Imettäminen uimahallin saunassa?
Sinä joka imetät lastasi uimahallien ja kylpylöiden saunassa: miksi? Miksi kukaan tekisi noin kotonaan saunassa, saati julkisissa saunoissa? Minusta erittäin epähygieenista ja ällöttävää. Yhtä hullua kuin se, että itse tulisin eväiden kanssa saunaan ja alkaisin siellä syömään. Kyllä pitäisi tajuta mennä vaikka pukuhuoneeseen vauva syöttämään.
En vastusta imettämistä julkisesti muuten, mutta tuo on jo etova näky.
Kommentit (76)
Jännä, miten ihmiset ajatteleekin eri tavalla. Mielenkiintoista. Itse olen imettänyt uimahallin saunassa, koska olen halunnut hetken lämmitellä siellä uitettuani vauvaa ja kolmevuotiasta. (Kun käy pienten lasten kanssa uimahallissa, itselle usein tulee kylmä, kun joutuu värjötellä lastenaltaan reunalla). Vauvaahan ei saisi oikeastaan viedä saunaan, mutta kun itse olen ollut kylmissäni, ollaan hetki saunottu, ja olen saattanut vauvaa imettää juurikin siksi, että hän saa nestettä. Ei ole tullut mieleenkään, että se olisi jonkun mielestä ihan ällöttävää. Sen sijaan itse en koskaan kehdannut imettää jossain ravintolassa tai kaupassa, kuten monet nykyään tekee. Moni vetäisee nykyään tissin näkyvästi esiin jossain kauppakeskusken käytävässä. Saunassa sen sijaan ollaan muutenkin ilkosillaan vieraiden ihmisten kesken, joten en vaan millään käsitä, että imettäminen tekisi tilanteesta enää yhtään kiusallisempaa. Mutta kiitos tästäkin tiedosta, aina oppii uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole imettänyt, mutta voisin. Mikä siinä on epähygieenistä?
Itse en jaksa välittää muiden mielipiteistä koskien imetystäni, sori vaan
No mieti nyt. Söisitkö itse saunassa? Ympärillä hikisiä ihmisiä, itse olet hikinen joka lapsesi sitten nautiskelee maidon lisäksi, eikä nuo tilat oikeasti puhtaita ole. Eikö juuri tuosta puhtaus syystä vinguta siitäkin, että ei vessassa voi syödä lapsi eikä itse.
Tuo "en jaksa välittää mitä muut ajattelee" on juuri rasittavin wt-asenne tänä päivänä, aargh.
Mun yli 1v vauva on koko kesän saanut juoda maitonsa mun hikisistä tisseistä, kiitos helteiden. Ei ole hiestä ainakaan sairastunut. Saunassa on ihan ok juoda, sitä harrastaa kyllä muutkin kuin vauvat.
Monet sanovat, että ei ole pakko katsoa. Ei ole ei, mutta kun sitä on pakko kuunnella, ei sitä ällöttävää lutkutuksen ääntä pääse karkuun. Sama, kun joku lussuttaa banaania kovaäänisesti tai ryystää syödessään. Syömisen äänet ovat ällöttäviä eikä kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan sellaista SAUNASSA.
Esim vauvauinnin jälkeen kun on peseydytty suihkussa ja mennään hetkeksi lämmittelemään saunan hämärään ja vauva saa siinä juoda maitoa ja levätä hetken rinnalla. Pitääkö joku tätä vastenmielisenä? Onko pakko tuijottaa? Eihän sitä edes huomaa jos ei ala kyttäämään.
Vierailija kirjoitti:
Monet sanovat, että ei ole pakko katsoa. Ei ole ei, mutta kun sitä on pakko kuunnella, ei sitä ällöttävää lutkutuksen ääntä pääse karkuun. Sama, kun joku lussuttaa banaania kovaäänisesti tai ryystää syödessään. Syömisen äänet ovat ällöttäviä eikä kenenkään pitäisi joutua kuuntelemaan sellaista SAUNASSA.
Ei hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Eli sauna, jossa ollaan muutenkin alasti on epäsopiva paikka imettää. Kuitenkaan ap ei pysty sanomaan yhtään paikkaa uimahallissa, missä saa imettää.
Jos vessa on ap:n ehdotus, kuvaa hyvin järjen tasoa.
Höpö höpö, vessaan en ole kehottanut mennä imettämään kertaakaan. Pukuhuone esimerkiksi sopivampi paikka, luulisi kelpaavan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei yksikään meidän vauvoista ole pitånyt mitään lutkutuksen ääntä!
Kaksi lasta olen imettänyt ja kummankaan kohdalla ei ole ollut ällöttäviä syömisääniä. Jos syömistä tai juomista pitää ällöttäviä, miten ihminen voi käydä esim. julkisissa kulkuneuvoissa, kun niissä on aina karkkia, eväitä tai juomia nautiskelevia ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti nyt. Söisitkö itse saunassa? Ympärillä hikisiä ihmisiä, itse olet hikinen joka lapsesi sitten nautiskelee maidon lisäksi, eikä nuo tilat oikeasti puhtaita ole. Eikö juuri tuosta puhtaus syystä vinguta siitäkin, että ei vessassa voi syödä lapsi eikä itse.
Tuo "en jaksa välittää mitä muut ajattelee" on juuri rasittavin wt-asenne tänä päivänä, aargh.En söisi itse, mutta vauvaa tuskin haittaa syödä saunassa. Hän tykkää syödä suihkussakin. Ja itse voin kyllä imettää vessassakin ja olen sitä tehnytkin kun en ole julkisella paikalla halunnut olla.
Valitettavasti se vaan on niin imetyksen kanssa, että jos muiden mielipiteistä alkaa piittaamaan niin elämä pienen lapsen kanssa on todella hankalaa. Enemmän "wt" mielestäni on panikoida jotain muiden imetystä. Miksi sitä pitää katsoa? En ole koskaan ymmärtänyt.
No itse kyllä olin tarkka siitä, missä ja milloin imetin, ja nimenomaan muita ajatellen tein sen katseilta piilossa. Minulla ole mitään tarvetta ollut vetää tissejä tiskiin vain koska minä ja minun vauva, nih. Aika avuton olet jos saat elämästä hankalaa vauvan kanssa, jos ette tee juuri niinkuin vauvasi haluaa.
Ap
Tää nyt menee vähän aiheen vierestä kun keskustelu oli saunassa imetyksestä, siellä saunassa kun ollaan tissit tiskissä jokatapauksessa.
Mutta joo, aika erikoinen kommentti sulta jos todella olet äiti. "Jos et tee juuri niin kuin vauvasi haluaa" Eiköhän pienen vauvan äidin tehtävä nimenomaan ole tehdä juuri niin kuin vauva haluaa? Vai sanoitko itse sun 1kk vauvalle että hei sori nyt ei pysty imettää, oottelepa vähän myöhempään..
Oma vauvani söi pienenä 1-2h välein joten joo, ois ollut hankalaa luikkia joka kerta johonkin pakoon viiden minsan imetystä varten. Helpommalla pääsi kun "otti tissit tiskiin" siinä missä oli. Ps. En tiedä milloin olet imettänyt, mutta nykypäivänä saa sellasia liivejä ettei tarvitse hirveesti tissejä levitellä imettäessä.
Ei tarvinnut sanoa mitään. Vauva sai ruokaa aina kun halusi, mutta juuri sillä sekunilla kun ensimmäinen nälkä inahdus pääsee, ei tarvitse työntää tissiä suuhun. Jos minulla oli jotain ratkaisevaa juuri kesken, esim olin vessassa, en juossut sieltä kiireellä syöttämään. Tai jos nälkä iski kaupassa, menin johonkin syrjään. Tätä tarkoitan. Kun te perustelette tuota saunassa syöttämistä sillä, että vauva tulisi muka heti syöttää kun nälkä on, että ei voi edes toiseen tilaan siirtyä.
Ap
* Vauva/taapero on tunnin jälkeen janoinen ja nälkäinen
* Ollaan kerrankin paikassa jossa ei voi hämmentyä tai ahdistua "rintojen esittelystä"
* Istutaan jo valmiiksi sylikkäin, paljaat rinnat siinä lapselle tyrkyllä, joten hän niistä melko todennäköisesti kiinnostuu
* Ympäristö ja tilanne on rauhallinen, lapsi ehkä malttaa keskittyä imetykseen paremmin kuin esim. pukutiloissa tai äiti voi ostaa itselleen mahdollisuuden istua hetken rauhassa, kun ei ole kiire pukutiloihin välipalalle
* Sen puhtaampaa rintaa vauva tuskin koskaan saa
* Lämpimässä saunassa iho ihoa vasten heruminen voi olla valmiiksi herkässä joten imetyskerta on tehokas, mikä on hyvä uinnin päälle
* Lapsi ei häiritse ääntelyillään sitä pyhää saunarauhaa
Kyllä, olen imettänyt lapsiani sekä koti- että julkisessa saunassa. Isommalle taaperolle olen sanonut että kotona sitten. Pukutilossa imetys on rauhatonta, nihkeää, on joko ikävän kylmä tai kuuma, isosisarus ei malttaisi odottaa, istut jonkun tiellä, ja vauva ehtii jo hermostua ennen kuin pääsee rinnalle...
Ennen kaikkea, ei ole tullut mielen viereenkään että imetys saunassa olisi jotenkin epäkohteliaampaa kuin suihku- tai pukutiloissa. Siinähän minimoidaan se julki-imetyksen parjaajien paheksuma tissin esittely. Pitäisi estää rinnalle pyrkivän vauvan aikeet ja odotuttaa pukkariin, koska...? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sauna, jossa ollaan muutenkin alasti on epäsopiva paikka imettää. Kuitenkaan ap ei pysty sanomaan yhtään paikkaa uimahallissa, missä saa imettää.
Jos vessa on ap:n ehdotus, kuvaa hyvin järjen tasoa.
Höpö höpö, vessaan en ole kehottanut mennä imettämään kertaakaan. Pukuhuone esimerkiksi sopivampi paikka, luulisi kelpaavan.
Ap
Siellä pukuhuoneessa on paljon enemmän ihmisiä kuin saunassa. Ei se ole sen enempää syrjässä katseilta.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että alle 1-vuotiaita ei "saisi" viedä saunaan ja ettei juuri kukaan enää imetä yli vuoden vanhoja.
Aijaa. Minä olen imettänyt kaikkia lapsiani yli kaksivuotiaaksi. Enkä varmasti ole ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "en jaksa välittää mitä muut ajattelee" on juuri rasittavin wt-asenne tänä päivänä, aargh.Saunassa oleva nainen on juuri 15 sekuntia sitten peseytynyt. Milloin se vauva saisi yhtä puhdasta rintaa? Ei vauvan kanssa kuitenkaan hengata saunassa litra tolkulla hikoillen.
No sinne saunaanko sitä mennään syömään heti suihkun jälkeen? Miksi? Miksi ei voi ottaa huomioon muita, kun tietää että kaikista tuo ei ole sopivaa. Minusta on paljon kirjoittamattomia sääntöjä joita ihmiset yleensä noudattaa vaikkei kokisi asiaa järkeväksi/tarpeelliseksi. Esimerkiksi hatun päästä pois ottaminen sisätiloissa - ei ole keneltäkään pois, mutta ei pidetä sopivana käytöksenä olla lakki päässä sisällä.
Ap
Tämä sinun henkilökohtainen "suihkutiloissa ja pukuhuoneessa saa imettää ja saunassa ei" ei ole mikään yleisesti hyväksytty kirjoittamaton sääntö jonka kaikki tuntee. "Kaikista" ei ole sopivaa imettää yhtään missään joten sitä ei kannata ottaa ohjenuoraksi ellei halua mökkihöperöksi. Jos olet saanut omassa päässäsi selitettyä saunaimetyksen jotenkin suihkuimetystä sopimattomammaksi, niin joku toinen ehkä toisin päin. Huomioin mielelläni kanssaihmiset mutta sitten kun säännöt alkaa olla luokkaa "ettekö te tienneet että oikea kylki käytävälle päin imettäminen on röyhkeämpää kuin vasen kylki!" niin saa höyrytä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet synnytykset on saunassa hoidettu, eli ihan tuota epähygieenisuutta en ymmärrä. Siis steriilimpäähän siellä saunassa on kuin pukuhuoneessa..
Mutta toki ymmärrän, että monille sauna on "pyhä" paikka. Tässäkin kuitenkin kannattaa ottaa huomioon, ettei imetys ole sen kielletympää julkisessa saunassa kuin siellä pukuhuoneessakaan. Omassa saunassa toki päät kuka saunoo ja millä ehdoilla.
Epäilen, että monet imettävät saunassa, koska siellä vauvalla tulee jano.
No tuskin synnyttivät julkisissa saunoissa kaikkien nähden.
Niin tässä kumottiin sitä aiemmin esitettyä hygieniaestettä, minkä varmaan tajusitkin mutta koska sinulle ei ole mitään sen puolustukseksi niin turvuduit sarkasmiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo "en jaksa välittää mitä muut ajattelee" on juuri rasittavin wt-asenne tänä päivänä, aargh.En söisi itse, mutta vauvaa tuskin haittaa syödä saunassa. Hän tykkää syödä suihkussakin. Ja itse voin kyllä imettää vessassakin ja olen sitä tehnytkin kun en ole julkisella paikalla halunnut olla.
Valitettavasti se vaan on niin imetyksen kanssa, että jos muiden mielipiteistä alkaa piittaamaan niin elämä pienen lapsen kanssa on todella hankalaa. Enemmän "wt" mielestäni on panikoida jotain muiden imetystä. Miksi sitä pitää katsoa? En ole koskaan ymmärtänyt.
No itse kyllä olin tarkka siitä, missä ja milloin imetin, ja nimenomaan muita ajatellen tein sen katseilta piilossa. Minulla ole mitään tarvetta ollut vetää tissejä tiskiin vain koska minä ja minun vauva, nih. Aika avuton olet jos saat elämästä hankalaa vauvan kanssa, jos ette tee juuri niinkuin vauvasi haluaa.
Ap
Onko saunassa imetys on tissien esittelyä?
Enemmän niillä tissit on siellä esillä, joilla ei ole vauvaa niiden edessä..
Luulis että jos jossain imetys on ok tisseistä traumatisoitujille, niin saunassa...
Sauna on pyhä paikka ja imetys pyhä toimitus joten sopii täydellisesti.Pukkarissa tulee kylmä pelkissä pyyhkeissä kun ei ehdi pukea
Vierailija kirjoitti:
Missä sitten uimahallissa saa ap:n mielestä imettää? Mikä olisi saunaa rauhallisempi paikka?
Uimahalli ei poikkea muista julkisista tiloista, vaikka siellä ollaankin alasti.
Miksi pitää edes tulla uimahalliin vauvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sitten uimahallissa saa ap:n mielestä imettää? Mikä olisi saunaa rauhallisempi paikka?
Uimahalli ei poikkea muista julkisista tiloista, vaikka siellä ollaankin alasti.
Miksi pitää edes tulla uimahalliin vauvan kanssa?
Ei hyvää päivää.
Musta pientä voi imettää, jos on oikeasti semmonen 1 v ja kova nälkä... Mutta itselle tuli uimahallissa vastaan hyvin outo äiti. Hänen iso poikansa (näytti n. 5 v.) yritti saunassa kovasti imeä äidin tissiä. Äiti sanoi vieressä istuvalle mummolle että poika on 4-vuotias ja hän imetti 2 v. asti. Sitten kun poika ei saanut imeä tissiä niin hän alkoi pussaamaan äidin mahaa. Äidin noustessa ylös hän pussaili/nuoli äidin peppua. Äiti vaan kikatti ja sanoi "ei täällä". Minä ja pari muuta äitiä ihmettelimme ja yksi sanoi ääneenkin muiden ajatukset: jotain tosi outoa tuossa äidissä ja pojassa oli. Äiti vaikutti olevan kuin vähän humalassa ja yleensä kukaan tavallinen 4-vuotias ei halua imeä tissiä tai pussata äidin peppua. Tuli mieleen että lapsi nähnyt seksitouhuja tai äiti jopa tekee hänelle jotain. Vielä suihkussakin tämä poika jatkoi äidin pyllyn pussaamista ja äiti ei kieltänyt, kikatti vaan ihan innoissaan.
Että imettäminen on aika pikkujuttu. Jokainen tavallaan. Karjuva vauva varmaan häiritsee enemmän saunassa.
Siis mitä! Ovatko naiset todella sitä mieltä, että toinen nainen ei saisi imettä vauvaansa saunassa?!? Sehän on se luonnollinen paikka. Juuri suihkusta tultu ja vauva otetaan syliin. Vesi saa vauvoissa aikaan imuhalun ja siinä ollaan suihkumärkinä, joten tottakai silloin imetetään.
Haluaisivatko nämä imetysvastaiset ihmiset kuunnella mieluummin sen vauvan itkua, kun maito on ihan lähellä, mutta jostain syystä sitä ei anneta?