Muu perhe lähtee Lintsille ja minä jään kotiin siivoamaan.
Koko päivä taas kotona hoitamassa kotia...imurointia, tavaroiden järjestelyä, lakanoiden vaihtoa, pyykinpesua, tiskaamista jne
Ja kaiken tuon kun saa tehtyä, niin pysyy siistinä hetki muun perheen kotiutumisen jälkeen.
Kiitos vaan tästäkin rentouttavasta viikonlopusta.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
No ei voi odottaa kun viikolla ei ehdi. Herään klo 6 ja lähden töihin klo 6.40, töissä klo 7.15-17 ja kotona klo 17.45 rättiväsyneenä. Ehkä koneellisen pyykkiä ehtii just pestä ennen kun pitää laittaa lapset nukkumaan ja sen jälkeen voikin itse mennä suihkuun ja suoraan nukkumaan.
Ap
Mitäs työtä tehdä joka päivä 9 tuntia 45 minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuollainen ennen. Uhriuduin tuon siivouksen taakse ja aina niin pahalla tuulella kun en olevinaan kerkeä muuta vapaa-ajalla tehdä. Nykyään olen hellittänyt ja on itsekin paljon helpompi olla. Meillä tehdään nykyään joka päivä vähän jotakin, viikonloppuna jos tuntuu siltä niin teen enemmän kotitöitä. Eikä meillä ole sen sotkuisempaa kuin ennenkään.
Että itse voin sanoa kokemuksesta että omasta asenteesta paljon kiinni.
Minä voin sanoa että joskus se on täysin miehen asenteesta kiinni.
Varmasti on näinkin monessa perheessä. Puhuinkin omasta kokemuksesta ja meillä se oli täysin minun asenteesta kiinni. Olin ennen sellainen että kukaan muu eli siis mies ei tee tarpeeksi puhdasta jälkeä. Sitten mies lopetti tekemisen kun se ei minulle kelvannut. Nykyään kun itse olen hellittänyt niin kaikki osallistuu. Mutta siinä olet oikeassa että monissa perheissä varmasti jätetään yhden ihmisen harteille kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet töissä 7:15 -17:00 + ne puolen tunnit matkat? Onko sulla tosiaan 9:h 45min työsopimus 5pv viikko joka viikko? Mites olis lyhennetty työaika?
Töitä on liikaa ja minä olen ainoa joka tiedän tietyt asiat. Ja nämä tehtävä joka päivä tiettyyn aikaan. Esimiestä ei kiinnosta kun ei ymmärrä vaikka kuinka selittäisi. Meen aikaisin koska tuolloin saa tehtyä osan hommista kun puhelimet ei soi. Meillä liian vähän porukkaa ja puhelinta pitää päivystää 2 klo 17 asti.
ApTaidat olla korvaamaton kotona ja töissä. Jotkut kiksit siitä selvästi saat.
Juu, ap on näitä korvaamattomia, joita ob hautausmaat täynnä.
Tiedättehän, että lapsityövoiman käyttö on laitonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet töissä 7:15 -17:00 + ne puolen tunnit matkat? Onko sulla tosiaan 9:h 45min työsopimus 5pv viikko joka viikko? Mites olis lyhennetty työaika?
Töitä on liikaa ja minä olen ainoa joka tiedän tietyt asiat. Ja nämä tehtävä joka päivä tiettyyn aikaan. Esimiestä ei kiinnosta kun ei ymmärrä vaikka kuinka selittäisi. Meen aikaisin koska tuolloin saa tehtyä osan hommista kun puhelimet ei soi. Meillä liian vähän porukkaa ja puhelinta pitää päivystää 2 klo 17 asti.
Ap
Olet siis orjatyötä tekevä marttyyri sekä kotona että töissä. Ilmeisen korvaamaton molemmissa.
Joku toinen eli korvattavissa oleva ihminen tilaisi nyt kotisiivouksen 1 x viikossa ja sen käyttäisi siivoamisesta säästyvän ajan uuden työpaikan hakemiseen.
Nämä ovat toki myös omia valintoja, mutta mehän emme tietenkään tunne sinun erityisen erityistä tilannettasi.
Noh, voi jatkaa toki tuolla linjalla tai sitten ottaa perhettä niskasta kiinni ja tehdä kotityöjako.
Meillä oli vähän sanaa aiemmin, ihan sillä että tykkäsin siivota tavallani. Sitten muutettiin valtavaan omakotitaloon ja ilmoitin että nyt ei jatku sama linja.
Lapset siivoaa omat huoneet, nihkeäpyyhintä ja nihkeämoppaus. Olen opettanut kädestäpitäen miten se tehdään. Lapset siivoaa joka ilta huoneensa ja vievät likaiset ja puhtaat pyykit paikoilleen. Pienin on nyt 5 vuotta ja osaa oikein hyvin. Lasten huoneet on sisustettu niin että pyyhittävää pinta-alaa on vähän, lelut on kaapeissa.
Keittiö joka ilta siistiksi. Olen jakanut kotityöt noin puolen tunnin kestoisiin jaksoihin 6 päivälle viikossa. Näin en tarvitse siivouspäivää kuin erikoistapauksissa esim ikkunoiden pesu.
Pitää olla aikaa elää ja harrastaa. Vaikka rakastan siistiä ja puhdasta kotia, en halua elää sille. Pitää pystyä menemään miettimättä että kotonakin pitäisi tehdä sitä ja tuota. Ei tämäkään aina ole helppoa, joskus ei ehdi sitä puoltakaan tuntia käyttää tai kipeänä ei vaan pysty. Mutta ei maailma siihen kaadu ja seuraavalla viikolla hommat saa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En voi käydä laitteissa ja kuka hoitaa nuo hommat sillä aikaa? Kotitonttuko?
Ap
Suuri osa lapsen huvipuistokokemusta on se, että joku katsoo, kun he ovat laitteessa, joten se ettei voi itse mennä laitteisiin ei ole syy jäädä kotiin
Jos taas lapset ovat jo siinä iässä, että eivät enää halua kenenkään katselevan, he ovat tarpeeksi vanhoja hoitamaan oman osansa kotitöistä.
Taisi tosiaan olla tonttu, joka jäi yksin kotiin siivoamaan.
Mieti siltä kantilta että lapsesi kuolisi. Muistaisiko hän siivotun kodin ja sen että äiti teki töitä vai yhteiset hetket esim.Linnanmäellä.
Itse valitettavasti opin kantapään kautta ja kadun sitä lopunikääni.
Minkälaisia sairauksia tarvitsee olla, ettei pääse mihinkään laitteeseen?
Vierailija kirjoitti:
En voi käydä laitteissa ja kuka hoitaa nuo hommat sillä aikaa? Kotitonttuko?
Ap
Jokainen perheenjäsen voi auttaa halutessaan. Eikö tullut mieleen? Vai hoidatko kaiken aina martyyrimäisesti yksin? Ei se koti myöskään yhteen päivään kaadu, huomennakin olisi voinut siivota, tai parin päivän päästä. Tai miksi et siivonnut eilen? Ei kannata kangistua kaavoihin, meillä siivotaan kun ehditään, en ota siirtää suurta stressiä. Relaa sinäkin.
Luin Konmarin ja vapaa-aika lisääntyi.
Tarpeeton ostaminen on loppunut täysin, ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen. Ylimääräinen tavara on laitettu kiertoon, kauan aikaa sitten, kaikille tavaralle on oma paikka.
2 krt vuodessa käydään lasten vaatteet läpi.
Maksan perjantaisin kaikki laskut ja korjaan rikkinäiset vaatteet, ompelen napit, vaihdan vetoketjut jne.
Meillä on 5 vkon kiertävä ruokalista, käyn kaupassa 2 krt viikossa.
Nyt viedään MLL.n kirppikselle myytävää. Käytiin pe läpi lelut. Ovat nyt valmiina. Käydään vielä vaatteita läpi, kyllä me pari Ikean kassillista noista saadaan.
Luovuit lapsestasi kotitöiden takia? Oletko tyytyväinen ratkaisuusi?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin eksäni "uhrautui" viemään lapset sarjakuvamessuille, että sain siivota huushollin. Sitten "uhrautui" viemään esikoisen etelänmatkalle ja minä jäin kotiin kolmikuisen vauvan ja hänen hommaamansa koiranpennun kanssa.
On tosiaan ex, ja sai pitää koiran ja lasten lähivanhemmuuden.
Äskeinen tarkoitettu tälle äidille
Käydään molemmat töissä. Ei lapsia. Silti yhä useammin kotityöt kasautui minulle. Muutaman tuloksettomana keskustelun jälkeen päätin, että teen kotitöistä tasan puolet ja loppu on miehen vastuulla tai jää tekemättä. Ja nykyään mies lopulta tekeekin. Tosin alussa sain syyllistämistä ja vidduilua osakseni. Kukapa nyt saavutetuista eduista helpolla luopuisi.
Havaitsin muuten senkin, että jos kyllästyn odottaman ja taivun itse tekemään, mies oppii ettei tarvitse tehdä mitään jos tarpeeksi kauan viivyttelee. Siksi meillä saattaa mennä viikkojakin imuroimatta ja astiat loppuu kaapista kun mies ei hoida hommia ajallaan.
Huhuu ap, saitko kaiken tehtyä? Oliko perheellä kivaa?
Ap:n mies voi hoitaa kotihommat viikolla siivoamisia myöten, kun ap:lla on pitkä työpäivä ja työmatka. Mies ilmeisesti luistelee vastuustaan, miksi?