Olisipa kiva jos ruoka olisi valmiina kun tulee kotiin
Minä aloitan jo aamukuudelta työt. Kotiudun yleensä vähän ennen neljää, joskus aiemmin ja joskus myöhemmin. Vaimo tekee lyhynnettyä työaikaa 7-13. Ihan toimistotyö kyseessä. Minä tulen kotiin todella väsyneenä ja nälkäisenä. Vaimo on siinä vaiheessa ollut jo ainakin pari tuntia kotona, mutta ei viitsi laittaa ruokaa valmiiksi. Minun pitää sitten alkaa lämmitellä ruokia tai hakea noutoruokaa vielä työpäivän päätteeksi. En varmasti ole ihan kohtuuton, jos haluan vaimon tekevän ruuan valmiiksi. Ei voi olla liikaa pyydetty, kun toinen tekee lyhyempää työaikaa.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin minut teurastetaan mutta jos minulla olisi mies/poikaystävä ja työajoissa olisi noin räikeä ero niin kyllä minä laittaisin ruuan valmiiksi kun toinen tulee kotiin. Jos sama olisi toisinpäin toivoisin samaa. Pientä toisen huomioimista. Ja eihän sen ruuan mitään vaivalloista tarvitsisi edes olla, pointti että jotain olisi ja toinen (luultavasti väsyneempi puolisko) olisi huomioitu. Mielestäni jos pääsee töistä klo 13 voi kyllä tehdä muutakin kuin kaatua sohvalle. Eikä sitä ruokaa AINA tarvitsisi olla, ei sekään reilua ole että toinen olisi jokapäiväinen köökkivastaava mutta mielestäni ei olisi mitenkään väärin jos noilla työajoilla hoitaisi useimmiten ruokapuolen arkisin.
Jos tämäkin keskustelu olisi naisen kirjoittama satelisi sympatiaa ja yläpeukkua mutta kun mies niin olet avuton vellihousu ja uusavuton mammanpoika joka ei saa itseään edes ruokittua.
Miksi miestä pitäisi mielestäsi passata? Tässähän ei edes sanota mitä vaimo tekee töidensä jälkeen. Voihan hän esim opiskella. On se nyt niin rasittavaa itse hoidella se ruokapuoli ihan normi työpäivän jälkeen. Apn varmaan pitäisi alkaa kuntoilla, että jaksaisi paremmin arkeaan.
Meillä niin että se kumpi on ensin kotona tekee ruuan. Molemmat ollaan kokkaustaitoisia. Opiskellessani olin aina ensin kotona, niin minusta se oli päivän selvää että laitan ruuan valmiiksi.
Siis, nyt haluan vaan kysyä, siis onko ruoka valmista ja vaimo on jo syönnyt, ja sinun tulisi vaan heittä mikroon, vai valmistatko ruoan ihan itse ja vaimo tulee syömään sinun valmistamaa ruokaa.
Jos sinun pitäisi vaan heittää mikroon, niin sitten huono provo. Mutta jos vaimo ei ikinä tee ruokaa myöskään itselleen niin sitten on jo omistuista. Meillä tekee ruoan se joka tulee ensimmäisenä kotiin, yleensä mies. Viikonloppusin jaetaan, eli se tekee joka keksii tai jaksaa. En kyllä laske vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Nykynaisethan eivät tee eivätkä edes osaa tehdä ruokaa eivätkä paljon muutakaan ns. naisten töitä.
Ei ole mitään naisten töitä. On kotitaloustöitä ja niitä voi ja pitää ihan yhtäläisesti sen miehen osata tehdä. Vaimo on eriasia kuin äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaimosi on asiaan sanonut kun olet asiallisesti keskustellut hänen kanssaan asiasta? Mikä on hänen perustelunsa sille, ettei tee ruokaa valmiiksi?
Ollaan puhuttu tästä kyllä, mutta vaimo lähinnä loukkaantuu ja väittää, että minä syyllistän häntä. Ei tuo sitten johda mihinkään.
Ap
Eli eikö hän ole kertonut mitään syytä siihen, miksi ei tee ruokaa valmiiksi? Millainen perhe teillä on? Onko esimerkiksi lasten koulun/päivähoidon tai harrastusten kannalta järkevää tehdä lämmin ruoka jo klo 16 valmiiksi? Syödäänkö teillä lämmin ruoka myöhemmin illalla ja jos kyllä, niin kumpi sen laittaa? Miten olette muuten sopineet kotitöiden jaosta? Miksi vaimosi tekee lyhennettyä työaikaa?
Minä ja vaimo, ei lapsia tai elukoita. Yleensä ruoka on sitten eineksiä tai noutoruokaa, joka syödään siinä 16-18 välillä. Kotitöitä tehdään molemmat, vaimo siivoaa, minä pyykkään ja huollatan autot. En tajua miksi vaimo ei voi kokata, koska osaa kyllä. Tekee joskus viikonloppuisin kyllä ruokaa. Tuota lyhennettyä työaikaa tekee, koska saa siinä ajassa hyvin tehtyä työnsä ja on tottunut siihen.
Tuliko siinä kaikki?
Ap
Meillä minä teen pitkää päivää ja mies lyhennettyä. Kyllä on sanomattakin selvää, että mies hoitaa kotihommat koska hänellä enemmän aikaa. Ruoka, siivous, pyykit - eihän siinä nyt ole mitään järkeä ettäkö pidemmän päivän paiskoja vielä alkaisi perunoita kuorimaan!
Vierailija kirjoitti:
Siis, nyt haluan vaan kysyä, siis onko ruoka valmista ja vaimo on jo syönnyt, ja sinun tulisi vaan heittä mikroon, vai valmistatko ruoan ihan itse ja vaimo tulee syömään sinun valmistamaa ruokaa.
Jos sinun pitäisi vaan heittää mikroon, niin sitten huono provo. Mutta jos vaimo ei ikinä tee ruokaa myöskään itselleen niin sitten on jo omistuista. Meillä tekee ruoan se joka tulee ensimmäisenä kotiin, yleensä mies. Viikonloppusin jaetaan, eli se tekee joka keksii tai jaksaa. En kyllä laske vuoroja.
Siis vielä kerran: Vaimo ei tee ruokaa. Syö niitä eineksiä/noutoruokaa, mitä minä haen. Minulle kävisi aivan hyvin se, että vaimo tekee ruuan jo aikaisemmin ja minä lämmittäisin sen mikrossa.
Ap
Mitä vaimo syö ja mihin aikaan? Ettekö syö yhdessä päivällistä arkisin?
Meillä se laittaa ruoan, joka on ensin kotona. Yhdessä syödään harvoin, koska harrastukset yms. mutta myöhemmin kotiin tulevaa odottaa aina ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitan jo aamukuudelta työt. Kotiudun yleensä vähän ennen neljää, joskus aiemmin ja joskus myöhemmin. Vaimo tekee lyhynnettyä työaikaa 7-13. Ihan toimistotyö kyseessä. Minä tulen kotiin todella väsyneenä ja nälkäisenä. Vaimo on siinä vaiheessa ollut jo ainakin pari tuntia kotona, mutta ei viitsi laittaa ruokaa valmiiksi. Minun pitää sitten alkaa lämmitellä ruokia tai hakea noutoruokaa vielä työpäivän päätteeksi. En varmasti ole ihan kohtuuton, jos haluan vaimon tekevän ruuan valmiiksi. Ei voi olla liikaa pyydetty, kun toinen tekee lyhyempää työaikaa.
Kun duuni loppuu käyt syömässä ja tuut sitten vasta kotiin. Jos vaimo kysyy missä viivyt sanot, että kävit syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaimosi on asiaan sanonut kun olet asiallisesti keskustellut hänen kanssaan asiasta? Mikä on hänen perustelunsa sille, ettei tee ruokaa valmiiksi?
Ollaan puhuttu tästä kyllä, mutta vaimo lähinnä loukkaantuu ja väittää, että minä syyllistän häntä. Ei tuo sitten johda mihinkään.
Ap
Eli eikö hän ole kertonut mitään syytä siihen, miksi ei tee ruokaa valmiiksi? Millainen perhe teillä on? Onko esimerkiksi lasten koulun/päivähoidon tai harrastusten kannalta järkevää tehdä lämmin ruoka jo klo 16 valmiiksi? Syödäänkö teillä lämmin ruoka myöhemmin illalla ja jos kyllä, niin kumpi sen laittaa? Miten olette muuten sopineet kotitöiden jaosta? Miksi vaimosi tekee lyhennettyä työaikaa?
Minä ja vaimo, ei lapsia tai elukoita. Yleensä ruoka on sitten eineksiä tai noutoruokaa, joka syödään siinä 16-18 välillä. Kotitöitä tehdään molemmat, vaimo siivoaa, minä pyykkään ja huollatan autot. En tajua miksi vaimo ei voi kokata, koska osaa kyllä. Tekee joskus viikonloppuisin kyllä ruokaa. Tuota lyhennettyä työaikaa tekee, koska saa siinä ajassa hyvin tehtyä työnsä ja on tottunut siihen.
Tuliko siinä kaikki?
Ap
Epäterveellistähän tuo on, että vedätte eineksiä usein. En tajua, eikö vaimosi ole kiinnostunut terveydestänne tai ruokavaliostanne? Erikoista. Ei voi mielestäni vaatia että 12 h päivää tekevä kokkaa työpäivän jälkeen jos toinen on hengannut siinä vaiheessa kotona jo useamman tunnin.
Miksi nainen tekee lyhennettyä päivää? Onko jotenkin sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuliko siinä kaikki?
Ap
Juu. Kyllä mulle nämä vastaukset riittää. Tuossa tapauksessa mielestäni olisi ihan kohtuullista että vaimosi ottaisi pääosin ruokapuolen huolekseen. Voisihan sitä ruokaa tehdä enemmän kerralla jos ei joka päivä jaksa kokata. Sen verran kai sinäkin töiden jälkeen jaksaisit, että kauhoisit sapuskaa lautaselle ja työntäisit mikroon?
Mitä ihmettä? Miksi odottaa kotona tunteja että saa syödä "herkullisia" valmiseineksiä miehen kotiuduttua 😂😂 pelkääkö vaimo uunia vai onko patakintaat liian pienet? Eikö käy ikinä kaupassakaan?
Itse olen se vaimo ja samaa mieltä kuin ap. Meillä se joka tulee töistä ensin kotiin tai lyhyempi päivä tekee ruuan. Itsestäänselvyys. Nytkin kotona odottaa ruoka kun pääsen töistä.
Vaimo pyysi miestä vaihtamaan lampun. V*ttu mä mikään sähkäri ole, kuului vastaus. Vaimo pyysi miestä korjaamaan lohjenneen ovenkarmin. V'ttu mä mikään timpuri ole.
Seuraavana päivänä mies tuli kotiin ja lamppu oli vaihdettu ja ovi korjattu. Vaimo kertoi että naapurin Pera kävi hoitamassa nuo pikkuhommat. Oho, kai tarjosit sille pullakahvit?, kysyi mies. Vaimo vastasi: V'ttu mä mikään leipuri ole.
Vanha mutta hyvä. Eikä vaimo ole sinun gourmetkokkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin minut teurastetaan mutta jos minulla olisi mies/poikaystävä ja työajoissa olisi noin räikeä ero niin kyllä minä laittaisin ruuan valmiiksi kun toinen tulee kotiin. Jos sama olisi toisinpäin toivoisin samaa. Pientä toisen huomioimista. Ja eihän sen ruuan mitään vaivalloista tarvitsisi edes olla, pointti että jotain olisi ja toinen (luultavasti väsyneempi puolisko) olisi huomioitu. Mielestäni jos pääsee töistä klo 13 voi kyllä tehdä muutakin kuin kaatua sohvalle. Eikä sitä ruokaa AINA tarvitsisi olla, ei sekään reilua ole että toinen olisi jokapäiväinen köökkivastaava mutta mielestäni ei olisi mitenkään väärin jos noilla työajoilla hoitaisi useimmiten ruokapuolen arkisin.
Jos tämäkin keskustelu olisi naisen kirjoittama satelisi sympatiaa ja yläpeukkua mutta kun mies niin olet avuton vellihousu ja uusavuton mammanpoika joka ei saa itseään edes ruokittua.
Miksi miestä pitäisi mielestäsi passata? Tässähän ei edes sanota mitä vaimo tekee töidensä jälkeen. Voihan hän esim opiskella. On se nyt niin rasittavaa itse hoidella se ruokapuoli ihan normi työpäivän jälkeen. Apn varmaan pitäisi alkaa kuntoilla, että jaksaisi paremmin arkeaan.
Ei ole mielestäni passaamista vaan huolehtimista yhteisestä arjen sujuvuudesta ja kumppanin huomioimisesti. Pieniä mutta merkittäviä asioita. Kuten sanottu mielestäni jos vaimo tekisi pitkää päivää ja ap pätkää olisi ihan kohtuullista että silloin ap voisi ottaa arkiruokailun vastuulleen.
Ss ettet kirjoitti:
Tämä taas odoittaa, että mieslapset on vihon viimeisiä kumppaneita. Vaimosi ei ole äitisi. Opettele itse hoitamaan ruokailusi.
Miksi asua yhdessä, jos ei edes aterioida yhdessä?
Ruuan laittaminen toiselle on välittämistä, mitä väsyneempi se toinen on, sen enemmän hän arvostaa tätä elettä.
Sitäpaitsi jonkun roskaruuan mukaan ostaminen on kallista, ensin lompakolle ja ennen pitkää myös terveydelle.
Kyllä meillä se, joka tulee aiemmin kotiin laittaa ruoan, se on ihan itsestäänselvyys.