Työpaikan sarjasaikuttaja alkaa tympimään
Työpaikallani on henkilö, joka on sairaslomalla joka toinen viikko joko kaksi päivää ennen viikonloppua tai kaksi päivää viikonlopun jälkeen.... Tätä on jatkunut nyt puoli vuotta. Aina sattumalta flunssa iskee puolessavälissä viikkoa tai sunnuntaina kun pitäisi tulla viikonloppuvapaalta takaisin. Syynä flunssa, joka kerta... Miten tällaiset ihmiset edes saavat sairaslomaa näin usein?
En ole itse mikään työelämänsankari ja olen kyllä pois töistä jos olen oikeasti kipeänä, mutta tämä alkaa tuntua vähän turhan toistuvalta. Ikävää sillä työskentelen aika uudessa yrityksessä ja henkilön koeaika on jo päättynyt, pienemmässä firmassa yhden jatkuva poissaolo tuo toisille liikaa lisätöitä, puhumattakaan huonosta hengestä kun ko. henkilö kikkailee saikuilla.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Tuo olisi tosiaan kuin Te-toimiston kuulustelut,yhtä rasittavaa ja kiusallista.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan ei teille kuuluu millään tavalla.
Oletkohan samaa mieltä vielä siinä vaiheessa, kun oma palkkasi jää saamatta ajallaan? 🤔
T. Palkanlaskija
Ainiin, mutta ethän sinä koskaan ole töissä ollutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kun saikuttaa ja tulee tilille vähemmän palkkaa niin saikuttaminen vähenee.
Senkö luulet tosiaan parantavan kaikki sairaat? Hienoa jos noin on, niin on syöpäkin historiaa ja katkenneet raajat paranevat hetkessä itsestään. Varmasti raskasta fyysistä työtä tekevien tuki- ja liikuntaelinvaivatkin sitten poistuvat kuin ihmeen kaupalla. T: Työstä vaivansa saanut ja paljon terveyspalveluja siksi käyttävä.
No, jos pelko irtisanomisesta saa myös aikaan ihmeparanemisen, niin miksi ei silloin myös sairaslomapalkkojen leikkaaminen.
Kummasti nämä saikut yleensä alkavat myös vasta siinä vaiheessa, kun koeaika on lusittu pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kun saikuttaa ja tulee tilille vähemmän palkkaa niin saikuttaminen vähenee.
Senkö luulet tosiaan parantavan kaikki sairaat? Hienoa jos noin on, niin on syöpäkin historiaa ja katkenneet raajat paranevat hetkessä itsestään. Varmasti raskasta fyysistä työtä tekevien tuki- ja liikuntaelinvaivatkin sitten poistuvat kuin ihmeen kaupalla. T: Työstä vaivansa saanut ja paljon terveyspalveluja siksi käyttävä.
Sinä oletkin poikkeus näistä sarjasaikuttajista. Valitettavasti sinunkin oikeuksiasi heikennetään mutta näille saikuttajille tuo kaikki on oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten näiden psyyke kestää sitä jokaisesta saikkupäivästä esimiehelle soittamista! Jos mulla on flunssainen olo ja vaikka oikeasti olisi parempi jäädä kotiin, niin silti lähden mieluummin töihin, kuin soitan esimiehelle. Se kipeänä olon vakuuttelu on jotenkin todella alentavaa. Että ihan oikeasti tässä on kurja olo, eikä krapula tai laiskuus. Ja tämä sama soittelu ja vakuuttelu joka aamu! Ellei sitten ole saanut lääkäriltä todistusta poissaoloon. Ja minä en usko, että nämä joka toinen viikko kipeänä olevat ovat joka kerta niin kipeitä, että sen kuulee äänestäkin, vaan siinä on jo pakko vähän näytellä soittaessa.
Meillä nuo saikuttajat ei vaivaudu edes soittamaan. Laittavat viestillä saikkunsa. Joo, meillä esimiehet taitavat olla aika nössöjä ja sekin varmaan vaikuttaa siihen, ettei saikkuja kuriin saada
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin "työ" on puhelimen vieressä makaamista joka ei varmaan rasitakaan.
En tiedä millä työpaikalla saa maata. Kokeilepa puhelintyötä niin ehkä mielipiteesi vaihtuu.
Esim. tämä suomalainen Huawei-pomo pari vuotta sitten joka kehui "työntekoaan" 16h päiviä ilman lomia ja vaati samaa kaikkiin muihinkin töihin.
Voihan se pelle kokeilla fyysistä työtä 16h päiviä ja katsotaan vieläkö intoillaan asiasta.
Minusta on tullut tänä kesänä sarjasaikuttaja. Olen ollut täyden työviikon töissä joskus juhannuksen aikaan. Työkaverit jo alkavat vit*''lla. Ja voin sanoa, että minua vit*''taa ihan yhtä paljon. Työterveydestä ei saa kuin lämmintä kättä, pari päivää saikkua ja buranaa. Itse vaivasta ei olla kiinnostuneita ja mietitä miten se saataisiin kuntoon. Olen itse googlettamalla ja selvittelemällä saanut tehtyä jotain mikä vähän parantaa tilannetta, mutta jatkuvan kivun kanssa töiden tekeminen alkaa käymään raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos pelko irtisanomisesta saa myös aikaan ihmeparanemisen, niin miksi ei silloin myös sairaslomapalkkojen leikkaaminen.
Kummasti nämä saikut yleensä alkavat myös vasta siinä vaiheessa, kun koeaika on lusittu pois
Sairauslomapalkat eivät pienene yhtään mihinkään. Ainostaan sairauspäiväraha pienenee, se on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinlämpö ja kuume eivät ole mielipideasioita. Tuo on sarjasaikuttajien lempijargonia. Mutku mä oon niiiiiiiin kipee ja aivan loppu vaikka ruumiinlämpöni on normaali! Mulle se on kuume, yhyyyy! Saikkua!
Korkea tai matala ruumiinlämpö ei olekaan ainoa mittari sille kuinka kipeäksi voi tuntea olonsa. Jos olisi niin flunssalääkkeellä alennettu lämpö olisi helppo ratkaisu ja olo palaisi normaaliksi heti kun lämpö laskee.
Yleensä se olo tuleekin ihan normaaliksi tai lähes normaaliksi särkylääkkeellä, joka alentaa kuumetta
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Siis onko joku palvelu, josta saa sairaalle lapselle hoitajan kotiin? Kuka ulkopuolinen tulee hoitamaan sairasta lasta oman sairastumisen riskillä? Kuinka paljon tästä riskin otosta on maksettava? Tai no, päällimmäisenä mulla on kyllä mielessä, että kuka jättää lapsensa vieraalle ihmisille juuri silloin, kun se lapsi on kaikkein tarvitsimillaan niistä lapsen pienen elämän tärkeimmistä ihmisistä, omista vanhemmista??
Tää on kyllä hauskaa, että yksi tuutti huutaa, että huolehtikaa itse lapsenne ja toinen, että ei vanhemman kuulu jäädä edes kipeän pienen lapsen takia kotiin, vaan jonkun ulkopuolisen on hoidettava.
Päättäkää jo!
Oma onni on ollut pikkulapsina superterveet lapset. Itse olen ollut yhdesti kipeän lapsen takia kotona, se kerta oli sellainen, että isä ei juuri silloin voinut jäädä. Ne muutamat muut harvat kerrat on hoitanut isä, koska voi tehdä etätyötä, minä en. Muut sairastelut on sattunut yleensä joululomille.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Hei AP! Onko tällä henkilöllä useita alle 10v lapsia? Onko hän poissa lasten sairastelun takia?
Tuo on myös yksi rasittava syy poissaoloille. Toinen vain ilmoittaa kuinka MinnaPetteri on sairaana tai sairastumassa, saanut saman nyt kuin eri viikoin sisarensakin. Meillä oli vielä vuosia sitten terveysalan aikuisopiskelupaikassa jämpti opettaja, joka ilmoitti heti kättelyssä koko luokalle, että lasten sairastelu ei sitten ole syy poissaololle. Jokaisen kuuluisi etsiä se hoitaja muualta ja pikkuflunssissa se 10-13v. pärjää ilman vanhempiaan työpäivän ajan. Kännykällä voi kysyä vointia, kun muutenkin sitä kännykkää työpaikalla se vanhempi jatkuvasti räplää.
Se hoitovapaahan on tarkoitettu siihen, että sinä aikana vanhempi etsii lapselle hoitajan jotta voi itse palata töihin. Tämä unohtuu monelta.
Sarjasaikkutyökaveri puhui kerran itsensä pussiin, kun karvan vajaa 10 v lapsi oli ollut nuhassa ma-to ja hän tietysti pois töistä sen takia. Perjantaina selitti töissä miten lapsi oli aamulla maanitellut häntä jäämään vielä kotiin, mutta hän oli joutunut kertomaan että pakko mennä töihin, pärjäät kyllä yksin kotona yhden päivän. Mietin että miksi juuri perjantaina lapsi yhtäkkiä voikin olla nuhassa ilman jatkuvaa valvontaa, mutta sitten selvisi että lapsen sairauden takia saa olla ilman lääkärintodistusta pois 4 päivää kerrallaan. Eli lapsella oli hätä vain siihen asti kunnes äidin palkanmaksu olisi loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin porukka saikuttelee pikku nuhan takia. Nytkin kurkku kipeä ja pikku lämpöä (37.5), mutta flunssalääkkeellä olo on kohta normaali ja lähden töihin.
Minun normaalilämpö on 36, 37.5 asteessa hourailen vuoteenomana.
Höpön löpön. Mun normaalilämpö on hiukan alle tuon 36, 37.5 lämpöä en vielä huomaa. 39 alkaa jo huimata.
Sa a tana että vihaan tuollaisia turhaan vikisijöitä. 37.5 lasketaan vielä normaalilämmöksi.
Minkä ikäinen olet? Toivottavasti vielä niin nuori, että ehdit oppimaan, että sinä et ole muut, että olet ihan erillinen yksilö ja ne muutkaan ei ole yhtenäinen massa, vaan kaikki yksilöitä. Se miten sun keho reagoi ja tuntee ei päde kaikkiin muihinkin.
Miten kehosi reagoi tänään? Voitko tulla töihin?
T. Työkaverisi
voivvoi kirjoitti:
Siis meillä on kanssa näitä saikku-henkilöitä töissä. Siis yksikin on semmoinen yli 30-vuotias ja ei varmaan ikinä elämänsä aikana ole ollut täyttä viikkoa töissä. Päätä särkee, oksettaa, ripuli ym. Aina löytyy joku syy. Mutta sitten kuitenkin viikonloppuna ollaan ryyppäämässä ja remuamassa ympäri kyliä. Kumma juttu että se kipeys iskee aina arkipäivinä.
Tiedän yhden joka heti koeajan jälkeen loukkasi selkänsä ja jäi vuodeksi sairaslomalle. Kumminkin aktiivisesti ratsasti ja ajoi moottoripyörällä koko sairasloman ajan?? On muutenkin ilkeä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Ruumiinlämpö ja kuume eivät ole mielipideasioita. Tuo on sarjasaikuttajien lempijargonia. Mutku mä oon niiiiiiiin kipee ja aivan loppu vaikka ruumiinlämpöni on normaali! Mulle se on kuume, yhyyyy! Saikkua!
Korkea tai matala ruumiinlämpö ei olekaan ainoa mittari sille kuinka kipeäksi voi tuntea olonsa. Jos olisi niin flunssalääkkeellä alennettu lämpö olisi helppo ratkaisu ja olo palaisi normaaliksi heti kun lämpö laskee.
Lämpökynttilä tai kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä, eli ei oikeuta sairauspoissaoloon. Esimiehen tulisi aina arvioida onko henkilö kuumeesta huolimatta kykenevä töihin, ainakin osittain tai työnkuvaa muuttaen.
Vierailija kirjoitti:
voivvoi kirjoitti:
Siis meillä on kanssa näitä saikku-henkilöitä töissä. Siis yksikin on semmoinen yli 30-vuotias ja ei varmaan ikinä elämänsä aikana ole ollut täyttä viikkoa töissä. Päätä särkee, oksettaa, ripuli ym. Aina löytyy joku syy. Mutta sitten kuitenkin viikonloppuna ollaan ryyppäämässä ja remuamassa ympäri kyliä. Kumma juttu että se kipeys iskee aina arkipäivinä.
Tiedän yhden joka heti koeajan jälkeen loukkasi selkänsä ja jäi vuodeksi sairaslomalle. Kumminkin aktiivisesti ratsasti ja ajoi moottoripyörällä koko sairasloman ajan?? On muutenkin ilkeä tyyppi.
Meillä yksi oli kolme viikkoa saikulla asentohuimauksen takia. Huimasi kuulemma niin ettei pystyssä pysynyt ja välillä meinasi kaatua kotonakin. Tuli sitten töihin saikkulappua toimittamaan moottoripyörällä.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten kun menen flunssaisena raatamaan niin olen viikon kuluttua poskiontelontulehduksessa, antibioottikuurilla ja viikon saikulla. "
En minäkään raatamaan menisi, mutta en ole mikään palomies tai metsuri vaan työ on melko kevyttä ja välillä lähinnä istumista.
Metsuritkin kyllä istuu nykyään lähinnä sen metsäkoneen ratissa ja kääntelee kahvoja. Ei sekään enää mitään raskasta ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpökynttilä tai kuume ei automaattisesti tarkoita työkyvyttömyyttä, eli ei oikeuta sairauspoissaoloon. Esimiehen tulisi aina arvioida onko henkilö kuumeesta huolimatta kykenevä töihin, ainakin osittain tai työnkuvaa muuttaen.
Lämpökynttilä 😄... siis lämpöily.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuo saikuttajat ei vaivaudu edes s
Meillä ei viestiä hyväksytä, pakko soittaa. Esimies on ihan suoraan sanonut, että haluaa kuulla äänen, että äänestä voi päätellä onko kipeä vai krapula. Onhan se tällaiselle tunnollisille kunnolliselle keski-ikäiselle työntekijälle, joka ei edes alkoa käytä, aikamoinen nöyryytys. En etes tiedä, muuttuuko mun ääni kipeänä erilaiseksi. Jos ei ole yskää, tai mikä sitten äänen käheyttääkin, mielestäni mun ääni ei käheydy tai muutu kipeänä. Joskus olen tarkoituksella ollut aamulla sanomatta mitään tai "rykimättä" ääntä selväksi ennen kuin soitan, että ääni kuuloistaisi erilaiselta. Ja siis olen ollut silloin oikeasti kipeä, mutta olen pelännyt, että en kuulosta kipeältä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi vähitellen olla varhaisen välittämisen keskustelut
Eiköhän nämä keskustelut ole jo käyty, eihän niistä työkaverit tiedä. Itsekin olin keskustelussa kun olin ollut pitkällä sairaslomalla. Se tulee ihan hr-järjestelmästä ja on pidettävä. Siinä juteltiin että oliko työn aiheuttamaa, vaikuttaako työhön, tarvitaanko erityisjärjestelyjä tms. Työterveydestä myös otettiin yhteyttä.
Mikä siinä on niin hankalaa sairastaa kotona ja mennä sitten terveenä töihin? Minkä takia on aivan pakko mennä kipeänä tartuttamaan kaikki muut?