Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
821/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mun mielestä ap voi hyvin mennä toisen pariskunnan makkariin niiden väliin nukkumaan, ja tällöin pääsee ilmaiseksi. Sen kolmannen tyhjän makkarin maksaa ne pariskunnat puoliksi. 

Vierailija
822/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huoneen hinta on 166 ja ja jaetun huoneen hinta on 83 e/henkilö., minä opiskelija Sanna haluan tietysti jakaa huoneen ystäväni opiskelija Minnan kanssa. Sen puolikashuoneen maksaminenkin tekee tiukkaa, kaurapuuroviikkoja edessä. Minnan mies voi nukkua yksin. Minna ja Minnan mies Janne maksavat yhteensä 249 e. Heillähän on käytettävissään 1,5 huonetta, minulla vain 0,5.

Kyllä tämäkin järjestely varmasti käy jos se sopii Minnalle ja puolisolle. Et kuitenkaan voi kuvitella yksin sitä voivasi päättää...

Ihan itse päätän. Sanon, että lähden reissuun , mutta on varaa vain jaettuun huoneeseen, yhden hengen huone on liian kallis. Jos ei käy, en osallistu. En minä maksa yhteisestä viikonlopusta tuplahintaa siitä, mitä toiset maksavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi miesten kesken ei tarvitse tällaisia asioita ikinä miettiä. Summa jaetaan aina tasan kaikkien kesken ja parhaan huoneen saa se joka eka kerkiää. Jos joku sattuu sammumaan toisen sänkyyn illan mittaan, niin siitä otetaan valokuva, annetaan nukkua yön yli ja vittuillaan seuraavana päivänä nauraen.

Vierailija
824/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minulla sinkkuna hyvä esimerkki kun on tuttavan synttärijuhlat tulossa.

Kun kerätään kimppalahjaa ja osuus xx euroa, niin pariskunnat maksaa sen saman xx euroa kuin minä sinkkuna.

Ja kyllä se mökki on tavallaan AKTIVITEETTI.

Siellä saunotaan, kannetaan puita, lämmitetään sitä saunaa, ehkä kannetaan vettä, uidaan, soudellaan, heitetään tikkaa, pelataan pihapelejä, voidaan lenkkeilläkin halutessaan, yleensä OLLAAN ULKONA.

Voidaan ottaa myös aurinkoa, halutessaan.

Jos joku asuu kerrostalossa, niin silloin maksaa tästä mahdollisuudesta olla vapaasti pihalla.

Jos sää suosii, (kuten tänä kesänä) niin juuri sen takia mennään mökille, että voidaan tehdä muutakin kuin vain olla sisällä.

Isuutaan lisäksi myös iltaa yhdessä sisällä yhteisissä tiloissa. Pariskunta vie kahden ihmisen tilan.

Mökistä on oikeudenmukaista maksaa henkilöluvun mukaan.

Tuon on ihan totta, kuten joku sanoi. Usein juuri se mies maksaa pariskunnan osallistumisen, joten tavallaan ymmärrän joidenkin naisten hyötynäkökulman.

Jos on tottunut kaikessa hyötymään miehen kustantamana niin pitää sitä itsestäänselvyytenä.

Kun kerran on päässyt siihen parisuhteeseen, niin täytyyhän siitä olla jotain etua.

Kun kerran on sitä reppanasinkkua niin paljon parempi ihminen.

Vaikka olisi millainen Pera siinä kyljessä, niin silti.

Vierailija
825/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekunnat: Selittäkää nyt tyhmälle missä vaiheessa kahdesta keskenään seurustelevasta ihmisestä tulee yksi yksikkö? Me ollaan miehen kanssa ihan omia yksilöitä ja vaikka arjessa maksetaan yhdessä asumiset ja muut kulut niin ei todellakaan oleteta että esim. yhteiseen häälahjaan meidän osuus olisi sama kun yksin lahjaan osallistuvalla. On itsestään selvää, että me maksetaan häälahjasta kahden ihmisen osuus, koska kaksihan meitä on, samoin mökkivuokrissa. 

Vierailija
826/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulvaton ketju. Nämä 1/3 jankkaajat eivät ole tainneet juuri mökkeillä kun se tulee yllätyksenä että mökillä on muitakin tiloja kun pelkkä makuuhuone.

Mä niiiin rakastan tätä ketjua. Miksi ap ei voi nyt vastata meille, miten kävi? Luulen, että nämä pariskunta-jankkaajat ovat alle kolmekymppisiä suhteen kietoutumisvaiheessa olevia, joilla minuus katoaa, kun on muodostettu parisuhde ja mies on joutunut luopumaan omasta man-cavestaan ja siirtynyt ikivalkoiseen kotiin mietelausein ja pinkein maustein. Nyt sitten vain kukkaronnyörit tiukalle ja maksamaan 1/3, että ei tule vaimon kanssa sanomista, että sinkkuja suositaan, kun perhekunta on mökkimatkailun ydin.

Mä olen tosi vihainen itselleni, jos tämä on joku Porvoon mökin provo.

Minä taas luulen että nämä pääluku-jankkaajat ovat katkeria ikisinkkuja jotka yrittävät kiistää sen että parisuhteesta saisi olla mitään taloudellista hyötyä, vaan heidän pitäisi saada itse samat hyödyt ilman sitä parisuhdetta, ja parejen taas maksella mielellään vähän heidänkin kulujaan. 

Olen ollut naimisissa 14 vuotta, eikä mieleeni ole koskaan tullut, että minun pitäisi olla oikeutettu hyötymään parisuhteestani jollain tavalla. Mistä tällainen k-päinen ajattelutapa kumpuaa?

Se lähti tuolla aiemmalla kirjoittajalla varmaan siitä, kun ei oppinut taivuttamaan pari, parien substantiivia.

Vierailija
827/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuosta perhekunta-asiasta, itse olen makuuhuonekohtaisen maksun kannalla, en minkään perhekohtaisen tai edes pariskuntakohtaisen. Makuuhuoneen mukainen jako on siisti, reilu ja yksinkertainen.

Entäs jos reissuun lähtee viisi henkilöä, joista kukaan ei halua sitä kallista omaa huonetta. Arpajaiset, ja hävinnyt saa sen ja maksaa?

Vierailija
828/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on nyt näin: jokainen mökillä oleva "kuluttaa" mökillä yhden ihmisen verran.

-yhden sähköt, laturit, hiustenkuivaajat, partakoneet jne

-yhden vessapaperit

-yhden vuodevaatteet

-yhden suihkut, käsienpesut ja wc:n vedot

-yhden takkapuut ja saunapuut

-yhden ihmisen sotkut

-yhden ihmisen vakuutusriskin jos mökki palaa

-yhden ihmisen jätteet mökillä

-yhden ihmisen ruokien ja juomien viilennys ja valmistuskulut

Mietin näin mökin vuokraajan asemasta että kun vuokraan koko kesän 4-6hlön mökkiä, muodostuu noissa menoissa jo suuri ero sille, KÄYTTÄÄKÖ mökkiä 5 vai 6 ihmistä.

Jako on 1/5 Amen.

Vierailija
829/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä lähde mökkeilemään tuossa porukassa. Ja jos nyt kuitenkin päätät lähteä niin nuku sohvalla olkkarissa. Selviät helpoimmalla. 

Vierailija
830/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhekunnat: Selittäkää nyt tyhmälle missä vaiheessa kahdesta keskenään seurustelevasta ihmisestä tulee yksi yksikkö? Me ollaan miehen kanssa ihan omia yksilöitä ja vaikka arjessa maksetaan yhdessä asumiset ja muut kulut niin ei todellakaan oleteta että esim. yhteiseen häälahjaan meidän osuus olisi sama kun yksin lahjaan osallistuvalla. On itsestään selvää, että me maksetaan häälahjasta kahden ihmisen osuus, koska kaksihan meitä on, samoin mökkivuokrissa. 

Kiva, että täällä on joku täyspäinenkin kirjoittamassa. Olen myös nähnyt itseni aina yhtenä kuluttajana, olen sitten elänyt yksin tai kaksin. Ehkä juuri siksi elän nykyään yksin, kun en ymmärtänyt mitään tuosta perhekunnasta.

Vierailija
831/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerätään kimppalahjaa ja osuus xx euroa, niin pariskunnat maksaa sen saman xx euroa kuin minä sinkkuna.

Joskus olen tällaiseenkin (hölmöyteen) suostunut, kun summa ei ole ollut kovin suuri, vaikka hiljaa mielessäni olenkin protestoinut. 

Enää en suostuisi.

Vierailija
832/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnan määrittää yhden hengen sänky, ei se että missä huoneessa sänky sijaitsee eikä makkareiden määrä. Jokainen maksaa yhden hengen sängystä (parisänky = kaksi vierekkäistä yhden hengen sänkyä). Jos joku on niin outo, että vaatii itselleen kaksi yhden hengen sänkyä, niin maksaa sitten tuplan.

Näinpä. Ei mulla ainakaana ole tapana myllätä yksin nukkuessa kahta yhden hengen sänkyä jossain huoneessa oleskellessani. Maksan siin oikeasti vain siitä yhdestä sängystä.

Vierailija
833/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pariskunnan puolisot jotka vaativat sinkkua maksamaan yhtä paljon kuin pariskunta, ovat lokkeja.

Lokkeja ei pidä ruokkia ja lokkien kanssa ei pidä kaveerata, koska lokki ei tee muuta kuin rääkyy, vie ruoat ja paskoo pöydälle.

AP. Älä lähde tuon porukan mukaan.

M47

Vierailija
834/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä se mökki on tavallaan AKTIVITEETTI.

Siellä saunotaan, kannetaan puita, lämmitetään sitä saunaa, ehkä kannetaan vettä, uidaan, soudellaan, heitetään tikkaa, pelataan pihapelejä, voidaan lenkkeilläkin halutessaan, yleensä OLLAAN ULKONA.

Voidaan ottaa myös aurinkoa, halutessaan.

Jos joku asuu kerrostalossa, niin silloin maksaa tästä mahdollisuudesta olla vapaasti pihalla.

Jos sää suosii, (kuten tänä kesänä) niin juuri sen takia mennään mökille, että voidaan tehdä muutakin kuin vain olla sisällä.

Isuutaan lisäksi myös iltaa yhdessä sisällä yhteisissä tiloissa. Pariskunta vie kahden ihmisen tilan.

Mökistä on oikeudenmukaista maksaa henkilöluvun mukaan.

Tuon on ihan totta, kuten joku sanoi. Usein juuri se mies maksaa pariskunnan osallistumisen, joten tavallaan ymmärrän joidenkin naisten hyötynäkökulman.

Jos on tottunut kaikessa hyötymään miehen kustantamana niin pitää sitä itsestäänselvyytenä.

Kun kerran on päässyt siihen parisuhteeseen, niin täytyyhän siitä olla jotain etua.

Kun kerran on sitä reppanasinkkua niin paljon parempi ihminen.
Vaikka olisi millainen Pera siinä kyljessä, niin silti.

Niin siis täällähän moni parisuhdelokki nimenomaan käyttää sitä oikeutena alennukseen kun pitää JAKAA se huone sen oman Peran kanssa. Mieluummin siis ilmeisesti nukuttaisi yksin omassa huoneessa ja ollaan siksi kateellisia sinkulle kun sen ei nimenomaan tarvitse nukkua sen Peran kanssa. Tästä syystä parisuhdelokin täytyy saada maksaa vähemmän kuin sinkun, ihan vaan kompensaationa siitä Perasta.

Vierailija
835/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä makuuhuonehinnoittelu menee, jos kyse on 5 hengen kaveriporukasta, josta kukaan ei seurustele keskenään. Ihanko oikeasti se joka ei mahdu niihin kahteen kahden hengen huoneeseen vaan joutuu nukkumaan yksin yhden hengen huoneessa on maksettava 1/3 osa mökin hinnasta? Ihanko tosissaan? 

Jos lähtee kahden kaverin kanssa mökille ja siellä on kaksi makkaria ja mökin hinta on esim. 400e, niin jossain kaveriporukassako kaksi maksaisi yhdestä makkarista 100e per nuppi ja kolmas 200e siitä toisesta? 

Vierailija
836/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kaikki maksaa yksilöinä saman verran! Kaikki sitä mökkiä yhtälailla käyttää, naurettavaa ruveta makkareiden mukaan miettimään.

Silti en osta tuota ajatusta, että pariskuntana esim häihin tai synttäreille molempien pitäisi ostaa erikseen lahjat (tai antaa rahana molempien sama summa). Yleensä nuo on kuitenkin jommankumman kaverin/sukulaisen juhlia. Ajattelen niin, että se hommaa lahjan jonka tutusta on kyse. Avecien ei mielestäni tarvitse erikseen lahjaa ostaa.

Vierailija
837/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä makuuhuonehinnoittelu menee, jos kyse on 5 hengen kaveriporukasta, josta kukaan ei seurustele keskenään. Ihanko oikeasti se joka ei mahdu niihin kahteen kahden hengen huoneeseen vaan joutuu nukkumaan yksin yhden hengen huoneessa on maksettava 1/3 osa mökin hinnasta? Ihanko tosissaan? 

Jos lähtee kahden kaverin kanssa mökille ja siellä on kaksi makkaria ja mökin hinta on esim. 400e, niin jossain kaveriporukassako kaksi maksaisi yhdestä makkarista 100e per nuppi ja kolmas 200e siitä toisesta? 

Se on kuulemma ihan eri asia olla 5 sinkkua kuin 2 pariskuntaa + 1 sinkku. Kun perhekuntia on yhteensä 3 jälkimmäisessä (mutta maksajia silti oikeasti 5, tai sitten toinen pariskunnasta on lokki).

Vierailija
838/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat nyt ei suoraan kyllä liity tähän mutta kyllä itse ainakin maksoin myös sinkkuna ollessani (minä ja lapsi) puolet lahjasta jonka ostimme yhdessä siskon perheen kanssa äidille/isälle/ukille/mummille, vaikka siskon perhe koostuu kahdesta aikuisesta ja kahdesta lapsesta. Ei kyllä käynyt mielessäkään ettei se olisi ollut oikeudenmukainen tapa.

Vierailija
839/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin!!! Meitä on kaksi aikuista ihmistä joten maksetaan kahdesta. Ei tulisi mieleenkään maksaa vain puolta aikuisen maksusta siksi että minö olen parisuhteessa.

Vierailija
840/1982 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuosta perhekunta-asiasta, itse olen makuuhuonekohtaisen maksun kannalla, en minkään perhekohtaisen tai edes pariskuntakohtaisen. Makuuhuoneen mukainen jako on siisti, reilu ja yksinkertainen.

Millä logiikalla tämä jako on reilu? Jos on viisi matkustajaa ja summa jaetaan kolmeen osaan? Perustelkaa nyt perkele miten tämä jako on reilu. Ja miten viiden matkustajan kustannusten jako viidelle on epäreilu? Kenen pitää päästä halvemmalla ja miksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan