Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
441/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos reissuun on lähdössä vain perheitä, niin se voi olla joku perhekuntareissu.

Jos reissuun on lähdössä vain pariskuntia, niin se voi olla pariskuntareissu.

Mutta jos reissuun on lähdössä yksikin sinkku (tai yksittäinen henkilö ilman omaa puolisoa) niin se ei voi olla perhekuntareissu eikä pariskuntareissu vaan se on väistämättä kaveriporukkareissu, jossa kustannuksia ei voi jakaa jonkun perhekuntareissun logiikan tai sääntöjen mukaan.

Minä taas ajattelen että enemmistön mukaan. Esimerkiksi tässä on selvä enemmistö pariskuntia, 2/3, joten silloin mennään pariskuntakohtaisen jaon mukaan, olettaen tietysti että kaikilla on samat mukavuudet eli sinkullakin se oma huone.

Eli jos enemmistö on pariskuntia, niin mennään pariskuntajuttujen mukaan ja kaikilla on samat mukavuudet kuin pariskunnan osapuolilla. Näin ollen sinkulla on oikeus olettaa sillä reissulla siinä mökissä saavansa saman verran seksiä kuin parisuhteessa. 

Arpa osu sun mieheen, se joutuu tyydyttään sen sinkun.

Silloinhan se mies saa enemmän?

Mutta samalla rahalla.

No eihän se ole reilua. Kyllä sinkun on vaan itse hommattava se kulujen jakaja ja tarpeiden tyydyttäjä. Ei siinä auta vinkua pariutuneilta apuja maksuihin tai haluihin.

Vierailija
442/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin aloittajana, että se kallein 1 hengen makuuhuone arvotaan kaikkien 5 kesken. Silloin tilanne olisi reiluin,kun tähän makuuhuone hinnoitteluun on lähdetty. Joku vetää lyhimmän korren. Eivät nämä pariskunnat varmaan ravintolaan mene syömään ja ilmoita maksavansa 1 hengen ruuat puoliksi. Tai käy leffassa 1 lipulla puoliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

totta kai kulut jaetaan per talous

Kyse oli kyllä huoneista, ei talouksista.

Vierailija
444/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottaisin aloittajana, että se kallein 1 hengen makuuhuone arvotaan kaikkien 5 kesken. Silloin tilanne olisi reiluin,kun tähän makuuhuone hinnoitteluun on lähdetty. Joku vetää lyhimmän korren. Eivät nämä pariskunnat varmaan ravintolaan mene syömään ja ilmoita maksavansa 1 hengen ruuat puoliksi. Tai käy leffassa 1 lipulla puoliksi.

Me otettais 1 lippu ja kumpikin pitää toista silmää kiinni

Vierailija
445/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsut makuuhuoneen täyteen porukkaa, koska hinnathan meni huoneiden mukaan...

Tää olis hyvä näpäys, eiköhän alkaisi kuulua se toive pääluvun mukaan maksamisesta :'D

Enpä usko, mutta noin muuten se ei kyllä olisi kovin sopivaa. Kyllä siitä sitten olisi pitänyt sopia etukäteen yhdessä kaikkien kanssa, ja mökeissä on usein rajoitukset majoittujien määrille.

Niin kovasti toivoisin tämän olevan sarkastinen kommentti ja sellaisena kyllä hauska, mutta todennäköisesti ei. Mikä tekee minut surulliseksi maailman tilasta.

Sinusta on ok tuoda mökkiin sopimatta muitakin kuin alussa on ollut porukalla puhetta? Jos se sopii kaikille niin silloin tietysti, mutta kyllä ap olisi pitänyt saada suunsa auki jo aiemmin eikä alkaa kiukutella vasta siinä vaiheessa kun kaikki on jo sovittu ja on maksun aika!

Vierailija
446/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty 100/nenä. Ihme touhua.

Vierailija
447/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos reissuun on lähdössä yksikin sinkku (tai yksittäinen henkilö ilman omaa puolisoa) niin se ei voi olla perhekuntareissu eikä pariskuntareissu vaan se on väistämättä kaveriporukkareissu, jossa kustannuksia ei voi jakaa jonkun perhekuntareissun logiikan tai sääntöjen mukaan.

Minä taas ajattelen että enemmistön mukaan. Esimerkiksi tässä on selvä enemmistö pariskuntia, 2/3, joten silloin mennään pariskuntakohtaisen jaon mukaan, olettaen tietysti että kaikilla on samat mukavuudet eli sinkullakin se oma huone.

Eli jos enemmistö on pariskuntia, niin mennään pariskuntajuttujen mukaan ja kaikilla on samat mukavuudet kuin pariskunnan osapuolilla. Näin ollen sinkulla on oikeus olettaa sillä reissulla siinä mökissä saavansa saman verran seksiä kuin parisuhteessa. 

Mutta samalla rahalla.

No eihän se ole reilua. Kyllä sinkun on vaan itse hommattava se kulujen jakaja ja tarpeiden tyydyttäjä. Ei siinä auta vinkua pariutuneilta apuja maksuihin tai haluihin.

Sinkku saa, mies saa, vaimon ei tarvitse antaa. Kaikki voittavat.

Vierailija
448/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii täsmälleen niin kauan kun kyse on vain makuuhuoneista.

Näin on, tietysti ruoka ja muu kuluva kuten juomat tai vaikkapa wc-paperit jaetaan sitten eri tavalla.

Lisäksi yhteiskäytössä olevat huoneet, sauna, tontti ja ranta. Näiltä osin kulut viiteen osaan tai pariskunnista käytetään alueita vuorotellen ja toinen odottaa vuoroa huoneessaan.

Eihän se noin voi mennä, että pariskunnan molemmat osapuolet voi nauttia myös muista eduista, jos maksavat vain yhdestä. Joutuvat valitsemaan kumpi käyttää mökin muita huoneita, saunaa, tonttia, rantaa ja wc-paperia, jos kerta 1/3 kuluista maksavatkin. Onhan niillä se makkarikin. 

Siis kommenttini tarkoitus oli sanoa, että näiltä osin vähintäänkin kulut pääluvun mukaan eli 5 osaan tai sitten pariskunnat käyttävät tiloja vuorotellen jotta saavat hyötyä niistä samanverran kuin sinkku eikä enempää. Jos haluavat olla tiloissa ja pihalla yhtäaikaa pariskunta maksaa 2 viidesosaa yhteisistä tiloista ja pihapiiristä ja sinkku 1/5.

Näin ollen sinkku ei joudu kyllä paljon enemmän maksamaan "edusta" eli omasta makuuhuoneesta ja helpoin olisi vaan maksaa koko lysti pääluvun mukaan viidelle jaettuna.

Vierailija
449/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.

Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.

Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.

Etua??

Siis väitätkö, että puolison hankkiminen jotenkin oikeuttaa taloudellisen hyödyn vaatimisen sun ystäviltä?? 

Eli koska sä sait miehen niin sun kavereiden pitää maksaa osa sun kuluista??? 

Muhhahhaaahhaaaa :D

VMP.

Öö, häh? Siis kaverit maksavat edelleen omat kulunsa, mutta minä jaan omat kuluni puolisoni kanssa.

Mihin ne sinun puolisosi kulut sitten katoaa? Eikö niitä ole olemassa? On vain sinun kulut...

No tämä tietysti riippuu asiasta. Ruuassa esimerkiksi ei kuluja voi sillä tavalla jakaa kun juurikin esim asumisessa ja majoittumisessa. Kyllä sinä varmasti itsekin tiedät mitä taloudellisia etuja missäkin tilanteessa siitä saa että asioita voi jakaa toisen kanssa eikä aina molemmat tarvitse omaa.

Huoh. Et siis oikeasti ymmärrä? Vaikutat todella itsekkäältä ihmiseltä.

En minäkään kyllä ymmärrä, tässä ketjussa sinkut ovat kyllä ne jotka vaikuttavat itsekkäiltä, ja joiden laskukaavat ovat hämmentäviä. Omaa osuutta halutaan sysätä pariskunnille. Lienee parempi että jokainen varaa oman mökkinsä. Kyllä se siinä selviää miten ne kulut oikeasti jakautuvatkaan.

Itse olen kyllä pariskunnan osapuoli ja jako hämmentää, eikä tunnu reilulta sinkkuystävää kohtaan. Enkä ole moiseen ongelmaan törmännyt eläissäni, vaikka monilla kokoonpanoilla matkailtu. Kaikille sama hinta, eikä oo muutoin niin justiinsa.

Vierailija
450/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi.

Vierailija
451/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii täsmälleen niin kauan kun kyse on vain makuuhuoneista.

Näin on, tietysti ruoka ja muu kuluva kuten juomat tai vaikkapa wc-paperit jaetaan sitten eri tavalla.

Lisäksi yhteiskäytössä olevat huoneet, sauna, tontti ja ranta. Näiltä osin kulut viiteen osaan tai pariskunnista käytetään alueita vuorotellen ja toinen odottaa vuoroa huoneessaan.

No nämä eivät ole kuluvia mitenkään, vaan kaikki voivat käyttää yhtälailla, joten ei ole tarpeen erikseen jakaa, vaan voidaan ajatella niiden kuuluvan majoituksen hintaan. Tietysti jos vaikka rannalla tai saunassa on joku aikarajoite niin pariskunnat ovat yhtäaikaa yhteensä saman ajan kun ap yksin. Mutta sellainen on varmaan aika harvinainen.

Kyllä se koko mökki on se majoitus. Sitä paitsi jos porukka on lähdössä aikaa viettämään mökille niin se on matkan kohde eikä nukkumapaikka pelkästään. Mökissä maksetaan kaikista mukavuuksista eikä makuuhuoneista.

Vierailija
452/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei ole kommentoinut itse mitään? Olen melko varma että asiasta ei ole puhuttu etukäteen koska pariskunnat eivät ole ajatelleet että jako kolmeen olisi kolmen makuuhuoneen takia APn mielestä epäreilu. Yleensä kun tuollaiset jaetaan nukkumapaikkojen mukaan koska muut tilat ovat yhteisiä. Jako pääluvun mukaan kuulostaa hullulta, ei se AP mikään hyväntekeväisyyskohde ole, että muut maksaisivat hänen osuutta huoneesta jossa hän yksin nukkuu.

Vierailija
453/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap - ota kaveri mukaan niin pääset sinäkin 83 eurolla.

Vierailija
454/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta samalla rahalla.

Niille kahdelle pariskunnalle on sitten varmaan ihan ok, että sinkku-ap iskee joka ilta baarista sinne mökkiin yöksi eri miehen (tai kaksi miestä kerralla, jos ap sellaisesta jutusta tykkää) ja joka aamu siinä mökin pöydässä on aamiaisella eri tuntematon krapulainen mies, joka käy sitten suihkussa ja miesten vuorolla saunassa jne.

Vierailija
455/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap - ota kaveri mukaan niin pääset sinäkin 83 eurolla.

Ehdotitko AP tätä kun mökkiä varattiin ja oli selvää että yksi vielä mahtuisi?

Vierailija
456/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta samalla rahalla.

Niille kahdelle pariskunnalle on sitten varmaan ihan ok, että sinkku-ap iskee joka ilta baarista sinne mökkiin yöksi eri miehen (tai kaksi miestä kerralla, jos ap sellaisesta jutusta tykkää) ja joka aamu siinä mökin pöydässä on aamiaisella eri tuntematon krapulainen mies, joka käy sitten suihkussa ja miesten vuorolla saunassa jne.

Jos siitä on mökkiä varatessa puhuttu niin oletetravasti se sopii. Jos taas ap ei ole saanut siinä vaiheessa suutansa auki niin en oikein ymmärrä miksi hän valittaa nyt.

Vierailija
457/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhhaaa kuviteleeko joku tosissaa että muut maksaa heidän huoneet?! Ite maksaa oli sinkku tai vaikka viisikko!!

Vierailija
458/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta samalla rahalla.

Jos siitä on mökkiä varatessa puhuttu niin oletetravasti se sopii. Jos taas ap ei ole saanut siinä vaiheessa suutansa auki niin en oikein ymmärrä miksi hän valittaa nyt.

Oleellinen kysymys on, saivatko pariskunnat mökkiä varatessa sen vertaa suutansa auki, että olisivat kertoneet ajatuksistaan maksujärjestelyissä? Viiden hengen maksun jakaminen kolmeen yhtä suureen osaan nimittäin on todella outoa, eikä minulle ainakaan tulisi edes mieleen.

Vierailija
459/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kylläkin avoliitossa, mutta matkustan usein ilman miestäni (koska se on töissään kiinni eikä saa lomaa) kaveriporukkareissuilla. Eli en ole sinkku, mutta saatan lähteä reissuun viidentenä henkilönä kahden kaveripariskunnan kanssa. Kai mä saan maksaa kuitenkin vain 1/5 kun oon kuitenkin parisuhteessa enkä sinkku??? Jotain hyötyä pitää sentään saada siitä, että on parisuhteessa eikä sinkku!

Tämä aivop* on varmaankin vitsi tai provo tai mitä tahansa, mutta ei totta. Juu ja saisit vielä yhden neljänneksen alennusta, jos olisit oikein avioliitossa. Kirkossa vihkiminen oikeuttaa vielä pieneen bonusalennukseen.

Vierailija
460/1982 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.

Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.

Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.

Etua??

Siis väitätkö, että puolison hankkiminen jotenkin oikeuttaa taloudellisen hyödyn vaatimisen sun ystäviltä?? 

Eli koska sä sait miehen niin sun kavereiden pitää maksaa osa sun kuluista??? 

Muhhahhaaahhaaaa :D

VMP.

Öö, häh? Siis kaverit maksavat edelleen omat kulunsa, mutta minä jaan omat kuluni puolisoni kanssa.

Tässä on täydellinen esimerkki kunnon lokista.

Kaveri 1 maksaa 100% omista kuluistaan

Kaveri 2 maksaa 100% omista kuluistaan

Lokki maksaa 50% omista kuluistaan

Lokin puoliso maksaa 100% omista kuluistaan + 50% lokin kuluista.