Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14v käyttäytyminen

Väsynyt äitipuoli ja isä
10.08.2018 |

Hei, nyt on pakko avautua kun en keksi enää muutakaan. Ollaan uusioperhe, jossa miehellä kolme lasta ja minulla yksi. Kaikki lapset asuu meillä.
14v pojan kanssa on aina ollut hieman ongelmia, näpistyksiä, tappeluita, kouluongelmia. Yritettiin jo perheen hyvinvoinnin takia neuvotella pojan äidin kanssa, että poika muuttaisi hänen luokseen, mutta äiti ei lasta halua (hänellä ei mahdollisuutta ottaa-mitä se tarkoittaakin).
Nyt selvisi, että poika on käyttänyt nuuskaa vuoden, ja käyttäytyminen on järkyttävän ylimielistä ja mikään kotiintuloaika ei pidä paikkaansa. Asustelee täällä kotona kuin maailmanjohtaja (silloin varsinkin kun isänsä ei ole kotona).
Kyse ei ole siitä, etteikö meillä olisi kuria kotona. Säännöistä kiinnipitämisellä saa kännykkäliittymät ja harrastukset. Nyt tehtiin se päätös, että ko. pojan kohdalla jouduttiin lopettamaan jääkiekkoharrastus, koska käytös ei kotona ole ollut mitenkään hyväksyttävää ja lisäksi tuo nuuskan käyttö selvisi. Hänellä alkaa yhdeksäs luokka ja luultavasti joutuu kympinkin käymään. Kolme muuta lasta on myös aivan väsyneitä tähän tilanteeseen, kun talossa tapellaan koko ajan. Onko kenelläkään kokemuksia, miten tällaisesta tilanteesta selviää järkipäisenä kaikki? Yksi yö jo ovet pidettiin lukossa aamuyön tunneille saakka (kun jälleen jätti tulematta kotiin sovittuun aikaan, eikä vastaa mihinkään puheluihin tai viesteihin)ja poika nukkui pihalla. Tälläkään ei ollut mitän vaikutusta. Jotenkin tuntuu, että jotain apua tarvitaan, mutta mitä?? Onko kenelläkään vertaistukea.. 😓 toisaalta äitinsä ei saa pidettyä kuria senkään vertaa, ja tilanne on taas pahentunut kun poika oli kesälomalla hänen luonaan kuukauden. Tiedostetaan molemmat, että äitin luo meneminenkin olisi ollut lapsen kannalta huono vaihtoehto, mutta me olemme jo molemmat niin väsyneitä, että kohta varmaan tehdään lasu itsestämme, kun ei pärjätä...

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa asperger, add, adhd, autismi....

Mitä näitä nyt onkaan. Lääkitys kohilleen ja ehkä tosiaan laitosasuminen olisi hyväksi tuossa tilanteessa 🤔

Voisi rauhoittaa poikaa itseään ja koko perhe saisi täten rauhan. Tuossa kärsii kaikki jo yhden temppuilun takia, myös poika itse. Laitoksesta käsin käy koulua, läksyt valvotaan ja on sääntöjä sekä rajoja, myös harrastuksiin kuljetetaan. Hänellä olisi oma huone ja omat tavarat siellä.

Tuttuni adhd- lapsi on tämmöisessä paikassa ja käy kotilomilla kerran kuussa äidillään ja erikseen isällään -eroperhe nimittäin.

Tämä on vaikea ratkaisu, mutta varmasti toimiva moneen suuntaan.

Vierailija
102/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

X-Paroni kirjoitti:

Ihmetyttää  nämä moitteet kasvatuksesta. Kuulostaa sille, että poika pitää itseään maailmannapana ja pompottaa koko perhettä. Meillä oli samantapaista 14v pojan kanssa, mutta ei onneksi ihan yhtä vaikeaa. Lopulta  meni hermot ja annoin aika  suoraa sanallista palautetta. Kuukauden murjotti, mutta sen jälkeen on käyttäytynyt paremmin. Seuraavaa konfliktia odotellessa.

Voi olla, että tässä tapauksessa ei mikään puhe auta. Pelasta muu perheesi.

Tilanteen pelastaa enää ainoastaan se, että poika huostaanoton kautta laitokseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärrän. Joo, varmaan kommentoin tuossa pitkässä kommentissani asioita, joita samaan aikaan olit sinä kertonut ketjussa, kommentin kirjoittamiseen meni multa kumminkin aika lailla aikaa. Sori.

Mieti silti nyt. Poika on VASTA 14. Miten pitkään hän on uhmaillut teitä? Ei voi olla jatkunut ihan hirveän montaa vuotta tai sitten teillä on todella jokin neurologinen tai psyykkinen ongelma nuorella käsillä.

Aika moneen kertaan olet kuvannut, miten ylimielisesti poika sinusta käyttäytyy, "virne naamalla". Mä kahden teinin äitinä NIIN tiedän, miten teinit saa aikuisen hermoa kiristettyä, mutta koeta muistaa, että se naaman ilme voi yhtä hyvin kieliä hämmennyksestä. Ja rento puhetapa olla opeteltu siksi, että poika ei kehtaa paljastaa olevansa kuohuksissaan tai pelkäävänsä tilanteen seurauksia.

Se, että kaikkia lapsia ei kohdella täsmälleen samalla tavalla ei ole ongelma. Jopa ne muut teinit tuppaavat ymmärtämään järkipuhetta, jos selitätte, että xx:llä on nyt paha teinikriisi, ja kokeillaan nyt hiukan sääntöjen soveltamista.

Miettikää ihan oikeasti nyt millaiset säännöt ovat tarpeen pakosta ja mistä voi tinkiä. Ihan varmasti osasta voi.

Ja jos tilanne tuntuu noin ylivoimaiselta, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä koulupsykologiin ja kysyä lapselle lähetettä nuorisopsykiatriseen arviointiin tai vähintäänkin perheneuvolaan.

Sinusta tuntuu, että olette jo "kokeilleet kaikkea". Ette te ole, oikeasti ette ole. Ammattilainen voi olla isoksi avuksi etsimään niitä kikkakolmosia. Hakekaa apua, se on sitä vastuullista vanhemmuutta.

Sitä apua ja vertaistukea tällä aloituksella hainkin, vaikka keskustelu onkin mennyt enimmäkseen meidän vanhemmuuden epäilyyn ja keinoihin kasvattajana.

No, eiköhän se ole ikävä kyllä aivan selvää, että ette toimi nyt oikein, jos tilanne on tuollainen. Älä ota sitä syyllistämisenä, vaan kannustuksena hakea apua.

Jos haluat apua, se edellyttää valmiutta ottaa neuvoja vastaan.

Ihan epäilemättä yrität parhaasi, ja se on minusta ehdottomasti hyvä asia. Et vain nyt siitä hyväsrä yrityksestä huolimatya toimi oikein, ja siksi olisi hyvä hakea ammattiapua.

28/38

Vierailija
104/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut kapinoiva teini ja ihan kunnon aikuinen minusta on tullut. Kapinointia kesti se pari vuotta jonka jälkeen rauhoituin.

Minun vanhemmat harrasti kanssa tätä, että avain pois, ovet lukkoon ja sain olla koko yön ulkona kun en ollut tullut kotiin sovittuun aikaan. Ja voin sanoa että se ei auttanut yhtään, vaan kapinoin entistä enemmän.

Tupakoin, salaa tietysti. Vanhemmat tiesi tästä, mutta eivät voineet asialle mitään.

Minulle pidettiin aivan liian kovaa kuria ja sen takia kapinoin entistä enemmän.

Enää en tupakoi.

Luottakaa teiniinne, näyttäkää että rakastatte ja välitätte. Älkää rangaisko liian kovaa. Älkää pitäkö liian kovaa kuria. Kyllä se siitä rauhoittuu.

Mä olen itse ollut kapinoiva teini ja asunut 15-19 v lastenkodissa. Olen edelleen hieman katkera äidilleni, joka ei minua rakastanut sen vertaa, että olisi perään katsonut. Ehkä juuri siksi tuntuu niin pahalta katsoa vierestä, kun poika ei ymmärrä omaa parasta ja meidän huolta hänen puolestaan.

Siis onko tämä ap?!

Oma menneisyytesi vaikuttaa siihen, millainen kasvattaja olet. Näin se on meillä kaikilla. Toistamme omien vanhempiemme virheitä, ja osaa taas yritämme tietoisesti tehdä toisin ja siksi toimimme toisella ääripään tavalla.

Jos olet ap, niin sinun kannattaa aivan vakavasti sanoen miettiä, toistatko nyt sitä, mitä itse koit teininä. Lastenkodissa sinuun on varmasti sovellettu ankaraa kuria ja ehdottomia sääntöjä, ja nyt toimit samoin miehesi poikaa kohtaan.

Tosiasia on kumminkin, että lastenkoti harvoin "parantaa" teinejä. Ne ovat niitä "viimeisiä" keinoja silloin, jos koti on pahasti ongelmainen tai vanhemmilla voimat ihan lopussa.

Vähän jopa sanoisin, että ne ovat ongelmajätteen sijoituspaikkoja. Sijaisperheey yhdistettyynö vaikkapa psykiatriseen terapiaan ovat jo toinen juttu, mutta lastenkodissa olleiden ennuste ei ole kyllä hyvä. Onnea, että olet itse kaiketikin pärjännyt aika hyvin.

Toistan. Älä toista liian autoritaarista kasvatusta, koska olet itse sellaista joutunut kestämään. Se ei välttämättä toimi pojan kohdalla.

Ja hae sitä ammattiapua.

28/38

Vierailija
105/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, ymmärrän. Joo, varmaan kommentoin tuossa pitkässä kommentissani asioita, joita samaan aikaan olit sinä kertonut ketjussa, kommentin kirjoittamiseen meni multa kumminkin aika lailla aikaa. Sori.

Mieti silti nyt. Poika on VASTA 14. Miten pitkään hän on uhmaillut teitä? Ei voi olla jatkunut ihan hirveän montaa vuotta tai sitten teillä on todella jokin neurologinen tai psyykkinen ongelma nuorella käsillä.

Aika moneen kertaan olet kuvannut, miten ylimielisesti poika sinusta käyttäytyy, "virne naamalla". Mä kahden teinin äitinä NIIN tiedän, miten teinit saa aikuisen hermoa kiristettyä, mutta koeta muistaa, että se naaman ilme voi yhtä hyvin kieliä hämmennyksestä. Ja rento puhetapa olla opeteltu siksi, että poika ei kehtaa paljastaa olevansa kuohuksissaan tai pelkäävänsä tilanteen seurauksia.

Se, että kaikkia lapsia ei kohdella täsmälleen samalla tavalla ei ole ongelma. Jopa ne muut teinit tuppaavat ymmärtämään järkipuhetta, jos selitätte, että xx:llä on nyt paha teinikriisi, ja kokeillaan nyt hiukan sääntöjen soveltamista.

Miettikää ihan oikeasti nyt millaiset säännöt ovat tarpeen pakosta ja mistä voi tinkiä. Ihan varmasti osasta voi.

Ja jos tilanne tuntuu noin ylivoimaiselta, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä koulupsykologiin ja kysyä lapselle lähetettä nuorisopsykiatriseen arviointiin tai vähintäänkin perheneuvolaan.

Sinusta tuntuu, että olette jo "kokeilleet kaikkea". Ette te ole, oikeasti ette ole. Ammattilainen voi olla isoksi avuksi etsimään niitä kikkakolmosia. Hakekaa apua, se on sitä vastuullista vanhemmuutta.

Sitä apua ja vertaistukea tällä aloituksella hainkin, vaikka keskustelu onkin mennyt enimmäkseen meidän vanhemmuuden epäilyyn ja keinoihin kasvattajana.

No, eiköhän se ole ikävä kyllä aivan selvää, että ette toimi nyt oikein, jos tilanne on tuollainen. Älä ota sitä syyllistämisenä, vaan kannustuksena hakea apua.

Jos haluat apua, se edellyttää valmiutta ottaa neuvoja vastaan.

Ihan epäilemättä yrität parhaasi, ja se on minusta ehdottomasti hyvä asia. Et vain nyt siitä hyväsrä yrityksestä huolimatya toimi oikein, ja siksi olisi hyvä hakea ammattiapua.

28/38

Nimenomaan.

Vierailija
106/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkiekko varusteet ei olisi pitänyt lopettaa. Se saattaa olla se, joka hieman pitää kaidalla tiellä.

Ilmeisesti poika kärsii vanhempiensa erosta ja kapinoi sen takia. Se voi tulla vuosienkin jälkeen ulos.

Vierailija
107/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkiekko varusteet ei olisi pitänyt lopettaa. Se saattaa olla se, joka hieman pitää kaidalla tiellä.

Ilmeisesti poika kärsii vanhempiensa erosta ja kapinoi sen takia. Se voi tulla vuosienkin jälkeen ulos.

Poika vissiin lopetti itse jättämällä harkkoja väliin, jos en väärin ymmärtänyt.

Vierailija
108/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, että lukutaito on kadonnut jopa jo aikuisilta ihmisiltä. En ihmettele enää miksi se on hiipumassa myös lapsilta ja nuoriltakin.

Vierailija
109/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiperhe 1-2 vkonlopuksi kuussa maalta, maalaistalossa, jossa aito isäntä, jonka kanssa tehdään hommia. Metsälle, pellolle, eläintenhoitoa, kalastusta ja illalla saunontaa ym. some kielletty nämä ajat.

Terve ympäristö, fyysinen työ ja vahva miehen malli.

Vierailija
110/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiperhe 1-2 vkonlopuksi kuussa maalta, maalaistalossa, jossa aito isäntä, jonka kanssa tehdään hommia. Metsälle, pellolle, eläintenhoitoa, kalastusta ja illalla saunontaa ym. some kielletty nämä ajat.

Terve ympäristö, fyysinen työ ja vahva miehen malli.

Niin tämä. Ja vielä paikasta jossa ei ole nettiä ollenkaan.

Vierailija
111/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 111 ,loistava resepti ja nuori kaveri saadaan oikeille raiteille. Luulen ,ett 111:llä on kokemusta sijaisperheenä olemisesta,niin asiantuntevalta tuntuivat ohjeet.

Tämän uusperheen täytyy nyt vaan ottaa lusikka kauniisti käteen ja myöntää,ettei heidän hoivissa lapsi saa itsetuntoaan ja ajatuksiaan järjestykseen.

Miettikää sitä ,kumpi on tärkeämpi ,teidän maine vai lapsen koko elämä.

Vierailija
112/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakee vain lisää huomiota. Ei muuta.

Vierailija
113/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette siis halua ostaa mautoa teinille?

Vierailija
114/128 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista se on piloille lellittyjen kakaroiden kanssa. Ei ole ennen sääntöjä, kuria ja rankkuja ollut. Auktoriteetti puuttunut sekä isältä että äidiltä. Nyt kapinoi auktoriteettia vastaan. Sitä ainoaa joka uskaltaa vielä tänä päivänä sääntöjä laatia, kuria pitää ja antaa rankkujakin tottelemattomuudesta. Ennen sitä olisi koivunimen herrat viuhunut, tukkapöllyjä annettu ja kieputettu pitkin maita ja mantuja.

Nykyään ei saa edes ääntään korottaa ollenkaan ilman lasuja. Ei saa antaa rankkuja, ei sääntöjä, ei käytöstapoja, ei yhtään mitään. Kaikki kannettava naaman eteen kuin manulle illallinen.

Vierailija
115/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti teidän teinillä ei ole kotiavainta?

Vierailija
116/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa, kun aikuisilta ihmisiltä on lukutaito kadonnut kokonaan.

Kaikki takertuu tuohon "ei ole avainta", no ei kai olekaan jos teini on omansa hukannut jonnekin.

"Ollut yön ulkona", niin, ollut teillä tietämättömillä eikä ole vastannut siihen älyvekottimeensa eikä ollut ilmoitellut missä on.

"Nukkunut pihakeinussa", no, ei ollut ovikelloa osannut soittaa (useissa taloissa kun on ovikello, jos enää kukaan aikuinenkaan enää tietää nykyään mikä se on ja miten sitä käytetään) eikä ollut osannut koputella ovea tai ikkunoitakaan.

Eli täysin tollo teini kyseessä. Tuon ikäisenä osasin matkustaa yksin junallakin ja olla yksin kotonakin. Ja ainakin itse osasin koputtaa oveen tai soittaa ovikelloa, jos avain oli unohtunut matkasta.

Vierailija
117/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä on se tollotauti, joku niistä aa:lla alkavista?

Vierailija
118/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa, kun aikuisilta ihmisiltä on lukutaito kadonnut kokonaan.

Kaikki takertuu tuohon "ei ole avainta", no ei kai olekaan jos teini on omansa hukannut jonnekin.

"Ollut yön ulkona", niin, ollut teillä tietämättömillä eikä ole vastannut siihen älyvekottimeensa eikä ollut ilmoitellut missä on.

"Nukkunut pihakeinussa", no, ei ollut ovikelloa osannut soittaa (useissa taloissa kun on ovikello, jos enää kukaan aikuinenkaan enää tietää nykyään mikä se on ja miten sitä käytetään) eikä ollut osannut koputella ovea tai ikkunoitakaan.

Eli täysin tollo teini kyseessä. Tuon ikäisenä osasin matkustaa yksin junallakin ja olla yksin kotonakin. Ja ainakin itse osasin koputtaa oveen tai soittaa ovikelloa, jos avain oli unohtunut matkasta.

Niin. Kyseessä 14-v LAPSI, joka nukkuu pihakeinussa alueella, jossa vanhemmat eivät uskalla pitää ovea lukitsematta. Minusta on järkyttävää, että tässäkin rinnastat lapsen aikuiseen.

Vierailija
119/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaakasvattajat alapeukuttavat kurille ja säännöille :D

Tällaisten vääristyneiden dikotomioiden kautta sitten taas... Joko olet sadistinen autoritäärinen kasvattaja tai sitten kaikki on ihan hurlumheimeininkiä. Suurin osa ihmisistä sentään on jossain järkevässä välimaastossa. Ootko kuullut sellaisesta kuin rakkautta ja rajoja?

Ja vastuuta ja vapauksia sopivassa suhteessa, ymmärrystä, rakkautta ja huumoria. Meillä esikoinen on ns helppo teini, nyt 17 v, vapauksia alkaa olla jo aika paljon ja hyvin on toistaiseksi ne käyttänyt. Koulu sujuu, on töissä (kerran viikossa syksyllä/talvella, kesällä oli kuukauden) harrastaa, viettää aikaa kotona ja kavereiden kanssa, ei juuri uhmaile, on kyllä selvästi alkanut itsenäistyä. Kakkonen on haastavampi, mutta toistaiseksi näkyy enemmän tuiskahteluina ja ikävänä kielenkäyttönä, jota yrittää parantaa kun ollaan asiasta keskusteltu. Silloin kun hommat hoituvat hyvin, voi saada esim lisää aikaa olla ulkona. Välillä tuntuu, että ei tiedä mitä hänen kanssa pitäisi tehdä, mutta sitten tulee eilisen kaltaisia päiviä, poika tuli kotiin ajoissa, koska akku oli loppunut, eikä halunnut mua huolestuttaa, saatiin olla hetki kahden niin sanoi että ihanaa äiti kun pidät musta huolta ja sua kiinnostaa mun asiat. Teinit ❤

Vierailija
120/128 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojeluun yhteyttä. Tuollaiset nuoret yleensä ovat niitä laitoshoitoa tarvitsevia.