Heka asunnonvaihto
Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.
Kokemuksia?
Kommentit (333)
Vierailija kirjoitti:
Sehän se juuri, että ne kellä liian iso asunto/vuokra kuuluvat kiireelliseen luokkaan, ei erittäin kiireelliseen.
Eli käytännössä eivät ikinä tule saamaan stadin asunnoilta vaihtoasuntoa, itse siis kuulun noihin valitettavasti.
Ja olen kyllä erittäin aktiivinen eli olen tehnyt kaikkia ed.viesteissä ehdotettuja asioita, jotta saisin vaihtoasunnon.
Esim. tällä hetkellä KAIKKI irtisanotut asunnot heka lännessä menevät suoraan evakkoasunnoiksi eli jakoon ei mene yhtäkään. Kuulemma huutava pula evakkoasunnoista.
Sanoivat, että tällä hetkellä ainut mahdollisuus saada vaihtoasunto on keskinäinen vaihto.
Asuntoja on nyt paljon tyhjillään / lyhytaikaisina asuntoina tulevien peruskorjaushankkeiden vuoksi.
Meidänkin talossamme alkaa peruskorjaus tänä vuonna koskien koko taloa kerrallaan, ja tässä on 119 asuntoa. Ei mikään ihme, että rapussamme on jo jonkin aikaa ollut kolme asuntoa tyhjillään - ei ole mitään järkeä pintaremontoida asuntoja ennen peruskorjausta ja ottaa niihin asukkaat, joille pitää pian löytää evakkoasunto.
Saahan asuntoja nekin jotka eivät kuulu edes kiireelliset luokkaan vaan ovat pelkästään asunnon tarpeessa ja mitä tiedän niin ovat vielä moni näistä hyvä tuloisiakin.
Kyllä asuntoja vapautuukin ja jos haluttaisiin niin vaihtajat voitaisiin hyvin vaihtaa asianmukaisiin asuntoihin.
Jos isosta perheasunnosta vaihdetaan yksi ihminen yksiöön/kaksioon niin siinä vapauttuu useammalle ihmiselle asunto.
Näin ollen mielestäni olisi kannattavaa ja järkevää vaihtaa isoissa yksin asuvat pienempiin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Saahan asuntoja nekin jotka eivät kuulu edes kiireelliset luokkaan vaan ovat pelkästään asunnon tarpeessa ja mitä tiedän niin ovat vielä moni näistä hyvä tuloisiakin.
Kyllä asuntoja vapautuukin ja jos haluttaisiin niin vaihtajat voitaisiin hyvin vaihtaa asianmukaisiin asuntoihin.
Jos isosta perheasunnosta vaihdetaan yksi ihminen yksiöön/kaksioon niin siinä vapauttuu useammalle ihmiselle asunto.
Näin ollen mielestäni olisi kannattavaa ja järkevää vaihtaa isoissa yksin asuvat pienempiin asuntoihin.
Tulothan vaikuttavat asunnonjakoon, koska samaan taloon halutaan asukkaita eri tuloluokista. Kenties senkin vuoksi pienituloiset ovat huonossa asemassa asunnonvaihtajina? Keskinäisessä vaihdossa tuloilla ja varallisuudella ei ole merkitystä.
Laki määräisi että hakijoista otettaisiin pienituloisimmat mutta sitä ei noudateta vaan valkataan hyvätuloisempia asukkaita.
Parhaani oon yrittänyt vaihtaa mutkun ei onnistu. kela kyykyttää että vaihda pienempään ja halvempaan mutta kun ei vaan löydy. Sanon tämän kelalle mutta vastaus on vain että täytyy muuttaa. Mutta mihinkä? Mistä saan halvan asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Laki määräisi että hakijoista otettaisiin pienituloisimmat mutta sitä ei noudateta vaan valkataan hyvätuloisempia asukkaita.
ARA:n asukasvalintaoppaasta poimittua:
”Valtioneuvoston asetuksen (166/2008) mukaan etusijalle on asetettava asunnottomat ja muut kiireellisimmässä asunnon- tarpeessa olevat, vähävaraisimmat ja pienituloisimmat hakijaruokakunnat. Tästä etusijajärjestyksestä voidaan poiketa yksittäistapauksessa.
Tällaisia huomioon otettavia syitä ovat:
• hakijaruokakunnan erityisolosuhteet
• paikkakunnan vuokra-asuntotilanne
• vuokratalon tai asuinalueen asukasrakenne.”
Aina voidaan siis vedota alueen tai talon asukasrakenteeseen, koska tavoitteena on myös ehkäistä alueiden eriarvoistumista. Vai haluaisitko itse asua talossa, jonka asukkaista kaikki nostavat asumistukea?
Onko sinusta sitten oikein, että jotkut asuvat yksikseen isoissa asunnoissa jopa yhteiskunnan varoilla,
kun heidät voitaisiin hyvin vaihtaa pienempiin asuntoihin?
Minä asun talossa jossa suurin osa elää tukien varassa. Ei se välttämättä tee ihmistä huonoksi. Siihen voi olla monet syyt sairaudet ynnä muut
Vierailija kirjoitti:
Parhaani oon yrittänyt vaihtaa mutkun ei onnistu. kela kyykyttää että vaihda pienempään ja halvempaan mutta kun ei vaan löydy. Sanon tämän kelalle mutta vastaus on vain että täytyy muuttaa. Mutta mihinkä? Mistä saan halvan asunnon?
Kela ei kyykytä, mutta älä jää sen holhouksen alle, Heka tässä ei ole edes ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei kyykytä, mutta älä jää sen holhouksen alle, Heka tässä ei ole edes ongelma.
Olen jo eläkkeellä ja pieni eläke ei riitä vuokraan ynnä muuhun elämiseen niin pakko olla kelan holhouksessa. Mitenkä niin Heka ei ole tässä edes ongelma? mItä tarkoitat sillä?
Olen jo vanha nainen enkä myöskään osaa enkä jaksa rempata asuntoa niin että se alkaisi kiinnostaa vaihtajia kuten joku ehdotti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo eläkkeellä ja pieni eläke ei riitä vuokraan ynnä muuhun elämiseen niin pakko olla kelan holhouksessa. Mitenkä niin Heka ei ole tässä edes ongelma? mItä tarkoitat sillä?
Olen jo vanha nainen enkä myöskään osaa enkä jaksa rempata asuntoa niin että se alkaisi kiinnostaa vaihtajia kuten joku ehdotti.
Mitä Kela on kehoittanut tekemään asunnon suhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamaan halvempaan ja sitähän tässä olen koko ajan yrittänyt mutta kun ei onnistu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtamaan halvempaan ja sitähän tässä olen koko ajan yrittänyt mutta kun ei onnistu!
Kela lopettaa kuntakohtaisen asumismenorajan ylittävän tuen jos et osoita joka hakemuksessa toimineesi Kelan edellyttämällä tavalla, käsittääkseni katkeaa kerrasta.
Mutta jos et tosiaan kykene enää itse järjestelemään asioitasi, saattaisi olla parempi että valtuutat siihen jonkun toimimaan puolestasi jotta että et päädy mahdottomaan tilanteeseen Kelan kanssa.
Hekalta aika vaikea saada 1 miehen asuntoa. Muutin hekan kämpästä toiseen hekan kämppään ja muuttomies kertoi olleensa jonossa vuodesta 2005 eikä ole asuntoa kuulunut. Minulla kävi tuuri eron tullessa sain asunnon 4viikossa.Tarvitsi vain 1kk asua mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kela kuitenkin hyväksynyt liian kalliin vuokrasi,kun et ole läöytänyt halvempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos et tosiaan kykene enää itse järjestelemään asioitasi, saattaisi olla parempi että valtuutat siihen jonkun toimimaan puolestasi jotta että et päädy mahdottomaan tilanteeseen Kelan kanssa.
Mikähän se taho mahtaisi olla joka alkaisi hoitaa valtuutuksesta asioita ja hankkisi halvemman asunnon? Ei ketään kiinnosta tavalliset ikääntyvät ihmiset joilla ei ole omaisuutta.
Sehän se juuri, että ne kellä liian iso asunto/vuokra kuuluvat kiireelliseen luokkaan, ei erittäin kiireelliseen.
Eli käytännössä eivät ikinä tule saamaan stadin asunnoilta vaihtoasuntoa, itse siis kuulun noihin valitettavasti.
Ja olen kyllä erittäin aktiivinen eli olen tehnyt kaikkia ed.viesteissä ehdotettuja asioita, jotta saisin vaihtoasunnon.
Esim. tällä hetkellä KAIKKI irtisanotut asunnot heka lännessä menevät suoraan evakkoasunnoiksi eli jakoon ei mene yhtäkään. Kuulemma huutava pula evakkoasunnoista.
Sanoivat, että tällä hetkellä ainut mahdollisuus saada vaihtoasunto on keskinäinen vaihto.