Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten parantua masennuksesta???

Vierailija
11.08.2018 |

Mikä hitto päätäni vaivaa? Ketuttaa suorastaan... Olen seurustellut puolisen vuotta, valmistuin juuri kesäkuussa, olen tehnyt kesällä kaikkea kivaa ja on kyllä ollut paras kesä tähän asti. SILTI pari viime viikkoa on ollut voimaton olo: mikään ei huvita, mitään ei jaksa tehdä (todella saamaton fiilis) ja tekisi mieli vain nukkua. Väsyttääkin enemmän kuin aikaisemmin... Ja olen herkillä sekä itkettää. Syksy on kyllä aina ollut raskasta aikaa (viime syksykin tällaista), mutta mikä helkatti mättää, kun olen kuitenkin pääasiassa onnellinen.

Sepramia käytän ja se onkin ollut pelastus, mutts miten pääsen kokonaan tästä eroon? Selkäkin on saakelin kipeä, siihen sattuu aina masennuksen voittaessa. Pitääkö minun alistua masennukselle eli levätä, vai tapella vastaan eli tehdä koko ajan jotain vaikka voimat eivät riittäisi?

T. 19v tyttö

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä jotkut neuvot on ihan kamalia.

Haluaisin esittää ap pari kysymystä:

Miten syöt, annatko esimerkin päivästäsi.

Paljonko sokeria, eläinperäisiä tuotteita ,lisäaineita?

Kauanko olet käyttänyt lääkitystä ja millainen mielialasi ja toimintakykysi oli ennen lääkitystä?

Onko elämässä ollut lähiaikoina isoa kriisiä tai loppuunpalamista ?

Onko lapsuuden kaltoinkohtelua tai traumoja?

Miten nukut, kuinka monta tuntia?

Liikunnan määrä?

Ystävät/keskustelukumppani onko?

Onko kilprauhas~ja rauta ~arvot mitattu?

Niin ja vielä, miten vatsasi voi, toimiiko päivittäin/onko kipuja, onko ihottumaa jossain kohtaa kehoa, pään hilseilyä, aknea, ahdistusta, ahdistusta yms? Muita oireita kuin selkäkipu? Onko kipu alaselässä, helpottaako levolla? Onko kipu heti aamulla kun heräät?

Painoindeksi?

Suolisto toimii miten toimii, olen epäillyt ärtyvää suolta. Yleensä syöty ruoka tulee nopeasti ulos. Maitohappobakteerit eivät paljoa auta. Ei hilseilyä tai ihottumaa, akne tuli masennuslääkkeistä mutta olen saanut sen lähes kokonaan kuriin. Ahdistusta ei nykyään paljoa. Kipu on alaselässä, ei helpota levolla, vaan lähtee heti mielialan muututtua positiiviseksi. On heti aamulla, jos on huono päivä.

Ap

Okei. Muut asiat olivat siis ok, mutta suolistosi ei. Ja sehän selittää jo paljon.

Kun suolistossa/vatsan toiminnassa on ongelmia, kyseessä on joko

A. vatsalaukun, haiman ja sappirakon (ja maksan)erittämien entsyymien vajavuus, hapoton vatsa . Tällöin ruokaa ei käsitellä normaalisti ja tulee ongelmia. Oireena voi olla refluksityyppisiä vaivoja, kipuja, närästystä.

B. Ongelma ohutsuolen bakteeristossa, eli siellä voi olla haitallisten bakteerien liikakasvua , myös candida sieniongelmaa. Hh alkavat fermentoitua, ruoka ei imeydy, eli kaikki ravintoaineet eivät imeydy vaikka söisit miten monipuolisesti.

Ongelman nimi on SIBO. Siitä ei tietääkseni Suomessa ole kovinkaan paljon tietoa.

Poista maitotuotteet ensimmäisenä ruokavaliostasi, jos niitä käytät.

Itse olen hoitanut vatsaongelmani, ja sitä kautta masennus ~ja ahdistusongelman hoitamalla suolistoni kuntoon.

Youtubessa on sellainen ravitsemusterapeutti/ravitsemustieteen lääkäriksi opiskeleva mies ,joka tekee todella hyviä videoita terveysongelmien hoitamisesta ruokavaliolla. Nimi on gojiman.

On asiallinen tyyppi, videot ovat helppoja ymmärtää jos osaa englantia.

Katso ihmeessä ja ota vinkit käyttöön.

Siellä on nimenomaan suolisto ~,ongelmista kärsiville paljon ohjeita.

Menee koko päivä jos kirjoitan ne tähän.

Kiitos paljon! Joo maitotuotteita en käytä. Mutta voisin katsoa tosiaan noita videoita.

Ap

Minä ainakin olen saanut niistä ison avun . Todella hyvää asiaa täynnä videot ja selkeästi esitettynä.

Tuli mieleen vielä, että muistathan tarkkailla, voisivatko mielialaoireesi olla osin pms~oireilua? Niitäkin voi hoitaa ruokavaliolla.

Tuohon suolistoasiaan kannattaa todella panostaa, about 80% serotoniinista muodostuu suolistossa.

Kiitos! Ja pitääkin ottaa noista PMS-oireista lisää selvää...

Ap

Vierailija
42/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä aloitusopas mindfulness-meditaatioon:

Mark Williams, Danny Penman: Tietoinen läsnäolo

Kiitos!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän käytä hormonaalista ehkäisyä? Voi aiheuttaa pahojakin mielialaoireita ja oireet voivat alkaa viiveellä, siten ettei heti tajua yhdistää ehkäisyvalmisteeseen.

Vierailija
44/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettamalla ”masentelun” ja olemalla ajattelematta jatkuvasti Sinua itseäsi ja miten pieni Sinä itse voit.

Ei masennusta oikeasti ole olemassa. On olemassa surua, johon on syy, kuten läheisen kuolema ja alakuloisuutta, joka johtuu esim. liian yksipuolisesta ravinnosta ja liikunnan puutteesta.

Vierailija
45/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään.

Se on luonteenpiirre, ei sairaus.

Joo, syön lääkettä mun luonteeseen.... Vai mites se menikään?

Mulla on myös paniikkihäiriö, onko sekin osa luonnetta?

Ap

Syöt lääkkeitä masennukseen ja silti masentaa. Voikin miettiä että miksi lääkäri ne on määrännyt, siksi että niistä on oikeasti hyötyä vai siksi että se saa niistä resepteistä provikkaa.

Vierailija
46/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän käytä hormonaalista ehkäisyä? Voi aiheuttaa pahojakin mielialaoireita ja oireet voivat alkaa viiveellä, siten ettei heti tajua yhdistää ehkäisyvalmisteeseen.

En ole ikinä käyttänyt.

Ap

Vierailija
47/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitenkään.

Se on luonteenpiirre, ei sairaus.

Joo, syön lääkettä mun luonteeseen.... Vai mites se menikään?

Mulla on myös paniikkihäiriö, onko sekin osa luonnetta?

Ap

Syöt lääkkeitä masennukseen ja silti masentaa. Voikin miettiä että miksi lääkäri ne on määrännyt, siksi että niistä on oikeasti hyötyä vai siksi että se saa niistä resepteistä provikkaa.

Luitko edes koko ketjua? Jos et, niin kannattaisi, vastaus löytyy kyllä.

Ap

Vierailija
48/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettamalla ”masentelun” ja olemalla ajattelematta jatkuvasti Sinua itseäsi ja miten pieni Sinä itse voit.

Ei masennusta oikeasti ole olemassa. On olemassa surua, johon on syy, kuten läheisen kuolema ja alakuloisuutta, joka johtuu esim. liian yksipuolisesta ravinnosta ja liikunnan puutteesta.

Ajattelet asiat liian mustavalkoisesti.

Ap

Vierailija
49/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
50/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama tilanne. Tuntuu, että pitäisi olla onnellinen, mutta silti masennus pitää aika tiukasti kiinni. Parempia kausia toki on, mutta pienetkin vastoinkäymiset voivat lannistaa ihan pohjamutiin. Olen seurustellut nyt puoli vuotta, laaja kaveri-/ystäväpiiri sekä hyvät perhesuhteet (eli turvaverkko kyllä kunnossa). Lisäksi käyn psykoterapiassa.

Nämä kuitenkin ovat olleet minulle hyödyllisiä asioita:

Sään salliessa lenkkeilen. Välillä kun voimaa on riittänyt kumman paljon on lenkkejä kertynyt jopa 4 krt/vko. Kävelen reippaasti metsälenkkejä ja kuuntelen samalla lempimusiikkiani tai podcasteja. Lisäksi joogaan, yin-jooga erityisen rentouttavaa ja lievittää hyvin ahdistusta.

Talvisin pidän huolen D-vitamiinin saannista ja otan aamuisin kirkasvalohoitoa. Koen sen helpottavan pahinta uupumusta ja kun voimia on enemmän ei mielikään murru niin helposti.

Luen kirjoja, jotka kertovat masennuksesta. Esim. Keskivaikea vuosi ja Jonain keväänä herään on tullut luettua. Olen saanut niistä "vertaistukea" ja jopa nauranut useille kohdille, kun pystyn samaistumaan niin hyvin.

Alkoholia nautin satunnaisesti, nikotiinituotteita en käytä lainkaan. Kahvia joka päivä 1-3 kuppia, aiemmin kofeiinikin oli poissuljettu kun paniikkihäiriö vaivasi jatkuvasti.

Aika peruskauraa, mutta näiden avulla saan pidettyä pääkopan jotenkin kuosissa.

Vierailija
51/66 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä sama tilanne. Tuntuu, että pitäisi olla onnellinen, mutta silti masennus pitää aika tiukasti kiinni. Parempia kausia toki on, mutta pienetkin vastoinkäymiset voivat lannistaa ihan pohjamutiin. Olen seurustellut nyt puoli vuotta, laaja kaveri-/ystäväpiiri sekä hyvät perhesuhteet (eli turvaverkko kyllä kunnossa). Lisäksi käyn psykoterapiassa.

Nämä kuitenkin ovat olleet minulle hyödyllisiä asioita:

Sään salliessa lenkkeilen. Välillä kun voimaa on riittänyt kumman paljon on lenkkejä kertynyt jopa 4 krt/vko. Kävelen reippaasti metsälenkkejä ja kuuntelen samalla lempimusiikkiani tai podcasteja. Lisäksi joogaan, yin-jooga erityisen rentouttavaa ja lievittää hyvin ahdistusta.

Talvisin pidän huolen D-vitamiinin saannista ja otan aamuisin kirkasvalohoitoa. Koen sen helpottavan pahinta uupumusta ja kun voimia on enemmän ei mielikään murru niin helposti.

Luen kirjoja, jotka kertovat masennuksesta. Esim. Keskivaikea vuosi ja Jonain keväänä herään on tullut luettua. Olen saanut niistä "vertaistukea" ja jopa nauranut useille kohdille, kun pystyn samaistumaan niin hyvin.

Alkoholia nautin satunnaisesti, nikotiinituotteita en käytä lainkaan. Kahvia joka päivä 1-3 kuppia, aiemmin kofeiinikin oli poissuljettu kun paniikkihäiriö vaivasi jatkuvasti.

Aika peruskauraa, mutta näiden avulla saan pidettyä pääkopan jotenkin kuosissa.

Hienoa. :) Itsekin tilasin toissapäivänä juoksulenkkarit, haluan liikkua enemmän.

Ap

Vierailija
52/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eksyn ikäviin ajatusketjuihin, niin olen huomannut, että laulaminen tai hyräileminen auttaa, kun samalla puuhastelee jotakin. Ja muutenkin hyräily tai laulaminen aktivoi vagushermoa -> auttaa ruuansulatuksen kanssa. RAIN-mindfulness-tekniikka toimii mulla kanssa.

Vierailija
53/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viina

Liikunta

Piri

Vierailija
54/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eksyn ikäviin ajatusketjuihin, niin olen huomannut, että laulaminen tai hyräileminen auttaa, kun samalla puuhastelee jotakin. Ja muutenkin hyräily tai laulaminen aktivoi vagushermoa -> auttaa ruuansulatuksen kanssa. RAIN-mindfulness-tekniikka toimii mulla kanssa.

Pitääkin tutustua tuohon RAIN-tekniikkaan.

Ap

Vierailija
55/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
56/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni valitti masennusta, selkäsärkyä ja väsymystä. Ei millään olisi mennyt lääkäriin, mutta sitten kun lopulta meni, niin oli munasarjasyöpä. Kohtu ja munasarjat leikattiin, nyt muutamia vuosia myöhemmin ei enää valita masennusta, selkäsärkyä ja väsymystä.

Vierailija
57/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Täällä ikää 42 v., sairastuin kirjoitusten jälkeen, pari opiskelukokeilua takana mutta mitään en saa vietyä loppuun, enää en jaksa edes yrittää, kroppakin alkaa vähitellen lahota, joten kituutan luultavasti kuntoutustuella loppuikäni kun en ole kuitenkaan liian sairas eläkkeelle. Kilpparit ja muut on testattu monta kertaa ja kaikki arvot on aina kuin oppikirjasta, olen siis maailman tervein ihminen, luultavasti vain laiska, tyhmä ja luulosairas.

Mulla on kokeiltu 16 eri lääkettä joista 1 toimi vähän aikaa, kunnes alkoi aiheuttaa enemmän haittoja kuin hyötyä. Sähköllä pääsin vähäksi aikaa lähes oireettomaksi mutta kai se p*ka on vuosien aikana syöpynyt jo niin syvälle mun aivoihin että muutaman kuukauden jälkeen tulee aina takapakki, joka kerta edellistä pahempi. Tuntuu etten edes tiedä mistään muusta, enkä muista millainen olin ennen sairastumista.

3 vuotta kävin Kelan terapiassa joka vain pahensi itsevihaa ja luottamusongelmia ihmisiin, eikä puhuminen muutenkaan ole koskaan ollut mulle toimivin tapa käsitellä asoita. Julkisella puolella oon käynyt lärpättämässä empaattisten tätien kanssa jotka vain hokee "olemaan armollinen itseä kohtaan".  Ei pysty, sori. Pääsispä vaan pois.

Mutta voimia sinne.

Vierailija
58/66 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni valitti masennusta, selkäsärkyä ja väsymystä. Ei millään olisi mennyt lääkäriin, mutta sitten kun lopulta meni, niin oli munasarjasyöpä. Kohtu ja munasarjat leikattiin, nyt muutamia vuosia myöhemmin ei enää valita masennusta, selkäsärkyä ja väsymystä.

Voi ei. :(

Ap

Vierailija
59/66 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/66 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up