Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
901/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjat nyt ei suoraan kyllä liity tähän mutta kyllä itse ainakin maksoin myös sinkkuna ollessani (minä ja lapsi) puolet lahjasta jonka ostimme yhdessä siskon perheen kanssa äidille/isälle/ukille/mummille, vaikka siskon perhe koostuu kahdesta aikuisesta ja kahdesta lapsesta. Ei kyllä käynyt mielessäkään ettei se olisi ollut oikeudenmukainen tapa.

Lahjoissa täytyy aina katsoa vähän tilannekohtaisesti. Esimerkiksi jos kaveriporukassa on pariskuntia ja sinkkuja ja hankitaan kimppalahja yhdelle porukan jäsenelle/parille, jokainen maksaa oman osuutensa per nuppi. Sitten jos lahjaa on hankkimassa varsinaisesti minä ja kaksi kaveriani, summa jaetaan kolmeen ja ne vain niminä kortissa olevat puolisot eivät maksa mitään. Juuri hankittiin isolla sukulaisporukalla kimppalahja ja sovittiin, että jokaisen sukuun kuuluvan aikuisen osuus on X euroa, puolisoiden ja alaikäisten lasten ei tarvitse maksaa mitään. Ehkä sekin jonkun mielestä oli epäreilu jako, kun on useampia nuoria siinä 17-18-välillä, mutta eipä toisaalta kukaan kysellyt, miten joku sisaruksista rahasti jälkikasvunsa vai maksoiko yksin kaiken.

Vierailija
902/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa tilanne että ap pyytää 4 lisä kaveriaan mukaan majoittumaan samaan huoneeseen kanssaan. Yhdessä parisängyssä olen ainankin itse pystynyt nukkumaan 4 muun henkilön kanssa. Ovatko pariskunnat edelleen ok sen suhteen että ap kavereineen maksaa edelleen vain sen 1/3 mökistä, tehden summasta ap:lle huomattavasti pienemmän ja jättäen 2/3 pariskunnille?

Hyvä pointti. Kyllä neljä sinkkua yhteen makuhuoneeseen mahtuu. Pari sängyssä ja loput lattialla. 

Enpä usko, että tuolloin jako menee huoneiden mukaan. Vai meneekö?

Tottakai menee. Jos joku haluaa ahtautua sänkyyn noin monen muun tyypin kanssa niin antaa mennä, itse en olisi valmis mukavuudesta luopumaan sen takia että saisin vähän vähemmän hintaa sille huoneelle... On meinaan varmasti aika ahdasta neljän muun kanssa parivuoteessa! Mutta miksi se niitä pariskuntia haittaisi jos sinne ei heidän huoneisiinsa kukaan tule?

Tuota.. Sehän tässä pariskuntien ainoa peruste eri hinnoille onkin, mukavuudesta luopuminen. Heille kuulemma kuuluu halvempi osuus, koska luopuivat mukavuudesta ja "joutuvat" nukkumaan kumppaninsa kanssa. :D Jos tällaisia halvempia osuuksia ei tarvita, ap:nkin porukka voisi varata mökin, jossa viisi makuuhuonetta, niin ei kukaan ainakaan nuku mukavammin kuin toinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tuollaisten pariskuntien kanssa mökille. Jos kaikki olisivat sinkkuja, olisi itsestäänselvää, että maksu tasan kaikille, vaikka yksi nukkuu yksin. Luultavasti nukkumapaikatkin katottaisiin vasta paikan päällä. Miksi tilanne muuttuu, kun kyseessä on pariskunnat? Jos halutaan tehdä asiat hankalaksi ja on kalliimpia ja halvempia makuupaikkoja yhteisellä mökkireissulla, ja kaikki haluavat halvemman, on varmaan reiluinta, että arvotaan.

Vierailija
904/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitellaanpa tilanne että ap pyytää 4 lisä kaveriaan mukaan majoittumaan samaan huoneeseen kanssaan. Yhdessä parisängyssä olen ainankin itse pystynyt nukkumaan 4 muun henkilön kanssa. Ovatko pariskunnat edelleen ok sen suhteen että ap kavereineen maksaa edelleen vain sen 1/3 mökistä, tehden summasta ap:lle huomattavasti pienemmän ja jättäen 2/3 pariskunnille?

Hyvä pointti. Kyllä neljä sinkkua yhteen makuhuoneeseen mahtuu. Pari sängyssä ja loput lattialla. 

Tottakai menee. Jos joku haluaa ahtautua sänkyyn noin monen muun tyypin kanssa niin antaa mennä, itse en olisi valmis mukavuudesta luopumaan sen takia että saisin vähän vähemmän hintaa sille huoneelle... On meinaan varmasti aika ahdasta neljän muun kanssa parivuoteessa! Mutta miksi se niitä pariskuntia haittaisi jos sinne ei heidän huoneisiinsa kukaan tule?

Minä voisin hyvin ahtautua tuollaiseen 4-5 hengen sinkkuhuoneseen, mutta lopulta nukkuisin olkkarin sohvalla ihan tyytyväisenä. Tulis hyvin edulliseksi mökkiviikonloppu. 

Vierailija
905/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissu on jo tuhoon tuomittu. Kävi maksun kanssa miten tahansa, niin saunajuomien jälkeen omasta mielestään epäreilusti kohdeltu alkaa avautua. En siis menisi, pariskuntareissatkoon keskenään. En muutenkaan välittäisi lähteä ainoana sinkkuna reissuun, missä muut viettävät suurimman osan ajastaan makuuhuoneissa.

Vierailija
906/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä 8 vuodepaikan vuokramökiltä. Täällä on alakerrassa yksi makuuhuone, jossa parisänky ja ovi. Eli kaksi vuodepaikkaa. Keittiö, ruokailutila ja olohuone jossa takka, yhtä avoinaista tilaa.

Yläkerrassa on vuodepaikat 4:lle, yhden hengen sänkyjä kaikki, alakerran levitettävällä vuodesohvalla 2 nukkumapaikkaa. Yläkerta kokonaan täysin avonaista tilaa.

Vuokramökit vuokrataan vuodepaikkojen perusteella ja vuodepaikat voi todellakin olla tyyliin yksi makuuhuone ja loput parvella. Tai vuodesohvalla, tai makuualkovissa.

Se että on esim. 6 hengen mökki, ei tarkoita että makuuhuoneita on 3 tai että edes parisänkyjä on enemmän kuin yksi. Tämä nyt riippuu mökin varustelutasosta mutta siihen kannattaa varautua jos vuokraa mökkiä vuodepaikkojen mukaan.

Ja en ole ap.

Vierailija
907/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveisiä 8 vuodepaikan vuokramökiltä. Täällä on alakerrassa yksi makuuhuone, jossa parisänky ja ovi. Eli kaksi vuodepaikkaa. Keittiö, ruokailutila ja olohuone jossa takka, yhtä avoinaista tilaa.

Yläkerrassa on vuodepaikat 4:lle, yhden hengen sänkyjä kaikki, alakerran levitettävällä vuodesohvalla 2 nukkumapaikkaa. Yläkerta kokonaan täysin avonaista tilaa.

Vuokramökit vuokrataan vuodepaikkojen perusteella ja vuodepaikat voi todellakin olla tyyliin yksi makuuhuone ja loput parvella. Tai vuodesohvalla, tai makuualkovissa.

Se että on esim. 6 hengen mökki, ei tarkoita että makuuhuoneita on 3 tai että edes parisänkyjä on enemmän kuin yksi. Tämä nyt riippuu mökin varustelutasosta mutta siihen kannattaa varautua jos vuokraa mökkiä vuodepaikkojen mukaan.

Ja en ole ap.

Hyvä pointti muuten. Onko ap:n porukalla varmuus, että mökillä on kolme makuuhuonetta, vai onko vain oletettu kun on kuusi vuodepaikkaa?

Vierailija
908/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti oon samaa mieltä sun kanssa, että jaetaan kokonaissumma ihmisten lukumäärällä. Olen kaveriporukan ainoa sinkku tällä hetkellä ja kyllä ärsyyntyisin, jos joku ehdottaisi noin epäreilua ja typerää jakoa :D Ei onneksi ole niin käynyt, vaikka ollaan tänä kesänä reissattu ja mökkeilty jo monta kertaa porukalla.

Vierailija
909/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ole ap.

Hyvä pointti muuten. Onko ap:n porukalla varmuus, että mökillä on kolme makuuhuonetta, vai onko vain oletettu kun on kuusi vuodepaikkaa?

Niinpä. Kuulostaa vähän oudolta, että 6 hengen mökissä olisi kolme makuuhuonetta eikä esim kaksi, joista toisessa nukkuu kolme, toisessa kaksi ja yksi nukkuu jossain takkahuoneessa. 

Vierailija
910/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ole ap.

Niinpä. Kuulostaa vähän oudolta, että 6 hengen mökissä olisi kolme makuuhuonetta eikä esim kaksi, joista toisessa nukkuu kolme, toisessa kaksi ja yksi nukkuu jossain takkahuoneessa. 

Riippuu mökistä, mutta täälläpäin 6 hlön mökit on niitä joissa on 1-2 mh ja loput vuodepaikat tyyliin siellä missä on tilaa.

Yleensä nuo 3mh:n mökit on neliömäärältäänkin isompia jolloin myös muita vuodepaikkoja on, eli ne on tyyliin jotain +10 hlön mökkejä. Jolloin myös vuokrakin on sen mukaan että ei se 500e ihan riitä.

Vierailija
911/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja en ole ap.

Meillä oli talvella 12 hengen mökki, missä oli kaksi kahden hengen huonetta, kaksi kolmen hengen huonetta ja kaksi vuodesohvapaikkaa. Missään huoneista ei ollut parisänkyä.

Vierailija
912/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Uskon että pariskuntien puolelta voi hyvin nopeasti muuttua ääni kellossa. :)

Luuleeko joku oikeasti että tässä on kyse rahasta noiden pariskuntien puolelta? Enpä usko että 166e tai 200e eroavat niin suuresti että olisi siitä kyse, he ovat vaan todenneet sen olevan reiluin tapa. 

Niin, heille "reiluin". Olen ennenkin miettinyt, tajuavatko tälläiset ihmiset, että oma etu ei ole sama kuin "oikeudenmukaisuus" tai "reiluus". Eivät varmaan, koska loogisuutta tai objektiivisuutta ei ole. Toisen näkökulmaa ei riitä älli tajuamaan. "Minulla on oikeus, koska olen parisuhteessa, valkoinen jne...lisää sopiva vaihtoehto.

Vierailija
913/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Uskon että pariskuntien puolelta voi hyvin nopeasti muuttua ääni kellossa. :)

Luuleeko joku oikeasti että tässä on kyse rahasta noiden pariskuntien puolelta? Enpä usko että 166e tai 200e eroavat niin suuresti että olisi siitä kyse, he ovat vaan todenneet sen olevan reiluin tapa. 

Miten kummassa jonkun mielestä reiluin tapa voi olla se tapa, jossa yksi viidestä joutuu vastoin tahtoaan maksamaan selvästi enemmän kuin kukaan muu?

Vierailija
914/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pariskunta on yksikkö, niin riittää kai että heille maksetaan vain yhden ihmisen palkka? Tulisi edullisemmaksi työnantajille.

Vierailija
915/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Miksi avecin ei pitäisi osallistua lahjaan, jos kuitenkin osallistuu ihan täysipäisesti häihin? Vai eikö sinulle  tarvitse kattaa pöytään omaa paikkaa, koska olet vaan avec? Toivottavasti edes puolisosi tajuaa maksaa myös sinun osuutesi yhdessä hankitusta lahjasta, yhdessähän sinne menettekin.

Mun mielestä häälahja ei ole mikään "pääsymaksu" häihin. Lähipiiri (perhe ja parhaat kaverit) antavat hienompia lahjoja, ja etäisemmät sukulaiset yms ehkä vähän pienempiä tms. Toki on kohteliasta aveccinakin osallistua jossain määrin häälahjaan, mutta ei pidä olettaa että haluaa laittaa esim. 50e sellaisen henkilön häälahjaan, jota ei edes tunne.

Toisaalta voi ajatella asiaa myös taloudelliselta kannalta. Köyhempi laittaa pottiin vähän vähemmän, ja rikas vähän enemmän. Vaikka tuntuisi rikkaana etäisenä Emma-tätinä varmaan tosi kivalta sitten saada näitä hääkutsuja :P

Itse olen laittanut aina lahjaan rahaa oman varallisuuden (elämäntilanteen) mukaan, sekä riippuen suhteestani hääpariin.

Vierailija
916/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??

Eiväthän he ole pakotettuja jakamaan sitä. Voivat vuokrata isomman mökin jossa kaikki halukkaat saavat oman huoneen tai sitten voi vaikka erota ennen lomaa, jos huoneen jakaminen puolison kanssa on ylivoimaista.

Kun perhekunnat täällä korostavat, että sinkun pitää nyt vaan pulittaa kun ei ole kumppania jakamassa, voivoi. Niin eikö voi ajatella myös toisinpäin, jos olet suhteessa ja joudut samaan hintaan jakamaan huoneen, niin voi voi, deal with it. Ihme marttyyreja nämä perhekunnalliset oikeasti.

Vierailija
917/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on kaveriviikonloppu hyvässä seurassa mökillä. Kuka hitsit alkaa laskemaan kustannuksia makuuhuoneiden mukaan? Luultavasti joku niistä pariskuntien puolisoista sammuu mökin sohvalle eikä edes nuku makuuhuoneessa. Ja toinen puoliso sammuu saunan pukuhuoneeseen. Tiukkapäämuijat nukkuu yksinään makuuhuoneissaan. 

Vierailija
918/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pariskunta on yksikkö, niin riittää kai että heille maksetaan vain yhden ihmisen palkka? Tulisi edullisemmaksi työnantajille.

Lapsilisät pitäisi myös maksaa perhekunnittain eikä nuppikohtaisesti.

Vierailija
919/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mökillä pariskunta voi syödä samalta lautaselta ja istua samalla tuolilla ruokapöydässä. Junassa riittää yksi istumapaikka ja huvipuistossa yhteinen ranneke ja veneessä riittää yhdet pelastusliivit. 

Vierailija
920/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oikeudenmukaisempaa ole, että pariskunta joutuu maksamaan enemmän. Heillähän on käytössä kaksi palkkaa per talous.

Sinkulla on vain yksi palkka per talous.

Pariskunnalla on kaksinkertainen määrä rahaa maksaa vuokra kuin sinkulla.

500 euroa on sama 500 euroa kummallekin, toisilla vain enemmän varaa maksaa.

Miten silloin sinkku olisimreilua, että maksaisi enemmän?

Sama kuin bensan hintakin. Pariskunta ajaa yhteisellä autolla paikkasta A paikkaan B ja ostaa 30 litraa bensaa ja maksavat sen puoliksi. Tai jos ei niin silloin toinen istuu kyydissä ilmaiseksi.

Sinkku ajaa paikasta A paikkaan B ja ostaa bensaa 30 litraa ja maksaa sen yksin. Kun ei ole sitä toista maksajaa tai maksun jakajaa.

Pariskunnille yleensä (yksikkönä) moni asia on puolta halvempaa kuin sinkulle.

Pariskunnat ovat perhekuntia silloin kun siitä on hyötyä ja valikoiden yksikköjä kun siitä on heille hyötyä.

Sinkku ei voi valita itselleen edullisempaa vaihtoehtoa tapauskohtaisesti.