Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.
Missä näin markkinoidaan?
Mieheni oli pajalla työnjohtajana ja heidän käskettiin sanoa noin niille ilmaistyöntekijöille. Ei kyllä sanonut. Mieheni sai sentään normaalia palkkaa, mutta sekin oli työklärin järjestämä työ.
No ite olin kunrouttavassa työssä, mutta se oli enemmänkin sellainen keskustelupaikka. Sellaisia kunnon työleirejäkin on kellokortteineen..
Mutta mihin itse pääsin oli tosi hyvä juttu mulle. Olin ollut pitkään masentunut/ahdistunut ja kun aloin voimaan paremmin menin/jouduin kuntouttavaan. Se kuntouttava sai mut tajuamaan, että pystyn menemään töihin, pystyn sitoutua ja en ahdistu saati panikoi enää. Ja se meidän ohjaaja oli ihan huippu! Kun puhuin kuinka haluaisin kouluttautua, mutta se mitä haluan tehdä vaatisi minulta ammatti- ja korkeakoulun käymistä, niin en voi tehdä mitä haluan.
Niin tämä ohhaajapa sanoi, että miksen voisi!? Että hän tietää monia, jotka ovat kouluttautuneet pitkin elämäänsä ja jotkut vasta aikuisena aloittanut lukion, sitten yliopiston jne. Tyäkkärissä kun heti sanotaan, että lue ammatti, josta pääset nopeasti töihin. No tämmöinen ei inspiroinut...
No nyt sitten olen kurssia vaille merkonomi ja luulin, että haluan kouluttautua korkeammin, mutta nyt tykkäänkin työpaikastani niin paljon, että jään tähän ihmettelemään vähäksi aikaa, tai ehkä pidemmäksikin. Kyllä, on jo työpaikka valmiina.
Että tällainen kokemus mulla. Ne työleirit ei varmaan montaa auta, päinvastoin. Mutta tollanen muutaman kuun keskusteluryhmä, vaikkakin kunt.työtoiminnan nimellä, se oli mulle hyvin arvokas kokemus. Mä vaan tarvitsin jonkun, joka uskoo muhun.
Vierailija kirjoitti:
Oksennan kohta. Kokoomustrollien yritys saada kaikki uskomaan, että orjatöitä, on vain tyhmiä työttömiä, jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan, eivätkä osaa lukea sopimuksiaan on jotakin niin tähän typerään kuvioon sopivaa.
Miksi et usko faktoja?
Anna tänne linkki lakiin tai ohjeeseen, jossa "orjatyöt" on selostettu sellaisena kuin sinä en väität olevan. Toistaiseksi laki ja sen taustalla oleva esitys toteaa yksiselitteisesti, että työkokeilussa ollaan kokeilemassa alaa tai ammattia. Ei siis olla töissä, ei saa korvata työntekijää jne.
Jostain syystä työttömät on päättäneet, että työkokeilu on ilmainen koeaika, mutta se tulkinta on vain heidän omassa mielessään. Jos työtön suostuisi lukemaan työkokeilusopimuksen, tämä asia aukenisi hänelle ihan uudella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
Voi kuule, kun ei niitä töitä ole kuin erittäin harvalle niillekkään, jotka täysillä töitä tekevät. Mutta pomothan toki nauravat katkeamispisteenseen asti, koska saivat hyväuskoisen hölmön nakitettua heille ilmaisorjaksi, joka silmät kirkkaana uskoo työllistymiseen ja sen vuoksi tekee töitä vähintään yhtä paljon tai jopa enemmän kuin vakityöntekijät. Siinä on vielä sellainekin etu johtajien näkökulmasta, ettei ilmaisorja voi ennen työkokeilun päättymistä erota tästä orjuutuksesta joutumatta karenssiin, ellei sitten satu jostain ihan oikeita palkkatöitä löytämään.
Johtajat tosin itse tietävät ihan koko työkokeilun ajan, ettei mitään palkkatöitä tulla heidän yrityksestään tälle työkokeilijalle työkokeilun päätteeksi antamaan, vaan otetaan uusi hyväuskoinen ilmaisorja töihin. Tuo hyväuskoisuus on yksi asia, minkä vuoksi tämä orjuutussysteemi ei ole kaatunut, vaan ylipäänsä vielä pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Työn saamisesta on tullut aivan helvetinmoinen sirkus. Aiempina vuosikymmeninä ihmiset kävelivät työpaikalle sisään ja se oli siinä. Nyt siitä on tullut härdelli, jossa ei ole enää mitään järkeä. Jo hakemusten pitää olla kuin mallikansiot, videot, somet ja rekryfirmat häsläämässä ja työttömille suunnattu tauhka, jolla yritetään saada työtön syyllistettyä ja ravaamaan työnhakukursseilla karenssin uhalla. En yhtään ihmettele ihmisiä, jotka hyppäävät tästä pois ja elävät sossun tuella. Sitä ei vielä pysty kokonaan katkaisemaan työttömältä. Asenne on työtöntä kohtaan rasistisen alentuva, niin kuin kaikki olisivat raukkoja luusereita syrjäytymisvaarassa. Siellä on koulutettua fiksua porukkaa, jotka on jätetty kärvistelemään markkinavoimien ahneuden puristukseen, kun työtä ei haluta tarjota ihnihimillisin ehdoin kaikille.
Tässä tuli taas totuus asiallisesti ja älykkäästi kirjoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Anna tänne linkki lakiin tai ohjeeseen, jossa "orjatyöt" on selostettu sellaisena kuin sinä en väität olevan. Toistaiseksi laki ja sen taustalla oleva esitys toteaa yksiselitteisesti, että työkokeilussa ollaan kokeilemassa alaa tai ammattia. Ei siis olla töissä, ei saa korvata työntekijää jne
Jos tällaisia ideoita ei ole esitetty missään, niin miten selität tämän keskusteluketjun olemassaolon? Selitä omin sanoin, mitä näillä sanoilla on ajettu takaa:
Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ? Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
Voi kuule, kun ei niitä töitä ole kuin erittäin harvalle niillekkään, jotka täysillä töitä tekevät. Mutta pomothan toki nauravat katkeamispisteenseen asti, koska saivat hyväuskoisen hölmön nakitettua heille ilmaisorjaksi, joka silmät kirkkaana uskoo työllistymiseen ja sen vuoksi tekee töitä vähintään yhtä paljon tai jopa enemmän kuin vakityöntekijät. Siinä on vielä sellainekin etu johtajien näkökulmasta, ettei ilmaisorja voi ennen työkokeilun päättymistä erota tästä orjuutuksesta joutumatta karenssiin, ellei sitten satu jostain ihan oikeita palkkatöitä löytämään.
Johtajat tosin itse tietävät ihan koko työkokeilun ajan, ettei mitään palkkatöitä tulla heidän yrityksestään tälle työkokeilijalle työkokeilun päätteeksi antamaan, vaan otetaan uusi hyväuskoinen ilmaisorja töihin. Tuo hyväuskoisuus on yksi asia, minkä vuoksi tämä orjuutussysteemi ei ole kaatunut, vaan ylipäänsä vielä pyörii.
En käyttäisi sanaa hyväuskoinen sellaisesta ihmisestä, joka ei edes lue työkokeilusopimusta. Minusta kyseessä on yksinkertaisesti tyhmä tyyppi, joka ei erota koeaikaa työkokeilusta. Ei työnantajan ole tarkoitus tarjota työkokeilun päätteeksi töitä, se selviäisi työttömälle jo pelkästää te.palvelut.fi -sivuja lukemalla. Jos elää siinä harhassa, että töitä on tulossa, niin vika on omissa unelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna tänne linkki lakiin tai ohjeeseen, jossa "orjatyöt" on selostettu sellaisena kuin sinä en väität olevan. Toistaiseksi laki ja sen taustalla oleva esitys toteaa yksiselitteisesti, että työkokeilussa ollaan kokeilemassa alaa tai ammattia. Ei siis olla töissä, ei saa korvata työntekijää jne
Jos tällaisia ideoita ei ole esitetty missään, niin miten selität tämän keskusteluketjun olemassaolon? Selitä omin sanoin, mitä näillä sanoilla on ajettu takaa:
Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ? Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Tämä keskusteluketju perustuu työttömien omille päähäpinttymille ja sille, että he eivät lue työkokeilusopimusta ennen allekirjoitusta (tai koskaan). Työttömät haluavat kuvitella, että työkokeilun jälkeen mennään töihin, vaikka tarkoitus on vain kokeilla alaa tai ammattia ja hakeutua opiskelemaan.
Te.palvelut.fi -sivuilla ei sanota, että työkokeilun jälkeen on tarkoitus työllistyä työkokeilumahdollisuuden tarjonneeseen yritykseen. Miksi niin moni tässäkin ketjussa niin kuvittelee?
Työkokeilun käytännöt ja säännökset
Työkokeilussa henkilö voi selvittää ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojaan tai mahdollisuuksiaan palata työmarkkinoille.
Työkokeilu voidaan järjestää esimerkiksi seuraavissa tilanteissa
Henkilöltä puuttuu ammatillinen koulutus tai hän suunnittelee alan tai ammatin vaihtoa.
Tavoitteena on silloin selvittää, kiinnostaako ala tai ammatti tai onko jokin tietty ala tai ammatti mahdollinen.
Henkilö pohtii, olisiko yrittäjyys sopiva uravaihtoehto
Henkilö on ollut poissa työmarkkinoilta esimerkiksi työttömyyden tai lastenhoidon takia, ja työkokeilulla selvitetään, onko hänen osaamisensa ajan tasalla ja minkälaista tukea hän tarvitsee päästäkseen takaisin työhön.
Henkilö on ollut aiemmin toisen maan työmarkkinoilla, ja työkokeilulla selvitetään hänen edellytyksiään työllistyä Suomessa ja millaisia palveluja hän siihen tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.
Missä näin markkinoidaan?
Virkailijatapaamisissa, kursseilla, kaikkialla missä työttömät vaan käyvät.
Näin väittää työtön, joka ei ole oikeasti kuunnellut, mitä sanotaan.
Tähän samaan inttämiseen törmää vähän väliä, mutta kun kysyy, että kuka virkailija, mikä tilanne, mikä valmennus jne., niin alkaakin selittäminen, että niin minä ainakin kuulin.
Faktat on nykytyöttömille aina vaikeita.
Ihmiset eivät ehkä anna kovin yksilöllisiä tietoja, koska eivät halua tulla tunnistetuiksi (pienillä paikkakunnilla siitä voi olla haittaa).
Mutta jos nyt mielikuvista puhutaan, niin ihan TE-toimistojen sivuilta löytyy tämä lause:
Työpaikka voi löytyä myös työkokeilun avulla.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyo…
Entisessä työpaikassa kunnalla oli jatkuvasti työkokeilijoita, kieliharjottelijoita ja harjottelijoita. Yks sivari sai jatkettua sopparia kun suostu sellasiin hommiin, mitä vakkarit vieroksu ja joissa kuitenkin oli paljon opettelua (eli jokainen harjottelija ois vaatinu tosi perusteellista perehdytystä).
Suurin osa kaikista näistä väliaikaisista oli ahkeria ja kivoja tyyppejä, mutta resursseja palkata ei vaan ole. Harjottelijat ja työkokeilijat on halpaa työvoimaa ja edellisen tilalle löytyy aina uusia. En ihmettele yhtään ettei työkokeilut motivoi jos ja kun vaatii älyttömän hyvää tuuria työllistyä niiden kautta. Ei mua ainakaan 9e päiväpalkka paljoa motivoisi tollasessa tilanteessa.
Minä en ole kovin luottavainen oikean työapaikan saamisen suhteen yrityksessä jossa ketjutetaan työkokeilijoita, edellinen kun lopettaa niin seuraavana päivänä aloittaa uusi.
Kuinka hölmö pitää olla jotta uskoo itse olevansa se joka todella palkataan kun vuosia on jo toimittu noin?
Työkokeilu silloin kun haluan itse aidosti kokeilla uutta alaa. Se tapahtuu mun lähtökohdasta eikä pakotetusti kuten esim. joku pakkoruotsi. Nykyinen malli on orjuutusta eikä se kaunistelemalla muuksi muutu.
naurettava ja harhaanjohtava nimike koko "työkokeilu", ihan yhtälailla kuin "kuntouttava työtoiminta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule sitten kertomaan fiiliksistäsi kun se kymmeneskään työkokeilupaikka ei johda työsuhteeseen.
Miksi se johtaisi työsuhteeseen, kun tarkoituksena on vain kokeilla alaa tai ammattia, ei työllistyä!
Ja mikä järki on kokeilla ammattia (= tehdä kuukausitolkulla ilmaiseksi työtä), johon ei ole tarkoituskaan työllistyä? ??
Koska ei ole tarkoitus tehdä kuukausitolkulla ilmaiseksi töitä, riittää, että muutaman kuukauden ajan kokeilee alaa tai ammattia, jota ei ole vielä opiskellut ja joka kiinnostaa, mutta ei ole varma, onko se oma ala.
Tosissasiko et tiedä, mikä on työkokeilu ja miksi se on olemassa? Eli kirjoittelet tänne pelkkää mutua ja ihmettelet, kun lainsäätäjä on ihan eri mieltä.
Saathan sä mennä kokeilemaan ihan vapaasti. Jotkut meistä taas eivät halua ja/tai tarvitse sitä vaan tietävät jo, mille alalle haluavat tai millä alalla ovat. Yleensä sen tietämiseen ei tarvita kuukausien ilmaistyötä.
Jankuttajalle: työkokeiluun painostetaan/pakotetaan (karenssin uhalla) jos on ollut riittävän kauan työttömänä. Ja laitetaan olemaan maximi määrä tunteja ja päiviä vaikka kokeilu onnistuisi kevyemmälläkin tavalla.
On lainsäätäjä sitten mitä mieltä tahansa niin todellisuus -te-toimiston ja työnantajan- odotukset ovat ihan oikea työpanos ilman palkkaa.
Jos työkokeilija huomaa että ko työ ei mitenkään sovi hänelle hän ei rankaisematta voi keskeyttää kokeilua.
Onko todellakin työttömille suunnattu palvelu vai sittenkin heidän hyväksikäyttönsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi sanaa hyväuskoinen sellaisesta ihmisestä, joka ei edes lue työkokeilusopimusta. Minusta kyseessä on yksinkertaisesti tyhmä tyyppi, joka ei erota koeaikaa työkokeilusta. Ei työnantajan ole tarkoitus tarjota työkokeilun päätteeksi töitä, se selviäisi työttömälle jo pelkästää te.palvelut.fi -sivuja lukemalla. Jos elää siinä harhassa, että töitä on tulossa, niin vika on omissa unelmissa.
Vika unelmissa, jos haluaa töitä.?
Oletko nyt ihan tosissasi?
Taas on kokoomuksen trollit tekemässä mielipiteenmuokkausta. Vaalit lähestyvät ja kokoomus on hermostunut. Joka päivä uusi aloitus työttömien haukkumiseksi.
Siivousfirmat ovat elintarvike puolella jo pitkään tehneet tätä että puolenvuoden sopimus ja sitten ulos vaikka kuinka hyvin tekee työnsä sitten uudet halvat taas tilalle sikoja ovat.