Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti kulut jaetaan ystäväpiirissa tasan pääluvun mukaan. Me käydään kerran vuodessa tommoisella vuokramökkimeinigillä ja kaikki pistetään tasan. Vuokrat, safkat, juomat siivoukset. Yksi kerää fyrkat ja maksaa mökin, kimpassa käydään kaupassa ja alkossa. Eikä kukaan laske montako juomaa on tuo juonut ja että ottiko tuo nyt lisää ruokaa. Ai saatana, hauskaahan sinne on lähdetty ystävien kanssa pitämään.
Onneksi ystäväpiiri on erilainen kuin ap:n ystäväpiiri.
Sama juttu, onneksi minunkin ystäväni ovat todellisia ystäviä. Meillä ei muutenkaan ole tapana laskea tarkasti joka penniä, vaan tarjotaan toisillekin.
Tämä ketju on mykistävä. Kertokaa heti kaikille, missä niitä makuuhuoneettomia mökkejä saa käyttöönsä ilmaiseksi. Ja missä mökeissä makuuhuoneissa on paras varustelutaso. Jos vaikka on sadan neliön mökki(sis.saunat ja terassit, grillikodat ym) ja aapeen ystävä porukka majoittuu sinne. Pariskunnat saavat kumpikin 12 neliön makkarit ja aapee samoin. Muuta kuin makuuhuonetta on pinta-alana 64 neliöä ja tästä aapeen pitäisi maksaa kolmasosa... Ja jos kolmasosa vuorokaudesta menee niissä makkareissa... jne. Jos jaetaan pääluvun mukaan satanen per kärsä, niin sinkku saa 6 m3 privat tilaa enemmän.Tasajako 20 neliöä/nokka tai yhteiset tilat jaettuna viidellä ja privat päälle= 24,8 m3 sinkulle maksettavaksi tai 33,3 m3 sinkulle maksettavaksi, jos jaetaan makuuhuoneiden lukumäärän mukaan. Eli kumpi olis reilumpaaa: 4 henkeä maksaa 4,8 neliön eli 1,2 neliö per kärsä hyödystä, jonka saa sinkku kaveri vai sinkkukaveri maksaa 13,3 neliöstä kaveripariskuntien hyödyksi?
Käsittämätöntä lokkeilua pariskunnilta, ajan mittaan säästää paljon jos ottaa aina esim. mökille pari sinkkua mukaan niin 500e mökistä jääkin vaan se 1/3 osa maksettavaa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas tilanne tehty vaikeaksi! Meillä varmaan jaettaisiin 500€ vuokra vastaavassa tilanteessa jotenkin niin että ap 150€, parit 175€/pari. Ihan siksi koska 166€ on niin "hankala summa" mutta 100€/200€/200€ olisi taas liian epäreilu parien kannalta.
100+100+100+100+100=500. Pari ei ole yksi ihminen, vaan pari eli kaksi ihmistä. Vittu te olette vajaita.
Kuvitellaanpa tilanne että ap pyytää 4 lisä kaveriaan mukaan majoittumaan samaan huoneeseen kanssaan. Yhdessä parisängyssä olen ainankin itse pystynyt nukkumaan 4 muun henkilön kanssa. Ovatko pariskunnat edelleen ok sen suhteen että ap kavereineen maksaa edelleen vain sen 1/3 mökistä, tehden summasta ap:lle huomattavasti pienemmän ja jättäen 2/3 pariskunnille?
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaanpa tilanne että ap pyytää 4 lisä kaveriaan mukaan majoittumaan samaan huoneeseen kanssaan. Yhdessä parisängyssä olen ainankin itse pystynyt nukkumaan 4 muun henkilön kanssa. Ovatko pariskunnat edelleen ok sen suhteen että ap kavereineen maksaa edelleen vain sen 1/3 mökistä, tehden summasta ap:lle huomattavasti pienemmän ja jättäen 2/3 pariskunnille?
Onhan se ok jos kerran huoneista maksetaan. Tää väittely täällä on ihan naurettavaa 😂 kumpi edes johtaa: sinkut vai parilliset 🙄
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Kyllä neljä sinkkua yhteen makuhuoneeseen mahtuu. Pari sängyssä ja loput lattialla.
Enpä usko, että tuolloin jako menee huoneiden mukaan. Vai meneekö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti. Kyllä neljä sinkkua yhteen makuhuoneeseen mahtuu. Pari sängyssä ja loput lattialla.
Nimenomaan. Uskon että pariskuntien puolelta voi hyvin nopeasti muuttua ääni kellossa. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas tilanne tehty vaikeaksi! Meillä varmaan jaettaisiin 500€ vuokra vastaavassa tilanteessa jotenkin niin että ap 150€, parit 175€/pari. Ihan siksi koska 166€ on niin "hankala summa" mutta 100€/200€/200€ olisi taas liian epäreilu parien kannalta.
Miten niin epäreilu? Pariskunnassa on kaksi ihmistä ja molemmat maksaa oman osuuden eli sen 100euroa, tasapuolista kaikille. Ja kun kaikki on maksanut sen oman satkun, niin sitten illantullen viinihöyryissään jokainen voi valita nukkumapaikkansa miten tykkää, välittämättä siitä onko maksanut nukkumisestaan 1/3 osan vai 1/5 osan. Ajatella jos joku sammuisikin saunatupaan ja aamuntullen olisi vaatimassa maksamiaan rahoja takaisin, koska ei edes käyttänyt makuuhuonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menee. Jos joku haluaa ahtautua sänkyyn noin monen muun tyypin kanssa niin antaa mennä, itse en olisi valmis mukavuudesta luopumaan sen takia että saisin vähän vähemmän hintaa sille huoneelle... On meinaan varmasti aika ahdasta neljän muun kanssa parivuoteessa! Mutta miksi se niitä pariskuntia haittaisi jos sinne ei heidän huoneisiinsa kukaan tule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Uskon että pariskuntien puolelta voi hyvin nopeasti muuttua ääni kellossa. :)
Luuleeko joku oikeasti että tässä on kyse rahasta noiden pariskuntien puolelta? Enpä usko että 166e tai 200e eroavat niin suuresti että olisi siitä kyse, he ovat vaan todenneet sen olevan reiluin tapa.
Olisi kiva jos AP voisi vähän tulla tarkentamaan tätä tilannetta ja ennen kaikkea kertoa kuinka kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menee. Jos joku haluaa ahtautua sänkyyn noin monen muun tyypin kanssa niin antaa mennä, itse en olisi valmis mukavuudesta luopumaan sen takia että saisin vähän vähemmän hintaa sille huoneelle... On meinaan varmasti aika ahdasta neljän muun kanssa parivuoteessa! Mutta miksi se niitä pariskuntia haittaisi jos sinne ei heidän huoneisiinsa kukaan tule?
Koska urpo siinä MÖKISSÄ maksetaan muustakin kuin HUONEISTA. Yhtäkkiä 6 hengen ruokapöydässä, saunassa, olkkarissa, grillikodassa, paljussa tmv. onkin 9 ihmistä. Vai siis meinaatko että nämä pariskunnat tosiaan eivät käytä mitään yhteisiä tiloja vaan menevät ikkunan kautta makkariin ja pissivät ulos ja säilyttävät ja kokkaavat ruokansa myös huoneessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku oikeasti että tässä on kyse rahasta noiden pariskuntien puolelta? Enpä usko että 166e tai 200e eroavat niin suuresti että olisi siitä kyse, he ovat vaan todenneet sen olevan reiluin tapa.
Reiluin niille, jotka saa maksaa vähemmän per nenä kuin joku toinen :D .
Epäreiluin sille, joka pakotetaan maksamaan enemmän kuin joku toinen :D .
Vaikka kuinka ihmiset ovat perhekuntaa, niin pitää osata joskus asettua sen kuvion ulkopuolelle.
Kotona ja parisuhdeporukassa se käy, mutta kun kuvaan astuu ulkopuolinen ja toisenlaisessa elämäntilanteessa oleva ihminen aikuisen ihmisen pitää osata astua ulos siitä parisuhdekuplastaan.
Se on joka perheen keskeineinen asia miten rahat ja kulut siinä omassa perheessään jakavat.
Mutta pariskunnilla ei ole oikeutta määrätä tai määritellä miten kulut jaetaan silloin kun mukana on muitakin kuin he.
Silloin otetaan käyttöön oikeudenmukainen ja kaikille osapuolille tasavertainen käytäntö.
Silloin oikeudenmukaista ja aikuismaista käytöstä on, että yhdestä pariskunnasta tulee kaksi eri yksilöä, edes siksi ajaksi kun keskustellaan nyt esimerkiksi mökin vuokrasta.
Pariskunnan osuuden laskusta saa maksaa ihan kuka tahansa, mutta laskun perusteen tulee olla oikeudenmukainen kaikkien kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku aikaisemmin mainitsi että pariskuntana olon etu on se että jaetaan huoneen summa puoliksi. Tuohon perustuen kyllä, rahasta on kyse. Mökissä on muutakin kuin vaan huoneet. Ostetaanko ruuatkin sitten myös vain kolmelle hengelle? Esim 3 pitsaa joista pariskunnat syövät puoliksi yhden pitsan kun taas sinkku saa yksin kokonaisen? Tämä jos mikä kuullostaa typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No rahastahan tässä nimenomaan on kyse, ei reiluudesta. Jos kyse ei olisi rahasta ja pariskunnat haluaisi olla reiluja ja oikeudenmukaisia ne ei edes ehdottaisi noin järjetöntä tapaa jakaa mökin vuokraa. Mökki maksaa 500euroa, josta jokaisen osuus on 100euroa, riippumatta siitä missä ja kenen vieressä nukkuu.
Menimme mieheni kanssa tansseihin ja jouduimme molemmat ostamaan 455liput vaikka tanssimme kaikki tanssit yhdessä. Sinkut pääsivät halvemmalla. On se niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Menimme mieheni kanssa tansseihin ja jouduimme molemmat ostamaan 455liput vaikka tanssimme kaikki tanssit yhdessä. Sinkut pääsivät halvemmalla. On se niin väärin.
Tuli vahingossa tekstiin turhia numeroita. Piti olla siis, että jouduimme molemmat ostamaan omat liput.
Ostakaa myös kolmen hengen ruuat ja jakakaa ruokalasku kolmella.