Muu perhe lähtee Lintsille ja minä jään kotiin siivoamaan.
Koko päivä taas kotona hoitamassa kotia...imurointia, tavaroiden järjestelyä, lakanoiden vaihtoa, pyykinpesua, tiskaamista jne
Ja kaiken tuon kun saa tehtyä, niin pysyy siistinä hetki muun perheen kotiutumisen jälkeen.
Kiitos vaan tästäkin rentouttavasta viikonlopusta.
Kommentit (78)
Miksi ette siivoa huomenna? Viikonlopussa on kaksi päivää. Miksei mies siivoa?
Voi uli uli. Töissä sekaannut takuulla kaikkien muiden tekemisiiin koska sinun pitää päästä pätemään ja kuvittelet että sinun täytyy tehdä pitkää päivää. Lisäksi valitat miten on rankkaa yhdistää perhe ja tuollainen työ. Esimiehen ongelmahan se on jos tekijöitä on liian vähän, sinä teet vaan asiat helpoksi kun uhriudut ja teet hommat.
Kotona taas uliset miten raskasta on töissä eikä perhekään arvosta mutta et kelpuuta muiden siivousta koska vain sinä osaat.
Rasittava valittava akka.
Ap kuulostaa täysin samalta kuin vaimoni.
Tekee töissä käytännössä hyväntekeväisyyttä (paljon töitä kotona omalla ajalla ja omilla tarvikkeilla ilman palkkaa) kun ne nyt vaan pitää tehdä.. Ei suostu edes keskustelemaan siitä että onko järkeä käyttää töiden tekoon omaa aikaa ja rahaa.
Ja sitten vapaa-aika:
Siivous, siivous, siivous.
Siivoaminen menee ihan kaiken edelle, ei väliä miten väsynyt / loppu on silti aamu alkaa aina siivouksella.
Mä lähden lasten kanssa johonkin niin ei tule mukaan vaan uhriutuu ja jää kotiin siivoamaan.
Jos mä imuroin ennen vaimon kotiin tuloa niin kotiin tullessa vaimo kuitenkin imuroi.
Jos ei kertakaikkiaan löydy mitään siivoamista niin sitten järjestetään kaikkien kaappien sisältö uusiksi ja taas voidaan uhriutua kun mies ei löydä edes yksinkertaisia tavaroita.
Esim lasten sukat on 6kk aikana ollut kolmessa eri kaapissa.
Meidän perhe lähtee myös tänään Lintsille. Meillä on hirveä kaaos, mutta en välitä. Siivotaan joskus myöhemmin.
MIksi mies ei tee teillä kotitöitä?
Tee niinkuin minä: perhe lintsille, salaa tilattu siivooja saapuu paikalle, itse lähden nauttimaan kaupungille. Saan tehdä just mitä huvittaa, mennä leffaan, taidenäyttelyyn, lasilliselle terassille... Jos mies soittaa, niin ohhoh, enpäs kuullut kun tuo imuri piti niin kovaa ääntä. Sitten siivojan lähdettyä saavun siistittyyn kämppään, ja valmistaudun ottamaan perheen vastaan. Mites se meneekään, happy wife, happy life!
Vierailija kirjoitti:
Tee niinkuin minä: perhe lintsille, salaa tilattu siivooja saapuu paikalle, itse lähden nauttimaan kaupungille. Saan tehdä just mitä huvittaa, mennä leffaan, taidenäyttelyyn, lasilliselle terassille... Jos mies soittaa, niin ohhoh, enpäs kuullut kun tuo imuri piti niin kovaa ääntä. Sitten siivojan lähdettyä saavun siistittyyn kämppään, ja valmistaudun ottamaan perheen vastaan. Mites se meneekään, happy wife, happy life!
Sori, oli pakko alapeukuttaa, kun en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi siivooja pitää tilata salaa?! Muuten toimintamallisi on oikein hyvä, mutta kyllä sen verran pitää olla omaa rahaa tai päätösvaltaa yhteisiin rahoihin, että jos sen siivoojan haluaa palkata, niin sitten palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet töissä 7:15 -17:00 + ne puolen tunnit matkat? Onko sulla tosiaan 9:h 45min työsopimus 5pv viikko joka viikko? Mites olis lyhennetty työaika?
Töitä on liikaa ja minä olen ainoa joka tiedän tietyt asiat. Ja nämä tehtävä joka päivä tiettyyn aikaan. Esimiestä ei kiinnosta kun ei ymmärrä vaikka kuinka selittäisi. Meen aikaisin koska tuolloin saa tehtyä osan hommista kun puhelimet ei soi. Meillä liian vähän porukkaa ja puhelinta pitää päivystää 2 klo 17 asti.
Ap
Siis etkö tajuu lähtee himaan ja antaa ta:n järjestää?????
Voiluoja......
Eihän tuo koskaan muutukaan kun itse luot ja pidät yllä, ja oman hyvinvoinnin kustannuksella!!!!!!
Lähe 7,5 tunnin jälkeen kotii ja moikkaa iloisesti.
Joku alkas sinuakin edes hiukka arvostaa!!!!!
Olet säälittävä tai tämä on provo. Mutta jos edistykselllisessä Suomessa vielä löytyy tuollainen äitimalli niin kannattaa seuraavalla kerralla kokeilla 'keppiä ja porkkanaa' -metodia. Eli koko perhe siivoaa perjantai-iltana ja lauantaina rentoudutaan yhdessä ja tehdään jotain mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet töissä 7:15 -17:00 + ne puolen tunnit matkat? Onko sulla tosiaan 9:h 45min työsopimus 5pv viikko joka viikko? Mites olis lyhennetty työaika?
Töitä on liikaa ja minä olen ainoa joka tiedän tietyt asiat. Ja nämä tehtävä joka päivä tiettyyn aikaan. Esimiestä ei kiinnosta kun ei ymmärrä vaikka kuinka selittäisi. Meen aikaisin koska tuolloin saa tehtyä osan hommista kun puhelimet ei soi. Meillä liian vähän porukkaa ja puhelinta pitää päivystää 2 klo 17 asti.
ApSiis etkö tajuu lähtee himaan ja antaa ta:n järjestää?????
Voiluoja......
Eihän tuo koskaan muutukaan kun itse luot ja pidät yllä, ja oman hyvinvoinnin kustannuksella!!!!!!
Lähe 7,5 tunnin jälkeen kotii ja moikkaa iloisesti.
Joku alkas sinuakin edes hiukka arvostaa!!!!!
Haha kyllä se esimies päivystää :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, oli pakko alapeukuttaa, kun en kertakaikkiaan ymmärrä, miksi siivooja pitää tilata salaa?! Muuten toimintamallisi on oikein hyvä, mutta kyllä sen verran pitää olla omaa rahaa tai päätösvaltaa yhteisiin rahoihin, että jos sen siivoojan haluaa palkata, niin sitten palkkaa.
Koska se tuo siihen sen hauskan jännityksen! Ymmärrän, että kuvio voi kuulostaa vähän erikoiselta. Mutta vaikka jäisinkin tästä 'kiinni', niin mieheni on niin rento ja lupsakka tyyppi, että nauraisi koko jutulle. Epäilen, että hänen siivouspäivänään saattaa esiintyä aika samantyyppinen kuvio...
Ja todellakin, tämän lystin maksan ihan itse omalta tililtäni, eikä tämä nyt mikään jokaviikkoinen harrastus ole.
Mitä sinä ap täällä av:llä sitten laiskottelet?
Mars siivoamaan sitä porvoon asuntoanne siitä!
Sinuna istahtaisin ala ja ottaisin hengähdystauon, miettisin. Mikä sulle on elämässä oikeasti tärkeää, mitä haluaisit tehdä, miten käyttää aikasi? Oletko uupumassa työ- ja kotitöiden alle, muttet tajua sitä itse? Mahdollistatko omalla käytökselläsi, että kiltteyttäsi/vastuuntuntoasi käytetään hyväksi sekä töissä että kotona – vai onko niin että tuo marttyyrin asema itse asiassa on osa identiteettiäsi ja haluatko että asia on näin?
Sinuna miettisin myös sitä, että ehkä olisi lastenkin kannalta hyvä että auttaisivat siivoamisessa yms hommissa (oppivat miten asiat tehdään, näkevät miten paljon aikaa se vie, tehdään yhdessä niin saadaan hommat tehtyä nopeammin). Varsinkin pienemmät lapset usein tykkää ruoanlaitosta, imuroinnista tai pölyjen pyyhkimisestä, ylipäänsä siitä että saavat tehdä oikeita töitä yhdessä vanhempien kanssa.
Meillä molemmat lapset auttavat useimmissa kotihommissa, 9 ja 11 v. Kyllä joutuu muistuttamaan, eli ihan nurisematta ei aina hoidu. Kotihommiin kuuluu siivoustöiden lisäksi esim. että käyvät koiran kanssa ulkona kun tulevat koulusta iltapäivällä, hakevat postin postilaatikosta kun kävelevät sen ohi (asumme maalla, pidempi matka laatikolle) jne. Vanhemmalla lapsella on myös yksi ruoanlaittovuoro viikossa, päivänä jona hänellä ei ole harrastuksia. Saa itse valita mitä ruokaa tekee, eli aika usein mennään pitsa-taco-linjalla, mutta leipoo esim. kyllä itse pitsapohjan alusta asti, opettelee veitsen käyttöä kun pilkkoo tacoihin vihannekset jne joten minusta se on ok.
Tsemppiä sulle, älä uhriudu, jos haluat sinne Linstille – mene!
Minä olin tuollainen ennen. Uhriuduin tuon siivouksen taakse ja aina niin pahalla tuulella kun en olevinaan kerkeä muuta vapaa-ajalla tehdä. Nykyään olen hellittänyt ja on itsekin paljon helpompi olla. Meillä tehdään nykyään joka päivä vähän jotakin, viikonloppuna jos tuntuu siltä niin teen enemmän kotitöitä. Eikä meillä ole sen sotkuisempaa kuin ennenkään.
Että itse voin sanoa kokemuksesta että omasta asenteesta paljon kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ei jaksa töiden jälkeen juuri tehdä kotitöitä. En minäkään jaksa. Lisänä kolmen lapsen harrastuskuskailut. Kaikki jää viikonloppuun. Jos lapset ovat isompia, voi hyvin sopia, että laitetaan asunto kuntoon ennen lähtöä. Jos ovat pienempiä niin silloin lähinnä miehen kanssa tuosta joutuu vääntämään. Todellakin joskus on helpompi siivota yksin, kun lasten läsnäollessa joutuu koko ajan keskeyttämään. Harmi vaan, jos sinä olet aina se kuka jää siivoamaan. Olisiko mahdollista joskus maksaa siivoojaa? Kuinka paljon sinua harmittaa tuo? Minä vihaan siivoamista ja hermoilin viikonloppua jo monta päivää etukäteen sen takia, kun joutuu siivoamaan. Nykyisin maksan siivoojan ennemmin ja teen välillä viikonloppuna enemmän leipätyötäni, josta tykkään.
Hienoa kuulla, että joku on priorisoinut perheen menoja niin, että käyttää siivouspalveluja. Sitä en ymmärrä tässä tasa-arvon maassa, että yhtään ropoa ei riitä siihen, että perheessä kävisi vaikka 2vk välein tai kerran kuukaudessa siivooja. Sinäkin sanot, että maksat ennemmin siivoojan, kai se mieskin on osallisena siinä maksamisessa.
Ennen oli ennen ja nyt on nyt, marttyyriäidit kuurasivat ja kiillottivat kotejaan, mutta kyllä tavaraakin oli paljon vähemmän vielä 80-luvulla. Samoin työelämän vaatimuksen ovat kasvaneet.
Lapsilla on viimeisen päälle vermeet ja vehkeet, isä hankkii autoonsa ja kotiin mielellään tekniikkaa, menevän näköisiä pyöriä vanteineen auton alle jne. Kun naiset muuten määräävät paljon kodissa, sisutuksesta, ruoasta, matkoista ja muista hankinnoista, niin eikö kannattaisi nyt perheen budjetissa varata jokin euromäärä siivoojaan kuukauisittain. Jättää vaikka kuukauden lonkerot ja viinit juomatta, niin satanen löytyy.
Tähän sitten ei kannata vetää yksinhuoltaja, työtön tms. korttia. Kohdistan viestini näille äideille, jotka eivät pidä puoliaan tässä asiassa, vaikka siivoojan maksaminen olisi taloudellisesti mahdollista. Aika paljon tuttavapiirissäni on alkanut näitä perheitä tai yksinäisiäkin ihmisiä löytyä. Missä on määrätty, että siivous on naisten velvollisuus on hoitaa kodin siivous? On tässä maailmassa muitakin raja-aitoja tasa-arvon nimissä kaatunut. Ja agraariyhteiskunnasta on edetty jo pitkälle, hyvä vai huono asia, siihen en ota kantaa.
Ja meille äideille: kasvatetaan pojistamme kotitöitä osaavia miehiä, eikä mitään mamman vässyköitä, joita ensin ohjaa äiti ja sen jälkeen vaimo. Ja kierre jatkuu.
54 jatkaa vielä. Olen myös ottanut lapset mukaan kotitöihin. Meillä 7-vuotias esimerkiksi haluaa pestä minun kanssa kylpyhuonetta ja saunaa kun saa vedellä läträtä. Siinä samalla tulee yhdessä leikin kautta tekeminen ja siivoaminen. Eli kyllä ne lapsetkin voi ottaa mukaan kotitöihin.
Vierailija kirjoitti:
54 jatkaa vielä. Olen myös ottanut lapset mukaan kotitöihin. Meillä 7-vuotias esimerkiksi haluaa pestä minun kanssa kylpyhuonetta ja saunaa kun saa vedellä läträtä. Siinä samalla tulee yhdessä leikin kautta tekeminen ja siivoaminen. Eli kyllä ne lapsetkin voi ottaa mukaan kotitöihin.
No meillä kyllä pienemmätkin lapset osallistuu siivoukseen. Joskus siivoamme koko perheen kanssa. 3 poikaa isä ja minä. Nopeasti menee.
Miksi ei lasten ja miehen pidä eka hoitaa kotitöitä ja palkinnoksi pääsevät Lintsille. Ole mieluummin ikävä ihminen joka pakottaa kotitöihin kuin tuollainen marttyyri. Lista kotitöistä ja mieskään ei menen minnekään ennenkuin on tehnyt oman osuutensa. Koska ei niitä kotitöitä tosiaan mikään tonttu tee muiden puolesta, paitsi sinä hölmöläinen. Se on sinun oma valintasi. Josmies ei halua tehdä kotitöitä niin kuin aikuinen niin HÄN voi palkata siivoojan tekemään osuutensa. Ja se lastenhoitaminen ei ole oman osuuden tekemistä kotitöistä, se on nimeltään isyys. Jos olet lapsen hankkinut niin sen hoidat vaikka yksin 24/7.
Minun äitini jäi aina "siivoamaan" kun menimme mummolaan. Vasta vähän vanhempana tajusin, että hänellä oli vanhempiinsa välit poikki.
Oli jotenkin ahdistavaa, ja siivoaminen ahdistaa nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin tuollainen ennen. Uhriuduin tuon siivouksen taakse ja aina niin pahalla tuulella kun en olevinaan kerkeä muuta vapaa-ajalla tehdä. Nykyään olen hellittänyt ja on itsekin paljon helpompi olla. Meillä tehdään nykyään joka päivä vähän jotakin, viikonloppuna jos tuntuu siltä niin teen enemmän kotitöitä. Eikä meillä ole sen sotkuisempaa kuin ennenkään.
Että itse voin sanoa kokemuksesta että omasta asenteesta paljon kiinni.
Minä voin sanoa että joskus se on täysin miehen asenteesta kiinni.
Oletko tosissas :D. Voi luoja mikä marttyyri. Varmaan vielä jäpätät ja valitat perheellesi kun tulevat Lintsiltä. Kuule, siivouspäivä on ihan oma valintasi. Vielä ehdit mukaan Lintsille.