Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomesta on tullut näin konservatiivinen? 80-luvulla kaikki oli vapaampaa ja jokaisella sai olla oma mielipide.

Vierailija
19.08.2018 |

Rinnat paljaana sai olla vapaasti ja ihmisillä sai olla oma mielipide. Nykyään kaikki on muuttunut ja mielipiteisiin puuttutaan heti jos ne ovat ns. "vääriä".

Professori: "Tässä on kyse käytöstavoista ja säännöistä, konventioista. Tuntuu, että vastakkainasettelu ja vanhoillisuus ovat lisääntyneet ja kaikki keskustelu polarisoituu."

Kaiholla muistelen sitä vapauden aikaa mistä nykynuoret eivät tiedä mitään. Kun itse olin nuori sain elää vapaata elämää muiden kanssa. Nykynuorten elämää seurataan suurennuslasilla ja siihen puututaan heti jos he poikkeavat vähänkin kirjoittamattomista säännöistä jotka kukkahattutädit ovat keksineet.

Kommentit (144)

Vierailija
1/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai olla junt-ti oikein kunnolla. On se kummaaa että nykyään pitää olla perustelu eikä kaikkea pskanjauhantaa hyväksytä mukisematta. 

Vierailija
2/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien kuullutkin kaipaavan takaisin kultaiselle 80-luvulle. Itse olen valitettavasti 90-luvun lapsi. Suomessa yleinen ilmapiiri on äärimmäisen takakireätä ja täällä vallitsee sellainen häpeän ilmapiiri. Huomaa että itsestäkin on kasvanut samanlainen kuin takakireistä kukkahattutädeistä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliittinen korrektius oli 80-luvulla vasta ihan alkutekijöissään. Nyt se kuristaa tosissaan.

Vierailija
4/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkö? Minulla on ihan toisenlainen käsitys, ilmeisesti olen elänyt ahdasmielisemmällä paikkakunnalla tai sitten vanhemmat mietti koko ajan "mitä ne naapurit ajattelee". Noin minulle perusteltiin sekin, miksi aamulla pitää olla verhot auki viimeistään aamuseitsemältä, muuten naapurit ajattelee, että siellä nukutaan laiskoina myöhään.

80-luvulla oli tietoa saatavissa vähän ja jos jotain ajatuksia itsellä oli, ne sai pitää itsellään. Ainoa keino saada ajatukset julki oli kirjoittaa omalla nimellä sanomalehden mielipidepalstalle, mutta kuka teini teki niin?

Vierailija
5/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sai olla junt-ti oikein kunnolla. On se kummaaa että nykyään pitää olla perustelu eikä kaikkea pskanjauhantaa hyväksytä mukisematta. 

Miksi en saisi olla juntti jos en aiheuta sillä pahaa muille? Ärsyttää kuin kaikkien pitäisi olla parrakkaita hipstereitä nykyään.

Vierailija
6/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa. Väkivaltatilastot olivat paljon rumemmat, vähemmistöt joutuivat paljon enemmän olemaan piilossa, mielenterveysongelmia ei tunnistettu niin hyvin jne.

Vierailija
7/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tapahtuu muuallakin eli ei ole suomalainen ilmiö kyseessä. Ilmapiiri on muuttunut todella ahdistavaksi

Vierailija
8/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs se syyttely tälläkin palstalla ja "professorinkin" jutussa sitten on jos ei junttilan meininkiä? Se oli vapautta, että oli keltaista jaffaa ja kasvissyöntiä ei ollut. Just joo vapautta kenelle. Se elää harhassa joka kuvittelee tuon ajan olleen vapaata.

Vierailija
9/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin konservatiivisuus? 80-luvulla olisi naurettu pihalle se joka esim. väittää eri sukupuolia olevan tuhansia, mutta nykyisin taas sitä joka puhuu vain kahdesta sukupuolesta syytetään vihapuhéesta.

Vierailija
10/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minulla on ihan toisenlainen käsitys, ilmeisesti olen elänyt ahdasmielisemmällä paikkakunnalla tai sitten vanhemmat mietti koko ajan "mitä ne naapurit ajattelee". Noin minulle perusteltiin sekin, miksi aamulla pitää olla verhot auki viimeistään aamuseitsemältä, muuten naapurit ajattelee, että siellä nukutaan laiskoina myöhään.

80-luvulla oli tietoa saatavissa vähän ja jos jotain ajatuksia itsellä oli, ne sai pitää itsellään. Ainoa keino saada ajatukset julki oli kirjoittaa omalla nimellä sanomalehden mielipidepalstalle, mutta kuka teini teki niin?

Olet elänyt konservattivisessa perheessä, koska minulle keski-ikäiselle etelä-suomessa eläneelle miehelle tuo on vierasta. Kun silloin ei ollut nettiä, ihmiset joutuivat itse ajattelemaan. Se teki hyvää ihmisille. Nyt ihmiset ovat taantuneet ja älykkyys tippuu kovaa tahtia.

Vierailija
11/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tuli 90 -luvun lama ja sitten ihmisiä lyötiin uudestaan 2000 -luvun talouskriisillä. Nyky nioriso on asenteeltaan konservatiivisempaa kuin edelliset sukupolvet ja ihmisten arvot ovat muutenkin koventuneet.

https://yle.fi/uutiset/3-9130087

Vierailija
12/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(0-luku se vasta konservatiivista olikin naurettavaa esittää tätä päivää kónservatiiviseksi ja 80 lukua vapaudeksi. Onneksi oli sentään uuden aallon musiikkia silloin kekkonen kertoo sen ajan vapaudesta. Tosin onhan meillä nykyään vastaavasti sale joka samoin junttien suosiossa.

Vierailija
13/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin konservatiivisuus? 80-luvulla olisi naurettu pihalle se joka esim. väittää eri sukupuolia olevan tuhansia, mutta nykyisin taas sitä joka puhuu vain kahdesta sukupuolesta syytetään vihapuhéesta.

Tottakai olisi naurettu, koska on typerää väittää niin, mutta olisi se mielipide silti sinulle sallittu.

Vierailija
14/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan käsitteet nyt ihan hanskassa ap:llä... Ja vieläkin jauhat niistä paljaista tisseistä, joita muka tunki joka nurkan takaa näköpiiriin. Minä elin ihan toisenlaista 80 -lukua näköjään.

Vierailija
15/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenkasvatuskin on muuttunut valtavan paljon konservatiivisemmaksi sitten 80-luvun. Vielä 80-luvulla vanhemmat olivat lastensa kavereita ja jos lapsi teki väärin niin hänen tunteitaan sanoitettiin. Nykypäivän tyyppivanhempi taas on "sääntönatsí" ja selkään tulee armotta jos lapsi näyttää pienintäkin epäkunnioituksen merkkiä vanhempaansa kohtaan.

Vierailija
16/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvaitsen olla eri mieltä. Minä en ainakaan nähnyt 80-luvulla rinnat paljaana olleita naisia. Enemmänkin huivi päässä kulkevia keski-ikäisiä, joita ei enää juurikaan näe.

Eikä sananvapautta ollut sen enempää. Uskonnollisuus ja Neuvostoliitto olivat vielä  voimissaan, joten sananvapaus ei todellakaan ollut voimissaan.

Vierailija
17/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tainnut aika kullata muistot. Tai sitten 80-luvulla ne omat mielipiteet ja oma olemus oli sitä valtavirtaa, jota ei kyseenalaistettu, ei pilkattu, eikä syrjitty.

Vierailija
18/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kaipaa. Väkivaltatilastot olivat paljon rumemmat, vähemmistöt joutuivat paljon enemmän olemaan piilossa, mielenterveysongelmia ei tunnistettu niin hyvin jne.

Niin, silloin tekniikka ei ollut vielä kehittynyt, eikä teollisuus tuottanut vielä meille järjettömiä määriä heikkolaatuista krääsää mitkä sitten joutuvat lopulta tuonne luontoon roskina. Silti meillä jokaisella oli mielipiteet ja ne hyväksyttiin vaikka olisivat olleet niitä ns. "vääriämielipiteitä."

.. Ja tuohon väkivaltaan.. silloin ei joúkkóraískailtu naisia kadulla. Oli turvallista toisin kuin nykyään.

Vierailija
19/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenkasvatuskin on muuttunut valtavan paljon konservatiivisemmaksi sitten 80-luvun. Vielä 80-luvulla vanhemmat olivat lastensa kavereita ja jos lapsi teki väärin niin hänen tunteitaan sanoitettiin. Nykypäivän tyyppivanhempi taas on "sääntönatsí" ja selkään tulee armotta jos lapsi näyttää pienintäkin epäkunnioituksen merkkiä vanhempaansa kohtaan.

Ei tuo ainakaan kouluissa näy. Vai väitätkö, että lapset nykyisin käyttäytyvät paremmin.

Vierailija
20/144 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläosattomuus oli muoti-ilmniö silloin. Sitä pystyi harrastamaan vain tietyillä rannoilla. Kesti jonkun aikaa ja poistui, niin kuin kaikki muoti-ilmniö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan