Miten sinulle kävisi jos asumistuki lakkautettiin?
Kävisikö huonosti?
Vai ei vaikuttaisi mitenkään?
Kommentit (102)
Sain sitä viimeksi parikymppisenä opiskelijana kuten jokainen normaali ihminen. Eli ei mitenkään.
Vuokranantaja, paljonko minimissään pyytäisit vuokraa jos pitäisi valita vuokraamisen ja itsellä pidettävän tyhjän kämpän välillä, vai luopuisitko kakkosasunnosta kokonaan jollet saisi nykyistä vuokraa?
Ei mitenkään. Ei tule sellasta.
Sen saaminen on hävettävää sossupummailua.
Heti ei mitenkään. En saa, enkä ole koskaan saanut asumistukea. Asun omassa okt:ssa, on lainaa.
Se miten tukien poisto vaikuttaisi pitkällä tähtäimellä vuokriin, asuntojen arvoon ja lainojen korkoihin koskisi myös minua.
En ole koskaan mitään asumitukea edes saanut, saati toimeentulotukea. Miestäni elätän koska hän on työtön, siitä huolimatta että aktiivisesti on hakenut töitä.
En saa asumistukea, maksan 1400 e vuokran kokonaan itse. Mutta jos jäisi vaikka työttömäksi niin sitten olisi hankalaa.
Saisin saman määrän enemmän toimeentulotukea. Eli mikään ei muuttuisi.
En voisi ikinä ostaa vaatteita, en paljon mitään. Mutta jos vuokra alenisi 100 e, pärjäisin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta, saan tuloni töistä enkä Kelalta.
Ja vaemaan fiksuna kpulutettuna tiedät, että Suomessa tarkoituksella osasta ihan kokopäiväistäkin työtä saa niin pientä palkkaa, että on oikeus asumistukeen. Mikä on tietysti tarkkaan harkittua valtiontulojen kierrättämistä.
Ehkä klassisin esimerkki olkiukosta, mitä ikinä on kohdalle osunut! En esittänyt kommentissani mielipidettä minkään puolesta mihinkään suuntaan, enkä pyytänyt tai tarvitse myöskään mitään luentoa valtiontuloista. Vastasin vain kysymykseen, mahdollisimman tiiviisti.
Ja selvästi vähän vähemmän fiksuna ihmisenä ymmärtänet vasta kun kerron sinulle, että mitä useampi meistä vuokralla asuvista kertoo maksavansa asumisensa täysin omasta pussista, sitä enemmän putoaa pohja pois siltä retoriikalta, että kaikki saavat asumistukea ja se yksin pitää vuokria ylhäällä.
Idiootti.
Vuokralainen varmaan irtisanoisi kämpän ja meidän pitäisi etsiä uusi.
Tarttis vissiin lakata vuokraamasta noita sijoitusasuntoja opiskelijoille. Mutta eipä muuten mitenkään.
Perheeni joutuisi kodittomaksi.
Olen tällä hetkellä pitkäaikaisella sairaslomalla ja kolmen lapsen yksinhuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ei ole ongelma vaan vuokrat. Jos vuokrat laskisi, laskisi myös asumistuen määrä. Jos taas vuokranantajat ei edes ajatuksen tasolla suostu nykyistä puolta tai kolmannesta halvempiin vuokriin, ei ne tekisi sitä todellisuudessakaan. Kun nimittäin esim työmarkkinatuki on 500 e, niin ei se vuokra voi olla kuin kympin että jää edes toimeentulotuen määrä. Eikä mikään vuokranantaja suostu edes 250 e vuokraan yksiöstä, vai suostutteko?
Maksan vastiketta enemmän kuin tuon. Miksi ottaisin sinut tappiokseni omaisuuttani kuluttamaan? Ja kyllä olen vuokranantaja. Vuokralaisenikaan ei saa tukia vaan on kouluttautunut ja työssäkäyvä.
Ehkä verotus vähän kevenisi.
Itse olen saanut asumistukea viimeksi 1997.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja, paljonko minimissään pyytäisit vuokraa jos pitäisi valita vuokraamisen ja itsellä pidettävän tyhjän kämpän välillä, vai luopuisitko kakkosasunnosta kokonaan jollet saisi nykyistä vuokraa?
Vuokratuotto ei nytkään ole mikään kovin hyvä sijoitusmuoto. Se on suht helppo ja suht turvallinen lähinnä siksi että asuntojen hinnat pysyy aika hyvin inflaation tahdissa ja sitä vastaan saa helposti myös lainaa. Vuokralainen on tässä kuviossa riskitekijä. Jos vuokratuotto pienenisi huomattavasti, niin olisi kannattavampaa pitää asunto tyhjillään, jolloin se ei kulu. Asunto kannattaisi myydä tilaisuuden tullen ja sijoittaa rahat muualle.
Olettaisin että oman ja sijoitusasuntoni arvo tippuisi jonkin verran. Vuokraa joutuisi varmaankin sijoitusasunnossa myös laskemaan eli tuotto tippuisi myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokratuotto ei nytkään ole mikään kovin hyvä sijoitusmuoto. Se on suht helppo ja suht turvallinen lähinnä siksi että asuntojen hinnat pysyy aika hyvin inflaation tahdissa ja sitä vastaan saa helposti myös lainaa. Vuokralainen on tässä kuviossa riskitekijä. Jos vuokratuotto pienenisi huomattavasti, niin olisi kannattavampaa pitää asunto tyhjillään, jolloin se ei kulu. Asunto kannattaisi myydä tilaisuuden tullen ja sijoittaa rahat muualle.
Asunnon arvo on sidoksisissa vuoratuottoon joten suhteellinen tuotto pitkällä aikavälillä asettuisi todennäköisesti melkolailla nykyiselle tasolle. Yhden asunnon absoluuttinen tuotto toki pienesi, samoin kuin siihen sidotun pääoman määrä.
Ihmettelen miten vuokrat voi laskea. Hiekan asunnoissa on vuokra vähintään 10e/ neliö. Ja se pitäisi olla +- 0 tuotto. Pitäähän vuokranantajan saada enemmän. Jos ajattelen mitä minä olisin minimissään maksanut lainaa. 500e + yhtiövastike. Pieni kaksio 500+250=750. Siihen päälle tuotto, josta menee vero. Miten vuokra voi laskea? Ajatteletteko että vuokranantaja laskee yhtiövastikeen 250e ja kaikki sen päälle tuleva on voittoa?
Ei vaikutusta. Olen mt-syistä työkyvyttömyyseläkkeellä, ja työeläkeyhtiö maksaa eläkettä niin hyvin, ettei ole tarvetta asumistukeen. Monella kanssahullulla asumistuki voi olla lähes puolet kuukausituloista.