Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt niin matalapalkkaisia kuin palkattomia töitä vaikka ei olisi huvittanut, ja nyt voin sanoa etten kadu sitä pätkääkään. Se on mahdollistanut minulle nykyisen hyväpalkkaisen työni. Suosittelen samaa sinullekin. :-) Tässä yhteiskunnassa tehdään töitä eikä loisita!
Jos ei saa palkkaa, niin kyseessä ei ole työ. Siten kokeiluissa tai harjoitteluissa ei voi tehdä työtä, kun sellaista ei ole.
Kyllä lähtökohtaisesti kaikki tekeminen, jota tekee jollekin toiselle, on työtä. Lopeta tuo näsäviisastelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en aio tehdä töitä ilman palkkaa. Palkka on korvaus työstä, ja sen takia siellä töissä ylipäätään käydään. Jokaisella on oikeus kunnon palkkaan, muuten ei töissä huvita käydä. Vai huvittaisiko sinua?
Koulusta valmistunut, vailla työkokemusta oleva nuori voi aivan hyvin mennä työkokeiluun, jotta pääsee ns. työelämän makuun. Tuon yhden kokeilun jälkeen on sitten hyvä siirtyä ihan oikeisiin palkkatöihin. Muuta tarvetta näille työkokeiluille ei ole. Piste.
Et voi ajatella noin. Työ on itseisarvo, ja teet työtä ensisijaisesti yhteiskunnan hyväksi. Jokainen meistä on osa yhteiskuntaa, ja yhteiskunta ei voi toimia jos yhä useammat jättäytyvät työelämän ulkopuolelle sen nojalla ettei siitä saa palkkaa.
Olen itse tehnyt niin matalapalkkaisia kuin palkattomia töitä vaikka ei olisi huvittanut, ja nyt voin sanoa etten kadu sitä pätkääkään. Se on mahdollistanut minulle nykyisen hyväpalkkaisen työni. Suosittelen samaa sinullekin. :-) Tässä yhteiskunnassa tehdään töitä eikä loisita!
Vaikka tämä trolli olikin, niin kommentoidaan nyt kuitenkin.
Sellainen yhteiskunta ei voi toimia, jossa ei työstä saa palkkaa. Eihän kenelläkään olisi varaa maksaa laskujaan, saatika ostaa mitään kulutustarvikkeita. Eikä valtiolla olisi varaa maksaa toimeentulotukia, jos ei verokertymää olisi. Palkkatyö ja kohtuullinen toimeentulo on tietenkin toimivan yhteiskunnan peruspilari.
No kun se palkaton työ toimii juuri sinulle porttina niihin palkkatöihin. Jos ei rahat riitä, aina voi ottaa lainaa tai pikavippejä. Toimeentulotukia ei pitäisi muutenkaan olla, työ on parasta toimeentulotukea mitä maa päällään kantaa. Jos yhden työn palkka ei riitä, mikä estää tekemästä kahta työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa. Sitäpaitsi saahan siitä työkokeilustakin palkkaa, työkokemuksen muodossa. Työkokemus on korvaamatonta valuuttaa sitten kun tulevaisuudessa hakee kunnon duuneja.
Väite ei pidä paikkaansa. Todiste: vanhempia ja kokeneempia ei palkata.
Jos heitä ei palkata, se johtuu kyllä muista syistä kuin iästä tai kokemuksenpaljoudesta. Kukaan itseään kunnioittava työnantaja ei jättäisi palkkaamatta ihmistä, jolla on paljon kokemusta koska työnantaja menettäisi siinä loistavan työntekijän, joka touttaa hyötyä myös työnantajalle.
Ai niin: aikanaan minun silloin 62-vuotias isäni sai potkut yli 25 vuoden työsuhteen jälkeen, ja aloitti uudessa paremmasssa työssä vain muutama viikko sen jälkeen kun edellinen työsuhde oli päättynyt. Hänellä ei ollut uuteen työpaikkaan mitään suhteita, vaan hänet palkattiin ilomielin hänen rautaisen kokemuksensa ansiosta. (Työhistoriaa hänellä oli kaikkiaan 43 vuotta.) Hän oli kyseisessä paikassa töissä lähes seitsemän vuotta ennen lopullista eläkkeelle jäämistä. Niin että älähän rupea väittämään mitään etteikö vanhempia ja kokeneempia palkattaisi :) Aika moni muukin saa ihan hyvin töitä vaikka ikää on lähemmäs 60.
Huomaa ajnkohta *aikanaan*, ei nykyään.
Orjatyön kieltävä kansalaisaloite löytyy kansalaisaloite piste viistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähtökohtaisesti kaikki tekeminen, jota tekee jollekin toiselle, on työtä. Lopeta tuo näsäviisastelu.
Lähtökohtaisesti kaikki tekeminen, mikä ei johda siihen, että sinun suolesi riivitään ulos ja sytytetään palamaan, on turhaa tekemistä. Lopeta itsesi, hyvä näivettynyt kurppa, tai joku muu lopettaa.
Miksi pomojen pitää ottaa asenteella "tuosta ilmaista työvoimaa ja sitten uutta putkeen, painostetaan tekemään hyvin tai valitan työkkäriin ja saa karenssia"
Millainen moraali yhdelläkään pomolla joka käyttää orjia? silloin myös saa orjan lailla käyttäytyvän.
Vierailija kirjoitti:
Et voi ajatella noin. Työ on itseisarvo, ja teet työtä ensisijaisesti yhteiskunnan hyväksi. Jokainen meistä on osa yhteiskuntaa, ja yhteiskunta ei voi toimia jos yhä useammat jättäytyvät työelämän ulkopuolelle sen nojalla ettei siitä saa palkkaa.
Tästä syystä väite että yrityksen on tuotettava voittoa, vielä omistajille, siis ihmisellä joita ei edes ikinä näy yrityksen toimipisteessä, on kovin ihmeellinen.
Töitä siellä tehdään eikä rahaa. Irtisanominen tuotannollisesta/taloudellisesta syystä kiellettävä!
Jep, työ on itseisarvo. Niinpä yritykset voivat pitää firmaansa pystyssä ihan vaan jotta ihmiset voi käydä töissä, sen ei tarvitse tuottaa voittoa. Näin palkat voi olla samat 5000 e/ kk sekä työntekijöillä että ns omistajilla, jotka siis kuitenkin lähinnä on olemassa antaakseen työläisille ruokatunnilla niskahierontaa, intialaista päähierontaa sekä leipovat palavereihin kampaviinereitä. Työ on itseisarvo, dillet!
Käykää kannattamassa kansalaisaloitetta työkokeilun rajoittamiseksi kahteen kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
Tule sitten kertomaan fiiliksistäsi kun se kymmeneskään työkokeilupaikka ei johda työsuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellyt ihan samaa. Sitäpaitsi saahan siitä työkokeilustakin palkkaa, työkokemuksen muodossa. Työkokemus on korvaamatonta valuuttaa sitten kun tulevaisuudessa hakee kunnon duuneja.
Väite ei pidä paikkaansa. Todiste: vanhempia ja kokeneempia ei palkata.
Jos heitä ei palkata, se johtuu kyllä muista syistä kuin iästä tai kokemuksenpaljoudesta. Kukaan itseään kunnioittava työnantaja ei jättäisi palkkaamatta ihmistä, jolla on paljon kokemusta koska työnantaja menettäisi siinä loistavan työntekijän, joka touttaa hyötyä myös työnantajalle.
Ai niin: aikanaan minun silloin 62-vuotias isäni sai potkut yli 25 vuoden työsuhteen jälkeen, ja aloitti uudessa paremmasssa työssä vain muutama viikko sen jälkeen kun edellinen työsuhde oli päättynyt. Hänellä ei ollut uuteen työpaikkaan mitään suhteita, vaan hänet palkattiin ilomielin hänen rautaisen kokemuksensa ansiosta. (Työhistoriaa hänellä oli kaikkiaan 43 vuotta.) Hän oli kyseisessä paikassa töissä lähes seitsemän vuotta ennen lopullista eläkkeelle jäämistä. Niin että älähän rupea väittämään mitään etteikö vanhempia ja kokeneempia palkattaisi :) Aika moni muukin saa ihan hyvin töitä vaikka ikää on lähemmäs 60.
Huomaa ajnkohta *aikanaan*, ei nykyään.
Mutta ihan samalla tavalla nykyäänkin homma toimii. Nykyäänkin monet kuusikymppiset saavat uusia töitä ihan ilman mitään ikärasismia.
Suomeen on luotu orjatyömarkkinat.
eeemel kirjoitti:
Miksi pomojen pitää ottaa asenteella "tuosta ilmaista työvoimaa ja sitten uutta putkeen, painostetaan tekemään hyvin tai valitan työkkäriin ja saa karenssia"
Millainen moraali yhdelläkään pomolla joka käyttää orjia? silloin myös saa orjan lailla käyttäytyvän.
Työkokeilija saa karenssin vain siinä tapauksessa, että pomo voi osoittaa tämän rikkoneen työkokeilusopimusta. Ei riitä perusteluksi se, että kokeilija ei tee mitään tai ei suostu siivoamaan, jos ei ole siivoojan työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kylläpä sinä olet sinisilmäinen! Jos pystyy työkokeilussa tekemään töitä täysillä, niin miksi ei sitten oteta oikeaan työhön vaan pidetään kokeilussa?
Mutta väitteesi ei aina pidä paikkaansa. Minä olin ensin vähän aikaa työkokeilussa opettelemassa, ja sen jälkeen oli luvassa pitkä määräaikainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se rakas pikku ystäväiseni ei mene noin. 90% työantajista, jotka tuota ilmaistyövoimaa härskisti hyödyntävät, ottavat aina edellisen tilalle seuraavan orjatyötekijän. Heillä ei ole siis pienintäkään aikomusta palkata näitä orjatyöntekijöitä oikealla palkalla töihin, vaikka teettävätkin heillä samoja töitä, mitä tehdään oikealla palkallakin.
Toki he aina alussa antavat ymmärtää jokaiselle orjalle, että jos teet niskalimassa töitä, niin saattaa vakipaikka aueta, mutta karu totuus onkin jotain aivan muuta, eli ihan tietoisesti kusetetaan orjia, että saataisiin heistä kaikki irti, ennen kuin heitetään heidät menemään ja otetaan uusi orja tilalle.
Työkokeilu ei ole koeaika, joten mistä keksit, että työkokeilija pitäisi palkata yritykseen?
Missä kohtaa väitin, että pitäisi palkata? Totesin vaan, että valtaosa näitä orjia käyttävistä työnantajista antavat ymmärtää, että jos orjajakso menee putkeen, niin vakipaikka saattaisi olla luvassa. Eli työnantajat itse antavat ymmärtää, että kyseessä olisi tavallaan koeaika.
taas palataan siihen työttömään: miksi hän ei lue allekirjoittamaansa työkokeilusopimusta? Siellä ei ole sanaakaan siitä, että kokeilun jälkeen palkataan yritykseen, siellä on ihan muita tavoitteita. Joten mikä sitä työtöntä vaivaa, miksi ei noudata sopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaahan se aika nopeasti tympiä kun kolmannessa paikassa teet taas samallalailla työsi kun palkkaa saavat, heillä on oikeus ilmaiseen työterveyteen yleensä, koulutukset.. eikä tarvitse 8 tunnin työpäivän päätyttyä vielä täytellä työhakemuksia ja päivärahahakemuksia, ja tehdä halpaa evästä että jaksaa seuraavan päivän painaa. Myös työyhteisöön kuulumattomuus on tuskallista, kukaan ei kutsu mihinkään yhteiseen retkeen..
Miksi teet noin? Miksi et halua noudattaa työkokeilusopimusta, jossa on sinun nimesi, työnantajan edustajan nimi ja vielä te-toimistonkin puumerkki. Sopimuksen mukaan sinun ei ole tarkoitus tehdä samalla tavalla töitä kuin palkkaa saavat, joten suurin este nykytilanteen muutokselle olet sinä itse, joka et noudata sitä, mitä on sovittu.
Ai ei pidä painaa niinkuin muut. Oletko ollut työkokeilussa? Kuka palkkaa tekijän joka ei edes tee niinkuin muut, mistä työnantaja muuten tietää mihin pystyt?
Olen ollut työkokeilussa 6 vko, sen jälkeen hain opiskelemaan ko.alaa. En tehnyt töitä niska limassa, en suostunut olemaan yksin työpaikalla, en suostunut siivoamaan (koska siitä ei ollut mainintaa sopimuksessa). Työkokeilija on kokeilemassa sitä työtä ja alaa, ei suinkaan odottamassa, että palkataan töihin.
Viestien alapeukutusten perusteella suurin ongelma ei ole työnantaja vaan työtön, joka ei millään usko, että työkokeilussa ei olla esittämässä erinomaisuutta työntekijänä. Jos työkokeilusopimuksessa ei ole sanaakaan siitä, että tavoitteena on työllistyminen ko. yritykseen, niin se ei todellakaan ole tavoitteena, omaa tyhmyyttänne siellä raadatte ja teette palkatonta työtä.
Työkokeilussa riittää, että kokeilee! Istuu viikon kassalla, hyllyttää 3 työpäivää, on 2 päivää varastossa, 2 päivää seuraa tilausten tekemistä tms. toimistotyötä jne. Ei suinkaan niin, että hyllyttää 6 kk, kuten moni kuvittelee voivansa tehdä ja olettaa, että sitten palkataan. Miksi palkattaisiin, kun se ei ole tavoitteena?
Työkokeilu ei ole edes työkokemuksen kartottamista.
Muutos tulee vasta sitten, kun työttömät hyväksyvät sen, että työkokeilun jälkeen ei mennä töihin ko. yritykseen. Muutos lähtee työttömistä, ei työnantajista!
Mulle kävi klassiset. Tein tosi ahkerasti töitä työkokeilussa ja jopa ylitöitä kun ei itse palkatuilla ”ollut aikaa”. Halusin sinne vielä ihan itse. Pomo sitten heitti porkkanan että voisin saada sieltä ihan palkallisen paikankin kun olen niin ahkera. Ehdin sitä hehkuttaa kavereille ja vanhemmilleni että mun uurastus ehkä palkitaan. Olin hölmö ja tein töitä ihan hulluna. Kuvittelin antavani itsestäni hyvän työntekijän kuvan ja oikeasti olinkin helposti höynäytettävä typerys :D
Ja arvatkaa sainko töitä? Lisää orjalaisia sisään vaan tekemään samat hommat, palkatta ja minä työttömäksi ihmettelemään mitä tapahtui. Miksi lupailla/vihjailla että saa töitä jos ei ole aikomustakaan palkata?
Kokeilut on toisille ok, mikäs siinä, mutta kaikki ei tarvitse mitään kokeiluja vaan oikeita töitä, joista saa palkkaa.
Itse aion kieltäytyä ehdottomasti ilmaistöistä. Ihan tarpeeksi olen "kokeillut" töitä 52 ikävuoteen mennessä. Sellaisia joista on maksettu palkkaa.
Kaikesta työkokemuksesta on varmasti hyötyä. Etenkin jos hakee saman alan palkkatöihin :) Työllistymisestä ei tietenkään ole takeita, mutta sitten vain uutta matoa koukkuun.