Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Omgfd kirjoitti:
Siis häissä vierailla PUNAINEN mekko! En voi käsittää,miten joku ei tiedä itsestäänselvää etikettiä....
Tämäkään etiketti ei ole itsestäänselvä. Koskaan ole kuullutkaan ennenkuin tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Omgfd kirjoitti:
Siis häissä vierailla PUNAINEN mekko! En voi käsittää,miten joku ei tiedä itsestäänselvää etikettiä....
Ei mitään tällaista etikettiä ole. Menepä vaikkakeskieurooppalaisiin häihin (tai googlaa niistä kuvia) niin näet, miten upeasti punainen mekko tai jakkupuku sointuu mustaan päähineeseen, mustiin kenkiin ja mustaan juhlalaukkuun. Kaikki on kiinni materiaaleista!
Tämä sääntö punaisen käytöstä juontuu ajalta, jolloin katsottiin, että ainoastaan neitsytmorsian voi pukeutua valkoiseen ja käyttää huntua.
Tunnen kyllä sanonnan punaisiin pukeutuvasta naisvieraasta häissä, mutta vertaisin sitä lähinnä näihin erilaisiin mitä kukat kertovat -juttuihin. Eiköhän tollaset asiat vois jättää menneisyyteen ja vieraat pukeutukoot punaiseen, jos se heitä miellyttää. Tosi moni vieras pukeutuu myös mustaan, eikä se henkilökohtaisesti minua haittaisi. Mustaa käytetään nykyään niin yleisesti muutenkin juhlapukeutumisessa.
Ainut, mitä häävieraana visusti varoisin, on kokovalkoinen asu, ja tämäkin vain niin kauan kuin morsian yleisesti pukeutuu valkoisiin. Nykyään jo näkee morsiamia mm. kirkkaanpunaisessa. Se on sitä kansainvälistymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini ilmestyi häihimme kokomustassa asussa. Esikoispojasta luopuminen taisi olla hänelle paljon kovempi paikka, kuin mitä olin etukäteen kuvitellut. Kun sitä varten kerran piti häihin pukea päälle suruasu. 😒
Minun isomummini pukeutuu juhlaan kuin juhlaan kokomustaan mekkoon. Hänelle se on juhlavaate, ei protesti.
Silti vastoin häiden pukeutumisetikettiä. Ei vieraille kokomustaa eikä kokovalkoista päälle häihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppini ilmestyi häihimme kokomustassa asussa. Esikoispojasta luopuminen taisi olla hänelle paljon kovempi paikka, kuin mitä olin etukäteen kuvitellut. Kun sitä varten kerran piti häihin pukea päälle suruasu. 😒
Miksi sulhanen pukeutuu myös mustaan?
Miesten juhlapukeutumista koskevat eri säännöt kuin naisten. Ja vieraita eri säännöt kuin hääparia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kannattaa hankkia yksi polvipituinen lyhythihainen tai puolihihallinen musta mekko, kropan ja maun mukaan vähän myötäilevä (ei kuitenkaan liian kireä) tai löysemmin istuva, jossa on säällinen kaula-aukko. Mekko voi olla hihatonkin jos siihen päälle on bolero tai kevyt siisti neuletakki/jakku. Tätä mekkoa voit pitää hautajaisissa, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja muissa valmistujaisissa, 50-vuotisjuhlissa, työpaikan pikkujouluissa, teatterissa, ravintolaillallisella ja työhaastattelussa asusteiden määrää ja laatua sekä meikkiä ja kampausta vaihtelemalla. Jos et ole yhtään mekkotyyppi, niin vastaavasti kunnon kankaasta tehdyt mustat housut (ei trikoo) ja yksivärinen kuvioton musta paita, joka voi olla joustavakin jos esim. paitapuserot ei istu hyvin ruumiinrakenteesta johtuen.
Hyi helvetti, millä vuosisadalla elät. Minä en hametta päälleni pue, mutta onneksi jätän useimmat juhlat myös välistä, ei tarvitse kenenkään pyörtyä ja imppailla hajusuolaa, kun nainen ilmestyy HOUSUISSA juhliin.
Minulla on paksut jalat ja muhkuraiset reidet, en voi käyttää polvipituisia hameita koska en tunne oloani hyväksi lyhyissä hameissa. Rita Tainola ei muuten käytä hameita sääriensä vuoksi, on kertonut jossain haastattelussaan.
Minä en käytä sen vuoksi, että hame on minusta karsea vaate. En voisi kuvitella itseäni sellaseen hamerooliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten juhlapukeutumista koskevat eri säännöt kuin naisten. Ja vieraita eri säännöt kuin hääparia.
seksismi elää ja voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seksismi elää ja voi hyvin.
No voithan sinä rikkoa raja-aitoja ilmestymällä häihin vaikka pyjamassa. Eihän siinä tapahdu sen kummempaa kuin että saat osaksesi pitkiä katseita muilta. Tuskin sinua silti kotiin lähetetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Höpöhöpö. Esim. Meidän nuorison kaverit kihlautuu ja eroaa semmoista tahtia ettei siinä ehdi kihlajaisia järkkäilemään. Eihän koko kihlauksella ole nykyaikana mitään merkitystä. En tunne ketään, joka olisi niitä sen kummemmin juhlinut.
Miten niin ei ole väliä? Me ainakin mentiin kihloista tasan vuoden kuluttua naimisiin kuten kuuluukin. Ja pidettiin kihlajaiskahvit perheelle.
Tyttäreni kummitäti ilmestyi kastejuhlaan farkuissa ja t-paidassa, ilman meikkiä ja kaula syötynä (kolmekymppinen, ei teini enää).
Lipunkantajat, tai lippuvartijat, mitä ovatkaan. Juhlissa kun tuodaan paikalle Suomen lippu siis. Yksi naisista oli pukeutunut kireään makkarankuorimekkoon loimusametista. Mitta erittäin mini, lisäksi päässä pieni keimaileva hattu ja korkeat piikkarit. Muilla oli puku & kansallispuku.
Kävi sääliksi, koska ei selvästikään tiennyt miten olisi pitänyt pukeutua.
Minua taas ketuttaa että farkkuja pidetään sopivana juhlissa kuin juhlissa. Kauhistelin kun joku tuli häihin farkuissa ja kauluspaidassa.
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
Kaikilla ei välttämättä ole varaa noudattaa pukukoodia. Tuo ylläoleva tosin kuulostaa pelkältä välinpitämättömyydeltä.
Itse olen hyvin köyhä, ompelutaidoton ja vielä lihava, joten vaatehankinnat ovat hankala asia. Minulla on kuitenkin muutama vaate, joita olen käyttänyt jo lähes kolmekymmentä vuotta juhlissa ja muuten siistiä asua vaativissa tilaisuuksissa. Tummat ja/tai neutraalit värit, ajattomat perusmallit, tarvittaessa pari asustetta, jotka saatan lainata tai ostanut alennusmyynistä/kirpputorilta. Aina olen ollut oikein pukeutunut ja kukaan ei ole ollut tahditon ja huomauttanut nähneensä samat vaatteet ennenkin. Suku tavallinen suomalainen, ei "hieno" eikä varakas. Ystäväpiirini on taas koulutettu/taiteellinen ja tähänkin joukkoon asuni ovat kelvanneet aivan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten kannattaa hankkia yksi polvipituinen lyhythihainen tai puolihihallinen musta mekko, kropan ja maun mukaan vähän myötäilevä (ei kuitenkaan liian kireä) tai löysemmin istuva, jossa on säällinen kaula-aukko. Mekko voi olla hihatonkin jos siihen päälle on bolero tai kevyt siisti neuletakki/jakku. Tätä mekkoa voit pitää hautajaisissa, rippijuhlissa, ylioppilasjuhlissa ja muissa valmistujaisissa, 50-vuotisjuhlissa, työpaikan pikkujouluissa, teatterissa, ravintolaillallisella ja työhaastattelussa asusteiden määrää ja laatua sekä meikkiä ja kampausta vaihtelemalla. Jos et ole yhtään mekkotyyppi, niin vastaavasti kunnon kankaasta tehdyt mustat housut (ei trikoo) ja yksivärinen kuvioton musta paita, joka voi olla joustavakin jos esim. paitapuserot ei istu hyvin ruumiinrakenteesta johtuen.
Hyi helvetti, millä vuosisadalla elät. Minä en hametta päälleni pue, mutta onneksi jätän useimmat juhlat myös välistä, ei tarvitse kenenkään pyörtyä ja imppailla hajusuolaa, kun nainen ilmestyy HOUSUISSA juhliin.
Minulla on paksut jalat ja muhkuraiset reidet, en voi käyttää polvipituisia hameita koska en tunne oloani hyväksi lyhyissä hameissa. Rita Tainola ei muuten käytä hameita sääriensä vuoksi, on kertonut jossain haastattelussaan.
Minä en käytä sen vuoksi, että hame on minusta karsea vaate. En voisi kuvitella itseäni sellaseen hamerooliin.
Jos ei halua pitää hametta tai mekkoa, pitkät housut ovat ihan hyväksyttävä vaihtoehto. Housuasusta saa aivan yhtä juhlavan ja käytänkin housuja yleensä juhlissakin. Tosin on minulla hamekin, jos sellaisen haluan joskus laittaa juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemus ylipukeutumisesta tältä kesältä... laitoin miehen sukulaisen 50 v syntymäpäiville juhlavan silkkisen polvipituisen mekon, kun arvelin että kyseessä vähän isompi juhla. Perillä huomasin että muut vieraat oli rennoissa kesävaatteissa, suurin piirtein sellaisissa, joissa ollaan omalla pihalla kavereiden kanssa grillatessa. Kauheassa helteessä sitten hikoilin hiostavassa ja epämukavassa juhlamekossa. Tunnelma oli onneksi muuten ihan mukava.
Miten silkkimekossa hikoilee enemmän kuin muut? Itse olen käyttänyt kaikkia silkkiuikku aatteita on nyt helteillä, kun se materiaali on paras. Ei hikoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemus ylipukeutumisesta tältä kesältä... laitoin miehen sukulaisen 50 v syntymäpäiville juhlavan silkkisen polvipituisen mekon, kun arvelin että kyseessä vähän isompi juhla. Perillä huomasin että muut vieraat oli rennoissa kesävaatteissa, suurin piirtein sellaisissa, joissa ollaan omalla pihalla kavereiden kanssa grillatessa. Kauheassa helteessä sitten hikoilin hiostavassa ja epämukavassa juhlamekossa. Tunnelma oli onneksi muuten ihan mukava.
Miten silkkimekossa hikoilee enemmän kuin muut? Itse olen käyttänyt kaikkia silkkiuikku aatteita on nyt helteillä, kun se materiaali on paras. Ei hikoilua.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat mutta naurahdin silkkiuikku aatteille 😂
Pahin oli varmaan se, kun isäni tuli pikkusiskoni ylioppilasjuhliin hajusta ja hiusten rasvaisuudesta päätellen päiväkausia sitten peseytyneenä, päällään uimashortsit ja vanha t-paita. Käveli sisällä paljain jaloin ja oli krapulassa.
Muilla vierailla oli juhlavammat vaatteet; isästä seuraava oli varmaan serkkupoika 12v, joka oli laittanut puvuntakin ja farkut (ihan hyvä mielestäni ylppäreihin), eli eroa muihin vieraisiin oli huomattavasti.
Siskoa harmitti kyllä hirveästi, kun isä ei jaksanut piirun vertaa panostaa, varsinkin, kun hän oli vuotta aikaisemmin tullut minun ylppäreihini hyvin pukeutuneena, lahjan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni kummitäti ilmestyi kastejuhlaan farkuissa ja t-paidassa, ilman meikkiä ja kaula syötynä (kolmekymppinen, ei teini enää).
Ja valokuvat muistoiksi jäivät ...
Vierailija kirjoitti:
Lipunkantajat, tai lippuvartijat, mitä ovatkaan. Juhlissa kun tuodaan paikalle Suomen lippu siis. Yksi naisista oli pukeutunut kireään makkarankuorimekkoon loimusametista. Mitta erittäin mini, lisäksi päässä pieni keimaileva hattu ja korkeat piikkarit. Muilla oli puku & kansallispuku.
Kävi sääliksi, koska ei selvästikään tiennyt miten olisi pitänyt pukeutua.
Oletko varma, ettei nainen ole yrittänyt teettää Munsalan kansallispukua? Jos ei ole löytänyt tekijää, on joutunut laittamaan samettimekon.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on näyttänyt olevan silloin kun juhlakalu ei viitsi määritellä pukukoodia. Viime kesänä olin mm. häissä, jotka eivät olleet "häät", paitsi että sitten kuitenkin olivat.. Eli nuoripari kutsussa ilmoitti menevänsä päivänä x maistraattiin, ja toivotti tervetulleeksi sen jälkeen viettämään rentoa iltaa paikkaan x.
Tässä oli kaikki info. Omasta mielestäni kutsusta sai sen käsityksen että tässä nyt pikaisesti käväistään virallistamassa suhde, ja sen jälkeen pidetään makkaranpaistajaiset vieraille, vaatetus siis sen mukaan mitä itse pitäisi päällä tällaisessa rennossa illanvietossa. Paitsi että pariskunta oli tälläytynyt parhaimpiinsa, morsmaikku perinteisessä puvussa, kuten tuore siippakin. Toinen puoli vieraista samassa täysjuhlapukeutumisessa, ja toinen puoli shortseissa ja läpykkäissä...
Jos olisikin kutsuttu häihin, kerrottu missä pidetään häävastaanotto, jotenkin ilmaistu että kyseessä on hääjuhlat, niin olisi varmaan porukka osannut paremmin pukeutuakin, tai siis yhteneväisemmin. Nyt varmasti tuntui "alipukeutuneista" aika pahalta..
Ööh. Pariskunta ilmoittaa menevänsä naimisiin ja pitävänsä juhlat. Kai voit omilla aivoillasikin ymmärtää että on heidän suuri päivänsä ja on syytä pukeutua paremmin kuin tupareihin. Ei kai tollasta tosiaan tarvi rautalangasta vääntää kellekään kun häihin kutsutaan??
Ja maistraatissa kun menee naimisiin niin ei oo mahdollista valita tuomiokirkon näköistä maistraattia niin yleensä sinne ei välttämättä ketään kutsuta muttei se tee päivästä tai häistä yhtään vähemmän tärkeitä.
Ei mitään tällaista etikettiä ole. Menepä vaikkakeskieurooppalaisiin häihin (tai googlaa niistä kuvia) niin näet, miten upeasti punainen mekko tai jakkupuku sointuu mustaan päähineeseen, mustiin kenkiin ja mustaan juhlalaukkuun. Kaikki on kiinni materiaaleista!
Tämä sääntö punaisen käytöstä juontuu ajalta, jolloin katsottiin, että ainoastaan neitsytmorsian voi pukeutua valkoiseen ja käyttää huntua.