Heka asunnonvaihto
Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.
Kokemuksia?
Kommentit (333)
Itselle sanottiin,että jos esim.minä asun yksin kolmiossa ja haen kaksioon,niin jos/kun saisin tarjouksen heiltä,tarkistetaan myös ihan virallisesti täällä kirjoilla vain minä vai muitakin,ei siis hekan järjestelmässä kirjoilla vaan ihan virallisella.Ja jos asuukin vaikka kaksi ja olen hakenut sillä perusteella,että asun yksin,niin tarjous silloin perutaan.
ei kannata jos pienempään kirjoitti:
Itselle sanottiin,että jos esim.minä asun yksin kolmiossa ja haen kaksioon,niin jos/kun saisin tarjouksen heiltä,tarkistetaan myös ihan virallisesti täällä kirjoilla vain minä vai muitakin,ei siis hekan järjestelmässä kirjoilla vaan ihan virallisella.Ja jos asuukin vaikka kaksi ja olen hakenut sillä perusteella,että asun yksin,niin tarjous silloin perutaan.
Mutta siis tarkistus koski sitä asuntoa, josta olisit vaihtanut pois? Ei kai sillä sitten ole merkitystä, koska voihan hakemukselle laittaa hakijoiksi kahden eri osoitteessa asuvan henkilön tiedot?
Itse en kannustaisi ihmisiä kikkailuun. Kyllä mielestäni ylisuuresta/ylikalliista asunnosta pitäisi päästä olosuhteiden muututtua vaihtamaan sopivampaan asuntoon ihan rehellisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs muutat kovan rahan kämppään jos ei ole rahaa maksaa vuokraa siitä?
Turha asukkaita syyllistää siitä, jos he eivät saa vaihtoasuntoa vuokranantajalta.
Eli henkilö X joka asuu 4 huoneen asunnossa, ei pysty ottamaan yksiötä / kaksiota vapailta markkinoilta ?
Neliöt on hekalla tonnista ylöspäin, kyllä sillä rahalla asunnon saa.Mutta kun pitää saada yksiö / kaksio hekalta 4-600 euroon, koska " minulla on oikeus ".
Vastaaja 175 asuu 850e neliössä, jonka vuokran hän maksaa itse. Asun itse pienessä neliössä, jossa vuokra on vajaa 640e. Jään kyllä ennemmin tähän yksinäni / hankkisin alivuokralaisen kuin maksaisin yksiöstä 750-800e.
Teillä on näin alhaiset vuokrat ja kehtaatte valittaa! Kaksi vaihtoehtoa:
1) Maksat asumisen itse, ja voit vapaasti valita, mitä asioita priorisoit. Millaisella alueella haluat asua, kuinka monta huonetta, onko remontoitu. Muuttaa voit, milloin haluat. Suurin osa ihmisistä toimii näin ja priorisoi itselleen tärkeintä asiaa. Muista joutuu yleensä tinkimään, koska kaikkeen ei ole varaa.
2) Saat vuokrakämpän alhaiseen hintaan, ja et voi itse vaikuttaa asumiseesi, vaan sen tekevät muut. Luovut itse oikeudestasi päättää omasta asumisestasi, jos haluat pysyä systeemin sisällä (ja siitä on turha valittaa, koska voit aina vaihtaa vaihtoehtoon 1).
Vierailija kirjoitti:
Itse en kannustaisi ihmisiä kikkailuun. Kyllä mielestäni ylisuuresta/ylikalliista asunnosta pitäisi päästä olosuhteiden muututtua vaihtamaan sopivampaan asuntoon ihan rehellisestikin.
Ketään ei ole kannustettu kikkailemaan, on vain esitetty vaihtoehtoisia keinoja päästä sääntöjen mukaiseen hyväksyttävään lopputulokseen, tuskin siihen on sanomista loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei ole kannustettu kikkailemaan, on vain esitetty vaihtoehtoisia keinoja päästä sääntöjen mukaiseen hyväksyttävään lopputulokseen, tuskin siihen on sanomista loppujen lopuksi.
Se on epärehellistä ilmoittaa asunnossa asuvan henkilöitä jotka eivät asu siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha asukkaita syyllistää siitä, jos he eivät saa vaihtoasuntoa vuokranantajalta.
Eli henkilö X joka asuu 4 huoneen asunnossa, ei pysty ottamaan yksiötä / kaksiota vapailta markkinoilta ?
Neliöt on hekalla tonnista ylöspäin, kyllä sillä rahalla asunnon saa.Mutta kun pitää saada yksiö / kaksio hekalta 4-600 euroon, koska " minulla on oikeus ".
Vastaaja 175 asuu 850e neliössä, jonka vuokran hän maksaa itse. Asun itse pienessä neliössä, jossa vuokra on vajaa 640e. Jään kyllä ennemmin tähän yksinäni / hankkisin alivuokralaisen kuin maksaisin yksiöstä 750-800e.
Teillä on näin alhaiset vuokrat ja kehtaatte valittaa! Kaksi vaihtoehtoa:
1) Maksat asumisen itse, ja voit vapaasti valita, mitä asioita priorisoit. Millaisella alueella haluat asua, kuinka monta huonetta, onko remontoitu. Muuttaa voit, milloin haluat. Suurin osa ihmisistä toimii näin ja priorisoi itselleen tärkeintä asiaa. Muista joutuu yleensä tinkimään, koska kaikkeen ei ole varaa.
2) Saat vuokrakämpän alhaiseen hintaan, ja et voi itse vaikuttaa asumiseesi, vaan sen tekevät muut. Luovut itse oikeudestasi päättää omasta asumisestasi, jos haluat pysyä systeemin sisällä (ja siitä on turha valittaa, koska voit aina vaihtaa vaihtoehtoon 1).
Kohta 2 pätee lähinnä ensimmäiseen Hekalta tarjottuun asuntoon, koska kyllähän keskinäisen vaihdon tai uudiskohdehaun avulla pääsee valitsemaan seuraavan asuntonsa.
Tässä ketjussa vaikuttaisi olevan paljon passiivisia ihmisiä, jotka vain säännöllisesti päivittävät hakemustaan ja odottavat vuosikaudet, josko heille satutaan tarjoamaan pienempää asuntoa. Mielestäni yksikään vastaaja ei ollut saanut Stadin asunnoilta tarjousta vaihtoasunnosta, joten eikö sekin jo kerro kuinka epätodennäköisestä asiasta on kyse. Ei kai siinä mitään, jos Kela maksaa ylisuuren vuokran yksinään perheasunnossa asuvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa vaikuttaisi olevan paljon passiivisia ihmisiä, jotka vain säännöllisesti päivittävät hakemustaan ja odottavat vuosikaudet, josko heille satutaan tarjoamaan pienempää asuntoa. Mielestäni yksikään vastaaja ei ollut saanut Stadin asunnoilta tarjousta vaihtoasunnosta, joten eikö sekin jo kerro kuinka epätodennäköisestä asiasta on kyse. Ei kai siinä mitään, jos Kela maksaa ylisuuren vuokran yksinään perheasunnossa asuvalle.
Mitä sitten pitäisi tehdä, jos ei vaihtokumppania löydy? Eipä ketään voi pakottaakaan vaihtamaan kanssaan asuntoa.
Stadin asunnot voisi huolehtia siitä, että ihmiset asuvat asianmukaisissa asunnoissa ja auttaa niitä jotka eivät itse löydä vaihtokumppania syystä tai toisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten pitäisi tehdä, jos ei vaihtokumppania löydy? Eipä ketään voi pakottaakaan vaihtamaan kanssaan asuntoa.
Stadin asunnot voisi huolehtia siitä, että ihmiset asuvat asianmukaisissa asunnoissa ja auttaa niitä jotka eivät itse löydä vaihtokumppania syystä tai toisesta.
Ei tietenkään voi pakottaa ketään vaihtamaan, mutta voi itse olla kaikinpuolin aktiivinen vaihtokumppanin löytääkseen.
Asunnon voi stailata, jotta siitä saa mahdollisimman myyvät kuvat. Ilmoitus FB:iin sekä vaihtopörssiin ja niiden aktiivinen nosto / päivittäminen. Olenpa nähnyt jonkun myös aloittaneen blogin, jossa esitteli asuntoaan sekä asuinaluetta ja kertoi, mitä halusi vaihtoasunnoltaan. Itse vein ilmoituksia rappuihin sekä kaupan ilmoitustaululle ja otin yhteyttä myös vaihtajiin, joiden toiveisiin asuntoni ei sopinut 100 prosenttisesti.
Vaihtokumppanin etsimisen lisäksi pitää myös pysyä kartalla uudistuotannosta ja seurailla vapautuvia asuntoja, jotta saa lisättyä hakemukselleen uusia kohteita. Nytkin sivuilla näyttäisi olevan vapaana kolmio Fallkullassa, mikä ei kylläkään auta yksin perheasunnossa asuvaa vaihtajaa, mutta kenties yksiössä tai kaksiossa sinnittelevää pientä perhettä.
Hissittömään vanhaan peruskorjaamattomaan asuntoon paljoa stailaukset auta, kun halutaan hissiä ja laattoja kylppäriin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on epärehellistä ilmoittaa asunnossa asuvan henkilöitä jotka eivät asu siellä.
Tilapäinen järjestely jotta pääsee kaksioon tai yksiöön, eikä siinä ole mitään moitittavaa jos on todellinen henkilö.
Miksi ei stadin asunnot voi tarjota vaihtajille vapautuvia asuntoja? Niistähän vapautuisi kuitenkin asunto jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Hissittömään vanhaan peruskorjaamattomaan asuntoon paljoa stailaukset auta, kun halutaan hissiä ja laattoja kylppäriin...
Olen kahdesti vaihtanut hissittömään, peruskorjausta odottavaan taloon. Asunnon kunto oli toissijaista, kun tarvitsin ensin edullisemman asunnon ja myöhemmin suuremman.
Mikähän mahtaaa olla syynä ettei noille tarjota vsihtoasuntoa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Mikähän mahtaaa olla syynä ettei noille tarjota vsihtoasuntoa 🤔
Suurin osa vaihtajista ei kuulu erittäin kiireellinen -luokkaan, jolle vapaita asuntoja ensisijaisesti tarjotaan.
Me lisäsimme ylimääräisen henkilön hakemukselle, jotta saisimme haluamamme vaihtoasunnon. Stadin asunnot ei antanut vaihtaa ja kolmoisvaihto meni turhan hankalaksi, joten päädyimme tähän ratkaisuun. Stadin asunnoilta sanottiin, että kaikkien nimet olisivat sopimuksella mutta tämä ei pitänyt paikkaansa vaan allekirjoitukset vaadittiin ainoastaan pää- ja rinnakkaishakijalta. Tehtiin varmuuden vuoksi kaikista sisäänmuuttoilmoitus alueyhtiölle, vaikken usko että heitä asia kiinnosti. Ylimääräinen henkilö ei siirtänyt kirjojaan missään vaiheessa ja jonkin ajan kuluttua tehtiin hänestä poismuuttoilmoitus. Tämä toimi kohdallamme, mutta tietysti hankalampi kikkailla jos joku osapuolista nostaa tukia.