Kuuluuko ravintola-apulaisen/tiskarin työn olla näin kamalaa? Aion irtisanoutua uudesta työstä.
Palkkani on vähän päälle 10e/h ja teen avustavia tehtäviä ravintolassa. Tiskaan, autan kokkeja ja tarjoilijoita. Aloitin kaksi viikkoa sitten ja tämä työ on ihan kamalaa! Ajattelin että ei voi kovin paha rasti olla tuolla palkalla, olin väärässä.
Varsinkin näillä helteillä ollut todella raskasta. Taukoja ei juuri pidetä, jos vähän istahdan juomaan, jo joku tulee mussuttamaan, miten tiskivuori kasvaa. Tahti on kova, pitää olla todella ripeä. En ole hidas ja aina olen hoitanut hommani hyvin, mutta tämä on jo liikaa. Työpäivien jälkeen ei jaksa mitään. Minusta 10h päivät ilman kunnon taukoja ei ole oikein.
Työkaverit ovat stressaantuneita ja joskus tylyjä. Minua käskytetään jatkuvasti tekemään jotain muuta kesken edellisen homman ja kaikki jää kesken. Työ on myös todella fyysistä. Esimiehet vaativat kaikkia tekemään enemmän ja nopeammin, vaikka kaikki ovat jo äärirajoilla.
Ehkä olen nössö, mutta ei minusta ole tällaiseen. Palkkaus ei mtyöskään kohtaa työn vaatimuksia.
Kommentit (52)
Onko teistä kukaan valittanut PAMille epäkohdista? Tuntuu että ainakin tuo taukojen puute on enemmän sääntö kuin poikkeus. Auttaako liitto oikeasti vai onko tuossa mitään tehtävissä, kannattaako vain "suck it up"? Mieheni työpaikassa monia muitakin epäkohtia mutta rahat yrittäjältä täysin loppu, eli liiton puuttumiseen loppuisi sitten ehkä työtkin.
Otan osaa. Ravintola-ala on yhtä helv**tiä kesäisin ja jos ilmapiiri on huono niin onhan se sietämätöntä. Itse otan loparit myös, tämä kesä tuli tehtyä 8-10 tunnin päiviä mihin mahtui yksi viiden minuutin vessatauko ja yksi 10min ruokatauko. Sitten ihmetellään kun tarjoilijoista on pulaa työnantajien riivittyä viimeisetkin mehut ihmisistä. Alan vaihto tiedossa...
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on ravintola-ala. Se on kautta linjan tosi kovien tekijöiden paikka. Seillä en nössöt hissukat pärjää, anteeksi nyt vain. Pitkiä päiviä, odottamattomia ylitöitä, ylitöitä ilman ylityökorvauksia, kuumuutta, kusihädän pidättämistä ja kovaa kielenkäyttöä kaikkien osalta. Se vain ei ole kaikkia varten!
Ulkomailta omaksuttua machobzkaa. Samoin siivoojien kyykytys. Ei työn tarvitsisi olla tuollaista.
Jos kaikki tekijät eivät antaisi työnantajan tai muiden työntekijöiden pompottaa ja pitäisitte taukonne asianmukaisesti, muutoksia alkaisi tulla. Jos kerran kaikki sujuu, niin miksi pomot ja esimiehet haluaisi muuttaa mitään? Alatte pitää taukonne ja siitä johtuvat vaikutukset alkaa kumuloitua, joten pakko jonkin on muuttua. Jos näyttää ettei minua voi pompottaa, niin todennäköisemmin kukaan ei yritäkään ensimmäiste kertojen jälkeen niin tehdä. Jos lakisääteisistä tauoista kiinnipitäminen johtaa irtisanomiseen, niin parempi ollakin antamatta työpanostaan sellaiseen paikkaan.
Suosittelen kaupan alaa. Säännölliset tauot ja paljon rennompi työ ja paremmat lisät.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä kukaan valittanut PAMille epäkohdista? Tuntuu että ainakin tuo taukojen puute on enemmän sääntö kuin poikkeus. Auttaako liitto oikeasti vai onko tuossa mitään tehtävissä, kannattaako vain "suck it up"? Mieheni työpaikassa monia muitakin epäkohtia mutta rahat yrittäjältä täysin loppu, eli liiton puuttumiseen loppuisi sitten ehkä työtkin.
Se liitto on vitsi. Ai silpputyö, onko sellaistakin? Eikö kaikki olekaan nuoria ja innokkaita S-liikkeen orjia? Mitkä surkeat tessit?
Roikuin aikoinaan siinä liitossa pelkän päivärahan takia.
Meillä oli ihan normaali ruokatunti (en enää muista oliko se 30 vai 45 min) ja sitten kahdesti 5 min tauko.
Tuo kahvitauko tosin oli ihan naurettava. Kahvihuoneeseen kesti kävellä sen 3 minuuttia. 😂
Suosittelen vaihtamaan alaa.Työkaverit ovat pääsääntöisesti vajaita,vailla käytöstapoja.Ihme riehumista ja meuhkaamista vanhojen konkareiden osalta.He saavat äyskiä miten haluavat eikä kukaan tunnu puuttuvan ala-arvoiseen käyttäytymiseen.Olen miettinyt johtuuko se ylipäätään sivistyksen puutteesta,koulutus kumminkin on alalle lyhyt ja helppo. Mikäli joku nauttii tehdä hikihatussa tätä paskahommaa 20 vuotta,siitä vain,minä en aio kuulua heihin. Työ vie suurimman osan ajasta ihmisen elämässä,miksi ihmeessä riskeerata (mielen)terveys sen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on ravintola-ala. Se on kautta linjan tosi kovien tekijöiden paikka. Seillä en nössöt hissukat pärjää, anteeksi nyt vain. Pitkiä päiviä, odottamattomia ylitöitä, ylitöitä ilman ylityökorvauksia, kuumuutta, kusihädän pidättämistä ja kovaa kielenkäyttöä kaikkien osalta. Se vain ei ole kaikkia varten!
Mutta tämä kaikki onkin minusta todella väärin. Ei sen kuuluisi olla tuollaista. Jotkut oikein kilpailevat ja ylpeilevät, kenellä on pisimmät päivät, tai kuka pidättää kusta pisimpään. Jos pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan, vähintäänkin piilovittuillaan. Typerää kerrassaan.
En mä halua tukea tällaista alaa ja työkulttuuria, siksi lopetan ja haen muuta. Saman rahan saa helpommallakin toimistossa päivätöistä. Mä välitän liikaa itsestäni kiduttaakseni itseäni tuollaisissa töissä.
Ihan mahtava tuntipalkka sulla kyllä on. Kaupallisella alalla ei 10 vuoden jälkeenkään pääse välttämättä samoille luvuille.
Siis onhan olemassa jotain lakeja, kyllä vessassa pitää voida käydä, juoda ja pitää tauot. Työpaikan kuumuus ei myöskään saa olla sietämätön. Niin että nuo ovat sitten laittomat olosuhteet jos niihin pakotetaan ja parannusta ei tehdä. Kannattaa ehkä tehdä ensin joku valitus oloista, että irtisanoutumiseen on pätevät syyt ja todisteet eikä tule karenssia.
Sulle tulee sit varmaan ruhtinaalisesti ylitypkorvauksia, jos työpäivät ovat kokoajan 10 tuntisia? Kannattaa lukaista Mara:n tes. Siellä tietoa tauoista ja ylityökorvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen vaihtamaan alaa.Työkaverit ovat pääsääntöisesti vajaita,vailla käytöstapoja.Ihme riehumista ja meuhkaamista vanhojen konkareiden osalta.He saavat äyskiä miten haluavat eikä kukaan tunnu puuttuvan ala-arvoiseen käyttäytymiseen.Olen miettinyt johtuuko se ylipäätään sivistyksen puutteesta,koulutus kumminkin on alalle lyhyt ja helppo. Mikäli joku nauttii tehdä hikihatussa tätä paskahommaa 20 vuotta,siitä vain,minä en aio kuulua heihin. Työ vie suurimman osan ajasta ihmisen elämässä,miksi ihmeessä riskeerata (mielen)terveys sen vuoksi?
Täysin samat ajatukset täällä!
Ravintola-ala jos mikä on paskahommaa, palkkoja myöten. Minä tein ikävuodet 21-34 ravintola-alan töitä ja lopulta sairaslomien kautta mitta tulvi niin pahasti yli äyräiden, että oli pakko lähteä opiskelemaan. Oli muuten elämäni paras päätös, nykyään työskentelen it-alalla ja ravintoloissa käyn vain asiakkaan ominaisuudessa.
Nuorempana ihan tykkäsinkin hommasta, mutta siinä kolmenkympin kieppeillä olin jo niin kurkkuani myöten täynnä koko työtä, kollegoita ja yleistä meininkiä, että meinasin räjähtää.
Ravintola-alalla pärjäävät omasta hyvinvoinnistaan piittaamattomat typerykset, jotka lammasmaisesti suostuvat kyykytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Syyttäkää itseänne, jos suostutte juoksemaan, ettekä pidä taukoja.
Mä päätin jo aikoinaan, etten juokse ja tauot pidän.
Päätös on pitänyt ja töitä on ollut koko aikuisikäni.
Koeaikana on vähän pakko suostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samat ajatukset täällä!
Ravintola-ala jos mikä on paskahommaa, palkkoja myöten. Minä tein ikävuodet 21-34 ravintola-alan töitä ja lopulta sairaslomien kautta mitta tulvi niin pahasti yli äyräiden, että oli pakko lähteä opiskelemaan. Oli muuten elämäni paras päätös, nykyään työskentelen it-alalla ja ravintoloissa käyn vain asiakkaan ominaisuudessa.
Nuorempana ihan tykkäsinkin hommasta, mutta siinä kolmenkympin kieppeillä olin jo niin kurkkuani myöten täynnä koko työtä, kollegoita ja yleistä meininkiä, että meinasin räjähtää.
Ravintola-alalla pärjäävät omasta hyvinvoinnistaan piittaamattomat typerykset, jotka lammasmaisesti suostuvat kyykytettäviksi.
Minuakin järkytti se aivotoiminnan kankeus ravintolan keittiössä, toiset ihmiset olivat vain välineitä, joita tunteettomasti sivallettiin sanan säilällä.
Vierailija kirjoitti:
Istahdat juomaan, salli mun nauraa! Meillä on niin kova tahti, ettei vettä edes ehdi juomaan, niin ja kuuma on kuin helvetissä!
Sallin sinulle nauramisen.
Naura vaan ihan vapaasti.
Normaaleissa työpaikoissa on taukoja ja ne pidetään. Ihan istutaan vaikka juomaan kahvia tai vettä.
Ravintola-ala on jostain syystä jäänyt kivikaudelle.
Onneksi en niihin hommiin ole koskaan päätynyt.
Ällöttävä asenne joillain ravintola-alan työntekijöillä!? En ihmettele, että on niin huono ilmapiiri useissa paikoissa.
Just tollanen ”Lähe menee jos ei kelpaa, täällä ei hissukat pärjää! Mitä sä valitat, mä en oo käyny vessassa eilisen jälkeen!!! Jos haluut pitää taukoo, niin etsi toinen työpaikka!”
Apua! Mistä tollanen kumpuaa? Normaalissa, hyvinvoivassa työyhteissössä pidetään huolta että työkaverit kerkeävät tauolle, tsempataan ja kannustetaan, pidetään työkavereiden puolia ja katsotaan, että jokaista kohdellaan oikeudenmukaisesti. Eikä kyykytetä ja arvostella ja heittäydytä marttyyreiksi.
Ei ihme, ettei mitään muutosta synny, jos asenne useilla on noin pyllyllään.
Sori vaan mutta tauot on pakollisia pitää työturvallisuuden takia
Joten istut ja juot ja syöt sen 12 min pari kertaa ainaki
Olen tosi kiirepaikassa tiskaajana ja kyllä sitä nyt vessassa voi käydä. Yritän kyllä työn sujuvuuden vuoksi ajoittaa vessassakäymisen siihen hetkeen, kun juomalasit on koneessa, koska ne pestään pisimmällä ohjelmalla. Ruokatauko 20 min ja se pidetään silloin, kun salaattien tekijällä on hiljaisempi hetki ja ehtii tulla tuuraamaan. Toinen tauko on 15 min iltapäivällä ja se pidetään, oli vuori tiskiä tai ei.
En mä kestäisi yhtään. Siksi siivoan, leppoisa päivätyö ja palkka hiukan yli 2000/kk.