Tunnen alemmuuta, kun työskentelen koulunkäyntiavustajana.
Koululaiset ja oppilaiden vanhemmat arvostavat opettajia, mutta väheksyvät koulunkäyntiavustajia.
Kommentit (17)
No ennen ne oli aina työttömille tarjottuja töitä.
Minun lapseni luokalla työskentelee huikean ammattitaitoinen ohjaaja ja kyllä arvostan hänen työtään.
Olet tärkeä ihminen lapsille koulussa. Kukaan järkevä ihminen, etenkään vanhempi, ei ikinä aliarvioisi koulunkäyntiavustajaa. Voit olla se tekijä, joka mahdollistaa sen että lapsi tai nuori on koulussa ylipäätään. Aika iso juttu, eivät kaikki kanna tuollaista vastuuta harteillaan. Samalka se on hieno saavutus!
Eli arvosi määrittyy täysin muiden mielipiteiden mukaan. Jos sanon sinulle, ihmiselle josta en tiedä yhtään mitään, keskellä katua että olet paska ihminen josta ei ole mihinkään, niin sinä et ajattele että helvetti mikä sekopää, vaan pahoitat mielesi ja teet vauvapalstalle aloituksen? Ymmärrätkö ettei tuossa ole mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan suotta tunnet, se on yksi tärkeimpiä töitä tässä yhteiskunnassa. Saat olla ylpeä itsestäsi että jaksat ja alipalkattuna vielä.
Se pitää paikkaansa. Olin erityisohjaus harjoittelussa, niin opettajatkin luulivat että olen avustaja ja yrittivät tunkea kopiointia mulle.
Piti vain tehdä selväksi ettei kuulu ammatin toimenkuvaan!
Minä olin kotiäitinä pitkään. Vasta 50-vuotiaana siirryin työelämään enkä päässyt muualle kuin koulunkäyntiavustajaksi. Mukava olla työssä kodin ulkopuolella,
Lapseni eka työpaikka hänen välivuotenaan lukion jälkeen oli koulunkäyntiavustaja.
Arvostuksen puute johtuneeko tästä? Harva siihen työhön jää.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni eka työpaikka hänen välivuotenaan lukion jälkeen oli koulunkäyntiavustaja.
Arvostuksen puute johtuneeko tästä? Harva siihen työhön jää.
Siis, jos resurssit riittää muuhunkin. -Sama-
Täydet tunnit olisi tärkeätä saada koulunkäynninohjaajille. 25 -30 viikkotyötunnit olisi tärkeää saada 40 - tuntisiksi jollain tavoin.
Tuo on siitä jännä toimenkuva, että sitä voi tosiaan tehdä normaalilla järjellä varustettu ylioppilas viettäen välivuottaan, jopa paremmin kuin joku vähemmän älykäs, vaikka olisi käynyt jopa koulunkäynninohjaajan ammattitutkinnon. Sitten taas koulutettu, kokenut ja hyvällä maalaisjärjellä sekä sosiaalisilla taidoilla varustettu ohjaaja on kultaakin kalliimpi, jos sellaisen sattuu luokkaansa saamaan. Eli arvostuksen puute saattaa johtua siitä, että alalla on todella kirjavaa sakkia laidasta laitaan. Palkkataso on tosiaan surkea, että hyvät lähtee usein muualle, se on selvä.
Jos olet mies niin nettideittailu tulee olemaan vaikeaa.
Kun nainen kysyy ammattiaisi niin he haluavat kuulla vastauksena lääkäri tai juristi ja koulunkäyntiavustajan status ja palkka ei riittäisi heille. Keskustelu loppuu välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
No ennen ne oli aina työttömille tarjottuja töitä.
Mutta nykyäänntällaiseen työhön ei pääse "automaattisesti" maisterin tutkinnon suorittanutkaan... Enkä ymmärrä miksi pitäisikään mutta en haluaisi myöskään kuulla v...ua, että miksi opiskelin "väärää alaa" Tai että kannattais varmasn seuraavaksi opiskella lähihoitjaksi tai puhtaanapitoalaa....
T. Töitä hakeva akateeminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan suotta tunnet, se on yksi tärkeimpiä töitä tässä yhteiskunnassa. Saat olla ylpeä itsestäsi että jaksat ja alipalkattuna vielä.
Se pitää paikkaansa. Olin erityisohjaus harjoittelussa, niin opettajatkin luulivat että olen avustaja ja yrittivät tunkea kopiointia mulle.
Piti vain tehdä selväksi ettei kuulu ammatin toimenkuvaan!
On tilanteita, joissa ohjaajan olisi järkevää hoitaa äkillinen materiaalin täydennys ja opettajan jäädä luokkaan. Mutta kun ohjaajan arvolle ei sovi, koska kopiointi.
Ohjaajia on monenlaisia:
30% huippuja, sydän mukana, silti ei hommat mene ihon alle
60% tavallisia, asiallisia aikuisia, hyvä suhde oppilaisiin
10% ei toimi
- sama jakauma opettajissa.
Vierailija kirjoitti:
Täydet tunnit olisi tärkeätä saada koulunkäynninohjaajille. 25 -30 viikkotyötunnit olisi tärkeää saada 40 - tuntisiksi jollain tavoin.
25 - 30 johtunee siitä, että se on oppilaiden lukujärjestyksessä.
40 tuntinen viikko ja asiallinen palkka siitä, ellei ohjaaja itse halua vähempää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies niin nettideittailu tulee olemaan vaikeaa.
Kun nainen kysyy ammattiaisi niin he haluavat kuulla vastauksena lääkäri tai juristi ja koulunkäyntiavustajan status ja palkka ei riittäisi heille. Keskustelu loppuu välittömästi.
Ohis Missähän sitä sinäkin näitä naisiasi oikein olet kohdannut ja tavannut? - Ei vaikuta ihan normaalilta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tuo on siitä jännä toimenkuva, että sitä voi tosiaan tehdä normaalilla järjellä varustettu ylioppilas viettäen välivuottaan, jopa paremmin kuin joku vähemmän älykäs, vaikka olisi käynyt jopa koulunkäynninohjaajan ammattitutkinnon. Sitten taas koulutettu, kokenut ja hyvällä maalaisjärjellä sekä sosiaalisilla taidoilla varustettu ohjaaja on kultaakin kalliimpi, jos sellaisen sattuu luokkaansa saamaan. Eli arvostuksen puute saattaa johtua siitä, että alalla on todella kirjavaa sakkia laidasta laitaan. Palkkataso on tosiaan surkea, että hyvät lähtee usein muualle, se on selvä.
Kunpa sitä maalaisjärkeä saisi käyttää eikä tarvitsisi noudattaa turvallisemman tilan periaatteita ja tunnekasvatussuunnitelmaa, kun kommunikoi oppilaiden kanssa.