82v äitini on alkanut syyttelemään minua siitä, että hänen pankkitunnukset on mun tietokoneella kaikkien nähtävilläto
Mun äiti ei mitenkään ole nähnyt mun työläppärillä yhtään mitään, eikä siellä ole hänen tunnuksiaan, saati kenenkään nähtävillä. Saan kuulla tästä joka kerta kun käyn äitini luona.
Varmaan alkavaa muistisairautta, mutta mikä oikea tapa vastata hänelle??
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Pyydä häntä todistamaan se.
Ei hän semmoiseen pysty, mutta vänkää että näki, kun oli mun luona äitienpäivänä syömässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän semmoiseen pysty, mutta vänkää että näki, kun oli mun luona äitienpäivänä syömässä.
Ap
Sitten näytä hänelle ettei siellä ole mitään. Tuo kuitenkin vaikuttaa muistisairaudelta joten voi olla, että hän alkaa vänkämään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitten näytä hänelle ettei siellä ole mitään. Tuo kuitenkin vaikuttaa muistisairaudelta joten voi olla, että hän alkaa vänkämään lisää.
Miten semmoinen muka näytetään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten semmoinen muka näytetään??
Ymmärsin, että tunnus ja salasana on tallennettu selaimeen.
Voi olla alkavaa muistisairautta. Enoni alkoi syyttämään naapuriaan jatkuvasti avaimensa varastamisesta, vaikka ei niitä avaimia oltu varastettu. Siitä se tila alkoi sitten pikku hiljaa vain pahenemaan.
no hommaa sen pankkitunnukset ja nosta rahat. menee dementian piikkiin.
Voit joko leikkiä mukana tai väittää vastaan. Tilanne tulee muistisairauden osalta pahenemaan ja monet muutkin asiat tulevat muuttumaan oudoiksi. Käykö äidilläni kotihoito vai hoitaako asiat itse? Voisi olla hyvä miettiä pystyykö äitisi asumaan enää pitkään kotonaan.
Ensinnäkin sinullehan ei kuulu olla äitisi pankkitunnuksia lainkaan. Ne ovat äitisi. Kannattaa selvittää miten hoidat äitisi pankkiasiat ym laillisesti. Meillä esim anoppi on antanut minulle tilinkäyttöoikeuden hänen tilinsä. Näin pystyn laillisesti maksamaan omilla tunnuksillasi anopin laskut hänen tililtään. Jos äidillesi tulee muistisairaus niin sen jälkeen hän ei voi välttämättä enää antaa sinulle tilinkäyttöoikeuksia. Etkä voi käyttää äitisi tunnuksia.
tämä siis oletuksena että sinä käytät äitisi tunnuksia koneellasi.
Ei ole mitään kotihoitoa. Itsekseen pärjää kauppareissut ja kaikki.
Ap
Muistisairaudelta kuulostaa. Kannattaa viedä tutkimuksiin ja kertoa asiasta lähipiirille, sillä ei ole kaukana että valittaa "käytöksestäsi" muille ja olet sitten syyttömänä syypää.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin sinullehan ei kuulu olla äitisi pankkitunnuksia lainkaan. Ne ovat äitisi. Kannattaa selvittää miten hoidat äitisi pankkiasiat ym laillisesti. Meillä esim anoppi on antanut minulle tilinkäyttöoikeuden hänen tilinsä. Näin pystyn laillisesti maksamaan omilla tunnuksillasi anopin laskut hänen tililtään. Jos äidillesi tulee muistisairaus niin sen jälkeen hän ei voi välttämättä enää antaa sinulle tilinkäyttöoikeuksia. Etkä voi käyttää äitisi tunnuksia.
Onko noita oikeuksia nykyään vaikea saada?
Ja Nk tilejä:
Tai/tilit?
Vierailija kirjoitti:
Hänen omalta koneelta maksetaan ne laskut, mitkä ei ole suoraveloituksena. Autan siinä. Hänen omassa kännykässä tunnistussovellus. Hänellä itsellään on tunnusluvut jemmassa siltä varalta että unohtuu. Tiedän jemman, mutta mun ei ole tarvinnut käyttää. Mutta tää syyttääminen on nyt uus piirre
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen omalta koneelta maksetaan ne laskut, mitkä ei ole suoraveloituksena. Autan siinä. Hänen omassa kännykässä tunnistussovellus. Hänellä itsellään on tunnusluvut jemmassa siltä varalta että unohtuu. Tiedän jemman, mutta mun ei ole tarvinnut käyttää. Mutta tää syyttääminen on nyt uus piirre
Tuo syyttely voisi viitata nimenomaan muistisairauteen. Sitä suuremmalla syyllä nyt on aika huolehtia edunvalvontavaltuutus ja tilinkäyttöoikeudet ym kuntoon kun se on vielä mahdollista. Jos tilanne pahenee niin äitisi ei välttämättä enää ymmärrä noita asioita ja niitä ei voida tehdä. Sitten joudutte pahimmillaan hommaamaan virallisen edunvalvojan. Sen jälkeen asioiden hoito on vaikeaa (tiedän kokemuksesta). Et välttämättä enää saa edes tietoa paljonko äidin tilillä on rahaa jne. Koita siinä sitten hoitaa asioita. Eli nyt viralliset asiat niin kuntoon että voit laillisesti hoitaa asioita jatkossakin äitisi parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Nk tilejä:
Tai/tilit?
Käytiin anopin kanssa yhdessä pankissa ja anoppi pyysi pankinhenkilöä lisäämään minulle tilinkäyttöoikeuden hänen tililleen. Sillä asia kunnossa. Käsittääkseni tämän olisi voinut hoitaa yhtähyvin kotona jos anopilla olisi ollut pankkitunnukset itsellään niin niiden avulla olisi kirjaudutaan normaalisti pankkiin ja sieltä käyty lisäämässä tilinkäyttöoikeus minulle. Eli asia ei ole iso mutta kannattaa hoitaa aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kotihoitoa. Itsekseen pärjää kauppareissut ja kaikki.
Ap
Voisi olla hyvä käyttää äitiä muistitestissä. Kuulostaa että ongelmat ovat alkamassa. Oma äitini syytti minua ensin valehtelusta (kun ei muistanut), sitten rupesi muutkin asiat menemään huonosti. Unohti pankkikorttinsa tunnusluvun jatkuvasti. Unohti maksaa laskunsa.
Kuulostaa siltä, ettei välttämättä löydy yhteistyöhalua vapaaehtoiseen edunvalvontaan. Ja vastentahtoiseen tarvitaan se diagnoosi.
Omalla äidilläni oli diagnoosi ja sain hänen kanssaan sovittua, että mennään yhdessä maistraattiin ja sovitaan siellä edunvalvonta. Kuitenkin sinä päivänä kun tuo tapaaminen maistraatissa oli, äiti oli tietenkin unohtanut koko homman ja alkoi kauhea syyttely, että mitä juonia olen mennyt punomaan hänen selkänsä takana. Sain hänet suostuteltua maistraattiin, mutta siellä hän luuli minua siskokseen ja mietti miten edunvalvonta mahtaa onnistua, kun asun Tampereella. Oikeuteenhan siinä sitten piti mennä, mikä aiheutti äidille vain lisää ahdistusta, koska hänelle tuli siitä kotiin tietenkin kirje.
Tsemppiä ap:lle, kivinen tie on vielä edessä, ennen kuin toivottavasti keuhkokuume tai influenssa armahtaa ja äiti pääsee haudan lepoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Nk tilejä:
Tai/tilit?
Käytiin anopin kanssa yhdessä pankissa ja anoppi pyysi pankinhenkilöä lisäämään minulle tilinkäyttöoikeud
Oho! Tämä uutta.
Muistitutkimuksiin suositellaan ajoissa, jospa äitisi suostuisi.