Valitkaa mulle koirarotu
Olen lukenut kuukausitolkulla koirista ja koiraroduista, mutta en osaa päättää minkä koirarodun valitsisin. Haaveissa ollut jo vuosikausia. Koira olisi ensimmäinen. Perheessäni oli koira, kun olin nuori, mutta omaa koiraa ei ole koskaan ollut. Mikään kiinnostavista roduista ei vaan ikinä muka sovi ensimmäiseksi koiraksi, vaan pitäisi ensin ottaa joku muu. En tätäkään oikein purematta niele, koska minulla olisi nyt (40 vuotiaana) aikaa ja super paljon kiinnostusta panostaa koiran hoitoon, ulkoilutukseen, koulutukseen ja koiran kanssa harrastamiseen.
Haluamani koira olisi: Iso tai keskikokoinen. Turkki saisi olla suht koht helppohoitoinen. Mitään collie-sukuista en haluasi, kun lähipiirissä ollut suuria hankaluuksia punkkitorjunnan kanssa näillä roduilla ja meillä punkit todella suuri riesa.
Koiran pitäisi sopia perhekoiraksi (meillä kouluikäinen lapsi), eikä saisi haluta saalistaa perheen kissaa. Haluaisin, että koirasta olisi minulle vähän turvaa, kun joskus olen yksin täällä syrjäisessä kodissamme. Ei siis mielellään sellaista, joka hukuttaisi hullut murhaajat vain suukkoihin.
Haluaisimme koirasta ulkoilu ja harrastusseuraa. Haaveena olisi kouluttaa koira todella hyvin ja olenkin jo tutustunut paikkakuntamme koirakoulu tarjontaan. Haluaisin harrastaa agilityä tai jotain muuta lajia. Sillekin löytyy mahdollisuus lähistöltä. Koiralle meillä on tarjota eläinrakas koti jossa saisi liikuntaa kunnolla joka päivä. Kaikkea metsäkävelystä vapaana juoksemiseen. Myös etsintää ja muuta aivotyötä.
Olisiko vinkkiä vai onko tosiaan niin, että haaveeni ovat liian suuret? Pitäisikö nyt ensin ottaa joku "helppo" koira ja sitten myöhemmin sellainen josta haaveilee.
Auttakaa tai ampukaa alas, sana on vapaa! <3
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos paljon vastuksista! Olen siis ymmärtänyt että colliesukuisille ei sovi punkkikarkoitteet, paitsi jotkin sähkö, yrtti tms. pannat jotka tuskin mistään kotoisin. Mutta valaiskaa toki mua jos olen ymmärtänyt ihan väärin! Eräs sheltin omistaja (tutun tuttu) kertoi, ettei voi laittaa apteekin lioksia ja eräällä ystävälläni oli collie halvaantanut punkkikarkoitteet (paikallisvaleluliuos), oli onneksi palautunut normaaliksi. Myös toisella puolitutulla oli seropilla, jossa paljon collieta, mennyt häntä ihan jäykäksi moneksi päiväksi punkkiliuoksen jälkeen.
Ap
Olet ymmärtänyt väärin. Colliesukuisille sopivat ihan samalla lailla punkkikarkoitteet kuin muillekin roduille. Colliesukuisilla koirilla esiintyy geneettistä ivermektiiniyliherkkyyttä, asian voi varmistaa verikokeilla mikä tyypillisesti pentueen vanhemmille on tehtykin. Ivermektiini liittyy loishäätöön (ei punkkeihin), ja tätä ns. myrkkypiikkiä ei sitten vaan colliesukuisille käytetä. Ongelma se on ainoastaan hevostallien läheisyydessä, koska ivermektiiniä käytetään hevosten loishäädöissä ja se välittyy hevosten ulosteisiin. Nämä voivat olla vaarallisia ivermektiiniyliherkille koirille, ja siksi niitä ei saa päästää hevosen paskasta nautiskelemaan tietyn ajanjakson hevosen loishäädön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos paljon vastuksista! Olen siis ymmärtänyt että colliesukuisille ei sovi punkkikarkoitteet, paitsi jotkin sähkö, yrtti tms. pannat jotka tuskin mistään kotoisin. Mutta valaiskaa toki mua jos olen ymmärtänyt ihan väärin! Eräs sheltin omistaja (tutun tuttu) kertoi, ettei voi laittaa apteekin lioksia ja eräällä ystävälläni oli collie halvaantanut punkkikarkoitteet (paikallisvaleluliuos), oli onneksi palautunut normaaliksi. Myös toisella puolitutulla oli seropilla, jossa paljon collieta, mennyt häntä ihan jäykäksi moneksi päiväksi punkkiliuoksen jälkeen.
ApOlet ymmärtänyt väärin. Colliesukuisille sopivat ihan samalla lailla punkkikarkoitteet kuin muillekin roduille. Colliesukuisilla koirilla esiintyy geneettistä ivermektiiniyliherkkyyttä, asian voi varmistaa verikokeilla mikä tyypillisesti pentueen vanhemmille on tehtykin. Ivermektiini liittyy loishäätöön (ei punkkeihin), ja tätä ns. myrkkypiikkiä ei sitten vaan colliesukuisille käytetä. Ongelma se on ainoastaan hevostallien läheisyydessä, koska ivermektiiniä käytetään hevosten loishäädöissä ja se välittyy hevosten ulosteisiin. Nämä voivat olla vaarallisia ivermektiiniyliherkille koirille, ja siksi niitä ei saa päästää hevosen paskasta nautiskelemaan tietyn ajanjakson hevosen loishäädön jälkeen.
Ahaa! Olen luullut että punkkikarkoitteet sisältävät tätä Ivermektiiniä ja colliet sille herkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlet ymmärtänyt väärin. Colliesukuisille sopivat ihan samalla lailla punkkikarkoitteet kuin muillekin roduille. Colliesukuisilla koirilla esiintyy geneettistä ivermektiiniyliherkkyyttä, asian voi varmistaa verikokeilla mikä tyypillisesti pentueen vanhemmille on tehtykin. Ivermektiini liittyy loishäätöön (ei punkkeihin), ja tätä ns. myrkkypiikkiä ei sitten vaan colliesukuisille käytetä. Ongelma se on ainoastaan hevostallien läheisyydessä, koska ivermektiiniä käytetään hevosten loishäädöissä ja se välittyy hevosten ulosteisiin. Nämä voivat olla vaarallisia ivermektiiniyliherkille koirille, ja siksi niitä ei saa päästää hevosen paskasta nautiskelemaan tietyn ajanjakson hevosen loishäädön jälkeen.
Ahaa! Olen luullut että punkkikarkoitteet sisältävät tätä Ivermektiiniä ja colliet sille herkkiä.
Juu ei, se liittyy muiden loisten häätöön ja sille on kyllä vaihtoehtojakin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan käyttölinjainen saku sopisi teille kunhan olet tosissasi noissa asioissa mitä lupaat.
Ihan olen tosissani :) Onko sakukin vaan sitten liian iso/raskas agilityyn? Toki muutkin harrastukset kiinnostavat. Sakuja olen paljon katsonutkin, mutta en tiedä mistä sellaisen uskaltaa ottaa. Paljon tarjontaa, mutta monesta löytyy huonoja arvosteluja. Myös törmännyt että B/C lonkkaisia käytetty siitokseen ja se tuntuu hullulta vaikken asiaan niin ole perehtynytkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, se liittyy muiden loisten häätöön ja sille on kyllä vaihtoehtojakin käytössä.
Selvä homma! Kiitos! Onkohan matolääkkeissä sitten vaihtoehtoja?
Jos katselet sakemanneja, niin kannattaa katella niitä suoraselkäsiä.. Tuntuvat kyllä olevan harvassa. Saksanpaimenkoira on mielestäni aika sairas rotu, kauhean yleinen ja suosittu, mutta terveys ei parhaimmasta päästä. Itse en ottaisi sellaista, vaikka itsekin sakemannista joskus haaveillut.
Joku laumanvartija? Ainakin olisi hyvä vahti, kunhan asutte maalla ja syrjässä. Agilityyn ei kyllä sovellu.
Hovawarttia eniten suosittelisin, kuten joku muukin taisi suositella.
Beauceron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Canex tahna ja axilur tabletti sopii.
Vierailija kirjoitti:
Jos katselet sakemanneja, niin kannattaa katella niitä suoraselkäsiä.. Tuntuvat kyllä olevan harvassa. Saksanpaimenkoira on mielestäni aika sairas rotu, kauhean yleinen ja suosittu, mutta terveys ei parhaimmasta päästä. Itse en ottaisi sellaista, vaikka itsekin sakemannista joskus haaveillut.
Joku laumanvartija? Ainakin olisi hyvä vahti, kunhan asutte maalla ja syrjässä. Agilityyn ei kyllä sovellu.
Hovawarttia eniten suosittelisin, kuten joku muukin taisi suositella.
Beauceron?
Hoffi on vahtikoira joka tarvitsee ison pihan. Pelkkä runsas liikunta ei riitä. Jos siis aloittajalla on iso piha niin varmaan ok. kunhan oikeasti kouluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki apteekin matolääkkeet sopivat colliesukuisille. Ongelma on ainoastaan ivermektiini, mitä käytetään kirppujen tms. häädössä pistoksina. Ja tämä koskee myös mm. australianpaimenkoiria, valkoisiapaimenkoiria, joitakin toller- ja whippetlinjoja yms. Ei vain collieita, vaikka on niillä tunnetuin.
Olen myös seropeja katsellut. Hulluja hintoja ihmiset pyytää, vaikka ihan "sikaa säkissä" myyvät. Madottettu sentään hyvässä lykyssä. Paperittomat vanhemmat, vaikka kuinka puhtaat olevinaan. 500-700€ huh huh. Tutkituista vanhemmista saa pennun jo reilulla tonnilla ja siitä sentään joku kennel kai maksaa vielä alvitkin... Saati sitten että mennyt aikaa ja rahaa kun tutkittu, tarkastettu, luonnetestattu ja käyty näyttelyissä yms.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan käyttölinjainen saku sopisi teille kunhan olet tosissasi noissa asioissa mitä lupaat.
Ihan olen tosissani :) Onko sakukin vaan sitten liian iso/raskas agilityyn? Toki muutkin harrastukset kiinnostavat. Sakuja olen paljon katsonutkin, mutta en tiedä mistä sellaisen uskaltaa ottaa. Paljon tarjontaa, mutta monesta löytyy huonoja arvosteluja. Myös törmännyt että B/C lonkkaisia käytetty siitokseen ja se tuntuu hullulta vaikken asiaan niin ole perehtynytkään.
Ap
C-lonkkaisia ja siitä huonompia ei saisi edes käyttää jalostukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApC-lonkkaisia ja siitä huonompia ei saisi edes käyttää jalostukseen.
Sitten eivät ole olleet varmaan rekattuja. Mutta nähnyt olen jollain "kasvattajalla" kun katsoin mistä eräs facekaveri oli oman sakunsa ostanut...
Ap
Kaverin perheellä oli ihan kouluttamaton hovawart, narttu ja ihana koira. Se oppi oman pihan rajat kerrasta, kun sen kanssa koko alue kierrettiin. Ei tippaakaan aggressiivinen, mutta osasi kyllä vahtihomman, siitähän sen nimikin tulee. Se oli vapaana omassa pihassa, päästi kyllä vieraat pihaan, mutta haukahteli jämäkästi eikä kukaan tullut isäntäväen tietämättä. Kiltti koira se oli. Nyt on koirien taivaassa jo, mutta tykkäsin siitä. Mutta joo, agilityyn varmaan tosiaan liian raskastekoinen, kuitenkin sulavampi kuin sakemanni. Siitä hyvä myös, että karvanlähtöshowta ei ollut. Itsellä oli samaan aikaan aivan ihana belggari muuten, mutta se karvanlähtö oli helvetistä!
Tällä hetkellä mulla on pieni cairn, valittu just sen takia että ei ole sitä karvojen lähtemistä kaks kolme kertaa vuodessa eikä paljon juuri muutenkaan. Kyllä sitäkin vieraat oven takana sävähtää kun se räjähtää haukkumaan, luulee varmaan että mikä verihurtta se siellä odottaa.
Sakasanpaimenkoira olis toiveissa myös, mutta ihmettelen tätä nykyjalostusta. Miks niitten selän pitää olla semmonen, eihän se ole edes terveen näköistä, kun ne kulkee takajalat kyykyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApC-lonkkaisia ja siitä huonompia ei saisi edes käyttää jalostukseen.
Kyllä saksanpaimenkoiralla C-lonkkaista voi käyttää, ainakin pevisan mukaan.
Toi australianpaimenkoira voisi sopia aplle. bordercollie on myös harrastamiseen ihan rotujen eliittiä. Topakampaa luonnetta jos haluaa niin esim. belgianpaimenista osa on lyhytkarvaisia. Suursnautserikin ehkä muuten, mut turkkia täytyy huoltaa jo enempi ja voi olla liiankin paljon särmää lapsiperheeseen. Vielä se löytyy mikä sit kolahtaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiibetinspanieli
Sorry, peruutan, en huomannut kokotoivettasi.
Lapinkoira?
Toiveena oli vahtikoira ja siihen ei lapinkoirasta ole. Muuten ihanteellinen kaikkeen, mitä ap kirjoitti. Lapinkoiralla ei ole vartiointiviettiä, on alkujaan paimenkoira, poropaimen.
Täytyy korjata tätä lapinkoiran omistajana. Lapinkoiria on paimentamisen lisäksi käytetty porojen sekä kodan ym. vartiointiin, joten vartiointiviettiä löytyy nykyäänkin ainakin osalta koirista. Oma koira (ja pari tuttua lapinkoiraa myös) viihtyy pihalla vahtihommissa ja haukkuu kuuluvasti, joten ei varmasti kukaan pääse huomaamatta hiippailemaan pihaan.
Monenlainen harrastaminen onnistuu lappalaisten kanssa oikein hyvin. Ovat yleensä suht helppoja koulutettavia. Oma lapinkoirani oppii nopeasti ja on helposti motivoitavissa varsinkin ruoan avulla.
Lapinkoirat tulevat myös hyvin toimeen lasten kanssa.
Aiemmin ketjussa joku mainitsi lapinkoirien riistavietistä, mutta se ei kyllä kuulu esim. rotumääritelmään ja itse en ole sellaisista tapauksista kuullut. Ovat tosiaan alkujaan paimenkoiria, joten irti pitäminen pihassa, metsässä ym. onnistuu yleensä.
Karvaa kyllä lähtee runsaasti ja harjailla saa ahkerasti keväällä ja syksyllä, muulloin noin kerran viikkoon.
Suosittelen kyllä lämpimästi lapinkoiraa sinulle. Sopii vaatimuksiisi, mutta ei kuitenkaan ole niin haastava kuin useat varsinaiset palveluskoirarodut.
Melko haastavat kriteerit sinulla kyllä on, koska useimmilla parhailla harrastus/palveluskoiraroduilla (bordercollie jne) ei sitä vartiointiviettiä ole, ja vartiointiin jalostetut rodut puolestaan ovat usein rakenteeltaan sopimattomia agilityyn ja voivat muutoinkin olla haastavia lapsiperheeseen.
Minä sanoisin, ettei kannata uskoa sitä "ei sovi ensimmäiseksi koiraksi" ihan pureksimatta. Jos ja kun johonkin rotuun on todella ihastunut ja se on Se Ainoa Oikea niin silloin se sopii kyllä, kunhan ottaa asioista selvää ja ymmärtää mihin sitoutuu. Ja senhän aikuinen ihminen osaa ja käsittää. T: Eräs jolle afgaaninvinttikoira oli se ainoa oikea, vaikkei sitäkään suositella ekaksi koiraksi niin mitään muuta en edes voisi kuvitella.
Lapinkoirasta jos kiinnostut niin kannattaa tutustua myös tuohon toiseen, minun rotuuni eli lapinporokoiraan. Turkkinsa puolesta helpompi, tarvii harjausta vain karvanvaihtoaikoina tiheämmin, luonteeltaan ehkä himpun terävämpi kuin lappari.