Meillä on siivouspäivä joka sunnuntai - taidetaan olla aika rutinoituneita. Miten teillä?
En itse jaksa mitään suursiivouksia, joita meillä joskus harrastettiin. Nyt ollaan jo useampi vuosi menty näin, että jos ei olla reissussa tai kipeänä, pidetään siivouspäivä joka sunnuntai. Silloin aina katsotaan, riittääkö pelkkä imurointi vai pestäänkö lattiat höyryllä, pyyhitään pölyt kaikkialta, raivataan keittiö yms. Vessa vähintään on pakko pestä joka viikko, kun on 5-henkinen perhe. Olen laiskistunut niin, että lakanat vaihdetaan 2 viikon välein, ja patjat viitsin imuroida ehkä kerran vuodessa. Hirveän siivousrutiinin olen vuosien mittaan luonut, kuin jossain laitoksessa.
Kommentit (102)
Sunnuntai on lepopäivä. Piste. En ole uskovainen, mutta näin se vaan on, ettei sunnuntaina tehdä siivouksia eikä vuodevaatteiden tuuletuksia puhumattakaan niiden tai mattojen hakkaamista. Ota siis huomioon myös naapurit ja anna heille oma rauhansa ja leponsa sunnuntaisin! Tietysti, jos naapurit ovat kaukana esim. maalla asuessa, on ihan sama, milloin kukakin haluaa siivota tai viettää hiljaista ja rauhallista lepopäivää ;)
Maanantaina käy siivooja, itse en ehdi siivota.
Maanantaina on jumppaa, tiistaina baletti, keskiviikkona ystävien kanssa illallinen, torstaina jumppaa, perjantaina biletetään, lauantai mene golffatessa ja sunnuntaina en vaan jaksa mitään muuta kuin levätä.
Miten te ehditte vielä siivoamaankin? Tietysti jos olisi työttömänä niin silloinhan ehtisi siivoamaan joka päivä ennen harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina on jumppaa, tiistaina baletti, keskiviikkona ystävien kanssa illallinen, torstaina jumppaa, perjantaina biletetään, lauantai mene golffatessa ja sunnuntaina en vaan jaksa mitään muuta kuin levätä.
Miten te ehditte vielä siivoamaankin? Tietysti jos olisi työttömänä niin silloinhan ehtisi siivoamaan joka päivä ennen harrastuksia.
Oletpas niin hauska.
Mä olen perjantaisiivooja. Vaikka onkin työviikko takana ja väsyttää niin hemmetisti, tunnen että se on "palkinto" itselle. Teen itselleni (ja miehelle ja joskus lapsille kun muistavat tulla) kauniin ja tuoksuvan kodin jossa saan sitten viettää vapaa-aikaa mukavasti.
Ihmettelen minäkin tuota sunnuntaina siivoamista! Toivottavasti asutte omakotitalossa kaukana naapureista
jotka haluaisivat sunnuntaina levätä eikä kuunnella imurin ja mattopiiskan melua!
Meillä on samoin. Viikolla ei jaksa mitään työpäivän jälkeen, lauantai menee nukkuessa ja toipuessa ja sunnuntaina siivotaan. Sekin hyvä puoli on, että rehkimisen jälkeen tulee taas hyvin uni, vaikka aamulla nukkuikin pitkään. Mä vaihdan lakanatkin ja tamppaan peitot ja petarit, koska ollaan astmaperhe. Omakotitalossa asutaan, ja katson etten melua ennen kahtatoista ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Torstaina siivotaan yhdessä (toki perussiistinä pidetään muutenkin, mutta imurointi/lattianpesu ym.). Ja sitten vkl voikin rentoutua pouhtaassa ja siistissä kodissa.
Nämä perheiden yhteiset touhut ovat niin ihastuttavia!
Ei ole erillistä siivouspäivää, imuroin ja/tai pyyhin lattiat kun siltä vaikuttaa(keskimäärin kerran, pari viikossa). Kesällä vähän useammin tarve kuin talvella, hiekkaa jne. kulkeutuu kesällä enemmän. Matot pudistellaan ulkona suunnilleen kerran-pari kuussa. Pyykkiä pestään sitä mukaa kun pyykkikorit (vaalea ja tumma erikseen) täyttyvät. Samoin tiskikone sitä mukaa päälle, paistinpannut pestään ruoanlaiton jälkeen kun ovat vähän jäähtyneet.
Tavoitteena että koska vaan voisi tulla yllätysvieraita eikä hävetä päästää sisään. Meitä on kaksi aikuista eikä lemmikkejä.
Tuntuu ketjua lukiessa että lemmikkitalouksissa on lepsumpaa siivouksen kanssa koska "aina on muutenkin karvoja ja sotkua vaikka miten siivoaisi". Yleinen siisteys kodissa mahdollistaa nopean imuroinnin vaikka joka päivä. Kaikki toki tavallaan, kunhan itse viihtyy!
Vierailija kirjoitti:
Muita jotka saivat tästä keskustelusta pientä stressiä että pitäisi siivota useammin? Ja tunteen että asuisi näihin muihin verrattuna kuin porsas?
Juu täältä löytyy yksi. Viiden hengen talous, mutta keksin aina paljon kivempaa tekemistä kuin siivoaminen kuten muutkin meidän perheessä. Elämänsä voi käyttää siivoukseen tai sitten johonkin muuhun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te ehditte vielä siivoamaankin? Tietysti jos olisi työttömänä niin silloinhan ehtisi siivoamaan joka päivä ennen harrastuksia.Oletpas niin hauska.
Olet terävä, koska huomasit sen!629
Siivouspäivät ovat sottapyttyjä varten.
enolekukkahattutäti kirjoitti:
Sunnuntai on lepopäivä. Piste. En ole uskovainen, mutta näin se vaan on, ettei sunnuntaina tehdä siivouksia eikä vuodevaatteiden tuuletuksia puhumattakaan niiden tai mattojen hakkaamista. Ota siis huomioon myös naapurit ja anna heille oma rauhansa ja leponsa sunnuntaisin! Tietysti, jos naapurit ovat kaukana esim. maalla asuessa, on ihan sama, milloin kukakin haluaa siivota tai viettää hiljaista ja rauhallista lepopäivää ;)
Jotkut nauttivat siivoamisesta ja se on heille liikuntaa ja aivojen nollausta. Miten joku päivä on muita huonompi tai soveliaampi johonkin kuin toinen päivä? Ihan hölmöä. Päivällä voi ulkona tampata mattoja, oli sunnuntai tai pääsiäinen, ihan sama. Ne on vain päiviä. Vuorotyöläisen lepopäivä on milloin vain.
Lepopäivänä voi levätä siivoten. Minä teen niin.
Meillä ei ole niin noko nuukaa. Vessa ja kylppärit siivotaan ohimennen, lattia niistä pestään noin reilu kuukauden välein. Imuroidaan kun jaksetaan. Tavaraa on vähän, joten vartissa saadaan kämppä kohtuullisen siistiin kuntoon, jos tulossa vieraita.
Torstai on minusta paras päivä siivota, koska sitten perjantaina voin tulla puhtaaseen siistiin kotiin viettämään viikonloppua rauhassa. Toimii minulla, koska kukaan muu e sotke kuin minä, asun siis yksin. Sunnuntai olisi ihan vihoviimeinen siivouspäivä, muutenkin ärsyttää kun viikonloppu loppuu ja pitää valmistautua työviikkoon.
Mä pesen vessat maanantaisin ja perjantaisin ennen töitä. Meillä kaksi kissaa ja kolmevuotias lapsi, imuroin vähintään kahdesti viikossa. Lakanat vaihdetaan kahden viikon välein, nyt kesällä kun oli kuuma jakso niin toki useammin. Pyykkiä pestään lauantaisin kolme-neljä koneellista.
Meillä siivoan joka päivä. Olen siis kotiäiti, eli sitä tiskiä ja pyykkiä tulee paljon kun tässä kotona koko ajan pyörittää . Meillä siis perheeseen kuuluu 2 aikuista, vauva, taapero ja kaksi kissaa. Joka päivä tai ainakin joka toinen päivä saa kyllä imutoida, pyykkiä ainakin joka toinen päivä pestä. Lattianpesut ainakin joka toinen viikko, mieluiten joka viikko.
Tiskiä tulee joka päivä, pyrin tekemään 2 ateriaa päivässä, mutta vähintään 1 ateria ja sit toinen ateria edellispäivän ruokaa jne.
En käyttäisi kallisarvoisia viikonlopun päiviä siivoukseen. Silloin ollaan yhdessä perheen kanssa. Vähän lomaffilistä voi saada jokaiseen viikkoon kun viikonloppuisin touhutaan yhdessä.
Joku arki-ilta sitten kerkeää siivoamaan, useissa erissä, hissukseen. Parasta on ettei päästä pahaksi tlannetta niin on helpompaa.
Siivooja käy perjantaisin, viikonloppu alkaa puhtaasta kodista 😍.
Viikolla robotti-imuri pyörähtää kerran tai pari ja pahimmat sotkut imuroidaan varsi-imurilla.
Meillä siivotaan perjantaisin ja sitten rauhoitutaan viikonlopun viettoon. Jos ihan villiinnyn, saatan jo torstai-iltana pestä vessat ja suihkun valmiiksi :) Rutiini on sama ja siistissä kodissa siivoukseen menee koko porukan osallistuessa vain tunti - puolitoista.
Totta puhuen kyllä siivoan oikeastaan ihan koko ajan. Heti aamusta alkaa ennen töihinmenoa keittiön siistiminen. Vessojakin usein jynssään siellä käydessäni, huuhtelen lavuaareja jne... Rikkaimurilla otan lähes päivittäin roskia pöydän alta ja eteisestä... Aina jos jotain näen, niin siivoan samoin tein. Tavaroita kuskaan myös paikoilleen koko ajan kulkiessani. Sehän sitten helpottaa tuota viikkosiivousta.