Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
861/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran "kaveri"pariskunnan kanssa ravintolassa syömässä ja juomassa. Itse en tosin juo alkoholia, mutta pariskunnan molemmat osapuolet kyllä. Heidän mielestä oltaisiin voitu laittaa lasku puoliksi, siis minulle puolet ja pariskunnalle yhteensä puolet. Olin ihan ihmeissäni. Itse siis söin ruoka-annoksen ja yhden kivennäisveden. Pariskunnat söivät yhteensä tietysti 2 annosta ruokaa, ja lisäksi joivat useita juomia. He ihan pokkana ehdottivat, että lasku kahteen osaan.

En kyllä maksanut, sanoin tarjoilijalle heti että maksan oman laskuni erikseen. Mistä näitä ihmisiä tulee?

Ihmiset joilla ei ole omia rahoja vaan on yhteisiä, ei välttämättä tajua että pitää useampaan osaan jakaa että menee fiksusti tasan :)

En kyllä koe että se olisi siitä kiinni vaan ihan siitä makuuhuoneiden käytöstä. Niinkun moni on jo sanonutkin...

Vierailija
862/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran "kaveri"pariskunnan kanssa ravintolassa syömässä ja juomassa. Itse en tosin juo alkoholia, mutta pariskunnan molemmat osapuolet kyllä. Heidän mielestä oltaisiin voitu laittaa lasku puoliksi, siis minulle puolet ja pariskunnalle yhteensä puolet. Olin ihan ihmeissäni. Itse siis söin ruoka-annoksen ja yhden kivennäisveden. Pariskunnat söivät yhteensä tietysti 2 annosta ruokaa, ja lisäksi joivat useita juomia. He ihan pokkana ehdottivat, että lasku kahteen osaan.

En kyllä maksanut, sanoin tarjoilijalle heti että maksan oman laskuni erikseen. Mistä näitä ihmisiä tulee?

Ihmiset joilla ei ole omia rahoja vaan on yhteisiä, ei välttämättä tajua että pitää useampaan osaan jakaa että menee fiksusti tasan :)

Hah, toi ruokajuttu oikein tiivistää asian! Tuohan tarkoittaisi, että maksaisi jo toisten muonia. Syö 15 euron arvosta, mutta oho, osuus onkin yhtäkkiä 22 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
863/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä makuuhuonehinnoittelu menee, jos kyse on 5 hengen kaveriporukasta, josta kukaan ei seurustele keskenään. Ihanko oikeasti se joka ei mahdu niihin kahteen kahden hengen huoneeseen vaan joutuu nukkumaan yksin yhden hengen huoneessa on maksettava 1/3 osa mökin hinnasta? Ihanko tosissaan? 

Jos lähtee kahden kaverin kanssa mökille ja siellä on kaksi makkaria ja mökin hinta on esim. 400e, niin jossain kaveriporukassako kaksi maksaisi yhdestä makkarista 100e per nuppi ja kolmas 200e siitä toisesta? 

Voisiko joku makuuhuoneittain laskuttava vastata tähän?

Vierailija
864/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??

Eiväthän he ole pakotettuja jakamaan sitä. Voivat vuokrata isomman mökin jossa kaikki halukkaat saavat oman huoneen tai sitten voi vaikka erota ennen lomaa, jos huoneen jakaminen puolison kanssa on ylivoimaista.

Vierailija
865/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mä sinkku sit pyhästi vannon ja lupaan, että käytän siitä makkarista vain puolikasta. Huoneen vasenta puolta. Etten vaan saa mitää lisämukavuutta suhteessa sinuun vaimoihminen, joka joutuu jakamaan makkarin peransa kanssa. Koska en astu jalallanikaan makkarin toiseen puolikkaaseen, niin voidaanko sitten maksaa kaikki kimpassa se tyhjäksi jäänyt makkarinpuolikas? 

Vierailija
866/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??

Eiväthän he ole pakotettuja jakamaan sitä. Voivat vuokrata isomman mökin jossa kaikki halukkaat saavat oman huoneen tai sitten voi vaikka erota ennen lomaa, jos huoneen jakaminen puolison kanssa on ylivoimaista.

Tai sitten yksi varatuista voi jakaa makkarin sen sinkun kanssa, niin sen varatun puoliso saa sit yksin makkarin.

Vierailija
867/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää mökin omistajan mielipide? ;) Entäpä jos vaikka pienimmässä huoneessa on levitettävä sänky? :D

Vierailija
868/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysykää mökin omistajan mielipide? ;) Entäpä jos vaikka pienimmässä huoneessa on levitettävä sänky? :D

Jos aikuisen iässä olevien ihmisten pitää kysyä mökin vuokraajalta miten kulut jaetaan oikeudenmukaisesti, on varmasti paras ratkaisu jäädä kotiin.

Vierailija
869/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 98% on sitä mieltä, että kulut maksetaan per henkilö eikä per huone, ja noinhan sen pitääkin mennä, kun vuokrataan mökki eikä pelkästään huoneita. 

Vierailija
870/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Miksi avecin ei pitäisi osallistua lahjaan, jos kuitenkin osallistuu ihan täysipäisesti häihin? Vai eikö sinulle  tarvitse kattaa pöytään omaa paikkaa, koska olet vaan avec? Toivottavasti edes puolisosi tajuaa maksaa myös sinun osuutesi yhdessä hankitusta lahjasta, yhdessähän sinne menettekin.

No koska niillä lahjoilla ei kai ole tarkoitus kuitenkaan maksaa niitä häiden kustannuksia? En minä kyllä annan puolisoni kanssa esimerkiksi kummilapselle kahta lahjaa tai kaksi kertaa enemmän rahaa kuin vaikkapa toinen kummi eli siskoni antaa vaikka sisko onkin yksin. Meillä myöskin sisarusporukassa ostetaan lahjat äidille ja isälle niin että kaikki osallistuu yhtälaisella summalla vaikka yksi onkin sinkku. Lahja on meiltä lapsilta, ei meidän puolisoilta. Minusta avec on eri asia kuin kaveriporukkaan kiinteästi kuuluva puoliso.

Kiitos! Joku vastas mun puolesta :) en itsekään näe et lahja ois mikään pääsylippu juhliin.

Vierailija
871/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samalla tavalla kuin ruokalaskukin jaettaisiin, eli per pää..

Vierailija
872/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti per nenä.

Vierailija
873/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan naurettavaa muutenkin, että pariskuntien puoliskot ei vois reilusti maksaa 100 euroa eli 17 euroa enemmän per lärvi kuin oman ehdotuksensa mukaan. Ja köyhemmälle ap:lle reissu olis puolet kalliimpi ku muille, jos heidän ehdoillaan mentäis.

Vierailija
874/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi siis kysyä av:lta..

Vierailija
875/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vuokrata mökki missä on pelkkä tupa. Niistä ei veloiteta ollenkaan, kun maksuperuste eli makuuhuoneet puuttuu.

Mä ehottaisin tällasessa tilanteessa, et voin kyllä tulla sinne samaan makkariin nukkumaan pariskunta x:n kanssa ni voidaan sit jakaa sen makkarin vuokra kolmeen pekkaan! Ai että!

Vierailija
876/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Miksi avecin ei pitäisi osallistua lahjaan, jos kuitenkin osallistuu ihan täysipäisesti häihin? Vai eikö sinulle  tarvitse kattaa pöytään omaa paikkaa, koska olet vaan avec? Toivottavasti edes puolisosi tajuaa maksaa myös sinun osuutesi yhdessä hankitusta lahjasta, yhdessähän sinne menettekin.

No koska niillä lahjoilla ei kai ole tarkoitus kuitenkaan maksaa niitä häiden kustannuksia? En minä kyllä annan puolisoni kanssa esimerkiksi kummilapselle kahta lahjaa tai kaksi kertaa enemmän rahaa kuin vaikkapa toinen kummi eli siskoni antaa vaikka sisko onkin yksin. Meillä myöskin sisarusporukassa ostetaan lahjat äidille ja isälle niin että kaikki osallistuu yhtälaisella summalla vaikka yksi onkin sinkku. Lahja on meiltä lapsilta, ei meidän puolisoilta. Minusta avec on eri asia kuin kaveriporukkaan kiinteästi kuuluva puoliso.

Kiitos! Joku vastas mun puolesta :) en itsekään näe et lahja ois mikään pääsylippu juhliin.

Ei sillä ole mitään merkitystä. En minäkään niin ajattele, vaikka täällä AV:llä sellaisia ajatteljoita on paljonkin. Mutta jos minä sinkkuna annan esim. 60 euron lahjan hääparille eli kahdelle ihmiselle, niin toki pariskunnan tulee vähintään summittaisesti tuplata summa. 100 e on ok, tulkoon siinä nyt sitten vähän alennusta.

Ei voi kuvitella, että annetaan pariskuntana lahjaksi 60 e eli 30 e per hlö. Tämä tarkoittaisi sitä, että loppujen lopuksi henkilö antaisi 15 e per hääparin osapuoli.

Mutta jos ollaan työttömiä ja opiskelijoita tai hääparille etäisiä, niin yhden ihmisen osuuden voi toki laskea varsin maltilliseksi, esim. 20 e. Sitten vaan kertomaan.  

Vierailija
877/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ymmärrän tämän niin, että on kolme porukkaa, ja mökki maksetaan kolmen porukan kesken. Ongelma on se, että yksi "porukka" on 1 ihminen, jolloin jako on epäreilu. Jos matkaan lähtisi kaksi perhettä, joista toisessa on 3 lasta, ja toisessa 2, jaettaisiin varmaan mökin kulut puoliksi.

Kun tarkemmin miettii, niin reiluinta on jakaa aina pääluvun mukaan, niin ei tule tulkintaongelmia

Vierailija
878/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdessä on päätetty ottaa 6 hengen mökki vaikka reissussa on vain 5 ihmistä niin yhdessä sitten myös maksetaan se tyhjäksi jäävä paikka. Ei ole reilua maksattaa sitä ylimääräistä paikkaa yhdellä. Tai sitten arvotaan kaikki makuupaikat ja yksin huoneeseen jäävä maksaa kahdesta paikasta. Saahan hän kokonaisen huoneen yksin. Veikkaan vaan että tämä ei missään nimessä käy pariskunnille. Jotenkin se reiluus katoaa kun itse on maksajan paikalla. Vai mitä?

Ja kuten moni on sanonut, mökissä on muitakin tiloja. Jos pariskunta maksaa vain yhden osuuden niin heillä on sitten muihin tiloihinkin vain yksi osuus. Yksikkö voi itse päättää kumpi heistä käy vessassa ja kumpi käy metsässä kyykkypaskalla. Pariskunta on kuitenkin kaksi ihmistä ja heidän tulee maksaa kahden ihmisen kulut. Saavathan he kuitenkin parisuhteestaan myös hyötyä. Tässä tapauksessa porukalle riittää vain kolme makkaria, ilman parisuhdetta tarvittaisiin viisi makkaria. Eli he hyötyvät parisuhteestaan, joten sinkulla ei tarvi maksattaa omia valintoja ja niistä aiheutuneita kuluja. Kuten jo sanoin, yhdessä on päätetty ottaa se 6 hengen mökki vaikka tarvittaisiin vain 5 hengen mökki. Yhdessä maksetaan se ylimääräinen paikka.

Vierailija
879/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko nämä makkarien laskijat väittävät, että jos ne puolisot jäisivät pois, ei vuokrattaisi yhtään pienempää mökkiä? Ei tuossa oikein voi väittää, että hinta/makkari putoaa, koska saatiin kumppani jakamaan huonehinta. Jos kolme ihmistä lähtisi reissuun, ei kukaan vuokraa kolmen makuuhuoneen mökkiä. Näin ollen ei voi sanoa, että normasliyksikkö on se makkari ja siitä vaan sattui tulemaan alennus.

Vierailija
880/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kulut jaetaan huoneittain.

Ihan sama kuin jos jollakulla olisi kaksi lasta mukana, niin ei se yhtäkkiä olisi 7 jaollinen, vaan edelleen kolmella (kuten huoneitakin)

Ärsyttää tollaset ihmiset jotka köyhyyteen vedoten haluaa aina olla pummaamassa niiltä joilla on enemmän

Eiköhän ne ole ne lapsiperheet köyhiä, jotka kuvittelee ettei lapsista tarvi maksaa mitään. Totta helvetissä pitää. Lapset maksaa 50% aikuisten osuudesta. Ei muiden tosiaankaan tarvi maksella lapsiperhepummien lomamatkoja ja mökkeilyä.

Eli jos ap:n tapauksessa jollain olis kaksi lasta mukana niin silloin mökin vuokra jaettaisiin kuudella. Lapsiperhe sais vähän alennusta, mutta maksais kuitenkin niistä penskoistaan kuten pitääkin. Ei ne lapset ilmaisia ole.

Itse olen kolmen lapsen äiti joka ei kehtais ujuttaa lapsiaan ilmaiseksi mökkireissulle. En tosiaankaan. Sun logiikalla maksaisin mökistä 1/3 ja meitä olis viisi ihmistä. Muut kolme ihmistä maksais mökistä 2/3. Ei kuulosta kovin reilulta.