Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14v käyttäytyminen

Väsynyt äitipuoli ja isä
10.08.2018 |

Hei, nyt on pakko avautua kun en keksi enää muutakaan. Ollaan uusioperhe, jossa miehellä kolme lasta ja minulla yksi. Kaikki lapset asuu meillä.
14v pojan kanssa on aina ollut hieman ongelmia, näpistyksiä, tappeluita, kouluongelmia. Yritettiin jo perheen hyvinvoinnin takia neuvotella pojan äidin kanssa, että poika muuttaisi hänen luokseen, mutta äiti ei lasta halua (hänellä ei mahdollisuutta ottaa-mitä se tarkoittaakin).
Nyt selvisi, että poika on käyttänyt nuuskaa vuoden, ja käyttäytyminen on järkyttävän ylimielistä ja mikään kotiintuloaika ei pidä paikkaansa. Asustelee täällä kotona kuin maailmanjohtaja (silloin varsinkin kun isänsä ei ole kotona).
Kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi kuria kotona. Säännöistä kiinnipitämisellä saa kännykkäliittymät ja harrastukset. Nyt tehtiin se päätös, että ko. pojan kohdalla jouduttiin lopettamaan jääkiekkoharrastus, koska käytös ei kotona ole ollut mitenkään hyväksyttävää ja lisäksi tuo nuuskan käyttö selvisi. Hänellä alkaa yhdeksäs luokka ja luultavasti joutuu kympinkin käymään. Kolme muuta lasta on myös aivan väsyneitä tähän tilanteeseen, kun talossa tapellaan koko ajan. Onko kenelläkään kokemuksia, miten tällaisesta tilanteesta selviää järkipäisenä kaikki? Yksi yö jo ovet pidettiin lukossa aamuyön tunneille saakka (kun jälleen jätti tulematta kotiin sovittuun aikaan, eikä vastaa mihinkään puheluihin tai viesteihin)ja poika nukkui pihalla. Tälläkään ei ollut mitän vaikutusta. Jotenkin tuntuu, että jotain apua tarvitaan, mutta mitä?? Onko kenelläkään vertaistukea.. 😓 toisaalta äitinsä ei saa pidettyä kuria senkään vertaa, ja tilanne on taas pahentunut kun poika oli kesälomalla hänen luonaan kuukauden. Tiedostetaan molemmat, että äitin luo meneminenkin olisi ollut lapsen kannalta huono vaihtoehto, mutta me olemme jo molemmat niin väsyneitä, että kohta varmaan tehdään lasu itsestämme, kun ei pärjätä...

Kommentit (128)

Vierailija
121/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa, kun aikuisilta ihmisiltä on lukutaito kadonnut kokonaan.

Kaikki takertuu tuohon "ei ole avainta", no ei kai olekaan jos teini on omansa hukannut jonnekin.

"Ollut yön ulkona", niin, ollut teillä tietämättömillä eikä ole vastannut siihen älyvekottimeensa eikä ollut ilmoitellut missä on.

"Nukkunut pihakeinussa", no, ei ollut ovikelloa osannut soittaa (useissa taloissa kun on ovikello, jos enää kukaan aikuinenkaan enää tietää nykyään mikä se on ja miten sitä käytetään) eikä ollut osannut koputella ovea tai ikkunoitakaan.

Eli täysin tollo teini kyseessä. Tuon ikäisenä osasin matkustaa yksin junallakin ja olla yksin kotonakin. Ja ainakin itse osasin koputtaa oveen tai soittaa ovikelloa, jos avain oli unohtunut matkasta.

”Yksi yö jo ovet pidettiin lukossa aamuyön tunneille saakka (kun jälleen jätti tulematta kotiin sovittuun aikaan, eikä vastaa mihinkään puheluihin tai viesteihin)ja poika nukkui pihalla. Tälläkään ei ollut mitän vaikutusta. ”

Kyllähän tästä saa justiinsa sellaisen käsityksen että ovet laitettiin lukkoon että poika ei pääse sisään kun tiesivät että avainta ei ole, että saapa opetuksen.

Vierailija
122/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa, kun aikuisilta ihmisiltä on lukutaito kadonnut kokonaan.

Kaikki takertuu tuohon "ei ole avainta", no ei kai olekaan jos teini on omansa hukannut jonnekin.

"Ollut yön ulkona", niin, ollut teillä tietämättömillä eikä ole vastannut siihen älyvekottimeensa eikä ollut ilmoitellut missä on.

"Nukkunut pihakeinussa", no, ei ollut ovikelloa osannut soittaa (useissa taloissa kun on ovikello, jos enää kukaan aikuinenkaan enää tietää nykyään mikä se on ja miten sitä käytetään) eikä ollut osannut koputella ovea tai ikkunoitakaan.

Eli täysin tollo teini kyseessä. Tuon ikäisenä osasin matkustaa yksin junallakin ja olla yksin kotonakin. Ja ainakin itse osasin koputtaa oveen tai soittaa ovikelloa, jos avain oli unohtunut matkasta.

”Yksi yö jo ovet pidettiin lukossa aamuyön tunneille saakka (kun jälleen jätti tulematta kotiin sovittuun aikaan, eikä vastaa mihinkään puheluihin tai viesteihin)ja poika nukkui pihalla. Tälläkään ei ollut mitän vaikutusta. ”

Kyllähän tästä saa justiinsa sellaisen käsityksen että ovet laitettiin lukkoon että poika ei pääse sisään kun tiesivät että avainta ei ole, että saapa opetuksen.

Joo, pahoittelut tästä ulosannista, en ole tässä hyvä silloin kun tunteet kuohuu. Tiedettiin siis, että pojalla ei ole avainta ja kun ei yhteyttä saatu niin ovien lukkoon laittaminen oli tietoinen päätös ja tiedostettiin se että ei kotiin pääse sisälle suoraan tulemaan. Tarkoitukseni tässä huonossa lauseessa oli selventää kuitenkin se, että hänestä tämä ei ollut ongelma vaan päätti mielummin nukkua pihakeinussa aamuyön tunneille saakka (ennekun heräsin) kuin ilmoittaa saapumisestaan esimerkiksi koputtamalla oveen tai ikkunaan. Eli ei ollut asiasta moksiskaan.. ja tuolloinkin sisälle ”käskettäessä” ei ollut ollenkaan pahoillaan siitä, että on aiheuttanut huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän turhan ruusuista kuvaa maalataan yhteiskunnan tuista. Meidän painia ongelmateinin kanssa kouluterkka ohjeisti että menkää perheterapiaan. Perheterapiassa sanottiin että ei tänne oteta yli 12-v, menkää kunnan nuorisopolille. Siellä sanottiin ettei tänne oteta muita kuin vapaaehtoisia nuoria joilla lähete, ei vanhempien huolesta. Koulun erityisopettaja sanoi että ei mulla ole resursseja tällaiseen jne.

Ehkä tilanne ei sitten ollut niin paha vaikka olinkin itse ihan loppu. Ja koska olemme ydinperhe jolla ei muita ongelmia, ei mikään taho huolestunut/ kiinnostunut riittävästi.. Että sitä tukiperhettä ei niin vaan oteta maalta, eikä lasta todellakaan vaan laiteta laitokseen. Enpä tiedä mitä oikeasti pitäisi tapahtua että sellaiseen päädytään, väkivaltaa ja huumeita vähintäänkin, luulen

Vierailija
124/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän turhan ruusuista kuvaa maalataan yhteiskunnan tuista. Meidän painia ongelmateinin kanssa kouluterkka ohjeisti että menkää perheterapiaan. Perheterapiassa sanottiin että ei tänne oteta yli 12-v, menkää kunnan nuorisopolille. Siellä sanottiin ettei tänne oteta muita kuin vapaaehtoisia nuoria joilla lähete, ei vanhempien huolesta. Koulun erityisopettaja sanoi että ei mulla ole resursseja tällaiseen jne.

Ehkä tilanne ei sitten ollut niin paha vaikka olinkin itse ihan loppu. Ja koska olemme ydinperhe jolla ei muita ongelmia, ei mikään taho huolestunut/ kiinnostunut riittävästi.. Että sitä tukiperhettä ei niin vaan oteta maalta, eikä lasta todellakaan vaan laiteta laitokseen. Enpä tiedä mitä oikeasti pitäisi tapahtua että sellaiseen päädytään, väkivaltaa ja huumeita vähintäänkin, luulen

Tuo kuulostaa omituiselta ettei perheneuvolan teinipuolelle pääse. Ota uudelleen yhteyttä koulun terveydenhoitajaan, saako häneltä sen lähetteen.

Vierailija
125/128 |
13.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa omituiselta ettei perheneuvolan teinipuolelle pääse. Ota uudelleen yhteyttä koulun terveydenhoitajaan, saako häneltä sen lähetteen.

Hups, siis perheneuvolaan neuvoi terkka. Eivät huolineet. Onneksi ovat menneitä murheita nyt nämä. Mutta tunne että apua ei oikeasti saa jollei teini ole konkreettisesti vaaraksi itselleen tai muille oli todella vahva.

Vierailija
126/128 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenomainen käytös voi ilmetä uhona, rivoina puheina ja röyhkeänä käytöksenä. Myös levottomuus, epäsiisteys, piereskely, kiroilu, uppiniskaisuus ja aggressiivisuus saattavat lisääntyä. Tällainen käytös on normaalia ja menee aikanaan ohi. Taantuma on kehityksellisesti välttämätön vaihe nuoruudessa

Vierailija
127/128 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette lasun, niin pääsette ehkä terapiaan

Vierailija
128/128 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kuusi vuotta sitten. Poika on jo aikuinen mies.