Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vastaajien mielestä on vain kaksi vaitoehtoa: kamalat pönötysjuhlat, joissa ilmeisesti täytyy pukeutua johonkin iltapukuun ja olla naama norsun**, tai sitten on hauskat ja rennot juhlat pieruverkkareissa.
No itse oon huomannut, että mitä hienompaa pukeutuminen on, niin sitä tylsempää vierailla on ja odottavat vain kotiinpääsyä
Huomaa ettet ainakaan ole akateeminen tai ikinä käynyt vuosijuhlissa tai väitöskaronkoissa. Siellä illan frakit ja iltapuvut päällä hienoissa kampauksissa ja voin sanoa ettei todellakaan ole tylsää!
Tästä olen kyllä täysin erimieltä. Mutta tokihan ihmisten käsitys hauskasta ja tylsästä vaihtelee . -eri
Juhlat joissa pukeudutaan hyvin: tylsät
Vuosijuhlat ja karonkat joissa on ruokaa, laulua, tanssia ja ohjelmaa: tylsät
Kerrotko nyt siis mikä sinusta tekee juhlista hauskat? Se että grillataan makkaraa takapihalla crocseissa ja joka toisella vieraalla näkyy rekkamiehen hymy ja joka toisella pursuaa rinnat liian pienestä kesätopista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kannattaa hankkia yksi polvipituinen lyhythihainen tai puolihihallinen musta mekko, kropan ja maun mukaan vähän myötäilevä (ei kuitenkaan liian kireä) tai löysemmin istuva, jossa on säällinen kaula-aukko. Mekko voi olla hihatonkin jos siihen päälle on bolero tai kevyt siisti neuletakki/jakku. Tätä mekkoa voit pitää hautajaisissa, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja muissa valmistujaisissa, 50-vuotisjuhlissa, työpaikan pikkujouluissa, teatterissa, ravintolaillallisella ja työhaastattelussa asusteiden määrää ja laatua sekä meikkiä ja kampausta vaihtelemalla. Jos et ole yhtään mekkotyyppi, niin vastaavasti kunnon kankaasta tehdyt mustat housut (ei trikoo) ja yksivärinen kuvioton musta paita, joka voi olla joustavakin jos esim. paitapuserot ei istu hyvin ruumiinrakenteesta johtuen.
Hyi helvetti, millä vuosisadalla elät. Minä en hametta päälleni pue, mutta onneksi jätän useimmat juhlat myös välistä, ei tarvitse kenenkään pyörtyä ja imppailla hajusuolaa, kun nainen ilmestyy HOUSUISSA juhliin.
Et sitten vaivautunut lukemaan siteeramaasi tekstiä loppuun asti?
Vierailija kirjoitti:
Trine kirjoitti:
Joku valitti, että pitää hankkia epämukava juhlavaate.
No ÄLÄ hyvä ihminen osta epämukavaa vaatetta.... kuka siihen pakottaa?
Jos ei tunne oloaan mukavaksi hameessa/mekossa tai suorissa housuissa, niin mitä vaihtoehtoja jää?
Tämän täytyy olla trolli. Kyllä nyt ison ihmisen on pystyttävä pukeutumaan yhtenä päivänä vuodessa asuun, joka ei hänen tyyliinsä kuulu ja jättää ne lempiverkkarit kaappiin. Olet varmaan niitä ihmisiä, jotka järjestää työpaikallakin älläkän, kun et halua laittaa työkenkiä jalkaan, vaan haluat olla crockseissasi turvallisuussäännöistä huolimatta
Enemmän mua ihmetyttää kun yksi työkaveri tulee joka ikinen päivä täydellisessä biletällingissä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Höpöhöpö. Esim. Meidän nuorison kaverit kihlautuu ja eroaa semmoista tahtia ettei siinä ehdi kihlajaisia järkkäilemään. Eihän koko kihlauksella ole nykyaikana mitään merkitystä. En tunne ketään, joka olisi niitä sen kummemmin juhlinut.
Miten niin ei ole väliä? Me ainakin mentiin kihloista tasan vuoden kuluttua naimisiin kuten kuuluukin. Ja pidettiin kihlajaiskahvit perheelle.
Just tämmönen kuva näistä kihlajaisjuhlien viettäjistä kieltämättä tulee. Seksi odottaa hääyötä ja tasan vuoden kuluttua syntyy poika, kuten kuuluukin :)
Meillä meni pari vuotta kihlajaisjuhlista naimisiinmenoon ja kymmenen ensimmäisen lapsen syntymään. Kivat kekkerit oli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on näyttänyt olevan silloin kun juhlakalu ei viitsi määritellä pukukoodia. Viime kesänä olin mm. häissä, jotka eivät olleet "häät", paitsi että sitten kuitenkin olivat.. Eli nuoripari kutsussa ilmoitti menevänsä päivänä x maistraattiin, ja toivotti tervetulleeksi sen jälkeen viettämään rentoa iltaa paikkaan x.
Tässä oli kaikki info. Omasta mielestäni kutsusta sai sen käsityksen että tässä nyt pikaisesti käväistään virallistamassa suhde, ja sen jälkeen pidetään makkaranpaistajaiset vieraille, vaatetus siis sen mukaan mitä itse pitäisi päällä tällaisessa rennossa illanvietossa. Paitsi että pariskunta oli tälläytynyt parhaimpiinsa, morsmaikku perinteisessä puvussa, kuten tuore siippakin. Toinen puoli vieraista samassa täysjuhlapukeutumisessa, ja toinen puoli shortseissa ja läpykkäissä...
Jos olisikin kutsuttu häihin, kerrottu missä pidetään häävastaanotto, jotenkin ilmaistu että kyseessä on hääjuhlat, niin olisi varmaan porukka osannut paremmin pukeutuakin, tai siis yhteneväisemmin. Nyt varmasti tuntui "alipukeutuneista" aika pahalta..
Ööh. Pariskunta ilmoittaa menevänsä naimisiin ja pitävänsä juhlat. Kai voit omilla aivoillasikin ymmärtää että on heidän suuri päivänsä ja on syytä pukeutua paremmin kuin tupareihin. Ei kai tollasta tosiaan tarvi rautalangasta vääntää kellekään kun häihin kutsutaan??
Ja maistraatissa kun menee naimisiin niin ei oo mahdollista valita tuomiokirkon näköistä maistraattia niin yleensä sinne ei välttämättä ketään kutsuta muttei se tee päivästä tai häistä yhtään vähemmän tärkeitä.
Joo, ylipäätään Suomessa tosi usein alipukeudutaan pienimmästäkin tekosyystä. Ikään kuin olisi ihan hirveän tuskallista pukeutua hyvin, joten niin tehdään vain kun kutsussa erikseen ilmaistaan, että hienot juhlat kyseessä, tai on pukukoodi. Itse en todellakaan menisi mihinkään illanviettoon, vaatimattomaankaan, shortseissa ja läpykkäissä - ne ovat vain oman perheen kanssa käytettävä vapaa-ajan asu, ei siis kaupunkiasu tai vieraisilla oloon sopiva asu.
Salaa huvitti myös erään työkaverin kauhistelu, kun he olivat olleet karonkassa ja juhlakalu oli ohjeistanut, että voi pukeutua rennosti. Työkaveri miehineen oli sitten mennyt farkuissa ja t-paidoissa... Jos olisivat tienneet tai vaivautuneet ottamaan selvää, olisivat hoksanneet että etiketin mukaan karonkkaan miehet pukeutuvat frakkiin tai tummaan pukuun ja naiset tätä vastaavasti, joten "rento pukukoodi" on rento verrattuna tähän frakkikoodiin ja tarkoittaa siis miehellä tyyliin pikkutakkia ja naisella kukkamekkoa. Haloo, kuka menee toisen juhliin ravintolaan farkuissa?
Onhan noita nähty. Tänä kesänä näin hautajaisissa erään isän ja pojan - vainajan sukulaisia - farkuissa ja t-paidoissa. No, isällä sentään oli kauluspaita...
Minulla on kaukainen muistikuva että olisin alle kouluikäisenä ollut häissä valkoisessa mekossa. Tuntuu myös että äitini olisi sanonut "ei kyllä valkoista saisi muilla kuin morsiamella olla", vaikka itse oli asuni valinnut.
Tämän kesän häissä oli yhdellä vieraalla lyhyt ja tiukka musta mekko, jossa suuri kaula-aukko. Yökerhomainen asu. Kiinnitti huomion mutta en paheksunut.
Ohiksena vielä; Jokainen päättää itse pitääkö juhlat vai ei jonkin asian vuoksi. Itse elän mieluusti elämää ilman juhlien järjestämistä. Ei mitään haittaa ole minulle jos muut viettävät tupareita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
No, tuossa tapauksessa perustelu oli varmaan se kalja ja kassi. Ne vei siinä tilanteessa ja tilassa.
Hautajaisissa noin 30-vuotias nainen hihattomassa navan paljastavassa topissa ja lyhyessä hamosessa, jonka halkio ulottui lähes pakaroihin. Ei sukkahousuja, todella mustelmaiset jalat ja remmikorkkarit. Ihan järkky skänkkilookki.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaukainen muistikuva että olisin alle kouluikäisenä ollut häissä valkoisessa mekossa. Tuntuu myös että äitini olisi sanonut "ei kyllä valkoista saisi muilla kuin morsiamella olla", vaikka itse oli asuni valinnut.
Tämän kesän häissä oli yhdellä vieraalla lyhyt ja tiukka musta mekko, jossa suuri kaula-aukko. Yökerhomainen asu. Kiinnitti huomion mutta en paheksunut.
Ohiksena vielä; Jokainen päättää itse pitääkö juhlat vai ei jonkin asian vuoksi. Itse elän mieluusti elämää ilman juhlien järjestämistä. Ei mitään haittaa ole minulle jos muut viettävät tupareita yms.
Mullakin oli joskus 7-8 vuotiaana valkoinen vaatetus häissä, silloin ajateltiin ettei pieni tyttö voi mitenkään viedä huomiota morsiamelta ja ihan tottahan se on. Lapsilla on vähän vapaammat säännöt niin häissä kuin hautajaissakin. Tarkoittaa siis alle kymmenenvuotiasta.
Hämmästyttää miten joillakin riittää mielenkiintoa arvostella toisten vaatteita tai edes surultaan pystyy havainnoimaan toisten vaatetusta hautajaisissa. Muutaman sukulaisen hautajaiset läpikäyneenä meinasin hermostua kun toiset naiset peilaili itseään ja ihmetteli ääneen että voinko pitää tätä jakkua auki vai sanooko joku siitä :D Tokaisin että ei olla muotinäytökseen menossa, mikä tahansa tumma vaate käy. Onko oikeasti joillakin noin kamalan huono itsetunto että pelätään toisten paheksuvia katseita tai sanomisia, jopa hautajaisissa? Ei uskalleta edes normi kesäpäivänä lähteä ulos ilman puolen tunnin peilausta ja vaatteen sovitus ja vaihto-operaatiota. Koska JOKU VOI SANOA JOTAIN! Ja kyseessä on keski-ikäiset naiset. Naurettavaa. Itse en edes huomaa kenenkään vaatteita, tärkeämpää on se mitä ihminen sanoo ja miten käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Mainitse nimeltä yksi ei-kuninkaallinen, joka juhlii kihlajaisia.
Aivan kuin joku rupeaisi täällä ystäviensä nimiä listaamaan
Että ketään julkkista ei tule mieleen? Ei se sitten kovin tavallista voi olla. Hääjuhlista sen sijaan on ollut lehtijuttu jos toinenkin.
Katri Helena ja Panu Rajala (kerrotaan Lavatähti ja kirjamies-teoksessa)
Saija Varjus ja Tero-rakas
https://www.seiska.fi/Uutiset/Saija-Varjus-ja-Tero-rakas-Kihlajaiset-pa…
https://www.seiska.fi/Uutiset/Juuri-nyt-Viidakon-tahtoset-Suvin-ja-BB-T…
"Viidakon tähtösten voittaja Amanda Harkimo juhli torstaina (18.6.) Suvi Pitkäsen ja Teppo Säkkisen kihlajaisia hyvissä tunnelmissa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ketään julkkista ei tule mieleen? Ei se sitten kovin tavallista voi olla. Hääjuhlista sen sijaan on ollut lehtijuttu jos toinenkin.
"Viidakon tähtösten voittaja Amanda Harkimo juhli torstaina (18.6.) Suvi Pitkäsen ja Teppo Säkkisen kihlajaisia hyvissä tunnelmissa."
Tämä ei aivan varmasti tule kelpaamaan sille jankkaajalle, jonka mielestä jos itse ei vietä kihlajaisia, kukaan muukaan ei vietä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla keksitty juttu koska toi yks sano ettei kukaan Suomessa pidä kihlajaisia. Tai ei ehkä olekaan keksitty, toi yks anto myös ymmärtää että wt-porukka voikin juhlia kihloihin menoa. Muttei kukaan muu. Ikinä.
Suomessa ei hienoilla vaatteilla tee mitään. Siksi niitä ei osteta kun niille on käyttöä vain kerran 10 vuodessa.
Nykyisin kysynkin että riittääkö rento kauluspaita ja farkut vaatteiksi. Jos ei riitä niin jätän pippalot väliin. En todellakaan aio ostaa 500 euron edestä turhia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin mun juhliin saa naiset tulla niin seksikkäissä bilemekoissa kuin mahdollista. En pahastu ollenkaan :)
Muista laittaa se kutsuun ja mitä hautajaisiin tulee, mainita viimeisessä tahdossasi.
Ihmettelen aina ihmisiä joiden argumentti alipukeutumiseen on raha.
Itselläni oli pitkään kaksi juhlamekkoa: kukkamekko, jolla kävin mm. syntymäpäivät ja ystävien lasten nimiäiset, sopivasti asustettuna kävisi myös häihin. Toinen oli pikkumusta, joka sopii hautajaisiin, karonkkaan, ja stailattuna myös vaikka häihin. Kukkamekko maksoi ehkä 25 euroa nettikaupan alessa, pikkumusta löytyi UFFilta 20 eurolla (ja on vieläpä silkkiä ja kyseisen merkin mekot maksavat uutena 150 eurosta ylöspäin). Eli alle satasella on selvitty.
Moni sanoo myös, että ei halua ostaa lapselle juhlavaatteita, kun kasvaa niistä ulos. Kun minä olin lapsi 90-luvulla, vaatteita lainattiin vanhempien ystäväpiirissä jossa oli samanikäisiä ja hieman vanhempia lapsia. Minun juhlamekkonikin ehti olla varmaan neljällä eri tytöllä.
Pahin asumoka jota olen itse ollut todistamassa oli leggingsit, ohuesta viskoositrikoosta tehty tunika, ja birckenstockit hienoissa helsinkiläishäissä. Melkoinen kontrasti ylevän, historiaa huokuvan juhlasalin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
Kaikilla ei välttämättä ole varaa noudattaa pukukoodia. Tuo ylläoleva tosin kuulostaa pelkältä välinpitämättömyydeltä.
Itse olen hyvin köyhä, ompelutaidoton ja vielä lihava, joten vaatehankinnat ovat hankala asia. Minulla on kuitenkin muutama vaate, joita olen käyttänyt jo lähes kolmekymmentä vuotta juhlissa ja muuten siistiä asua vaativissa tilaisuuksissa. Tummat ja/tai neutraalit värit, ajattomat perusmallit, tarvittaessa pari asustetta, jotka saatan lainata tai ostanut alennusmyynistä/kirpputorilta. Aina olen ollut oikein pukeutunut ja kukaan ei ole ollut tahditon ja huomauttanut nähneensä samat vaatteet ennenkin. Suku tavallinen suomalainen, ei "hieno" eikä varakas. Ystäväpiirini on taas koulutettu/taiteellinen ja tähänkin joukkoon asuni ovat kelvanneet aivan mainiosti.
Ihana kokemuksen rintaääni! Ei se vaatteen ikä tai hinta, vaan tyyli ja puhtaus!
Just tämmönen kuva näistä kihlajaisjuhlien viettäjistä kieltämättä tulee. Seksi odottaa hääyötä ja tasan vuoden kuluttua syntyy poika, kuten kuuluukin :)