Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kommentit (177)
Työkokeilujen ketjutus tulisi kieltää työpaikoilla. Työkokeilu tuntimäärä tulisi rajoittaa enintään 5 h päivä. Täytyy työttömälle jäädä oikeus jaksaa ja keretä hakea ja etsiä työtä päivän jälkeen, jos työllistymisestä ei ole takeita kokeilupaikalla.
Minä menin aikoinaan työkkärin kurssille, jossa oli puolet opetusta ja puolet työharjoittelua. Sain ansiosidonnaisen + veroton kulukorvaus. Harjoittelu oli 5kk. Harjoittelun päätteeksi minut palkattiin vakkariksi. Tämän viikon maanantaina tuli 16v täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Jankuttajalle: työkokeiluun painostetaan/pakotetaan (karenssin uhalla) jos on ollut riittävän kauan työttömänä. Ja laitetaan olemaan maximi määrä tunteja ja päiviä vaikka kokeilu onnistuisi kevyemmälläkin tavalla.
On lainsäätäjä sitten mitä mieltä tahansa niin todellisuus -te-toimiston ja työnantajan- odotukset ovat ihan oikea työpanos ilman palkkaa.
Mikä on riittävän kauan? Ei ole kolme vuotta ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.
Missä näin markkinoidaan?
Virkailijatapaamisissa, kursseilla, kaikkialla missä työttömät vaan käyvät.
Näin väittää työtön, joka ei ole oikeasti kuunnellut, mitä sanotaan.
Tähän samaan inttämiseen törmää vähän väliä, mutta kun kysyy, että kuka virkailija, mikä tilanne, mikä valmennus jne., niin alkaakin selittäminen, että niin minä ainakin kuulin.
Faktat on nykytyöttömille aina vaikeita.
Ihmiset eivät ehkä anna kovin yksilöllisiä tietoja, koska eivät halua tulla tunnistetuiksi (pienillä paikkakunnilla siitä voi olla haittaa).
Mutta jos nyt mielikuvista puhutaan, niin ihan TE-toimistojen sivuilta löytyy tämä lause:
Työpaikka voi löytyä myös työkokeilun avulla.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyo…
Niin? Työpaikka voi löytyä myös soittamalla yritykseen, juttelemalla kaverin kanssa tai tekemällä esittelyvideo. Se ei silti tarkoita sitä, että kaverin kanssa juttelusta on tarkoitus seurata työpaikka. Jos olisit lukenut koko tekstin, niin olisit huomannut, että ensisijaisesti ei olla tätä kautta sitä työpaikkaa etsimässä! Ja jos lukisit työkokeilusopimuksen, niin ymmärtäisit, että työllistyminen ei ole todellakaan ykkös- tai edes kakkosprioriteetti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Mutta kun se rakas pikku ystäväiseni ei mene noin. 90% työantajista, jotka tuota ilmaistyövoimaa härskisti hyödyntävät, ottavat aina edellisen tilalle seuraavan orjatyötekijän. Heillä ei ole siis pienintäkään aikomusta palkata näitä orjatyöntekijöitä oikealla palkalla töihin, vaikka teettävätkin heillä samoja töitä, mitä tehdään oikealla palkallakin.
Toki he aina alussa antavat ymmärtää jokaiselle orjalle, että jos teet niskalimassa töitä, niin saattaa vakipaikka aueta, mutta karu totuus onkin jotain aivan muuta, eli ihan tietoisesti kusetetaan orjia, että saataisiin heistä kaikki irti, ennen kuin heitetään heidät menemään ja otetaan uusi orja tilalle.
Työkokeilu ei ole koeaika, joten mistä keksit, että työkokeilija pitäisi palkata yritykseen?
Missä kohtaa väitin, että pitäisi palkata? Totesin vaan, että valtaosa näitä orjia käyttävistä työnantajista antavat ymmärtää, että jos orjajakso menee putkeen, niin vakipaikka saattaisi olla luvassa. Eli työnantajat itse antavat ymmärtää, että kyseessä olisi tavallaan koeaika.
taas palataan siihen työttömään: miksi hän ei lue allekirjoittamaansa työkokeilusopimusta? Siellä ei ole sanaakaan siitä, että kokeilun jälkeen palkataan yritykseen, siellä on ihan muita tavoitteita. Joten mikä sitä työtöntä vaivaa, miksi ei noudata sopimusta?
Kyllä minulle työkkärissä painotettiin että tavoitteena työkokeilussa on työllistyä.
Rautalangasta: se työllistyminen on aina tavoitteena kaikessa työkkärin toiminnassa. Mutta jos lukisit työkokeilusopimuksen, niin ymmärtäisit, että ei ole tarkoitus työllistyä työkokeilupaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin aikoinaan työkkärin kurssille, jossa oli puolet opetusta ja puolet työharjoittelua. Sain ansiosidonnaisen + veroton kulukorvaus. Harjoittelu oli 5kk. Harjoittelun päätteeksi minut palkattiin vakkariksi. Tämän viikon maanantaina tuli 16v täyteen.
Kiva sulle. 16 vuotta sitten olikin eri tilanne kuin nyt. Mitenkäs luulisit käyvän jos nyt jäisit työttömäksi 16 vuotta vanhempana ja nykytilanteessa?
Älkää turhaan vastatko tai pahoittako mieltänne näistä kokkaripellejen vaalipuheista.
Minä erehdyin juuri tekemään täysillä ja kun osasin asioita, joita pitkään samassa työpaikassa olleet merkonomit eivät osanneet, sain vihat niskaan. En minä tajunnut, ettei saa osata liikaa. En minä ollut ylimielinen, vaan halusin näyttää, että mä olen hyvä. Ei olisi pitänyt. Aina pitää muistaa olla 70-80 % vakkarin tehosta. Sellainen sopivan keskinkertainen. Se on harhaa, että hyviä palkataan. Ei, vaan keskinkertaisimmat palkataan mieluiten.
Minulla on nykyään toistaiseksi voimassa oleva työpaikka toisaalla.
Vierailija kirjoitti:
Jankuttajalle: työkokeiluun painostetaan/pakotetaan (karenssin uhalla) jos on ollut riittävän kauan työttömänä. Ja laitetaan olemaan maximi määrä tunteja ja päiviä vaikka kokeilu onnistuisi kevyemmälläkin tavalla.
On lainsäätäjä sitten mitä mieltä tahansa niin todellisuus -te-toimiston ja työnantajan- odotukset ovat ihan oikea työpanos ilman palkkaa.
Jankutan silti edelleen, että työttömän ei ole pakko tehdä töitä siellä työkokeilussa. Ihan itse olette keksineet, että pitää tehdä sama kuin työntekijöiden. Työnantajan odotus saa olla mikä tahansa, hän on laittanut nimensä työkokeilusopimukseen ja sitä pitää noudattaa. Karenssia saa vain silloin, kun ilman syytä keskeyttää työkokeilun, ei silloin, kun työnantaja on tyytymätön työpanokseen.
Miksi työttömät suostuvat "orjatyöhön", kun kukaan tai mikään ei heitä siihen pakota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
Voi kuule, kun ei niitä töitä ole kuin erittäin harvalle niillekkään, jotka täysillä töitä tekevät. Mutta pomothan toki nauravat katkeamispisteenseen asti, koska saivat hyväuskoisen hölmön nakitettua heille ilmaisorjaksi, joka silmät kirkkaana uskoo työllistymiseen ja sen vuoksi tekee töitä vähintään yhtä paljon tai jopa enemmän kuin vakityöntekijät. Siinä on vielä sellainekin etu johtajien näkökulmasta, ettei ilmaisorja voi ennen työkokeilun päättymistä erota tästä orjuutuksesta joutumatta karenssiin, ellei sitten satu jostain ihan oikeita palkkatöitä löytämään.
Johtajat tosin itse tietävät ihan koko työkokeilun ajan, ettei mitään palkkatöitä tulla heidän yrityksestään tälle työkokeilijalle työkokeilun päätteeksi antamaan, vaan otetaan uusi hyväuskoinen ilmaisorja töihin. Tuo hyväuskoisuus on yksi asia, minkä vuoksi tämä orjuutussysteemi ei ole kaatunut, vaan ylipäänsä vielä pyörii.
En käyttäisi sanaa hyväuskoinen sellaisesta ihmisestä, joka ei edes lue työkokeilusopimusta. Minusta kyseessä on yksinkertaisesti tyhmä tyyppi, joka ei erota koeaikaa työkokeilusta. Ei työnantajan ole tarkoitus tarjota työkokeilun päätteeksi töitä, se selviäisi työttömälle jo pelkästää te.palvelut.fi -sivuja lukemalla. Jos elää siinä harhassa, että töitä on tulossa, niin vika on omissa unelmissa.
Vika unelmissa, jos haluaa töitä.?
Oletko nyt ihan tosissasi?
Olen ihan tosissani. Jos allekirjoitat vuokrasopimuksen kaksioon, niin oikeastiko oletat, että se asunto on oikeasti 4h+k? jos allekirjoitat työkokeilusopimuksen, niin menet työkokeiluun, et töihin. Ja jos työkokeilusopimuksessa ei ole tavoitteena työllistyminen ko. yritykseen, niin vika on sinun unelmassasi, jos odotat sinne työllistyväsi.
Mutta niin kauan kun työttömät itse keksivät näitä juttuja ahertamisesta, niin työnantaja on tyytyväinen. He tietävät, että eivät saa vaatia työpanosta, mutta kun työttömät väkisin haluavat raataa, niin miksi mennä sopimuksen mukaan. Omaa tyhmyyttään työttömät raatavat, mikään tai kukaan ei pakota!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa se soppari tuollaiseen hoitaa, että tekee max 4-5t päiviä eikä tee täyttä viikkoa niin se kannattaa jokseenkin taloudellisesti eikä tarvitse heittäytyä passiivis-agressiiviseksi isoksi vauvaksi.
Niin, ja pomo sanoo sitten näin: "totta kai sun sopparissa lukee, mitä siinä lukee, mutta jos tulet vastaan ja jeesaat mua, niin sulle on takuulla jatkoa tiedossa". Mikä on oikea vastaus tuohon? Jos sanot pitäväsi kiinni sopimustekstistä, niin olet omat mahdollisuutesi tuhoava epäyritteliäs ikityötön, koska kyllähän joku ahkera työtön aina välillä jossain palkitaankin. Jos taas ryhdyt tekemään töitä hulluna, niin sitten olet höynäyetty iso vauva, kun töitä ei sitten löytynytkään. Kysyttiin, että missä muka on mainostettu työttömille mahdollisuuksia saada jalkaa ovenväliin todistamalla harjoitteluissa ja vastaavissa olevansa hyvä työntekijä. Minut on karenssin uhalla kutsuttu kuuntelemaan konsulttifirma Spring Housen järjestämiä luentoja, joissa sanotaan näin. Te-toimiston virkailija on soittaessaan sanonut näin. Tutut ja kylänmiehet ovat sanoneet näin. AP sanoi näin. Jne.
Minä olen vastannut sille työnantajalle, että ilman muuta tulen vastaan ja jeesaan, mutta se on sitten palkallista ja siitä tehdään sopimus erikseen. Jos työnantaja ei ole suostunut, en minä ole joustanut, koska jos ei jeesaamisesta saa palkkaa, niin tuskin on työpaikkaakaan.
Työnantaja sanoi, että tietenkin saan palkkaa, tehtiin sopimus ja ilmoitin siitä päivästä kassalle, että olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä työkokeiluja markkinoidaan siihen tyyliin, että ne ovat "portti työelämään", voi johtaa työpaikkaan jne. Näitä vääriä mielikuvia luodaan ihmisiin, ja tottakai joku niihin sitten uskoo.
Missä näin markkinoidaan?
Virkailijatapaamisissa, kursseilla, kaikkialla missä työttömät vaan käyvät.
Näin väittää työtön, joka ei ole oikeasti kuunnellut, mitä sanotaan.
Tähän samaan inttämiseen törmää vähän väliä, mutta kun kysyy, että kuka virkailija, mikä tilanne, mikä valmennus jne., niin alkaakin selittäminen, että niin minä ainakin kuulin.
Faktat on nykytyöttömille aina vaikeita.
Ihmiset eivät ehkä anna kovin yksilöllisiä tietoja, koska eivät halua tulla tunnistetuiksi (pienillä paikkakunnilla siitä voi olla haittaa).
Mutta jos nyt mielikuvista puhutaan, niin ihan TE-toimistojen sivuilta löytyy tämä lause:
Työpaikka voi löytyä myös työkokeilun avulla.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyo…Niin? Työpaikka voi löytyä myös soittamalla yritykseen, juttelemalla kaverin kanssa tai tekemällä esittelyvideo. Se ei silti tarkoita sitä, että kaverin kanssa juttelusta on tarkoitus seurata työpaikka. Jos olisit lukenut koko tekstin, niin olisit huomannut, että ensisijaisesti ei olla tätä kautta sitä työpaikkaa etsimässä! Ja jos lukisit työkokeilusopimuksen, niin ymmärtäisit, että työllistyminen ei ole todellakaan ykkös- tai edes kakkosprioriteetti!
Kyllä tuossa tekstissä annetaan ihan selvästi ymmärtää, että työkokeilun kautta voi päästä ihan oikeaan työpaikkaan. Mitä todellisuudessa ilmeisesti kuitenkin harvemmin tapahtuu.
Täyttä hyväksikäyttöä. Työnantajat ahneuksissaan käyttävät hyväksi ilmaisia orjia, vaihtavat uuden heti "sopimuksen" päätyttyä.Kukaan ei näistä orjapaikoista saa oikeata, palkallista työtä, vaikka ap, kokoomuksen trollina yrittää selittää mitä.Vaalit tulossa ja kokoomuksella on mielipiteenmuokkauskampanja meneillään. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että uskoo ap:n paskanjauhantaa.
Toivottavasti ip-lehdet tekevät jutun siitä, miten työttömät itse haluavat tehdä töitä palkatta. Loppuisi työnantajien syyttely kun selviäisi, että todellisuudessa ongelmana ovat ne tekijät, ei työnantajat.
Kaipa tähänkin tulee muutos pikkuhiljaa, kun on jo käynyt selväksi ettei työkokeilu johda työpaikkaan ja että sitä käytetään räikeästi väärin, ihmisiä mm. pistetään "työkokeilemaan" hyvin lähellä omaa alaa olevaa työtä.
TYökokeiluunhan on tuupattu paljon 50 + vuotiaita, koska työmarkkinoilla he ovat työnantajien mielestä liian vanhoja. He sitten menevät "kokeilemaan" työtä, vaikka olisivat tehneet 30 vuotta töitä ennen irtisanomista. Ovat sitä ikäluokkaa, että työt on tapana hoitaa viimeisen päälle, se on kunnia-asia. Heidän nuoruudessaan työelämä oli oikeudenmukaista - ahkeruus palkittiin. Vasta viime aikoina on tullut julkisuuteen tämä toinen puoli ja ehkä vanhempikin porukka oppii puolustamaan oikeuksiaan.
Työkokeilun todellisuus on kyllä karannut kauas siitä mihin se on tarkoitettu: kokeilemaan esim. täysin uutta alaa
Juuri oli juttu kahdesta suomalaisesta naisesta, jotka tekevät bikineitä kierrätysmateriaalista. Hyvän jutun vesitti se, että he iloisesti totesivat, että heillä on assistenttina työkokeilija, joka on ihan taivaan lahja kun hoitaa asioita kotimaassa kun he ovat ulkomailla valvomassa tuotantoa. Kun heillä ei ole varaa palkata työntekijää, niin ottivat tämän kokeilijan sitten assariksi.
Tässä ketjussa joku valitti, ettei päässyt kuntouttavaan vakityöhön. Kai te ymmärrätte, että kuntouttaviksi tarkoitetuissa paikoissa eli välityömarkkinoilla ei ole tarkoitus ikinä työllistyä vakituiseksi, vaan se on välietappi ja siitä sitten on tarkoitus ihan itse lähteä hakemaan aktviisesti töitä kun on cv:ssä tuoretta työkokemusta ja toivottavasti myös suosittelija? Niissä paikoissa voi olla kuntouttavaa työtoimintaa, työkokeiluja ja palkkatukijaksoja, mutta ei mitään uraa sinne voi rakentaa. Myöskään yhdistykset eivät useimmiten palkkaa palkkatuen jälkeen tai ottaa vain työkokeiljoita, joten niihin ei kannata mennä vakityön toivossa työkokeiluun. Työkokeilu on ihan hyvä siihen, jos miettii uutta alaa eikä ole varma sopiiko se tai jotain oman alan tehtäviä, joita ei ole ennen tehnyt ja tarvitsee vähän itsevarmuutta, suosittelijoita tai jonkun uuden jutun oppimista, jotta voi jatkossa cv:ssä laittaa sen osaamisekseen. Älkää sopiko liian pitkiä työkokeiluja, jos ette ole varmoja siitä että viihdytte!
Kyllä minulle työkkärissä painotettiin että tavoitteena työkokeilussa on työllistyä.