jotta suru ei murtaisi minua vaan olisi jotain lohduttavaa tekemistä, mikä vie huomiota tuskalta. Sur
Olin itse 6kk poissa läheisen tapaturmaisen kuoleman vuoksi. Kyseessä ei ollut surun takia kirjoitettu sairasloma, vaan lähes psykoosinomainen tila. En muista tuosta ajasta oikeastaan mitään. Taas isäni luonnollisen kuoleman vuoksi olin viikon sairaslomalla.
Vierailija kirjoitti:
"Tällä viestillä ihan itse todistat että kouluttautuminen kertoo ihmisestä jotain."
Kouluttautuminen ei kerro ihmisestä yhtään sen enempää. Persoona ratkaisee. Koulutettu voi olla laiska ja mukavuuden haluinen tai tunnollinen puurtaja siinä missä matalammin koulutettukin.
Myös esim. lukihäiriö voi vaikeuttaa. Sähläriä ei aina näe päälle päin. Kukoistavan ja sosiaalisen oloinen on voinut tottua luovimaan.
Niin no, olin erinomainen työntekijä 21 vuoden ajan, joka teki hyvää työtä ja sain bonuksia siitä. Viimeiset 7 vuotta ilman sairaslomaa. Niin vaan tuli yt:t ja potkut välittömästi. Nuoremmat ja pienempää palkkaa saavat jäivät.
Kannatti uhrautuminen ja työn muiden asioiden edelle laittaminen? Puolikuntoisena töissä oleminen. Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tällä viestillä ihan itse todistat että kouluttautuminen kertoo ihmisestä jotain."
Kouluttautuminen ei kerro ihmisestä yhtään sen enempää. Persoona ratkaisee. Koulutettu voi olla laiska ja mukavuuden haluinen tai tunnollinen puurtaja siinä missä matalammin koulutettukin.
Myös esim. lukihäiriö voi vaikeuttaa. Sähläriä ei aina näe päälle päin. Kukoistavan ja sosiaalisen oloinen on voinut tottua luovimaan.
Korkeakoulutettu voi olla laiska ja työtä välttelevä saikuttaja. Minä olen sellainen.
Minua kanssa varmaan pidetään turhan saikuttaja, kun kertynyt niin paljon poissaoloja. Olen ihan oikeasti ollut kovassa kuumeessa sekä kivuissa, joiden syyksi paljastui syöpä. Eli anteeksi vaan kaikille, saikkuni tulevat hoitojen takia jatkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota esihenkilön kanssa esille lisäresurssien tarve . Tai älä yritä tehdä kahden ihmisen töitä. Tee normaaliin tahtiin omaa työtäsi. Ottaisin kyllä asian esille esihenkilön kanssa, että lisäkäsiä tarvitaan, ennen kuin työt kasaantuu liikaa.
Just näin. Jos ihmiset leikkii työn sankaria ja tekee kahden ihmisen työt niin miksi työnantaja palkkaisi yhtään sen enempää kun hoituuhan ne työt näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Ja sitten me keiden vastutuskyky on olematon sairastutaan teidän takia ja ollaan töistä teidän pikkunuhien takia viikkotolkulla! Olisikin yksi tai vaan kaksi kertaa, kun olen joutunut "pikku uhan" takia makoilemaan sairaalassa. Juuri teidän takia nämä kaikki taudit jyllää koko ajan!
"Ja sitten me keiden vastutuskyky on olematon sairastutaan teidän takia ja ollaan töistä teidän pikkunuhien takia viikkotolkulla! Olisikin yksi tai vaan kaksi kertaa, kun olen joutunut "pikku uhan" takia makoilemaan sairaalassa. Juuri teidän takia nämä kaikki taudit jyllää koko ajan! "
Voi voi. Meillä ei ole kukaan joutunut sairaalaan pikku nuhan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten me keiden vastutuskyky on olematon sairastutaan teidän takia ja ollaan töistä teidän pikkunuhien takia viikkotolkulla! Olisikin yksi tai vaan kaksi kertaa, kun olen joutunut "pikku uhan" takia makoilemaan sairaalassa. Juuri teidän takia nämä kaikki taudit jyllää koko ajan!
Oiskohan syytä miettiä sitten alan vaihtoa sellaiseksi, jossa ei tarvitse olla toisten ihmisten kanssa tekemisissä. Tuollainen uhriutuminen on vain typerää ja lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan numeroiden lukuhäiriölle oma diagnoosinsa? Testataanko lukihäiriötesteissä vilisevätkö numerot silmissä?
Eräässä työssä laskentatehtävissä yhdellä arviolta puolet laskelmista meni väärin. Jo numeroiden exceliin kirjoittamisvaiheessa oli jättänyt rivejä väliin.
Henkilö ei kai hahmottanut vian olevan itsessään, kommentoi vain että olipa paljon haasteita hänellä ja toisella saada sama luku. Ensin epäilin itsekin molempia kunnes tarkastaessa huomasin piirteen. Toisella virheet olivat yleensä ohjeistusten ymmärtämiseen liittyviä.
Toisen tiimin pomo ihastui salasähläriin ja kutsui asiakaspalvelutöihin. Sielläkin henkilö mm. kopioi joskus viestin otsikkoriville vastaanottajan sähköpostiosoitteen viestin otsikon sijaan. Ei kuitenkaan kovin vaarallista. Vaihtoi myöhemmin töihin muualle. Sitä ennen henkilö oli kertonut suunnittelevansa että hakee taas laskentatehtäviin osana työtä.
Vuosia jatkuvana ongelmat varmaan kuormittaisivat ja voisivat johtaa sairasteluunkin. En tiedä kävisikö niin juuri kyseisellä mutta yleisellä tasolla.
Ymmärtävätkö kaikki jos eivät ole vahvimmillaan jonkunlaisissa töissä?
Mietin myös hahmottavatko ihmiset pärjäävätkö muut samalla työpaikalla vastaavissa töissä? Kannattaisiko saikuttelun sijaan tarkistaa uudelleen mitä on tekemässä?
Söpöä kuinka uhraudutte työnantajan puolesta joka ei välitä teistä paskan vertaa. Lennätte saman tein pihalle kun siltä tuntuu, viimeistään kun ikää karttuu. Ei uhraudu työnantaja teidän puolesta edes ajatuksissaan.