Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä kuolema tuntuu? Mitä sen jälkeen tapahtuu?

Vierailija
20.08.2018 |

Olen seurannut lähipiirissäni todella ikävää syöpätapausta, jossa perusterve nuori sai diagnoosin liian myöhään, ja mitään ei ole nyt enää tehtävissä. Tämä on saanut minut ajattelemaan kuolemaa. Olen aina ajatellut, että kuoleman jälkeen on oltava jotain. Ihan pakko, sillä miten meidän tietoisuus voi vaan kadota jonnekin. Ehkä tämä tulee tästä, kun kirkko on opettanut oman oppinsa mukaisesti. En ole kuitenkaan uskossa, mutta silti olen 'uskonut', että jotain on oltava.

Nyt olen viime aikoina oikeasti tajunnut sen, että kuolema tarkoittaa todellakin sitä, että ei ole enää mitään, koska ennen syntymääkään ei ole ollut. Kun aivot kehittyvät hedelmöittyneestä munasolusta, kehittyy tietoisuus ja tämä tietoisuus on vain aivosolujen toimintaa. No, kun kuolemma, aivomme kuolevat, ja samalla nämä solut, jotka muodostavat tietoisuuden, tuhoutuvat. Olen pohtinut, miltä se tuntuu, kun ei ole tietoisuutta. Ehkä se on jotain samanlaista kuin uni - yhtäkkiä ja tietämättään nukahtaa, ja seuraavan kerran herää, mutta tuota nukkumista ei pysty mitenkään kuvailemaan, millaista se oli. (En tarkoita nyt sitä hetkeä, jolloin näemme unia, vaan sitä muuta 'aikaa' unen tilassa). Kuoleman jälkeen ei vaan heräisi...

Olen surullinen, koska tajusin tämän. On ollut helpompaa ajatella, että kuoleman jälkeen on vielä jotakin, sillä suremiseen tietysti helpottaa, jos ajattelee, että "henkilö pääsee parempaan paikkaan ja näemme vielä joskus". Ja todennäköisesti itsekin lohduttaudun sillä, kun lähipiirissäni tämä kamala tapaus tapahtunee.

Miten te lohduttaudutte, kun läheinen kuolee? Miten te ajattelette kuolemaa? Haluaisin eritoten ateistien ajatuksia.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat sairaalassa niin tujut lääkkeet, että olet tolkku pois. Pikkuhiljaa elintoiminnot hiipuu, hengitysvälit pitenee, kunnes loppuu kokonaan. Taju on mennyt siinä matkan varrella, joten hiivut ajatuksistasi pois, nukut ikiuneen.

Toivottavasti kuolema ei tule vaikka puristuksissa autokolarissa, hukkumalla tms.

Vierailija
82/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskoo kuolemanjälkeiseen elämään, ei voi pettyä..koska jos sitä ei ole, ei kuollut sitä tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli kuolla sota-aikana haavoituttuaan. Sydän pysähtyi leikkauspöydällä. Hän koki tämän monelle tutun valokokemuksen ja kuuli lisäksi "taivaallista" musiikkia, jollaista ei sanonut ennen eikä jälkeen kuulleensa. Sanoi, että tämä kokemus vei häneltä kuolemanpelon, on nyt 96.

Ateismi on omanlaisensa uskonto, joka perustuu tieteelliseen maailmankuvaan, joka taas on hyvin kapea näkemys maailmankaikkeudesta ja ihmisen rakenteesta.

En silti usko mihinkään kristilliseen taivaaseen, mutta ajattelen, että tietoisuus ei ole pelkästään aivojen tuote. Ajattelen, että koko Luonto on tietoinen. Samoin tämä planeetta.

Mikä lohduksi nuorelle kuolevalle? Oma omaiseni kuoli 63-vuotiaana, eikä hänellekään löytynyt lohdutusta, vaikka oli saanut elämää jo elää.