Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?

Vierailija
17.08.2018 |

Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä tehdä jotain todella vakuuttavaa että työnantaja kokee ettei enää pärjää ilman juuri sinua. Kaikki eivät vain palkkaa uusia työntekijöitä kun sen paikan saa täytettyä ilmaisella "harjoittelijalla". Riittää, että se tekee työnsä suht hyvin ja jos sattuu joku huonompi joukkoon niin se vain heivataan pois ja hankitaan parempi tilalle.

Vierailija
122/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi klassiset. Tein tosi ahkerasti töitä työkokeilussa ja jopa ylitöitä kun ei itse palkatuilla ”ollut aikaa”. Halusin sinne vielä ihan itse. Pomo sitten heitti porkkanan että voisin saada sieltä ihan palkallisen paikankin kun olen niin ahkera. Ehdin sitä hehkuttaa kavereille ja vanhemmilleni että mun uurastus ehkä palkitaan. Olin hölmö ja tein töitä ihan hulluna. Kuvittelin antavani itsestäni hyvän työntekijän kuvan ja oikeasti olinkin helposti höynäytettävä typerys :D

Ja arvatkaa sainko töitä? Lisää orjalaisia sisään vaan tekemään samat hommat, palkatta ja minä työttömäksi ihmettelemään mitä tapahtui. Miksi lupailla/vihjailla että saa töitä jos ei ole aikomustakaan palkata?

Lukiko työkokeilusopimuksen tavoitteissa palkkaamisesi ko. yritykseen? Jos luki, vika on työnantajan. Jos ei lukenut, vika on sinun. Opetus: sopimus sitoo kaikkia osapuolia. jos asia ei ole sopimuksessa, siitä ei ole sovittu ja se on omaa kuvitelmaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska en aio tehdä töitä ilman palkkaa. Palkka on korvaus työstä, ja sen takia siellä töissä ylipäätään käydään. Jokaisella on oikeus kunnon palkkaan, muuten ei töissä huvita käydä. Vai huvittaisiko sinua?

Koulusta valmistunut, vailla työkokemusta oleva nuori voi aivan hyvin mennä työkokeiluun, jotta pääsee ns. työelämän makuun. Tuon yhden kokeilun jälkeen on sitten hyvä siirtyä ihan oikeisiin palkkatöihin. Muuta tarvetta näille työkokeiluille ei ole. Piste.

Et voi ajatella noin. Työ on itseisarvo, ja teet työtä ensisijaisesti yhteiskunnan hyväksi. Jokainen meistä on osa yhteiskuntaa, ja yhteiskunta ei voi toimia jos yhä useammat jättäytyvät työelämän ulkopuolelle sen nojalla ettei siitä saa palkkaa. 

Olen itse tehnyt niin matalapalkkaisia kuin palkattomia töitä vaikka ei olisi huvittanut, ja nyt voin sanoa etten kadu sitä pätkääkään. Se on mahdollistanut minulle nykyisen hyväpalkkaisen työni. Suosittelen samaa sinullekin. :-) Tässä yhteiskunnassa tehdään töitä eikä loisita!

Niin mehukas provo että pakko kommentoida.

Työ nimenomaan _ei_ ole itseisarvo yksilölle länsimaisessa yhteiskunnassa. Työ, josta maksetaan riittävä palkka elämiseen, voisi sitä olla. Kääntäen: työ, joka on niin arvokasta, että joku haluaa maksaa siitä.

Kovin mielelläni ottaisin jonkun työkokeiluun siivoamaan kotiani ja laittamaan perheelle ruokaa. Koska en ole tästä kovin paljoa valmis maksamaan, kokkaan ja siivoan itse ilman kotipalvelijaa. On täysin absurdia väittää, että joku tekisi itsensä ja yhteiskuntansa näkökulmasta arvokasta työtä kotipalvelijanani, jonka ”palkan” so. työttömyyskorvauksen yhteiskunta maksaa.

Työkokeilujärjestelmä on rikki, kun sitä käytetään ilmaistöiden teettämiseen. Työkokeiluja teettävät yritykset saavat aiheetonta kilpailuetua ilmaistyöstä. Joku voisi oikeasti olla valmis maksamaan sille ilmaistyötä tekevälle palkkaa - vaikka sitten tilapäisesti alle alan TES-palkkojen. Jos ei, oikeampi paikka olisi koulutus uuteen ammattiin tai työkyvyttömyyseläke.

Opintoihin kuuluvat lyhyet harjoittelut ovat hyväksyttävissä. Pitkät työkokeilut työkuntoisille ihmisille eivät.

Vierailija
124/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee liian huonosti tai antaa sellaisen kuvan ettei muka tee tarpeeksi niin karenssi paukkuu! Mitä työtön voi tehdä nyt aktiivimallin riehuessa? Pakko edesauttaa tätä ilmaistyövoimatoimintaa jos tukia haluaa ja uusia oikeita työpaikkoja ei synny. Mahtava systeemi!

Ai niin mut töihinhän vaan mennään. Muuten on saamaton vätys jos ei pääse ja "työnvälttelijä".

Vierailija
125/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.

Tule sitten kertomaan fiiliksistäsi kun se kymmeneskään työkokeilupaikka ei johda työsuhteeseen.

Miksi se johtaisi työsuhteeseen, kun tarkoituksena on vain kokeilla alaa tai ammattia, ei työllistyä!

Vierailija
126/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.

Tule sitten kertomaan fiiliksistäsi kun se kymmeneskään työkokeilupaikka ei johda työsuhteeseen.

Miksi se johtaisi työsuhteeseen, kun tarkoituksena on vain kokeilla alaa tai ammattia, ei työllistyä!

Olisi mielenkiintoista nähdä miten sinunkin puheesi muuttuisivat jos (tai kun) jäät työttömäksi :)

Vierailija
127/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tehnyt niin matalapalkkaisia kuin palkattomia töitä vaikka ei olisi huvittanut, ja nyt voin sanoa etten kadu sitä pätkääkään. Se on mahdollistanut minulle nykyisen hyväpalkkaisen työni. Suosittelen samaa sinullekin. :-) Tässä yhteiskunnassa tehdään töitä eikä loisita!

Jos ei saa palkkaa, niin kyseessä ei ole työ. Siten kokeiluissa tai harjoitteluissa ei voi tehdä työtä, kun sellaista ei ole.

Kyllä lähtökohtaisesti kaikki tekeminen, jota tekee jollekin toiselle, on työtä. Lopeta tuo näsäviisastelu.

Ei ole sellainen tekeminen työtä, mistä ei saa palkkaa.

Vierailija
128/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä järki on kokeilla ammattia (= tehdä kuukausitolkulla ilmaiseksi työtä), johon ei ole tarkoituskaan työllistyä? ??

Vierailija
129/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.

Vierailija
130/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista nähdä miten sinunkin puheesi muuttuisivat jos (tai kun) jäät työttömäksi :)

Miksi muuttuisivat? Osaan lukea sopimukset ennen kuin laitan niihin nimeni ja osaan lukea laista ja sen perusteluista, mikä on työkokeilu. Koska siinä ei ole tarkoituksena työllistyä, niin miksi ihmeessä ihmettelisin, miksi sitä työtä ei jatkoksi tarjota.

"Orjatyö" on työttömien oma keksintö, he kuvittelevat itse, että töitä on tarjolla, vaikka kukaan ei ole sopimukseen asiaa kirjannut.

Vierailija
131/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.

Missä näin markkinoidaan?

Vierailija
132/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuttuisivat? Osaan lukea sopimukset ennen kuin laitan niihin nimeni ja osaan lukea laista ja sen perusteluista, mikä on työkokeilu. Koska siinä ei ole tarkoituksena työllistyä, niin miksi ihmeessä ihmettelisin, miksi sitä työtä ei jatkoksi tarjota.

"Orjatyö" on työttömien oma keksintö, he kuvittelevat itse, että töitä on tarjolla, vaikka kukaan ei ole sopimukseen asiaa kirjannut.

Mikä sulla olis motivaationa tehdä ilmaiseksi työtä, johon ei ole tarkoituskaan työllistyä? Kertoisitko, mikä järki siinä on.

Vierailija
133/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä järki on kokeilla ammattia (= tehdä kuukausitolkulla ilmaiseksi työtä), johon ei ole tarkoituskaan työllistyä? ??

Koska ei ole tarkoitus tehdä kuukausitolkulla ilmaiseksi töitä, riittää, että muutaman kuukauden ajan kokeilee alaa tai ammattia, jota ei ole vielä opiskellut ja joka kiinnostaa, mutta ei ole varma, onko se oma ala.

Tosissasiko et tiedä, mikä on työkokeilu ja miksi se on olemassa? Eli kirjoittelet tänne pelkkää mutua ja ihmettelet, kun lainsäätäjä on ihan eri mieltä.

Vierailija
134/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulla olis motivaationa tehdä ilmaiseksi työtä, johon ei ole tarkoituskaan työllistyä? Kertoisitko, mikä järki siinä on.

Vastaan tähän kysymykseen sen jälkeen, kun sinä etsit faktatiedon siitä, mikä on työkokeilu! Vaikuttaa siltä, että sinulla ei ole aavistustakaan siitä.

Vierailija
135/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailijatapaamisissa, kursseilla, kaikkialla missä työttömät vaan käyvät.

Vierailija
136/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se soppari tuollaiseen hoitaa, että tekee max 4-5t päiviä eikä tee täyttä viikkoa niin se kannattaa jokseenkin taloudellisesti eikä tarvitse heittäytyä passiivis-agressiiviseksi isoksi vauvaksi.

Vierailija
137/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksennan kohta. Kokoomustrollien yritys saada kaikki uskomaan, että orjatöitä, on vain tyhmiä työttömiä, jotka eivät ymmärrä oikeuksiaan, eivätkä osaa lukea sopimuksiaan on jotakin niin tähän typerään kuvioon sopivaa.

Vierailija
138/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn saamisesta on tullut aivan helvetinmoinen sirkus. Aiempina vuosikymmeninä ihmiset kävelivät työpaikalle sisään ja se oli siinä. Nyt siitä on tullut härdelli, jossa ei ole enää mitään järkeä. Jo hakemusten pitää olla kuin mallikansiot, videot, somet ja rekryfirmat häsläämässä ja työttömille suunnattu tauhka, jolla yritetään saada työtön syyllistettyä ja ravaamaan työnhakukursseilla karenssin uhalla. En yhtään ihmettele ihmisiä, jotka hyppäävät tästä pois ja elävät sossun tuella. Sitä ei vielä pysty kokonaan katkaisemaan työttömältä. Asenne on työtöntä kohtaan rasistisen alentuva, niin kuin kaikki olisivat raukkoja luusereita syrjäytymisvaarassa. Siellä on koulutettua fiksua porukkaa, jotka on jätetty kärvistelemään markkinavoimien ahneuden puristukseen, kun työtä ei haluta tarjota ihnihimillisin ehdoin kaikille.

Vierailija
139/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkailijatapaamisissa, kursseilla, kaikkialla missä työttömät vaan käyvät.

Näin väittää työtön, joka ei ole oikeasti kuunnellut, mitä sanotaan.

Tähän samaan inttämiseen törmää vähän väliä, mutta kun kysyy, että kuka virkailija, mikä tilanne, mikä valmennus jne., niin alkaakin selittäminen, että niin minä ainakin kuulin.

Faktat on nykytyöttömille aina vaikeita.

Vierailija
140/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se soppari tuollaiseen hoitaa, että tekee max 4-5t päiviä eikä tee täyttä viikkoa niin se kannattaa jokseenkin taloudellisesti eikä tarvitse heittäytyä passiivis-agressiiviseksi isoksi vauvaksi.

Niin, ja pomo sanoo sitten näin: "totta kai sun sopparissa lukee, mitä siinä lukee, mutta jos tulet vastaan ja jeesaat mua, niin sulle on takuulla jatkoa tiedossa". Mikä on oikea vastaus tuohon? Jos sanot pitäväsi kiinni sopimustekstistä, niin olet omat mahdollisuutesi tuhoava epäyritteliäs ikityötön, koska kyllähän joku ahkera työtön aina välillä jossain palkitaankin. Jos taas ryhdyt tekemään töitä hulluna, niin sitten olet höynäyetty iso vauva, kun töitä ei sitten löytynytkään. Kysyttiin, että missä muka on mainostettu työttömille mahdollisuuksia saada jalkaa ovenväliin todistamalla harjoitteluissa ja vastaavissa olevansa hyvä työntekijä. Minut on karenssin uhalla kutsuttu kuuntelemaan konsulttifirma Spring Housen järjestämiä luentoja, joissa sanotaan näin. Te-toimiston virkailija on soittaessaan sanonut näin. Tutut ja kylänmiehet ovat sanoneet näin. AP sanoi näin. Jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi