Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valitkaa mulle koirarotu

Vierailija
11.08.2018 |

Olen lukenut kuukausitolkulla koirista ja koiraroduista, mutta en osaa päättää minkä koirarodun valitsisin. Haaveissa ollut jo vuosikausia. Koira olisi ensimmäinen. Perheessäni oli koira, kun olin nuori, mutta omaa koiraa ei ole koskaan ollut. Mikään kiinnostavista roduista ei vaan ikinä muka sovi ensimmäiseksi koiraksi, vaan pitäisi ensin ottaa joku muu. En tätäkään oikein purematta niele, koska minulla olisi nyt (40 vuotiaana) aikaa ja super paljon kiinnostusta panostaa koiran hoitoon, ulkoilutukseen, koulutukseen ja koiran kanssa harrastamiseen.

Haluamani koira olisi: Iso tai keskikokoinen. Turkki saisi olla suht koht helppohoitoinen. Mitään collie-sukuista en haluasi, kun lähipiirissä ollut suuria hankaluuksia punkkitorjunnan kanssa näillä roduilla ja meillä punkit todella suuri riesa.
Koiran pitäisi sopia perhekoiraksi (meillä kouluikäinen lapsi), eikä saisi haluta saalistaa perheen kissaa. Haluaisin, että koirasta olisi minulle vähän turvaa, kun joskus olen yksin täällä syrjäisessä kodissamme. Ei siis mielellään sellaista, joka hukuttaisi hullut murhaajat vain suukkoihin.
Haluaisimme koirasta ulkoilu ja harrastusseuraa. Haaveena olisi kouluttaa koira todella hyvin ja olenkin jo tutustunut paikkakuntamme koirakoulu tarjontaan. Haluaisin harrastaa agilityä tai jotain muuta lajia. Sillekin löytyy mahdollisuus lähistöltä. Koiralle meillä on tarjota eläinrakas koti jossa saisi liikuntaa kunnolla joka päivä. Kaikkea metsäkävelystä vapaana juoksemiseen. Myös etsintää ja muuta aivotyötä.

Olisiko vinkkiä vai onko tosiaan niin, että haaveeni ovat liian suuret? Pitäisikö nyt ensin ottaa joku "helppo" koira ja sitten myöhemmin sellainen josta haaveilee.

Auttakaa tai ampukaa alas, sana on vapaa! <3

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua vähän häiritsee tuo, kuinka paljon tuohon koiraan ap lataa odotuksia. Pitäisi olla vahtikoira, kotikoira, agilitykoira (ihan jo koon puolesta tuo vahti- ja agilitykoira samassa yksilössä on melkoinen toive), ei saa olla metsästysviettiä, ns. koulutettava rotu jne. Todella hyvä, että harkitset tarkkaan millainen koira sinulle sopii, mutta ehkä kannattaisi ajatella asiaa niin päin, että mikä on se ensisijainen toive koiran suhteen ja mistä olisit valmis tinkimään. Ja entä sitten, jos ottamasi vaikkapa bordercollie ei yksilönä sovellukaan vaikkapa siihen agilityyn? Sillä voi olla vaikkapa niin huonot lonkat, että kaikenlaisen hyppimisen saa unohtaa. Eivät koirat ole mitään tuotteita, joihin voi valita haluamansa ominaisuudet. Yksilöitä syntyy ihan jokaiseen rotuun.

Toiveilla voi olla  myös kääntöpuoli.

Kovin aktiivinen rotu (esim. bordercollie) vaatii sitä liikuntaa sitten ihan oikeasti jatkuvasti, seuraavan kymmenen vuoden ajan. Silloinkin kun vanhemmilla on pitkiä päiviä töissä ja nuoret omissa menoissaan. 

Voimakkaasti vahtiviettinen koira ei välttämättä päästä esim. lasten kavereita kulkemaan vapaasti kotonanne, eikä ole kovinkaan realistinen ajatus, että lapsenne saisi vahtiviettiseen koiraan mitään otetta. 

Ja sitten tuo metsästysvietti. On toki koiria, joilla se on keskimääräisesti suurempi kuin toisilla, mutta ei mistään koirarodusta voi sanoa, ettei se missään olosuhteissa jahtaisi liikkuvaa kissaa/muita eläimiä. Se vain on niin niiden perimään tiukasti rakennettu juttu. Ja asian toinen puoli. Yleensä perheen omat eläimet tottuvat toisiinsa erittäin hyvin. Meillä käyttöpuolen beagle makaa samassa kasassa perheen kissojen kanssa, ihan sulassa sovussa. 

Minua vähän häiritsee että asialliseen aloitukseen tullaan höpisemään juuri tämänkaltaisia itsestäänselvyyksiä ”koirat on erilaisia persoonia”. Tai ylipäätään puhutaan kuin lapselle vaikka ap kertoi olevansa ihan aikuinen ihminen :D ehdottakaa niitä rotuja tai muuten olkaa kommentoimatta. Ap tuskin olettaakaan että 10/10 rotua on välttämättä olemassakaan, vaan että sopiva rotu löytynee listattujen ominaisuuksien piiristä.

Vierailija
82/86 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chihuahua. Hyvä vahtikoira. Muuta osaa tehäkkään ku räkyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemat lapinkoirat on kyllä ihan tossukoita, eivätkä kyllä yhtään vartioivia. Siskolla on puolestaan kaks porokoiraa ja ne vahtii jo paremmin, mutta ei näistä roduista kumpikaan ole varsinaisesti vahtikoira. Enemmänkin vaan ilmoittavat kun joku tulee.

Vierailija
84/86 |
15.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat lapinkoirat on kyllä ihan tossukoita, eivätkä kyllä yhtään vartioivia. Siskolla on puolestaan kaks porokoiraa ja ne vahtii jo paremmin, mutta ei näistä roduista kumpikaan ole varsinaisesti vahtikoira. Enemmänkin vaan ilmoittavat kun joku tulee.

Vahtiminen tarkoittaa juurikin sitä haukkumalla ilmoittamista. "Vartiokoira" on sellainen, joka tarvittaessa käy myös kiinni.

Vierailija
85/86 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjanvesikoira. Täyttää nuo kriteerit. On helppo kouluttaa, sopivan kokoinen, hyvä agilityyn ja lasten kanssa. On myös hyvä vahtikoira. Turkki helppo kun pitää lyhyenä.

Vierailija
86/86 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akita. Ja nimenomaan japaninakita, ei amerikkalainen versio. Erittäin uskollinen ja perhekeskeinen, kiintyy perheeseen ja tuttuihin mutta vieraista ei välitä. Kuitenkin itsenäinen ja fiksu, vähän kissamainen luonne - eli jos haluat kaikkea rakastavan hössöttäjän vispaamaan häntää 24/7 niin ei ole oikea valinta. Turkki on tosi helppo ja koira kaunis kuin mikä. Rotu ei ole helpoimmasta päästä, mutta maalaisjärjellä ja sopivalla aktivoinnilla pärjää hyvin. Rodun terveys on hyvä ja koirat täysipäisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi