Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on siivouspäivä joka sunnuntai - taidetaan olla aika rutinoituneita. Miten teillä?

Vierailija
12.08.2018 |

En itse jaksa mitään suursiivouksia, joita meillä joskus harrastettiin. Nyt ollaan jo useampi vuosi menty näin, että jos ei olla reissussa tai kipeänä, pidetään siivouspäivä joka sunnuntai. Silloin aina katsotaan, riittääkö pelkkä imurointi vai pestäänkö lattiat höyryllä, pyyhitään pölyt kaikkialta, raivataan keittiö yms. Vessa vähintään on pakko pestä joka viikko, kun on 5-henkinen perhe. Olen laiskistunut niin, että lakanat vaihdetaan 2 viikon välein, ja patjat viitsin imuroida ehkä kerran vuodessa. Hirveän siivousrutiinin olen vuosien mittaan luonut, kuin jossain laitoksessa.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina siivonnut torstaina töiden jälkeen. Kun oli omakotitalo ja meitä oli kolme, lapset ja minä, se hoitui, kun olin päättänyt. Vein aina matotkin ulos. Perjantaina oli ihana aloittaa viikonloppu. Nyt olen viime talvena lipsunut, jotain masennusta ja vaivoja ollut. Asun jo yksin ja kotikin on pienentynyt 80 neliöön, aikaisemmasta 140 neliöstä. Nyt olen päättänyt, että ryhdistäydyn, siivoan jatkossa taas torstaisin.

Vierailija
62/102 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua jokaviikkoista lattian pesua, miten jonkun kotona voi lattiat likaantua niin että sellainen on tarpeen? Eteisessä ja keittiössä voin jotenkin kuvitella moisen tarpeen, mutta muissa huoneissa en mitenkään. Kerran kuussakin on aika usein minusta. Haluaako joku selittää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka viikko talo läpi, lattiat imuroidaan ja pestään, sohvat ja nojatuolit imuroidaan ja pyyhitään, useasti kosketettavat pinnat pyyhitään (pölynpyyhintää ym.tarkkuutta vaativaa harvemmin). Wc ja kylppäri 1-2krt viikossa. Keittiö joka päivä, pyrin pitämään aina siistinä sillä on kiva aloittaa ruuanlaitto tai leipominen jos ei ensin tarvitse raivata tasoja.

Lakanat joka toinen viikko, kylpypyyhkeet viikottain,käsipyyhkeet vessoista ym. n.kolmen päivän välein. Pyykit pyörii joka päivä ja heti kuivana kaappiin.

Koko ajan jotain siistimistyötä ohimennen.

Listattuna tuntuu suurelta määrältä, mutta epäilen että näin äitiyslomalla tulee tehtyä vähemmän kuin töissä ollessa. Silloin on tehokkaampi kaikin puolin, kotona olo veltostuttaa ja tulee tehtyä sirotellen hommia eikä kerralla kunnolla.

Vierailija
64/102 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpidin pitkään rutiinia, että siivosin keittiön ja kylppärin aina torstaisin. Nyt olen lipsunut siitä, mutta pitänee syksyn mittaan ottaa takaisin käyttöön. Muita siivouksia tarpeen mukaan. Emme ole miehen kanssa kumpikaan mitään siivousintoilijoita, joten yleensä imurointi noin 2-3vkon välein, lattiapesu ehkä max parin kuukauden välein, pölyjen pyyhintä kerran kuussa. Tavaroita järjestelen kyllä suht usein paikoilleen, ne tuntuvat eniten tuovan sotkun tunnetta. Monesti on parempaakin tekemistä kuin stressata siisteydestä.

Vierailija
65/102 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torstaina töiden jälkeen märkäpesut eli kph ja keittiö, perjantaina töiden jälkeen pölyjen pyyhintä ja huolellinen imurointi (ei-niin-huolellista imurointia pari kertaa viikossa muuten). Näiden lisäksi joka päivä tiskejä ja pyykkejä ja tavarat paikoilleen joka ilta ennen maate menoa. Aina on siistiä, ja viikonloput on pyhitetty rentoutumiselle.

Jos ei ole lapsia niin kannattaisi olla sotkematta niin paljon. Jos on lapsia niin sekin on kurjaa, että älytön siivoaminen on lapsilta pois.

Vierailija
66/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja käy torstaisin, jotta viikonloppu voi alkaa rauhassa.

Joka torstai? Teillä ei sitten ole pikkurahasta puutetta. Meillä kävi viime vuoden (2017) siivooja kerran kuussa. Se oli 160€/kerta. Puoli päivää siis, eli veloitus 4 tuntia. Jos oli 2 siivoojaa paikalla, molemmat oli 2 tuntia. Siitä saa jälkikäteen puolet kotitalousvähennystä. Tälle vuodelle ei otettu siivousta, kun on muuta remonttia ollut niin paljon, että kotitalousvähennyksen katto ylittyy jo remonteista.

Mikä järki meidän on maksaa veroja, joista kustannetaan sinun siivouksesi?

Vierailija
67/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen viikko käy torstaisin siivooja. Joka toinen viikko siivotaan itse joko torstaina tai perjantaina.

Viikkosiivoukseen kuuluu siivoojan osalta imurointi, lattian moppaus, vessojen ja kylppäreiden pesu, pölyt, keittiön pesu.

Omaan viikkosiivoukseen kuuluu alakerran imurointi, alakerran moppaus, keittiön pesu, pölyt sekä ylä- että alakerran vessojen pesu. Yläkerrassa on makuutilat ja siellä siivotaan siis kaksi kertaa kuussa. Alakerran oleskelu- ja keittiötiloja viikottain.

Näiden lisäksi pesemme melkein päivittäin pyykkiä, samoin keittiötä pidetään kunnossa päivittäin. Päivittäin myös vedän rikkaimurilla keittiön ja eteisen.

Vierailija
68/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy siivooja 4 viikon välein tekemässä suursiivouksen.

Siinä välillä siivoillaan vähän sen verran mitä tarvitsee, esim isoimmat pölypallot nurkista, tai jos tulee jotain sotkuja niin ne siivotaan.

Muuten otetaan rennosti kodinhoidon suhteen.

Joskus nuorena harrastin viikkosiivouksia, enkä ole jäänyt niitä kaipaamaan.

Vierailija
69/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivooja käy torstaisin, jotta viikonloppu voi alkaa rauhassa.

Joka torstai? Teillä ei sitten ole pikkurahasta puutetta. Meillä kävi viime vuoden (2017) siivooja kerran kuussa. Se oli 160€/kerta. Puoli päivää siis, eli veloitus 4 tuntia. Jos oli 2 siivoojaa paikalla, molemmat oli 2 tuntia. Siitä saa jälkikäteen puolet kotitalousvähennystä. Tälle vuodelle ei otettu siivousta, kun on muuta remonttia ollut niin paljon, että kotitalousvähennyksen katto ylittyy jo remonteista.

Mikä järki meidän on maksaa veroja, joista kustannetaan sinun siivouksesi?

Sillä on työllistävä vaikutus.

Ei sitä vähennystä ihmisten iloksi ole keksitty, vaan parantamaan työllisyyttä.

Vierailija
70/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

enolekukkahattutäti kirjoitti:

Sunnuntai on lepopäivä. Piste. En ole uskovainen, mutta näin se vaan on, ettei sunnuntaina tehdä siivouksia eikä vuodevaatteiden tuuletuksia puhumattakaan niiden tai mattojen hakkaamista. Ota siis huomioon myös naapurit ja anna heille oma rauhansa ja leponsa sunnuntaisin! Tietysti, jos naapurit ovat kaukana esim. maalla asuessa, on ihan sama, milloin kukakin haluaa siivota tai viettää hiljaista ja rauhallista lepopäivää ;)

Meillä lepopäivä on lauantaisin. Piste. En ole uskovainen ja saanen päättää lepopäiväni itse?

Vierailija
71/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Torstaina töiden jälkeen märkäpesut eli kph ja keittiö, perjantaina töiden jälkeen pölyjen pyyhintä ja huolellinen imurointi (ei-niin-huolellista imurointia pari kertaa viikossa muuten). Näiden lisäksi joka päivä tiskejä ja pyykkejä ja tavarat paikoilleen joka ilta ennen maate menoa. Aina on siistiä, ja viikonloput on pyhitetty rentoutumiselle.

Jos ei ole lapsia niin kannattaisi olla sotkematta niin paljon. Jos on lapsia niin sekin on kurjaa, että älytön siivoaminen on lapsilta pois.

:D Ei meillä sotketa, mutta elämisestä syntyy sotkua. Ollaan molemmat siisteyttä ja puhtautta rakastavia. Tuo ei ole älytöntä siivoamista: yhteensä siihen menee viikoittain se 2 h (ihan kaikki yhteenlaskettuna). Tosi vaivatonta, kun pitää yllä sitä, että siivoaa usein. Kolme kissaa meillä on, joten siksi tarvitsee imuroida useammin kuin monen muun.

Vierailija
72/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua jokaviikkoista lattian pesua, miten jonkun kotona voi lattiat likaantua niin että sellainen on tarpeen? Eteisessä ja keittiössä voin jotenkin kuvitella moisen tarpeen, mutta muissa huoneissa en mitenkään. Kerran kuussakin on aika usein minusta. Haluaako joku selittää?

Minä pesen melkein joka päivä lattian keittiöstä ja samalla pyyhkäisen eteisestä mattojen ympäriltä ja vähän olohuoneenkin puolelta.

Meillä on vaalea lattia, konttaava lapsi joka opettelee syömään itse ja muutenkin ollaan kovia sotkemaan. En jaksa joka murua noukkia heti pois tai ruokatahraa tms eli mieluummin käytän kerran päivässä sen 5-10 minuuttia siihen että saan kaikki roskat ja tahrat kerralla pois.

Minulla on hyvä lattianpesin(sappas) ja siihen monta moppia. Kunnolla pesen lattiat kerran kuussa tai harvemmin. Siis siirrän sohvan ja vien maton ulos olkkarista. Lastenhuoneissa teen tuon satunnaisesti ja tekevät itsekin kun ovat koululaisia, siis loput kolme lasta. Olemme 6 henkinen perhe eli ihan eri asia kuin kahden aikuisen talous.

Joku kommentoi että siivousaika on lapsilta pois. En ymmärrä tuota. Miten niin? Nekö jotka ei viitsi siivota niin touhuaa koko ajan lasten kanssa? Veikkaan että suurin osa käyttää sen siivousajan nettisurffailuun, nukkumiseen tai makaamiseen. Niin teen itsekin joskus eikä siinä mitään mutta ei tarvi tulla syyllistämään sellaisia jotka viitsii siivota.

Meillä ainakin tämä konttaava kaveri on innokkaasti mukana hommissa, täyttää/tyhjentää pyykkikonetta ja konttaa imurin perässä. Kun hän nukkuu niin pesasen lattiat ja laitan tiskit ja aikaa jää vielä pari tuntia omaan löhöilyyn siistissä kodissa kun isommatkin on vielä koulussa. Illalla kerätään lelut ja siivotaan keittiö muuten seuraavaan päivään.

Ei minulla kulu siivoamiseen aikaa kovinkaan kauan päivässä. Meillä on aika simppeli koti. Toki jos siivoaisin vaan joskus ja jouluna niin olishan siinä hirveä homma aina mutta kun joka päivä siivoaa vähän niin ikinä ei ole ihan järkyttävää kaaosta. Ja tavaramäärät minimissä. Olkkarissa on umpinaiset kaapit, ei edes lasiovia ja kaikki roju kirjoineen päivineen on siellä piilossa ja suojassa pölyltä. Pölyjen pyyhintään menee aikaa viitisen minuuttia viikossa. Kylppärit on helppo pestä kun suihkuttaa vettä, harjaa lavuaarit ja pöntön ja huuhtelee. Lattia puhdistuu samalla ja joskus sillekin suihkutan pesuainetta ja harjaan sen. Silloinkin aikaa menee kymmenisen minuuttia.

Vierailija
73/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan yleensä perjantaisin töiden jälkeen. Jostain syystä se on musta rentouttavaa, vaikka en muuten niin siivoamisesta nauti: laitan musiikin soimaan, vedän jotkut rytkyt päälle ja kaadan lasillisen viiniä. Siivoan koko huushollin - vaihdan lakanat ja pesen koneellisen tai kaksi pyykkiä, pyyhin pölyt ja keittiön kaapin ovet, imuroin ja pesen lattian, järjestelen tavarat ja tiskaan. Ihan viimeisenä pesen aina vessan ja kylppärin ja lopuksi tungen kaikki omat siivousvaatteet pyykkiin, käyn kunnon suihkussa ja hemmottelen itseäni kuorinnalla, kasvonaamiolla ja jalkakylvyllä. 

Minusta on ihana aloittaa viikonloppu itsekin puunattuna puhtaassa kodissa. Mieluiten teen tuon kaiken itse, joten meillä on ihan sallittua ja suotavaa, että mies puolestaan tapaa perjantaina töiden jälkeen kavereitaan. Hän tekee sitten enemmän kotitöitä muina viikonpäivinä, jolloin taas mulla on enemmän omaa aikaa.

Vierailija
74/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei!

Vierailija
75/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on likaista, lomalla imuroisin kerran kuukauteen.

Vierailija
76/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
77/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen päivittäin pikkusiivouksen= imurointi, vessanpesu, lelujen keräys ja järjestely. Laitoin pari vuotta sitten aika läjän tavaraa pois ja hommasin säilytysläätikoita ym joten mitään tasoja ei sotkeennu. Pyykit pesen ja laskostan vanhat ennen uuden nostoa kuivaan. Nyt löysin ihanaa keittiönpesuainetta keittiönpinnoille. Nimim. Siivoushullu joka rentoutuu siivoamalla työpäivän päätteeksi. Tähän mulla menee noin puolisen tuntia jonka jälkeen keitän kahvit.

Minkä nimistä/merkkistä tuo keittiönpesuaine on? Nimim. toivottavasti tuleva siivoushullu, joka on etsinyt ihanaa keittiönpesuainetta sen jälkeen kun vakikaupasta häipyi tykkäämäni keittiönpesuaine.

Vierailija
78/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh.

Vierailija
79/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh.

Vierailija
80/102 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nimenomaan haluan niin, että viikonlopuksi on siisteintä, jotta silloin voi vain rentoutua. Mulla ei kyllä ole mitään siivouspäiviä kuin harvoin ennen lomia. Pidän perussiisteyttä yllä koko ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän