Miten sinulle kävisi jos asumistuki lakkautettiin?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla voisi olla nihkeää.
Itselläni: ei mitään muutosta, en ole opintojen jälkeen saanut tukia.
No, enpä opiskelijanakaan saa asumistukea. Asun poikaystävän kanssa joka tienaa kaks tonnia kuussa joten Kela katsoo etten tukia tarvitse. Itse saan opintorahaa ja -lainaa 950e josta puolet vuokraan, heh.
Kolme tonnia kuussa ja lapseton pari ei muka itse pysty vuokraansa maksamaan..
Pystyy toki, mutta molemmat maksaa omat puoliskonsa. Miksi mun pienipalkkasen poikaystävän pitäisi elättää mut jos opiskelen? Ei eletä enää 50-lukua.
No meillä ainakin alusta asti ollut niin, että enemmän tienaava maksaa enemmän. Ollaan miehen kanssa opiskeltu vuoron perään, eikä tosiaan ole vaadittu toisiamme velkaantumaan opintolainalla vaan jotta kaikki maksettaisiin täysin tasan.
Kannattaa muuttaa mieluummin kämppäkaverin kanssa, jos kaikki pitää mennä tilanteesta riippumatta 50 - 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, enpä opiskelijanakaan saa asumistukea. Asun poikaystävän kanssa joka tienaa kaks tonnia kuussa joten Kela katsoo etten tukia tarvitse. Itse saan opintorahaa ja -lainaa 950e josta puolet vuokraan, heh.
Pystyy toki, mutta molemmat maksaa omat puoliskonsa. Miksi mun pienipalkkasen poikaystävän pitäisi elättää mut jos opiskelen? Ei eletä enää 50-lukua.
Mutta täysin tuntemattomien pitäisi sinut elättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävän elätys nounou, ei eletä 50 -lukua, mutta veronmaksajien elätys sitten ei olekaan niin paha? 😂
Anteeksi, oli vaan niin paras logiikka vähään aikaan 👍
Ei mitenkään kävisi, koska en ikinä ole moista asumistukea edes saanut.
Aina on maksettu asumisesta mieheni kanssa ihan täysillä ilman mitään tukiaisia!
Ja niin maksetaan ilman asuntotukea nytkin kun olemme kahdestaan kuin myös silloin kun lapset olivat vielä alaikäisiä ja asuivat kanssamme.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti veroprosenttini pienenisi. Asumistukia ei olisi pitänyt milloinkaan alkaa maksamaan.
Olen aivan samalla kannalla.
Epätasa-arvoista kaiken lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikaystävän elätys nounou, ei eletä 50 -lukua, mutta veronmaksajien elätys sitten ei olekaan niin paha? 😂
Anteeksi, oli vaan niin paras logiikka vähään aikaan 👍
Logiikka tosiaan ontuu että yksin asuessa ne tuet saisi täysimääräisinä mutta yhteen jos muuttaa niin oletetaan että avopuoliso kustantaa. Nythän monella opiskelijapariskunnalla on tilanne se, että taloudellisesti järkevintä on että molemmat pitävät opiskelija-asuntoa vaikka sitten asuisivat käytännössä vain toisessa. Kenen etu se on ja miksi se sinua niin kovasti naurattaa?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti veroprosenttini pienenisi. Asumistukia ei olisi pitänyt milloinkaan alkaa maksamaan.
Juurikin noin, nostaa vaan veroprosenttia kaikilla, ja rikkaat hyötyvät, kun sijoittajina vuokraavat asuntojaan pienituloisille, joiden vuokran pahimmassa tapauksessa maksaa yhteiskunta kokonaan, ja varakas vuokranantaja voi kartuttaa kalliilla vuokraamaansa asunto upealla summalla vuokratuloa ja valtio osallistuu osittain asuntotuilla tätä kautta rikkaiden varain kartuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen kannattaa hankkia oma asunto. Pitkälle maksajalle laina. Oma tupa, oma lupa. Vuokralainen maksaa myös sen vuokra-asunnon kokonaan, mutta asunnon omistajalle.
Valitettavasti tulottomalle tai tuilla eläville ei anneta asuntolainaa. Voisit toki perustaa asuntolainapankin juuri tätä tarkoitusta varten .Tulen ensimmäisenä ottamaan lainaa, kiitos sinulle loistavasta palvelusta!
Niin ja se on ihan oikein. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa sun asuntolainaa ja täten kartuttaa sun omaisuutta?
Koska se tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin kartuttaa jo valmiiksi rikkaan asuntokeinottelijan omaisuutta hänen kiskoessaan ylisuuria vuokria. Kun asunto on oma niin asumistukimenot pienenevät ja loppuvat vähitellen kokonaan = valtion kassa voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, kun en saa sitä. Tämä voi tulla tällä palstalla yllätyksenä kaikille, mutta yksinhuoltajuus (vaikkakin yhteishuoltajuudessa) ei automaattisesti merkitse asumis- ja muiden tukien saamista. Ei, en ole rikas.
Eipä avioliitossa tai avoparinakaan yhteisessä asunnossa takaa minkäänlaisia asuntotukia vuokraan tai oman asunnon kuluihin, vaikka vain toinen olisi aviopuolisoista tienaamassa perheen elatuksen ja toinen vanhemmista työtön. Ja oli lapsia elätettävänä tai ei!
Tällä hetkellä tulot riittää nippa nappa elämiseen ja laskuihin.
Jos jäisin työttömäksi, en tulisi toimeen ilman asumistukea.
Tai sitten pitäisi muuttaa sukulaisten nurkkiin tai johonkin kommuuniin.
Jos ja kun velat on maksettu, saattaisi talous kestääkin tilapäisen työttömyyden.
Kaippa se jotenkin välillisesti voisi vaikuttaa esim asuntojen hintakehityksen kautta. Asun siis omistusasunnossa.
Aikuinen tyttäreni sen sijaan varmaan muuttaisi takaisin kotiin tai pyytäisi apua vuokraan tms.
Jaa-a. Olen työssäkäyvä opiskelija. Teen töitä sen verran, etten nosta opintotukea, mutta asumistuen tarvitsen jos meinaan selviytyä. Jättäisin varmaan opinnot kesken näin graduvaiheessa ja ottaisin toisen osa-aikatyön.
Olen saanut asumistukea kaksi kertaa 20 vuotta sitten ollessani 18-vuotias. Joten tuskin kuolisin jos lakkautettaisiin:)
Ei kävisi mitenkään, kun en asumistukea saa. Toivottavasti sitä kuitenkin edelleen maksetaan niille, otka siä tarvitsevat.
Kodittomaksihan siinä joutuisi saman tien, jos tt-tukikaan ei paikkaisi. Ei luottotietoja, joten halvempaa asuntoa olisi turha etsiä, vaikka kela haluaisi sitä jo nyt. Luottotiedot ovat siis menneet tämän vuokrasuhteen aikana sairauden takia kun piti ottaa velkaa peruselämiseen, mitään törsäämistä tai muuta sekoilua en ole harrastanut.
Jos kodittomaksi joutuisin joka tapauksessa ja olisin tarpeeksi ilkeä, voisin alkaa kiristää vuokranantajaa. Laske vuokraa asumistuen verran, tai pistän kämpän säpäleiksi ennen kuin ehdit tehdä mitään. Mitään virkavallan rynnäköä ei tuollaisesta syystä voi lain mukaan tehdä ennen kuin byrokratian rattaat ovat aikansa pyörineet ja häätöprosessit ovat pitkiä. Valmiiksi velkaantuneena, sairaana ja luottotiedottomana mitkään sakot ei tunnu missään, niitä rahoja ei minulta koskaan saa, ja ihan sama mennä oikeastaan vaikka vankilaan. Jos asunto lähtee niin mitään menetettävää ei vaan enää ole.
Älkää hyvätuloiset kuvitelko, että köyhyys ei ole teidän ongelmanne mitenkään.
Asumistuen kulut menisivät aika nopsaan korkojen kanssa lainvalvonnan ja vankiloiden budjettiin. Sosiaaliturva sataa rikkaiden laariin ihan yhtä lailla, sillä pidetään myös rikollisuus alhaisena ja rikoskynnys korkeana. Jos asumistuki lakkautetaan ja ihmiset lentävät kadulle kymmenissätuhansissa niin se ei ole ainoastaan köyhien ongelma. Rikollisuus nousee räjähdysmäisesti, nykyisellä poliisin ja oikeuslaitoksen budjetilla on turha kuvitella mitään tapahtuvan, kun joku käy porvarin kotona murtokeikalla, siellä on kädet täynnä väkivaltarikosten ja törkeiden murtojen kanssa. Katsokaapas ihan huvikseen paljonko USAssa valtion budjettia menee lainvalvontaan, oikeuslaitoksiin ja vankilainstituutioihin. Plus sitten tietysti kadut on suurissa määrin rauhattomia ja vaarallisia ihan toisessa mittakaavassa kuin nyt. Taskuvarkaiden ja kerjäläisten sijaan pitää varoa, ettei tule puukon kanssa ryöstetyksi.
Jos sitä haluatte, niin antaa mennä, poistakaa asumistuki. Näette sitten ihan omin silmin ne kaikki narkit ja alkoholistit, jotka asumistuki on pitänyt pois kaduilta :D
Tällä hetkellä ei mitenkään, mutta KUN tästä joskus joudun työttömäksi, haittaisi jonkun verran.
Asumistuki tulisi poistaa ja korvata perustulolla. Ratkaisisi monta asiaa.