Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos reissuun on lähdössä vain perheitä, niin se voi olla joku perhekuntareissu.
Jos reissuun on lähdössä vain pariskuntia, niin se voi olla pariskuntareissu.
Mutta jos reissuun on lähdössä yksikin sinkku (tai yksittäinen henkilö ilman omaa puolisoa) niin se ei voi olla perhekuntareissu eikä pariskuntareissu vaan se on väistämättä kaveriporukkareissu, jossa kustannuksia ei voi jakaa jonkun perhekuntareissun logiikan tai sääntöjen mukaan.
Minä taas ajattelen että enemmistön mukaan. Esimerkiksi tässä on selvä enemmistö pariskuntia, 2/3, joten silloin mennään pariskuntakohtaisen jaon mukaan, olettaen tietysti että kaikilla on samat mukavuudet eli sinkullakin se oma huone.
Eli jos enemmistö on pariskuntia, niin mennään pariskuntajuttujen mukaan ja kaikilla on samat mukavuudet kuin pariskunnan osapuolilla. Näin ollen sinkulla on oikeus olettaa sillä reissulla siinä mökissä saavansa saman verran seksiä kuin parisuhteessa.
Arpa osu sun mieheen, se joutuu tyydyttään sen sinkun.
Silloinhan se mies saa enemmän?
Mutta samalla rahalla.
No eihän se ole reilua. Kyllä sinkun on vaan itse hommattava se kulujen jakaja ja tarpeiden tyydyttäjä. Ei siinä auta vinkua pariutuneilta apuja maksuihin tai haluihin.
Niille kahdelle pariskunnalle on sitten varmaan ihan ok, että sinkku-ap iskee joka ilta baarista sinne mökkiin yöksi eri miehen (tai kaksi miestä kerralla, jos ap sellaisesta jutusta tykkää) ja joka aamu siinä mökin pöydässä on aamiaisella eri tuntematon krapulainen mies, joka käy sitten suihkussa ja miesten vuorolla saunassa jne.
Jos siitä on mökkiä varatessa puhuttu niin oletetravasti se sopii. Jos taas ap ei ole saanut siinä vaiheessa suutansa auki niin en oikein ymmärrä miksi hän valittaa nyt.
Oleellinen kysymys on, saivatko pariskunnat mökkiä varatessa sen vertaa suutansa auki, että olisivat kertoneet ajatuksistaan maksujärjestelyissä? Viiden hengen maksun jakaminen kolmeen yhtä suureen osaan nimittäin on todella outoa, eikä minulle ainakaan tulisi edes mieleen.
No minulle taas ei tulisi edes mieleen viiteen osaan jako tuossa tilanteessa, olin sitten lähdössä matkaan parina tai yksin. Eli veikkaan että kyseessä sellainen perinteinen kommunikaatiokatkos kun molemmat on vain olettaneet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.
Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.
Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.
Etua??
Siis väitätkö, että puolison hankkiminen jotenkin oikeuttaa taloudellisen hyödyn vaatimisen sun ystäviltä??
Eli koska sä sait miehen niin sun kavereiden pitää maksaa osa sun kuluista???
Muhhahhaaahhaaaa :D
VMP.
Öö, häh? Siis kaverit maksavat edelleen omat kulunsa, mutta minä jaan omat kuluni puolisoni kanssa.
Tässä on täydellinen esimerkki kunnon lokista.
Kaveri 1 maksaa 100% omista kuluistaan
Kaveri 2 maksaa 100% omista kuluistaan
Lokki maksaa 50% omista kuluistaan
Lokin puoliso maksaa 100% omista kuluistaan + 50% lokin kuluista.
Laskit väärin.
Ton tyypin logiikka menee niin, että
Sinkkukaveri 1 maksaisi 33 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Sinkkukaveri 2 maksaisi 33 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Lokki maksaa 0 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Lokin puoliso maksaa 33 % 4 hlö joukon kuluista, ja kuittaa sillä myös ton lokin osuuden maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: ap menee jommankumman pariskunnan miehen viereen, ja eukko siirtyy sinkkuhuoneeseen. Katsotaan sitten, onko vielä sama mielipide.
Ei apta voi sinkkuna pakottaa maksamaan tyhjästä, vaan mökin kustannukset pitää jakaa kaikkien mökillä olijoiden kesken.
Se on vaan niin että jokaisen on itse löydettävä se joka haluaa hänen kanssaan vuoteen, huoneen ja kulut jakaa. Ei sitä etua tuolla tavalla saa, kyllä se on itse hommattava.
Etua??
Siis väitätkö, että puolison hankkiminen jotenkin oikeuttaa taloudellisen hyödyn vaatimisen sun ystäviltä??
VMP.
Öö, häh? Siis kaverit maksavat edelleen omat kulunsa, mutta minä jaan omat kuluni puolisoni kanssa.
Lokin puoliso maksaa 100% omista kuluistaan + 50% lokin kuluista.
Häh mikä tämä nyt oli? Parilla ei varsinaisesti ole tuollaisessa tilanteessa omia kuluja kun on se yhteinen huone niin ei kukaan lokkeile edes puolisonsa siivellä. Vaikka parin raha-asiat on heidän omansa jos tykkäävät että toinen lokkeilee niin voi niin tehdä. Mutta tuossa huoneen hinta on kiinteä, oli siellä yksi tai kaksi niin tilanne on eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etua??
VMP.
Lokin puoliso maksaa 100% omista kuluistaan + 50% lokin kuluista.Laskit väärin.
Ton tyypin logiikka menee niin, että
Sinkkukaveri 1 maksaisi 33 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Sinkkukaveri 2 maksaisi 33 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Lokki maksaa 0 % koko 4 hlö joukon kuluista.
Lokin puoliso maksaa 33 % 4 hlö joukon kuluista, ja kuittaa sillä myös ton lokin osuuden maksetuksi.
jos "lokki" ja puoliso samas huonees ni kukaan ei oo lokki.jos eri ni hassu tilanne, sit neljää osaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP et avannut suuta mökkiä etsiessä että kulut on sinulle liikaa?
Jos on ennen lomaillut normaalien ihmisten kanssa, eikä ole tullut pieneen mieleenkään tällainen skenaario? Itsekin olisin yllättynyt.
Olin siskoni perheen kanssa Etelä-Afrikassa vuosia sitten . Mies on niin nuuka, kun olla voi. He ilmoittivat ovat vuokranneet talon, jonne mahdun.
Ostettiin lentoliput.
Heillä on 3 lasta ja vanhemmat . Menin ihan käymään heillä ja vaadin, että käydään nyt läpi mitä mikin maksaa. Onneksi ! Mies sanoi minun osuus on puolet. Lapset eivät maksa mitään ja aikuiset maksavat puoliksi perhekunnittain.
Katsottiin kuvia ja siellä oli ihan pieni huone sekä todella upea päämakkari sekä alkoi n tapainen, jossa on iso parisänky. Lapset nukkuvat parisängyssä, mikä koirankopissa ja vanhemmat isossa huoneessa.
Sisko oli jo tehnyt suunnitelmia ja minulle oli 10 pv ajalta varattu 5 lastehoitovuoroa. Vuoronperään ollaan lasten kanssa. Ihmettelin miksei minulla ole 3 iltavuoroa, sillä kyllähän heistä jompi kumpi voi olla yksin. Mielummin menen siskoni kanssa iltaa istumaan, kuin yksin.
Kysyin hoitaako he minun lapsia, jos niitä saan.
Ehdotin myös arpoja. Pienessä huoneessa asui helposti 2, vaikka ahdasta olisikin ollut.
Myös autonvuokrassa oltaisiin menty samalla tavalla. Yksin olisin voinut ottaa pienen Fiatin .
Vähän siinä nieleskelin ja ilmoitin etsin muualta majoituksen. Puolet villan hinnasta oli niin suuri hinta. Olisin keskustassa ollut 5 tähden hotellissa halvemmalla.
Siskoni oli jo varannut majoituksen, jota ei voinut peruuttaa.
Minulla on nimikaima, johon olen tutustunut yli 10 v sitten. Meillä on monta hauskaa tarinaa , niistä enempää kertomatta, mutta kaimani on kertonut mies reissaa tosi paljon työkseen ja heiltä jää aina pisteitä käyttämättä. Nimikaimani mies tilasi minulle pisteillään uppgraden business luokkaan menossa ja paluussa. Paluun tosin sain vasta portilla,mutta menon tiesin.
Majoituksessa, menin hyvissä ajoin sohvasurffauksen sivuille ja sain sieltä tosi nopeasti pariksi ekaksi yöksi ilmaisen majoituksen. Vein Suomesta tuliaisia ja kiitokseksi siivosin pari h, tai 5, mutta majoittajat olivat tosi kiitollisia. He sitten kysyivät kaveriltaan ja pääsin hänelle myös asumaan 3 yöksi, siellä siivousta tein myös yhden aamun, lounaseen asti. Mutta päivät ja erityisesti illat vietin pienessä porukassa ja oli tosi kivaa .
Sitten siskoni soitti ja kysyi jos voin joustaa ja edes vähän maksaa.
Hyvä ajoitus, sillä loppuloman oli kaupungin hotellitkin täynnä.
Ehdotin maksan 20% laskusta, sillä olen vain puolet öistä ja saan pienimmän kopin. No, se makkarikin oli mennyt, minulla oli paikka keittiön puusohvalla. Johon löysin muualta pehmusteet.
Reissu oli kiva, mutta yksi parhaista oli, kun siskon mies näki menen business luokkaan . Yritti hakea minut pois, halusi vaihtaa paikat, mutta tämä ei käynyt lentoyhtiölle. Eikä minulle.
Vika kerta heidän kanssa matkalla .
Viiten osaan maksu tietenkin, muuten vastanneet provoilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP et avannut suuta mökkiä etsiessä että kulut on sinulle liikaa?
Jos on ennen lomaillut normaalien ihmisten kanssa, eikä ole tullut pieneen mieleenkään tällainen skenaario? Itsekin olisin yllättynyt.
Oletettavasti ovat kuitenkin tuttuja ja mielipide kulurakenteesta olisi edes jotenkin tuttu?
Miksi pariskunnat kuvittelevat olevansa yksi yksikkö kun kuluja lasketaan? Se, että heitä varten pitää olla parisängyllinen huone mökillä ei puolita heidän kuluja muihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Viiten osaan maksu tietenkin, muuten vastanneet provoilee.
Vastasin kolmeen osaan ja luulen että nämä päälukutyypit ovat ne jotka provoilevat. Eihän siinä ole mitään järkeä, kun tosiaan kolme huonetta ja yhteiset tilat kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pariskunnat kuvittelevat olevansa yksi yksikkö kun kuluja lasketaan? Se, että heitä varten pitää olla parisängyllinen huone mökillä ei puolita heidän kuluja muihin nähden.
Ei kyllä puhuttu parisängyllisistä huoneista. Voi hyvin olla että joka huoneessa on kaksi erillistä sänkyä. Näin sinkkukin voi valita ihan minkä huoneen vaan tai voidaan arpoa, ja on reilua silloin myös maksaa yksi huone.
Otat ap nyt vain jonkun kaverin sinne mukaan niin homma sillä selvä, tai jätät menemättä jossei heidän kanssa millään saa sovittua jonkinlaista muuta mihin he sitten panostavat enemmän kuin sinä.
En kyllä kehtaisi aapeenä vaatia huonetta puoleen hintaan! 😳
Entä jos mökillä on vain yksi huone ja siellä 3 parisänkyä ja majoittujia 5. Pitääkö sinkun maksaa tuplahinta pariskuntiin nähden, koska hänelläkin on se sama parisänky kun muilla, vaikka nukkuukin siinä yksin?
Vierailija kirjoitti:
Otat ap nyt vain jonkun kaverin sinne mukaan niin homma sillä selvä, tai jätät menemättä jossei heidän kanssa millään saa sovittua jonkinlaista muuta mihin he sitten panostavat enemmän kuin sinä.
Siis miten niin? Sittenhän aapeenkin pitäisi panostaa johonkin enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etua??
VMP.
Lokin puoliso maksaa 100% omista kuluistaan + 50% lokin kuluista.Häh mikä tämä nyt oli? Parilla ei varsinaisesti ole tuollaisessa tilanteessa omia kuluja kun on se yhteinen huone niin ei kukaan lokkeile edes puolisonsa siivellä. Vaikka parin raha-asiat on heidän omansa jos tykkäävät että toinen lokkeilee niin voi niin tehdä. Mutta tuossa huoneen hinta on kiinteä, oli siellä yksi tai kaksi niin tilanne on eri.
Mikä hemmetin huoneen hinta? Mökin hinta on kiinteä, ihan sama onko siellä mökissä 0 vai 7 tyhjää makuupaikkaa tai makuuhuonetta. Miksi yhden ihmisen pitää maksaa tuplasti mökin käytöstä verrattuna kaveriinsa?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kehtaisi aapeenä vaatia huonetta puoleen hintaan! 😳
Miten niin puoleen hintaan? Ne pariskunnathan tässä yrittää ap:n siivellä päästä mökkeilemään. Mökkien hinnat määräytyy muunkin kuin makkareiden mukaan. Ap:n kannattaa siirtyä olohuoneeseen nukkumaan, niin kulut jaetaan makuuhuonepariskuntien kesken, kuten he haluavatkin.
ei hitto naiset teijän kanssa,,,,, 30 sivua juttua .
ei ihme että menee naisillä välit poikki kymmenien vuosien ystävyyden jälkeen yms.
Paras kun ette mene mökille,ettekä mihinkään muuallekkaan.
Kyse ei ole yksittäisistä hotellihuoneista.