Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
841/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on vuosia käyty samalla porukalla samalla mökillä. Ollaan aina maksettu tasan kaikkien kesken. Nyt kaksi näistä kavereista on tullut kaksi pariskuntaa. Nyt ne pariskunnat haluaa maksaa vain yhden osuuden maksusta, koska ovat joku "perhekunta". Ja haluavat vielä olla valitsemassa ensimmäisenä huoneitakin, koska "tarvitsevat" parisänkyyn. Onko reilua?

Vierailija
842/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuosta perhekunta-asiasta, itse olen makuuhuonekohtaisen maksun kannalla, en minkään perhekohtaisen tai edes pariskuntakohtaisen. Makuuhuoneen mukainen jako on siisti, reilu ja yksinkertainen.

Millä logiikalla tämä jako on reilu? Jos on viisi matkustajaa ja summa jaetaan kolmeen osaan? Perustelkaa nyt perkele miten tämä jako on reilu. Ja miten viiden matkustajan kustannusten jako viidelle on epäreilu? Kenen pitää päästä halvemmalla ja miksi?

No kato ku akka muuttuu tyttikseks tai vaimoks nii se tavallaan lakkaa olemasta ihminen. Nii ei sen tartte mitään maksaa eikä siitä tarvii mitään maksaa.

t. pera

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vuokrata mökki missä on pelkkä tupa. Niistä ei veloiteta ollenkaan, kun maksuperuste eli makuuhuoneet puuttuu.

Vierailija
844/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Tottakai siten ettei avecit tule mukaan ryhmälahjoihin, meidänkin kaveripiirissä ostettiin 10 hengen porukalla aika arvokas lahja kaverin häihin mutta avecit eivät osallistuneet koska eivät kiinteästi ikinä ole mukana meidän opiskeluporukan tapaamisissa. Sitten se on minusta eri asia jos ollaan hyvin kiinteästi samaa porukkaa ja aina tavataan porukalla eli puolisto mukana ja puolisot ovat keskenään kavereita ym. Silloin ei ole mitenkään reilua että sinkku maksaa vaikka 70€ lahjasta ja kaveriporukan pariskunnat vain 35€/naama. Itse olen yleensä ostanut noin 50% kalliimman lahjan avecillisessa kutsussa kuin olisin itse ostanut yksin, eli jos normaalisti antaisin 100€ arvosta rahaa tai lahjan niin jos puolisoni tulee mukaan annan 150€.

Vierailija
845/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis oikein, että juhliin tuleva avec ei maksaisi mitään, mutta yksin tuleva sinkku maksaisi, jopa saman kuin pariskunnat?

Mikä oikeuttaa sen avecin saavan tulla ilmaiseksi?

Hänhän osallistuu juhliin samalla tavalla kuin muutkin?

Jos tulisin itse jonkun avecina juhliin niin tottakai antaisin oman osuuteni lahjaan.

Vaikken edes tuntisi juhlakalua.

Se ei edellytä, että pääsen ilmaiseksi.

Miksi silloin ei vaan tule yksin, miksi tarvitaan se avec?

Jos siis katsoo ettei avecin tarvitse maksaa osuuttaan?

Mielestäni kenenkään nykyään ei *kuulu* saada tulla ilmaiseksi paikkaa jostain johon muut *maksavat* osuutensa.

Eri asia on, jos joku haluaa maksaa myös sen toisen osuuden.

Nyt esimerkiksi pariskunnalla mies maksaa vaimon osuuden. Mutta se onkin sitten 2 kertaa osallistumismaksu eikä, että kaksi henkeä osallistuu yhdenoin osuuden hinnalla.

Vierailija
846/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran "kaveri"pariskunnan kanssa ravintolassa syömässä ja juomassa. Itse en tosin juo alkoholia, mutta pariskunnan molemmat osapuolet kyllä. Heidän mielestä oltaisiin voitu laittaa lasku puoliksi, siis minulle puolet ja pariskunnalle yhteensä puolet. Olin ihan ihmeissäni. Itse siis söin ruoka-annoksen ja yhden kivennäisveden. Pariskunnat söivät yhteensä tietysti 2 annosta ruokaa, ja lisäksi joivat useita juomia. He ihan pokkana ehdottivat, että lasku kahteen osaan.

En kyllä maksanut, sanoin tarjoilijalle heti että maksan oman laskuni erikseen. Mistä näitä ihmisiä tulee?

Vierailija
847/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Miksi avecin ei pitäisi osallistua lahjaan, jos kuitenkin osallistuu ihan täysipäisesti häihin? Vai eikö sinulle  tarvitse kattaa pöytään omaa paikkaa, koska olet vaan avec? Toivottavasti edes puolisosi tajuaa maksaa myös sinun osuutesi yhdessä hankitusta lahjasta, yhdessähän sinne menettekin.

Vierailija
848/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjat nyt ei suoraan kyllä liity tähän mutta kyllä itse ainakin maksoin myös sinkkuna ollessani (minä ja lapsi) puolet lahjasta jonka ostimme yhdessä siskon perheen kanssa äidille/isälle/ukille/mummille, vaikka siskon perhe koostuu kahdesta aikuisesta ja kahdesta lapsesta. Ei kyllä käynyt mielessäkään ettei se olisi ollut oikeudenmukainen tapa.

Suvun sisällä ymmärrän tuon, kaveriporukassa en niinkään.

Vierailija
849/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kaikista edullisin olisi, että jokainen ottaa oman makuupussin ja nukkuu tuvan lattialla.

Silloin ei edes olisi väliä kuka nukkuu kenenkin vieressä.

Kun ei tarvitse maksaa mökistä mitään.

Vierailija
850/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap menee hotellihuoneeseen se maksaa 80 euroa ja jos menee kaverin kanssa jaettuun huoneeseen se maksaa 40-50 € per pää. Huone puoliksi ja jos aamiainen kuuluu hintaan se voi nostaa dbl huoneen vähän kalliimmaksi kuin sgl huoneen hinta

Nimenomaan! Olen samaa mieltä!

Ainoa ongelma tässä vaan on se, että nyt sinkku ei matkusta yksin. Vaan hänellä juurikin on se kaveriremmi mukana, jonka myötä kulut tasaantuvat. 

Siksi toiseksi kyse ei ole hotellista ja hotellien sinkkusanktioista, kuten on jo miljoona kertaa sanottu. 

Vierailija
851/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi avecin ei pitäisi osallistua lahjaan, jos kuitenkin osallistuu ihan täysipäisesti häihin? Vai eikö sinulle  tarvitse kattaa pöytään omaa paikkaa, koska olet vaan avec? Toivottavasti edes puolisosi tajuaa maksaa myös sinun osuutesi yhdessä hankitusta lahjasta, yhdessähän sinne menettekin.

No koska niillä lahjoilla ei kai ole tarkoitus kuitenkaan maksaa niitä häiden kustannuksia? En minä kyllä annan puolisoni kanssa esimerkiksi kummilapselle kahta lahjaa tai kaksi kertaa enemmän rahaa kuin vaikkapa toinen kummi eli siskoni antaa vaikka sisko onkin yksin. Meillä myöskin sisarusporukassa ostetaan lahjat äidille ja isälle niin että kaikki osallistuu yhtälaisella summalla vaikka yksi onkin sinkku. Lahja on meiltä lapsilta, ei meidän puolisoilta. Minusta avec on eri asia kuin kaveriporukkaan kiinteästi kuuluva puoliso.

Vierailija
852/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kaikista edullisin olisi, että jokainen ottaa oman makuupussin ja nukkuu tuvan lattialla.

Mökit joissa ei ole mitään majoittumistiloja tai sänkyjä tmv, eivät varmaan ole kyllä kovin kalliita. Enkä ole kyllä sellaisiin vuokramökkeihin edes törmännyt...

Vierailija
853/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua  eikä ole valmis maksamaan mökkireissusta per nuppi -osuutta, niin ei pidä lähteä mukaan. Parisuhde ei ole mikään vapaalippu päästä ilmaiseksi mökkiin, josta muut kuitenkin joutuvat maksamaan.

Vierailija
854/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap menee hotellihuoneeseen se maksaa 80 euroa ja jos menee kaverin kanssa jaettuun huoneeseen se maksaa 40-50 € per pää. Huone puoliksi ja jos aamiainen kuuluu hintaan se voi nostaa dbl huoneen vähän kalliimmaksi kuin sgl huoneen hinta

Ainoa ongelma tässä vaan on se, että nyt sinkku ei matkusta yksin. Vaan hänellä juurikin on se kaveriremmi mukana, jonka myötä kulut tasaantuvat. 

Siksi toiseksi kyse ei ole hotellista ja hotellien sinkkusanktioista, kuten on jo miljoona kertaa sanottu. 

No hän ei ehkä matkusta sillä tavalla yksin mutta nukkuu kuitenkin yksin ilmeisesti?

Vierailija
855/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökit joissa ei ole mitään majoittumistiloja tai sänkyjä tmv, eivät varmaan ole kyllä kovin kalliita. Enkä ole kyllä sellaisiin vuokramökkeihin edes törmännyt...

Jaa, mä oon, vuokrannutkin monia sellaisia, ystäväpariskunnan kanssa kaikki neljä nukuttu siinä tuvassa yhdessä. 

Vierailija
856/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran "kaveri"pariskunnan kanssa ravintolassa syömässä ja juomassa. Itse en tosin juo alkoholia, mutta pariskunnan molemmat osapuolet kyllä. Heidän mielestä oltaisiin voitu laittaa lasku puoliksi, siis minulle puolet ja pariskunnalle yhteensä puolet. Olin ihan ihmeissäni. Itse siis söin ruoka-annoksen ja yhden kivennäisveden. Pariskunnat söivät yhteensä tietysti 2 annosta ruokaa, ja lisäksi joivat useita juomia. He ihan pokkana ehdottivat, että lasku kahteen osaan.

En kyllä maksanut, sanoin tarjoilijalle heti että maksan oman laskuni erikseen. Mistä näitä ihmisiä tulee?

Ihmiset joilla ei ole omia rahoja vaan on yhteisiä, ei välttämättä tajua että pitää useampaan osaan jakaa että menee fiksusti tasan :)

Vierailija
857/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjat nyt ei suoraan kyllä liity tähän mutta kyllä itse ainakin maksoin myös sinkkuna ollessani (minä ja lapsi) puolet lahjasta jonka ostimme yhdessä siskon perheen kanssa äidille/isälle/ukille/mummille, vaikka siskon perhe koostuu kahdesta aikuisesta ja kahdesta lapsesta. Ei kyllä käynyt mielessäkään ettei se olisi ollut oikeudenmukainen tapa.

No tuota. Kyllähän tässä itse on huomannut sen sinkkuna, että minulla menee hirveä määrä rahaa ison perheen joululahjoihin. En siis sitä pilkulleen saa takaisin. Kuitenkin kun lapsetkin ovat jo isoja, he voivat ostaa omiakin lahjoja minulle.

Jos ostan sisaruksen kanssa jotain yhdessä sukulaiselle, voimme käyttää progressiivista systeemiä eli se maksaa jonkin verran enemmän, jonka perheeseen kuuluu enemmän väkeä. 

Vierailija
858/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tulisi mieleenikään pyytää Aveciltani rahaa ystävieni häihin. Minähän nimenomaan pyydän itselleni seuralaista mukaan häihin, enkä maksajaa häälahjalle.

Vierailija
859/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhekunnat: Selittäkää nyt tyhmälle missä vaiheessa kahdesta keskenään seurustelevasta ihmisestä tulee yksi yksikkö? Me ollaan miehen kanssa ihan omia yksilöitä ja vaikka arjessa maksetaan yhdessä asumiset ja muut kulut niin ei todellakaan oleteta että esim. yhteiseen häälahjaan meidän osuus olisi sama kun yksin lahjaan osallistuvalla. On itsestään selvää, että me maksetaan häälahjasta kahden ihmisen osuus, koska kaksihan meitä on, samoin mökkivuokrissa. 

Eihän tässä oikeasti mitään muuta logiikkaa ole kuin ahneus. Pariskunnat haluavat rusinat pullasta. Kun on tarkoitus jakaa kuluja häälahjaan tai majoitukseen, niin korostetaan sitä, että ollaan yksikkö, samaa perhekuntaa. Mutta kappas kun Kela alkaa tulkita, että yhdessä asuvat voisivat tukea toisiaan taloudellisesti, niin sitten ollaan niiiiiin itsenäistä, ettei kuulemma edes voipakettia jaeta!

Vierailija
860/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hän ei ehkä matkusta sillä tavalla yksin mutta nukkuu kuitenkin yksin ilmeisesti?

And? Mennäänks sinne mökkiin vaan nukkumaan? Entäs jos hän nukkuu sohvalla? Olisivat pyytäneet hänen seurakseen jonkun, niin ei tarvitsisi kenenkään kipata tyhjän sängyn kuluja sinkun niskaan. 

Mutta tosiaan, kuten joku sanoi: eihän se olisi varmasti edes käynyt, että sinkku ottaa jonkun oman kaverin mukaan, koska haluttaisiin olla omalla porukalla. Altavastaajaa tuossa pyritään leipomaan sinkusta kaikin tavoin.