Miten parantua masennuksesta???
Mikä hitto päätäni vaivaa? Ketuttaa suorastaan... Olen seurustellut puolisen vuotta, valmistuin juuri kesäkuussa, olen tehnyt kesällä kaikkea kivaa ja on kyllä ollut paras kesä tähän asti. SILTI pari viime viikkoa on ollut voimaton olo: mikään ei huvita, mitään ei jaksa tehdä (todella saamaton fiilis) ja tekisi mieli vain nukkua. Väsyttääkin enemmän kuin aikaisemmin... Ja olen herkillä sekä itkettää. Syksy on kyllä aina ollut raskasta aikaa (viime syksykin tällaista), mutta mikä helkatti mättää, kun olen kuitenkin pääasiassa onnellinen.
Sepramia käytän ja se onkin ollut pelastus, mutts miten pääsen kokonaan tästä eroon? Selkäkin on saakelin kipeä, siihen sattuu aina masennuksen voittaessa. Pitääkö minun alistua masennukselle eli levätä, vai tapella vastaan eli tehdä koko ajan jotain vaikka voimat eivät riittäisi?
T. 19v tyttö
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Oireileeko masennuksesi pelkästään väsymyksenä ja voimattomana olona? Vai liittyykö masennukseesi myös hyvin huono itsetunto ja itseinho? Jos masennus on pelkkää väsymystä tms, niin silloin kannattaa tarkistuttaa hemoglobiini ja kilpirauhasarvot, sillä anemia ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttavat väsymystä. Ja kannattaa nuo kyllä tarkistaa myös silloinkin, jos masennus oireilee itseinhona, jos ei ole pitkään aikaan tarkistettu.
Tsemppiä! Toivottavasti saat jostakin toimivaa apua!
Liittyy myös itsetuntoon liittyviä juttuja... Hyvinä kausina itsetuntoni on hyvä, mutta huonoina kausina laskee roimasti alas... Ja tunne häpeää ja itseinhoa johtuen masennuksesta.
Arvot on tarkistettu, mutta siitä kyllä on jo vuosi.
Ap
En ymmärrä masentuneita naisia joilla on mies. T. Ikisinkku masentunut nainen
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä masentuneita naisia joilla on mies. T. Ikisinkku masentunut nainen
Niin no, en ole enää nykyään 247 masentunut.
Ap
Tässä on (englanniksi) mun mielestä aika hyvä artikkeli ja neuvoja:
https://www.mindbodygreen.com/articles/depression-alternatives-to-antid…
kaikki naisethan on "masentuneita", joten ei se ole edes mikään sairaus vaan normaali tila teidän sukupuolisilla
Vierailija kirjoitti:
Tässä on (englanniksi) mun mielestä aika hyvä artikkeli ja neuvoja:
https://www.mindbodygreen.com/articles/depression-alternatives-to-antid…
Kiitos!!!
Ap
Vierailija kirjoitti:
kaikki naisethan on "masentuneita", joten ei se ole edes mikään sairaus vaan normaali tila teidän sukupuolisilla
Olet sairas.
Ap
Täällä jotkut neuvot on ihan kamalia.
Haluaisin esittää ap pari kysymystä:
Miten syöt, annatko esimerkin päivästäsi.
Paljonko sokeria, eläinperäisiä tuotteita ,lisäaineita?
Kauanko olet käyttänyt lääkitystä ja millainen mielialasi ja toimintakykysi oli ennen lääkitystä?
Onko elämässä ollut lähiaikoina isoa kriisiä tai loppuunpalamista ?
Onko lapsuuden kaltoinkohtelua tai traumoja?
Miten nukut, kuinka monta tuntia?
Liikunnan määrä?
Ystävät/keskustelukumppani onko?
Onko kilprauhas~ja rauta ~arvot mitattu?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin esittää ap pari kysymystä:Miten syöt, annatko esimerkin päivästäsi.
Kauanko olet käyttänyt lääkitystä ja millainen mielialasi ja toimintakykysi oli ennen lääkitystä?
Liikunnan määrä?
Niin ja vielä, miten vatsasi voi, toimiiko päivittäin/onko kipuja, onko ihottumaa jossain kohtaa kehoa, pään hilseilyä, aknea, ahdistusta, ahdistusta yms? Muita oireita kuin selkäkipu? Onko kipu alaselässä, helpottaako levolla? Onko kipu heti aamulla kun heräät?
Painoindeksi?
"Miten syöt, annatko esimerkin päivästäsi."
- Syön monipuolisesti, lähinnä kasvispainotteisesti (paljon vihreää). Syön sinkkiä ja b-12-vitamiineja. Teen lähes kaikki ruuat itse.
"Paljonko sokeria, eläinperäisiä tuotteita ,lisäaineita?"
- En käytä sokeria (herkkuja) lähes ollenkaan.
"Kauanko olet käyttänyt lääkitystä ja millainen mielialasi ja toimintakykysi oli ennen lääkitystä?"
- Alle vuoden, paransi mielialaa ja toimintakykyä huomattavasti.
"Onko elämässä ollut lähiaikoina isoa kriisiä tai loppuunpalamista ?"
- Pari vuotta sitten, mutta koen päässeeni yli: niin kuin sanoin, olen onnellinen nyt.
"Onko lapsuuden kaltoinkohtelua tai traumoja?"
- On, mutta koen päässeeni niistäkin suht. okei yli.
"Miten nukut, kuinka monta tuntia?"
- Riippuu... 6, 7, 8, 9.
"Liikunnan määrä?"
- Hyötyliikuntaa parhaimmillaan 6-10km päivässä.
"Ystävät/keskustelukumppani onko?"
- On, montakin.
"Onko kilprauhas~ja rauta ~arvot mitattu?"
- On vuosi sitten, kun menin lääkärille väsymyksen takia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan määrä?
Niin ja vielä, miten vatsasi voi, toimiiko päivittäin/onko kipuja, onko ihottumaa jossain kohtaa kehoa, pään hilseilyä, aknea, ahdistusta, ahdistusta yms? Muita oireita kuin selkäkipu? Onko kipu alaselässä, helpottaako levolla? Onko kipu heti aamulla kun heräät?
Painoindeksi?
Suolisto toimii miten toimii, olen epäillyt ärtyvää suolta. Yleensä syöty ruoka tulee nopeasti ulos. Maitohappobakteerit eivät paljoa auta. Ei hilseilyä tai ihottumaa, akne tuli masennuslääkkeistä mutta olen saanut sen lähes kokonaan kuriin. Ahdistusta ei nykyään paljoa. Kipu on alaselässä, ei helpota levolla, vaan lähtee heti mielialan muututtua positiiviseksi. On heti aamulla, jos on huono päivä.
Ap
Niin ja painoindeksini on normaali. 165cm pitkä ja vaaka näyttää 60kg.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan määrä?
Painoindeksi?
Suolisto toimii miten toimii, olen epäillyt ärtyvää suolta. Yleensä syöty ruoka tulee nopeasti ulos. Maitohappobakteerit eivät paljoa auta. Ei hilseilyä tai ihottumaa, akne tuli masennuslääkkeistä mutta olen saanut sen lähes kokonaan kuriin. Ahdistusta ei nykyään paljoa. Kipu on alaselässä, ei helpota levolla, vaan lähtee heti mielialan muututtua positiiviseksi. On heti aamulla, jos on huono päivä.
Ap
Okei. Muut asiat olivat siis ok, mutta suolistosi ei. Ja sehän selittää jo paljon.
Kun suolistossa/vatsan toiminnassa on ongelmia, kyseessä on joko
A. vatsalaukun, haiman ja sappirakon (ja maksan)erittämien entsyymien vajavuus, hapoton vatsa . Tällöin ruokaa ei käsitellä normaalisti ja tulee ongelmia. Oireena voi olla refluksityyppisiä vaivoja, kipuja, närästystä.
B. Ongelma ohutsuolen bakteeristossa, eli siellä voi olla haitallisten bakteerien liikakasvua , myös candida sieniongelmaa. Hh alkavat fermentoitua, ruoka ei imeydy, eli kaikki ravintoaineet eivät imeydy vaikka söisit miten monipuolisesti.
Ongelman nimi on SIBO. Siitä ei tietääkseni Suomessa ole kovinkaan paljon tietoa.
Poista maitotuotteet ensimmäisenä ruokavaliostasi, jos niitä käytät.
Itse olen hoitanut vatsaongelmani, ja sitä kautta masennus ~ja ahdistusongelman hoitamalla suolistoni kuntoon.
Youtubessa on sellainen ravitsemusterapeutti/ravitsemustieteen lääkäriksi opiskeleva mies ,joka tekee todella hyviä videoita terveysongelmien hoitamisesta ruokavaliolla. Nimi on gojiman.
On asiallinen tyyppi, videot ovat helppoja ymmärtää jos osaa englantia.
Katso ihmeessä ja ota vinkit käyttöön.
Siellä on nimenomaan suolisto ~,ongelmista kärsiville paljon ohjeita.
Menee koko päivä jos kirjoitan ne tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko terapia tai muu keskustelu ammattilaisen kanssa? Voimia, pidä huolta itsestäsi.
Yritin vuosi sitten, mutta se ei toiminut minulla. Haluaisin kyllä johonkin terapiaan, pitää varmaan ensi viikolla soittaa lääkärille.
Ap
Siis haluaisin kokeilla uudestaan ja ehkä erilaista terapiaa.
Ap
Suosittelen ratkaisukeskeistä terapiaa, esim kymmenen käyntikerran verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan määrä?
Painoindeksi?
Ap
Okei. Muut asiat olivat siis ok, mutta suolistosi ei. Ja sehän selittää jo paljon.
A. vatsalaukun, haiman ja sappirakon (ja maksan)erittämien entsyymien vajavuus, hapoton vatsa . Tällöin ruokaa ei käsitellä normaalisti ja tulee ongelmia. Oireena voi olla refluksityyppisiä vaivoja, kipuja, närästystä.B. Ongelma ohutsuolen bakteeristossa, eli siellä voi olla haitallisten bakteerien liikakasvua , myös candida sieniongelmaa. Hh alkavat fermentoitua, ruoka ei imeydy, eli kaikki ravintoaineet eivät imeydy vaikka söisit miten monipuolisesti.
Ongelman nimi on SIBO. Siitä ei tietääkseni Suomessa ole kovinkaan paljon tietoa.Poista maitotuotteet ensimmäisenä ruokavaliostasi, jos niitä käytät.
Itse olen hoitanut vatsaongelmani, ja sitä kautta masennus ~ja ahdistusongelman hoitamalla suolistoni kuntoon.
Youtubessa on sellainen ravitsemusterapeutti/ravitsemustieteen lääkäriksi opiskeleva mies ,joka tekee todella hyviä videoita terveysongelmien hoitamisesta ruokavaliolla. Nimi on gojiman.
Menee koko päivä jos kirjoitan ne tähän.
Kiitos paljon! Joo maitotuotteita en käytä. Mutta voisin katsoa tosiaan noita videoita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnan määrä?
Painoindeksi?
Ap
A. vatsalaukun, haiman ja sappirakon (ja maksan)erittämien entsyymien vajavuus, hapoton vatsa . Tällöin ruokaa ei käsitellä normaalisti ja tulee ongelmia. Oireena voi olla refluksityyppisiä vaivoja, kipuja, närästystä.B. Ongelma ohutsuolen bakteeristossa, eli siellä voi olla haitallisten bakteerien liikakasvua , myös candida sieniongelmaa. Hh alkavat fermentoitua, ruoka ei imeydy, eli kaikki ravintoaineet eivät imeydy vaikka söisit miten monipuolisesti.
Ongelman nimi on SIBO. Siitä ei tietääkseni Suomessa ole kovinkaan paljon tietoa.Poista maitotuotteet ensimmäisenä ruokavaliostasi, jos niitä käytät.
Menee koko päivä jos kirjoitan ne tähän.Kiitos paljon! Joo maitotuotteita en käytä. Mutta voisin katsoa tosiaan noita videoita.
Ap
Minä ainakin olen saanut niistä ison avun . Todella hyvää asiaa täynnä videot ja selkeästi esitettynä.
Tuli mieleen vielä, että muistathan tarkkailla, voisivatko mielialaoireesi olla osin pms~oireilua? Niitäkin voi hoitaa ruokavaliolla.
Tuohon suolistoasiaan kannattaa todella panostaa, about 80% serotoniinista muodostuu suolistossa.
Hyvä aloitusopas mindfulness-meditaatioon:
Mark Williams, Danny Penman: Tietoinen läsnäolo
Älä ainakaan mitään sieniä vedä tai ota lisää lääkkeitä. Mindfulnesskaan ei paljon auta jos suolisto on rikki.
Joo, niin se onkin... Molemmat vanhemmat ovat mitä ovat.
Ap