Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Minua kaiken kaikkiaan vähempi kiinnostaa pöyristyä vieraiden vaatteista, mutta aina jaksan ihmetellä, miksi joka ylioppilasjuhlissa (olen siis opettaja) on melkeinpä enemmistö tytöistä pukeutunut tuskastuttavaiin mekkoihin ja kenkiin, joiden kanssa he eivät osaa kävellä? Hyvin tyypillistä on, että tyttö marssiessaan sinne eteen lakkia hakemaan vetää ensin hametta paremmin tissien päälle (aika harvalla on kuitenkaan sellainen varustus, että nuo mekot, jotka pysyvät päällä vain tissien varassa oikeasti pysyisivät ylhäällä) ja sitten ennen niitä lavan portaita kiipeämistään vielä vetävät hametta alaspäin (ja silti joskus on siinä eturiville istuvat päässet ’ihailemaan’ kankkuja).
Sitten kiivetään polvet koukussa ja nilkat lonksahdellen niistä 8cm koroissa kaiken kansan keskipisteenä.No kukin tekee miten tykkää....
Onneksi toki upeita ja kauniita poikkeuksiakin näkyy :)[/
Ala-asteen käsityönopettajamme opetti meitä tyttöjä, että harjoitelkaa peilin edessä kävelemään korkokengillä, koska on niin rumannäköistä kävellä polvet linkussa ja takamus pitkällä. Juuri ylioppilasjuhlissa tai jopa kadulla kanssakävelijöitä katsellessa muistuu Sirkka-opettajan opit mieleen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Mainitse nimeltä yksi ei-kuninkaallinen, joka juhlii kihlajaisia.
Aivan kuin joku rupeaisi täällä ystäviensä nimiä listaamaan
Että ketään julkkista ei tule mieleen? Ei se sitten kovin tavallista voi olla. Hääjuhlista sen sijaan on ollut lehtijuttu jos toinenkin.
Katri Helena ja Panu Rajala (kerrotaan Lavatähti ja kirjamies-teoksessa)
Saija Varjus ja Tero-rakas
https://www.seiska.fi/Uutiset/Saija-Varjus-ja-Tero-rakas-Kihlajaiset-pa…
https://www.seiska.fi/Uutiset/Juuri-nyt-Viidakon-tahtoset-Suvin-ja-BB-T…
"Viidakon tähtösten voittaja Amanda Harkimo juhli torstaina (18.6.) Suvi Pitkäsen ja Teppo Säkkisen kihlajaisia hyvissä tunnelmissa."
Tämä ei aivan varmasti tule kelpaamaan sille jankkaajalle, jonka mielestä jos itse ei vietä kihlajaisia, kukaan muukaan ei vietä
Mihin viestiin viittaat?
Nuo minimini kesämekot pulleilla mammoilla esim rippijuhlissa on aika näky:) Jos on massaa mekossa pitää olla vähän väljyyttä ja pituutta ettei istuessa nouse ihan vesirajaan. Ja tietty materiaalit vähän muuta kuin batiikkikangasta tai intianpuuvillaa.
Olen ollut hautajaisissa joissa vainajan toivomuksesta kenelläkään ei ollut mustaa. Leski oli mekossa josta miehensä erityisesti oli pitänyt, se oli viininpunaista samettia. Minulla oli vaaleanharmaa kotelomekko ja monilla oli sinisen eri sävyjä - ei kuitenkaan esim turkoosia. Kuitenkin arkivaatetusta juhlavampaa
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Kaikkia ei vaatteiden ostelu kiinnosta, eikä varsinkaan jonku juhlan takia, joita ei harrasta. Sitä pannaan päälle mitä löytyy ja jos ei ole ihan juuri juhlan hengen mukainen niin voi voi .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei vaatteiden ostelu kiinnosta, eikä varsinkaan jonku juhlan takia, joita ei harrasta. Sitä pannaan päälle mitä löytyy ja jos ei ole ihan juuri juhlan hengen mukainen niin voi voi .
Parempi pysyä sitten kotona. Kukaan kaipaa tuollaista juhliinsa.
Tosin en kyllä ymmärrä mikä vaiva sinulle on käydä alennusmyynnistä ostamassa yksi (1) juhlava vaate jolla käydä läpi kaikki mahdolliset juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kaiken kaikkiaan vähempi kiinnostaa pöyristyä vieraiden vaatteista, mutta aina jaksan ihmetellä, miksi joka ylioppilasjuhlissa (olen siis opettaja) on melkeinpä enemmistö tytöistä pukeutunut tuskastuttavaiin mekkoihin ja kenkiin, joiden kanssa he eivät osaa kävellä? Hyvin tyypillistä on, että tyttö marssiessaan sinne eteen lakkia hakemaan vetää ensin hametta paremmin tissien päälle (aika harvalla on kuitenkaan sellainen varustus, että nuo mekot, jotka pysyvät päällä vain tissien varassa oikeasti pysyisivät ylhäällä) ja sitten ennen niitä lavan portaita kiipeämistään vielä vetävät hametta alaspäin (ja silti joskus on siinä eturiville istuvat päässet ’ihailemaan’ kankkuja).
Sitten kiivetään polvet koukussa ja nilkat lonksahdellen niistä 8cm koroissa kaiken kansan keskipisteenä.No kukin tekee miten tykkää....
Onneksi toki upeita ja kauniita poikkeuksiakin näkyy :)[/
Ala-asteen käsityönopettajamme opetti meitä tyttöjä, että harjoitelkaa peilin edessä kävelemään korkokengillä, koska on niin rumannäköistä kävellä polvet linkussa ja takamus pitkällä. Juuri ylioppilasjuhlissa tai jopa kadulla kanssakävelijöitä katsellessa muistuu Sirkka-opettajan opit mieleen....
kattokaa Saara Aallon elefanttin marssia niin alkaa tehä mieli opetella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olin itse vieraana viisikymppisillä farkuissa ja ilman meikkiä. Unohdin juhliin tarkoitetun mekon ja meikit kotiin. Juhlapaikka oli ihan keskellä metsää, mistä ei shoppailemaan lähdetty. Hävetti, mutta ehkäpä joku sai musta hyvää materiaalia tällaiseen keskusteluun. :)
Niinpä varmasti kävi, oikein kaiken juhliin liittyvän unohdit. Kylläkyllä, kyse ei missään nimessä ole trollista joka luuli tässä keksineensä jotain sellaista mitä kukaan muu ei ole tullut ajatelleeksi. Kylläkyllä.
Suomalaisten tulisi ymmärtää yksi pieni asia, pukeudu mieluummin astetta paremmin (klassinen siisti) niin et koskaan mene pahasti pieleen, eli vähintään miehillä irtopuvuntakki ja siistit housut, naisella juuri polven alle mekko ja jonkinlaiset hihat (esim siisti villatakki, jos mekko hihaton). Tällä pärjää arkena töissä ja juhlissa, joihin pukukoodina ei kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaukainen muistikuva että olisin alle kouluikäisenä ollut häissä valkoisessa mekossa. Tuntuu myös että äitini olisi sanonut "ei kyllä valkoista saisi muilla kuin morsiamella olla", vaikka itse oli asuni valinnut.
Tämän kesän häissä oli yhdellä vieraalla lyhyt ja tiukka musta mekko, jossa suuri kaula-aukko. Yökerhomainen asu. Kiinnitti huomion mutta en paheksunut.
Ohiksena vielä; Jokainen päättää itse pitääkö juhlat vai ei jonkin asian vuoksi. Itse elän mieluusti elämää ilman juhlien järjestämistä. Ei mitään haittaa ole minulle jos muut viettävät tupareita yms.
Minusta alle kouluikäisellä samoin kuin pienillä morsiustytöillä voi ihan hyvin olla valkoinen mekko häissä ja vaikka hautajaisissakin. He ovat eri sarjassa morsiamen kanssa. Pikkuvauvalla voi olla vaikka vaaleanpunainen potkupuku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Kihlajaisjuhlat? Millä vuosikymmenellä?
Paremmat piirit juhlivat niitä tietenkin. Samoin vähän huonommatkin piirit kyllä...
Höpöhöpö. Esim. Meidän nuorison kaverit kihlautuu ja eroaa semmoista tahtia ettei siinä ehdi kihlajaisia järkkäilemään. Eihän koko kihlauksella ole nykyaikana mitään merkitystä. En tunne ketään, joka olisi niitä sen kummemmin juhlinut.
Miten niin ei ole väliä? Me ainakin mentiin kihloista tasan vuoden kuluttua naimisiin kuten kuuluukin. Ja pidettiin kihlajaiskahvit perheelle.
Ei missään sanota milloin pitää mennä naimisiin kihlauksen jälkeen. Toiset menee naimisiin ilman kihloja, jotkut ovat kihloissa 20 v ennen häitä ja jotkut ei mene naimisiin ollenkaan. Eli nykyisin ei mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Rippikirkossa olin just ja silmään pisti eräs kummitäti, jolla oli kaikkia mutkia nuoleva tuubimekko, jossa avoin selkä ja antava rinnus ja olkapäistä alkaen kädet ja selkä täynnä tatuointeja. Punaiseksi värjätyt hiukset. Olihan se vauhdikkaan ja räväkän näköistä. Ja joo maaseudulla oltiin.
Kiva, että wt-porsaskin on päässyt kummitädiksi ja huolentimaan lapsen kristillisestä kasvatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vastaajien mielestä on vain kaksi vaitoehtoa: kamalat pönötysjuhlat, joissa ilmeisesti täytyy pukeutua johonkin iltapukuun ja olla naama norsun**, tai sitten on hauskat ja rennot juhlat pieruverkkareissa.
No itse oon huomannut, että mitä hienompaa pukeutuminen on, niin sitä tylsempää vierailla on ja odottavat vain kotiinpääsyä
Huomaa ettet ainakaan ole akateeminen tai ikinä käynyt vuosijuhlissa tai väitöskaronkoissa. Siellä illan frakit ja iltapuvut päällä hienoissa kampauksissa ja voin sanoa ettei todellakaan ole tylsää!
Tästä olen kyllä täysin erimieltä. Mutta tokihan ihmisten käsitys hauskasta ja tylsästä vaihtelee . -eri
Juhlat joissa pukeudutaan hyvin: tylsät
Vuosijuhlat ja karonkat joissa on ruokaa, laulua, tanssia ja ohjelmaa: tylsätKerrotko nyt siis mikä sinusta tekee juhlista hauskat? Se että grillataan makkaraa takapihalla crocseissa ja joka toisella vieraalla näkyy rekkamiehen hymy ja joka toisella pursuaa rinnat liian pienestä kesätopista?
Ensinnäkään en pidä juhlista, joissa kitataan alkoholia ja yritetään väkisin tavan vuoksi pitää "hauskaa". Kaikki mihin liittyy toiminta " koska perinne" on niin teennäistä. En tosiaankaan ymmärrä vuosijuhlia ja karonkkia. En tanssi enkä laula, eikä kiinnosta kuunnella randomien nousuhumalaistenkaan elämöintiä, vaikka olisi kuinka hienosti laittautuneet. Eikä siinä ruuassakaan ole yleensä kehumista.
Eniten nautin rennoista juhlista ystävien ja sukulaisten kanssa aivan normaaleissa siisteissä vaatteissa. Frakkien ja crocsien välissä on aika monta muutakin pukeutumisvaihtoehtoa. Hyvää ruokaa, vaikkapa sitten grillattuna, rentoa seurustelua jne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hautajaisten pukukoodi saisi vapautua. Ainakin omiin hautajaisiin laitan toiveeksi rennot vaatteet ja iloinen mieli.
Samaa mieltä! Suomalaiset synkistely-hautajaiset ovat mielestäni jotain järkkyä. Olen jo ilmoittanut kaikille lähimmille ihmisille toivovani, että pitävät aikanaan huolen, ettei kukaan "hautajaisissani" pukeudu mustaan, vaan pukeutuminen saa olla värikästä, iloista ja persoonallista ja ennenkaikkea VAPAATA. Stressiä ei kuitenkaan kenenkään pidä hautajaisistani pukeutumisen suhteen ottaa; jos ei omista kuin mustia vaatteita, niin mustissa sitten :). Lisäksi hautajaisissani tulee iloita elettyä elämääni eikä surra sitä, että se on ohi. Eli hyvä ja iloinen fiilis sekä mukavaa yhdessäoloa läheisten kesken. Mitään pappeja tai muita ei tarvita tunnelmaa synkistämään. Olen eronnut kirkosta ja haluan itseni tuhkattavaksi. Myös tuhkauurna saisi olla värikäs ja hauska :).
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että vastaajien mielestä on vain kaksi vaitoehtoa: kamalat pönötysjuhlat, joissa ilmeisesti täytyy pukeutua johonkin iltapukuun ja olla naama norsun**, tai sitten on hauskat ja rennot juhlat pieruverkkareissa.
Kyllä normaalien ihmisten tavallisissa hautajaisissa voi pukeutua omalle tyylilleen sopivasti. Norsunv•ttunaamapönöttäjät luulevat olevansa niin sivistyneitä juhla vaatteissaan ja pönötys puvuissaan. Oikein tulee oksennusta suuhun ja alkaa itkettämään kun ajattelee noita muka hienoja puku pellejä naamat norsunv•itulla!,!, ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä normaalien ihmisten tavallisissa hautajaisissa voi pukeutua omalle tyylilleen sopivasti. Norsunv•ttunaamapönöttäjät luulevat olevansa niin sivistyneitä juhla vaatteissaan ja pönötys puvuissaan. Oikein tulee oksennusta suuhun ja alkaa itkettämään kun ajattelee noita muka hienoja puku pellejä naamat norsunv•itulla!,!, ,
Juuri normaalien ihmisten hautajaisissa pukeudutaan pukuihin ja polvipituisiin kotelomekkoihin.
Karnevaalihumun sävyttämät rempseät maahanpanijaiset ovat vähemmistön hommia.
T. Puku_pelle juhla_vaatteessa ja pönötys_puvussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaukainen muistikuva että olisin alle kouluikäisenä ollut häissä valkoisessa mekossa. Tuntuu myös että äitini olisi sanonut "ei kyllä valkoista saisi muilla kuin morsiamella olla", vaikka itse oli asuni valinnut.
Tämän kesän häissä oli yhdellä vieraalla lyhyt ja tiukka musta mekko, jossa suuri kaula-aukko. Yökerhomainen asu. Kiinnitti huomion mutta en paheksunut.
Ohiksena vielä; Jokainen päättää itse pitääkö juhlat vai ei jonkin asian vuoksi. Itse elän mieluusti elämää ilman juhlien järjestämistä. Ei mitään haittaa ole minulle jos muut viettävät tupareita yms.
Mullakin oli joskus 7-8 vuotiaana valkoinen vaatetus häissä, silloin ajateltiin ettei pieni tyttö voi mitenkään viedä huomiota morsiamelta ja ihan tottahan se on. Lapsilla on vähän vapaammat säännöt niin häissä kuin hautajaissakin. Tarkoittaa siis alle kymmenenvuotiasta.
Et sitten malttanut antaa morsiamen olla juhlien keski piste vaan puit päällesi morsiusvaatteet!
Omgfd kirjoitti:
Siis häissä vierailla PUNAINEN mekko! En voi käsittää,miten joku ei tiedä itsestäänselvää etikettiä....
Mulla on ollut. Mikä tässä on virhe? :D
Nykyajan lumput ovat kyllä niin halpoja, että en voi ymmärtää ettei jollain olisi varaa ostaa yhtä vaatekertaa, joka on edes vähän siistimmän oloinen. Johonkin hennesiin kun menee niin löytyy ihan mitä kokoa tahansa niin ettei pistä silmään. Jos olet esim. työtön niin sitten on varmaan vielä edullisempaa, koska on aikaa esim kiertää kirppareita. Niihin ihmiset dumppaavat paljon vähän käytettyjä siistimpiä vaatteita.
Juhlavaatteiden epämukavuus on myös toinen ihmetyksen aihe, nykyään kyllä kaikkea vaatetta saa myös esim joustavasta kankaasta tehtynä, mutta silti siistin näköisenä.
Tärkeintä juhlapukeutumisessa on se, että näyttää edes yrittäneensä kunnioittaa juhlia pukeutumisella. Se, että juhlapuku ei esim ole viimeisintä muotia, ei ole niin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin ei tarvita juuri muuta kuin kihla- ja vihkisormukset.
Oookei, tuo on sitten hiukan muuttunut viime hautajaisista mutta mikä ettei näillä helteillä
Käykö moderni normiposliini vai pitääkö hautajaisiin mennä edelleen mustissa karvoissa?
Tuommoiset hautajaiset minäkin tilaan testamentissa!
Ai tämä on päivän paras! Vatsalihaksiin sattuu!
Minä ja varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää, ettei kaikilla ole varaa ostaa erillisiä juhlavaatteita kaupasta normaalihinnoilla tai edes mahdollisuutta käydä ostoksilla (hyvillä) kirppiksillä.
Itse en viihdy lainkaan mustissa puseroissa tai mekoissa, koska väri ei sovi minulle yhtään. Siksi olen hankkinut vuosien aikana vain muutaman "pakollisen" mustan vaatekappaleen, jotka mahtuvat minulle, vaikka paino vaihtelee. Vaatteista saa koottua yleensä jonkinlaisen virityksen, jos on pakko pukeutua mustaan:
1. Muutamia vuosia sitten Anttilan alesta 70%:n alennuksella ostettu paksu polvimittainen Nanson trikoohame, joka saa korvata "kynähameet," jotka eivät ruhooni istu.
2. Yhdeksän vuotta sitten omaisen hautajaisiin hankkimani ohut musta villatakki, jonka yhdistin tuolloin mustiin farkkuihin. Muuhun ei ollut työttömänä varaa, kaikki ylimääräiset rahani menivät hautajaisten maksamiseen, joten ostin mieluummin käyttövaatteita. Farkut pidin loppuun, villatakki vaanii edelleen kaapissani.
3. Neljä vuotta sitten appiukon syntymäpäiville ostettu ja sittemmin myös hänen hautajaisissaan käytetty ohut villatakkimainen jakku.
4. Joltain kirppikseltä ostettu uudenveroinen musta joustavaa materiaalia oleva kauluspaita.
5. Citymarketista 40%:n alennuksella ostettu mustaharmaa paksua trikoota oleva leninki. Se oli pakko hankkia viime viikolla olleisiin hautajaisiin, kun en halunnut hikoilla hame+paitapusero -yhdistelmässä ja muutakaan järkevää vaatekappaletta en alennusmyynneistä löytänyt. Hikoilin silti.
6. Kaikki mustat laukut olen ostanut halvalla kirppiksiltä. Hautajaisissa minulla oli myös kirppikseltä löytyneet avokkaat. Korukin oli kirppikseltä.
7. Pari mustaa pitempää takkia (ohut välikausitakki ja paksumpi talvitakki) olen hommannut alennusmyynnistä ja kirppikseltä. Niitä en uskalla hävittää, koska hautajaistakin etsiminen olisi painajaismaista.