Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä kuolema tuntuu? Mitä sen jälkeen tapahtuu?

Vierailija
20.08.2018 |

Olen seurannut lähipiirissäni todella ikävää syöpätapausta, jossa perusterve nuori sai diagnoosin liian myöhään, ja mitään ei ole nyt enää tehtävissä. Tämä on saanut minut ajattelemaan kuolemaa. Olen aina ajatellut, että kuoleman jälkeen on oltava jotain. Ihan pakko, sillä miten meidän tietoisuus voi vaan kadota jonnekin. Ehkä tämä tulee tästä, kun kirkko on opettanut oman oppinsa mukaisesti. En ole kuitenkaan uskossa, mutta silti olen 'uskonut', että jotain on oltava.

Nyt olen viime aikoina oikeasti tajunnut sen, että kuolema tarkoittaa todellakin sitä, että ei ole enää mitään, koska ennen syntymääkään ei ole ollut. Kun aivot kehittyvät hedelmöittyneestä munasolusta, kehittyy tietoisuus ja tämä tietoisuus on vain aivosolujen toimintaa. No, kun kuolemma, aivomme kuolevat, ja samalla nämä solut, jotka muodostavat tietoisuuden, tuhoutuvat. Olen pohtinut, miltä se tuntuu, kun ei ole tietoisuutta. Ehkä se on jotain samanlaista kuin uni - yhtäkkiä ja tietämättään nukahtaa, ja seuraavan kerran herää, mutta tuota nukkumista ei pysty mitenkään kuvailemaan, millaista se oli. (En tarkoita nyt sitä hetkeä, jolloin näemme unia, vaan sitä muuta 'aikaa' unen tilassa). Kuoleman jälkeen ei vaan heräisi...

Olen surullinen, koska tajusin tämän. On ollut helpompaa ajatella, että kuoleman jälkeen on vielä jotakin, sillä suremiseen tietysti helpottaa, jos ajattelee, että "henkilö pääsee parempaan paikkaan ja näemme vielä joskus". Ja todennäköisesti itsekin lohduttaudun sillä, kun lähipiirissäni tämä kamala tapaus tapahtunee.

Miten te lohduttaudutte, kun läheinen kuolee? Miten te ajattelette kuolemaa? Haluaisin eritoten ateistien ajatuksia.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tätä useasti, ja minulta kysytään tästä myös jatkuvasti.

Näin tieteestä erittäin kiinnostuneena oma teoriani on, että tuma (niille jotka ette tiedä: siis pallo joka soluissa pitää sisällään dna:n), on paitsi tulevaisuudessa keinotekoisesti kloonattavissa, MUTTA uskon että on aikojen saatossa saman suvun sisältä on (miljoonien vuosien kuluessa) muodostunut klooneja, eri aikakausina tosin. Eli ajattelen että minä saatan syntyä/muodostua uudestaan sattumanvaraisesti miljoonien vuosien sisällä, kun omien jälkeläisteni solut muodostavat uudestaan tarvitun dna:n luodakseen minut.

Minulla ei ole mitään teoriaa tukemaan ajatteluani. Uskon silti että pieni osa dna:tani siirtyy tulevaisuuteen jälkeläisteni kautta.

Toisaalta uskon myös että ihmiskunta tulee tuhoutumaan suurinpiirtein tuhansien vuosien kuluessa, paitsi auringon myös ilmastonmuutoksen vaikutuksesta.

Jos ihmislaji tuhoutuu samalla, en usko että tulisin enää muodostumaan solutasolla.

Vierailija
62/84 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on vähän sama kuin stand-up koomikko George Carlinin vitsi siitä, miksi kuolleet ihmiset eivät koskaan hurskastele elämän pyhyydellä, vaan vain elävät ihmiset pitävät siitä meteliä, etenkin abortin vastustajat. En tiedä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Epäilen tosin vahvasti, ettei mitään yllättävää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sanotaan että tunnelin päässä valoa, se tarkoittaa uudelleen synyymistä. Äidin vaginasta ulos tulemista.

Tai sitten sairaalassa kun kuolet näet lampun valon ja vain pimeyttä

Vierailija
64/84 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan kuoleman jälkeen osa ihmisistä herää taivaassa ja osa ihmisistä helvetissä.

Vierailija
65/84 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue raamatusta luomiskertomus.  Jumala loi ihmisen ja puhalsi häneen elämän hengen.  Jumala haluaa tehdä tiettäväksi taivaallisille hallituksille ja valloille suuren viisautensa niiden ihmisten kautta jotka uskovat häneen.  Kuoleman jälkeen me joudumme tilille elämästämme, miten elimme, mitä teimme.  Jumala kuitenkin tarjoaa hyvää osaa sinulle, kun otat vastaan uskon Jeesukseen ja alat elää hänen tahtonsa mukaan.  Kuoleman jälkeen valintoja emme voi tehdä.  Ne on tehtävä täällä eläessämme.

Vierailija
67/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on aika sama kun katsot telkkaria ja pistoke lähtee seinästä.Telkkarissa ei enää koskaan ole kuvaa.

Paitsi kun pistoke laitetaan uudelleen seinään. Reinkarnaatio.

Vierailija
68/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida nimimerkillä Kokemusta on olla käyttöä tässä?

Vierailija
69/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tunnu samalta kuin pyörtyminen, sitä ei vaan sitten herääkään enää.

Vierailija
70/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

72 neitsyttä odottaa. I ❤ love it

T. Ahmed 👋👺👋

Mitä pahaa ne neitsyet teki että ne joutui helvettiin?

Vierailija
71/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai joitakin käytännössä kuolleita on onnistuttu elvyttämään. Eri asia on sitten että muistavatko oikeasti miltä tuntui kuolla.

Vierailija
72/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita, joihin ei itse pysty mitenkään vaikuttamaan on täysin turha murehtia. Kuolema tulee vaikka mitä tekisit tai et tekisi yhtään mitään. Oma ajatukseni on yrittää käyttää elämä mahdollisimman hyvin eikä turhaan murehtia mitä sen jälkeen voisi olla.

Vierailija
73/84 |
23.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa hakea tieteellistä teoriaa tietoisuuden jatkumiselle kuoleman jälkeen, kannattaa tutustua kvanttiteoriaan. Esim. täällä on sitä avattu http://collapsepromotions.blogspot.com/2014/09/kvanttiteoria-esittaa-et…

Vierailija
74/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiselämän tulisi olla askeettista, jotta se läpäisee testin: kuoleman. Ihmiselämä on valmistautumista kuolemaan. Vähintään 40-50-vuotiaana sitä pitäisi alkaa miettiä. Sillä se määrittää, mitä tapahtuu jatkossa.

Vierailija
75/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

His Divine Grace Srila Bhakti Rakshak Sridhar Dev-Goswami Maharaj and His Divine Grace Srila A.C. Bhaktivedanta Swami Maharaj Prabhupad sharing the same Vyasasana at the opening ceremony of Srila Bhaktivedanta Swami Maharaj's Sri Mayapur Chandrodoy Mandir. At the lower left is His Divine Grace Srila Bhakti Sundar Govinda Dev-Goswami Maharaj, who is now the President Acharya of the Sri Chaitanya Saraswat Math.

http://scsmath.com/docs/guardian_of_dev-sj-exrpt.html

Vierailija
76/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krishna ei pakota ketään uskomaan Häneen. Hän ei pelottele ketään helvetillä. Hän antaa valinnanvapauden eikä puutu meidän valintoomme, jos emme haluaa tuntea Hänet. Jos haluamme tuntea, Hän tulee meille vastaan, mutta meidän pitää tehdä ensimmäinen askel.

Vierailija
77/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleena sinusta tuntuu ihan samalta kuin sinusta tuntui 1300-luvulla. Aika mieletön kysymys. :)

Vierailija
78/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tapahdu mitään. Se on sama "tila" ennen kuin synnyit tähän maailmaan. Et ollut mitään. Et vaan ollut olemassa. 

Toisaalta olis tosi jännittävää syntyä aina uudelleen tähän maailmaan. Ikuinen kiertokulku. Ja kävis vielä sillä tavalla, että jos olet elänyt hyvän elämän, se uusi elämäkin olisi hyvä. Mutta jos olet elänyt väärin, syntyisit rangaistukseksi hyvin vaikeaan elämään. Vähän niiku taivas ja helvetti :D

Vierailija
79/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai joitakin käytännössä kuolleita on onnistuttu elvyttämään. Eri asia on sitten että muistavatko oikeasti miltä tuntui kuolla.

Olen ollut elvyttämässä lukuisia ihmisiä, jotka olivat kuolleet. Kyllä heistä selvisi henkiin joitakin ja kysyin myöhemmin kolmelta elvytetyltä mitä muistavat vai onko mitään muistikuvaa kun olivat hengettömiä. Sydän pysähtyneenä. Kukaan heistä ei muistanut yhtään mitään siltä muutaman minuutin kymmenen minuutin ajalta. Ei mitään.

Vierailija
80/84 |
29.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri jolla oli sydänkohtaus ja se pysähtyi. Yritettiin käynnistää pitkän aikaa eli oli tavallaan ”kuollut” jo hetken aikaa sanoi että tuli täysi pimeys. Ei ollut mitään vaan pelkkä pimeys.