Heka asunnonvaihto
Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.
Kokemuksia?
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa lukea tuolta vaihtopörssistä kuinka ihmiset asuvat yksin isoissa asunnoissa. Yli sadankin neliön neliöissä. Heita pitäisi ehdottomasti auttaa siirtymään pienempiin , niin perheasunnot saataisiin perheiden käyttöön.
Vaihtopörssi on täynnä niitä jotka yrittävät muuttaa pienempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheaa lukea tuolta vaihtopörssistä kuinka ihmiset asuvat yksin isoissa asunnoissa. Yli sadankin neliön neliöissä. Heita pitäisi ehdottomasti auttaa siirtymään pienempiin , niin perheasunnot saataisiin perheiden käyttöön.
Vaihtopörssi on täynnä niitä jotka yrittävät muuttaa pienempään.
Onhan tuolla vaikka kuinka paljon isompaa etsiviä, pelkästään 151 yksiön vaihtajaa, suurin osa hakee suurempaa.
Harva on kuitenkin valmis vaihtamaan yksiöstä neliöön. Ja jos asut yksin neliössä, et saa vaihtaa kolmioon vaan korkeintaan kaksioon.
Näin pikaisesti katsoen en huomannut yhtään joka olisi halunnut vaihtaa yksiöstä neliöön. Lisäksi monella on tarkoin määritellyt alueet joille haluavat vaihtaa. Monella on myös vaatimuksia vaihtoasunnolle, esim. hissi pitää olla.
Itselleni kuten monelle muullekin hekalla asumisen hyvä puoli on,että tiedät varmasti,ettei vuokrasopimusta irtisanota koska vaan,kuten yksityisellä voidaan tehdä ja mitäs sitten yht´ äkkiä teet ja mistä otat asunnon.
Ja itselläni siis yksin kolmio hekalla(vuokra vähän yli 900e) ja etsin kaksiota ja olen vaihtopörssissä ja sitä kautta ollut useaan vaihtajaan yhteydessä,kuitenkaan en ole onnistunut löytämään vaihtoasuntoa.Löydän sopivan tuntuisen ja vaihtajan toiveet täyttävän oma asunto ilmoitus,niin lopulta vaihtaja ei viitsikään vielä vaihtaa,miettii(edelleen monta kk mennyt),ei vastaa edes tai vastaavaa,eli suurin osa vaihtopörssissä olevista asunnoista on sellaisia,että laitetaan nyt huvikseen ilmoitus,muttei tosissaan kuitenkaan olla asiaa mietitty.
Kela vaatii pienempään muuttoa,muttei sellaista ole minulle löytynyt,eikä heka sellaista tarjoa ja olen jatkuvasti stadin asuntoihin yhteydessä ja selitän tilannettani.
No,toivottavasti kela maksaa vuokrani sen jälkeen,jos en saa halvempaa,olen työtön tällä hetkellä ja minulla lopulta täysin invalidisoiva sairaus juuri todettu eli tarvitsen hissillisen tai maatason asunnon,koska kunto saattaa romahtaa milloin tahansa,vaikka nyt vielä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Näin pikaisesti katsoen en huomannut yhtään joka olisi halunnut vaihtaa yksiöstä neliöön. Lisäksi monella on tarkoin määritellyt alueet joille haluavat vaihtaa. Monella on myös vaatimuksia vaihtoasunnolle, esim. hissi pitää olla.
Neliötä ei voi saada yksin tai kaksin, koska ARA:n asunnonjakoperiaatteena asukkaita voi olla +-1 huoneiden lukumäärään nähden. Eli yksin neliössä asuva ei myöskään voi vaihtaa kolmioon vaan ainoastaan yksiöön tai kaksioon.
Vierailija kirjoitti:
Harva on kuitenkin valmis vaihtamaan yksiöstä neliöön. Ja jos asut yksin neliössä, et saa vaihtaa kolmioon vaan korkeintaan kaksioon.
Yksi muutto ei mahdottomia maksa, vaihtaa siihen mihin ensin pääsee, ja on se etukäteen arvattavissa, että isoimmilla on vähiten kysyntää vuokra-asunnoissa.
Ei hyvä kirjoitti:
Itselleni kuten monelle muullekin hekalla asumisen hyvä puoli on,että tiedät varmasti,ettei vuokrasopimusta irtisanota koska vaan,kuten yksityisellä voidaan tehdä ja mitäs sitten yht´ äkkiä teet ja mistä otat asunnon.
Ja itselläni siis yksin kolmio hekalla(vuokra vähän yli 900e) ja etsin kaksiota ja olen vaihtopörssissä ja sitä kautta ollut useaan vaihtajaan yhteydessä,kuitenkaan en ole onnistunut löytämään vaihtoasuntoa.Löydän sopivan tuntuisen ja vaihtajan toiveet täyttävän oma asunto ilmoitus,niin lopulta vaihtaja ei viitsikään vielä vaihtaa,miettii(edelleen monta kk mennyt),ei vastaa edes tai vastaavaa,eli suurin osa vaihtopörssissä olevista asunnoista on sellaisia,että laitetaan nyt huvikseen ilmoitus,muttei tosissaan kuitenkaan olla asiaa mietitty.
Kela vaatii pienempään muuttoa,muttei sellaista ole minulle löytynyt,eikä heka sellaista tarjoa ja olen jatkuvasti stadin asuntoihin yhteydessä ja selitän tilannettani.
No,toivottavasti kela maksaa vuokrani sen jälkeen,jos en saa halvempaa,olen työtön tällä hetkellä ja minulla lopulta täysin invalidisoiva sairaus juuri todettu eli tarvitsen hissillisen tai maatason asunnon,koska kunto saattaa romahtaa milloin tahansa,vaikka nyt vielä hyvä.
Oletko yrittänyt etsiä vaihtokumppani muuta kautta kuin vaihtopörssistä? Itselläni on toiminut paremmin tämä FB-ryhmä: https://www.facebook.com/groups/199280543606814/
Vierailija kirjoitti:
Meitä oli kaksi yksiössä ja vaihtokumppani asui yksinään neliössä, joka neliömäärältään vastasi pientä kolmiota tai suurta kaksiota. Stadin asunnot ei antanut vaihtaa, koska kaksi henkeä ei voi saada kuin 1-3 huoneen asunnon. Kuitenkin kyseisen asunnon oli aiemmin saanut pariskunta silloin, kun alueyhtiöt vastasivat vaihdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi muutto ei mahdottomia maksa, vaihtaa siihen mihin ensin pääsee, ja on se etukäteen arvattavissa, että isoimmilla on vähiten kysyntää vuokra-asunnoissa.
Ei anneta yksin vaihtaa kolmioon
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää koska Heka alkaa päivittää nykyaikaan 80-luvun alun kämppiä. Alkuperäiset peltiseinät kylppäreissä ja sokeripalat lampuissa. Pistorasioita ei ole tarpeeksi nykyajan tarpeisiin ja kumminkin korkea vuokra. Ymmärrän hyvin, että vaihtoasuntoa ei sellaiseen saa.
Joitakin taloja peruskorjataan koko ajan siltä se ainakin tuntuu ja joitakin lykätään niin että talo on lähes purkukunnossa.
80-luvun peruskorjaamaton talo on auttamatta vanha ja varustustaso puutteellinen ja heikko.
Onko kukaan enää saanut vaihtoa stadin asuntojen kautta?
Mikä taho voisi alkaa hoitamaan asunnonvaihtoja 🤔😃
Kävin myös läpi vaihtopörssin yksiöt niin ei haluta vaihtaa neliöön. Eikö enää Helsingissä tarvita perheasuntoja?
Vaihtaisitko asuntosi 80-luvun alun peruskorjaamattomaan asuntoon? Ylin kerros, ei hissiä, sokeripalat lampuissa ja kylppärissä peltiseinät? Kuitenkin kallis vuokra. . Asunto on kontulassa.
Ketään ei saa tietenkään pakottaa vaihtamaan asuntoa, ei tässä ole kyse siitä. On kyse siitä, että ihmiset jotka haluavat vapaaehtoisesti syystä tai toisesta pienempään ei onnistu siinä. Jos joku haluaa vaihtaa perheasunnosta yksiöön/kaksioon hänelle pitäisi tarjota sellaista Hekalta.