Ihmisten huono tilannetaju juhliin pukeutumisen suhteen
Hämmästyttävää miten epäsopivasti todella monet pukeutuvat juhlatilaisuuksiin kuten häihin, hautajaisiin, ylppäreihin ja rippijuhliin. Esim. kirkossa nuorella naisella kireä vesirajamittainen tuubimekko päällä, yhdellä pyöreällä naisella taas näkyi puolet takamuksesta ja alaselkä istuessaan penkillä koska paita oli lyhyt ja housut liian matalat. Hautajaisiin joku tuli valkoisessa kukkakuvioisessa paidassa. Ja aina riittää näitä, jotka tulevat juhliin todella arkisissa vaatteissa tyyliä khakihousut ja t-paita.
Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?
Kommentit (340)
Huhhuh, onneksi itseäni ei kiinnosta miten muut pukeutuu. Tsemppiä teille muille.
Farkut yhdistettynä valkoiseen "kauluspaitaan", joka tosin oli lyhythihainen ja selkäpuolella oli vielä joku printti. Joi alkumaljan ennen skoolausta, etuili ja puhui ties mitä panojuttuja ruokailun aikana.
Nainen häissä mustassa minimekossa, joka paljasti kaiken kun nainen vähän kumartui tai istuutui. Joi itsensä tuhtiin känniin ja riiteli poikaystävänsä kanssa.
Rehevät siskokset esittelivät häissä tissejään avarissa mekoissa ja myös sotkivat juhlapaikkaa ja omivat häiden soittolistan.
Olisin valmis siis vetämään yhtäläisyydet pukukoodin halveksimisen ja käytöstapojen puutteen välille.
Suomalaisten juhlapukeutuminen ja pukeutuminen pk-seudun ulkopuolella etenkin on aika surkeaa.
Ei tarvitse kuin katsoa Tuurissa, miten jengi pukeutuu.
Eroa on kuin yöllä ja päivällä vaikka verrattuna jengiin Aleksilla.
On vain paukapäitä, jotka eivät noudata esim. pukukoodia tai vakiintuneita käytäntöjä, kuten valkoinen minimekko hautajaisissa.
Hyvä esimerkki oli varmaankin keväällä lapsen koulun päättäjäisissä. Ei sinne tod tarvitse puku päällä tulla, mutta miehillä trikooshortsit, Superdry-tpaita ja lippis... Juu ei.
Farkut ja siisti paita ois ollut ihan jees - näitä onneksi näkyi paljon. Ei yli, muttei alikaan.
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin eräissä kihlajaisjuhlissa, joihin oli selkeästi merkitty pukukoodi. Vieraat ja isäntäpari olivat pukeutuneet tyylikkäästi polvipituisiin mekkoihin, miehillä kauluspaidat, muutamalla puvuntakki. Naiset olivat laittaneet kauniit meikit ja nähneet vaivaa hiustensa kanssa ja isäntäpariskunta oli nähnyt vaivaa juhlapaikan ja ruokien suhteen. Paikalle lompsi sitten pariskunta farkuissa ja t-paidoissa, olutpulloja heilutellen. Kyllä siinä yhden jos toisen kulmat kohosivat.
Just tällaista tapahtuu, käsittämätöntä. Tunnustaako joku olevansa välinpitämätön tilanteen edellyttämän pukeutumisen suhteen? Tuntevansa ylläolevan pariskunnan kaltaisia ihmisiä, miten he perustelevat pukukoodin rikkomisen? -ap
Kaikilla ei välttämättä ole varaa noudattaa pukukoodia. Tuo ylläoleva tosin kuulostaa pelkältä välinpitämättömyydeltä.
Höpöhöpö. Suomalaisethan pukeutuvat VAIN mustaan muutenkin. Ei ole rahasta kiinni, sori vaan.
Kirpparilta ja alesta saa varmasti ostettua mustat housut/hameen tai mustan mekon, joita voi käyttää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun teinitytär oli serkkunsa rippijuhlissa polvipitusissa farkkusortseissa ja t-paidassa, ei sillä ole juhlavaatteita sen paremmin. Oisko pitänyt jättää sitten menemättä?
Olisi. Koko perheen jos ei sen vertaa ole järkeä että lasta komennetaan pukeutumaan kunnolla. Olisiko vaikeaa laittaa pitkät housut tai hame?
Ja hän, joka ihmettele ettei juhlien järjestäjä loukkaannu ja kysele toisten pukeutumisesta, luuletko ettei niin käy?
Päin naamaa harvempi kehtaa sanoa että joku on väärin pukeutunut ja Suomessa on joku ihme tapa hiljaisesti kiristää juhlien järjestäjää "tulen sellaisena kun olen tai en tule ollenkaan". Jäätkööt tulematta jos ei arvosta muita ihmisiä tai itseään.Millä tavalla se hame tai pitkät housut ovat paremmat kuin sortsit?
Jos kysyt tuollaista, niin taitaa olla turha vastata.
p.s. Tynnyrissäkö elät(te?)
"Onko teille jäänyt mieleen sopimattomia vaatetuksia juhlatilanteissa?"
No ne s**tanan kalsarit kun pitää pukea joka Jumalan paikkaan, ja siihen sitten joku teltta kaveriksi. Eihhh...
Tavallisten ihmisten pukeutuminen normaaleissa häissä ei kelpaa cityvihreille!
Vierailija kirjoitti:
Tavallisten ihmisten pukeutuminen normaaleissa häissä ei kelpaa cityvihreille!
En ole cityvihreä, mutta kirjoitin kyllä tänne kipakasti suomalaisten pukeutumisesta ja etenkin polarisaatiosta.
Mutta millaista on mielestäsi tavallisten ihmisten pukeutuminen normaaleissa häissä?
Vierailija kirjoitti:
Anoppini ilmestyi häihimme kokomustassa asussa. Esikoispojasta luopuminen taisi olla hänelle paljon kovempi paikka, kuin mitä olin etukäteen kuvitellut. Kun sitä varten kerran piti häihin pukea päälle suruasu. 😒
Juhlava ja varma väri, mitä vikaa? Jos nuori ihminen olisi tullut mustassa mekossa ja korviksetkin vielä mustia, olisit kehunut tyylikkääksi.
Me pukeuduttiin nolosti anopin 6kymppisille! Luulin että pitää ne oikeana päivänä ja pyysi muuten vain kylään viikkoa aikaisemmin. Olisi sanonut että on juhlat silloin!
Minulla oli farkut ja T-paita samoin miehellä. Lapsilla verkkareita tuhnuisten pihalenkkareiden kanssa.
Koko muu suku juhlavasti pukeutuneena.
Meillä ei tietenkään ollut edes kukkia mukana päivänsankarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippikirkossa olin just ja silmään pisti eräs kummitäti, jolla oli kaikkia mutkia nuoleva tuubimekko, jossa avoin selkä ja antava rinnus ja olkapäistä alkaen kädet ja selkä täynnä tatuointeja. Punaiseksi värjätyt hiukset. Olihan se vauhdikkaan ja räväkän näköistä. Ja joo maaseudulla oltiin.
Kiva, että wt-porsaskin on päässyt kummitädiksi ja huolentimaan lapsen kristillisestä kasvatuksesta.
Tuo nyt ei ollut kovin kristillinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hautajaisten pukukoodi saisi vapautua. Ainakin omiin hautajaisiin laitan toiveeksi rennot vaatteet ja iloinen mieli.
Samaa mieltä! Suomalaiset synkistely-hautajaiset ovat mielestäni jotain järkkyä. Olen jo ilmoittanut kaikille lähimmille ihmisille toivovani, että pitävät aikanaan huolen, ettei kukaan "hautajaisissani" pukeudu mustaan, vaan pukeutuminen saa olla värikästä, iloista ja persoonallista ja ennenkaikkea VAPAATA. Stressiä ei kuitenkaan kenenkään pidä hautajaisistani pukeutumisen suhteen ottaa; jos ei omista kuin mustia vaatteita, niin mustissa sitten :). Lisäksi hautajaisissani tulee iloita elettyä elämääni eikä surra sitä, että se on ohi. Eli hyvä ja iloinen fiilis sekä mukavaa yhdessäoloa läheisten kesken. Mitään pappeja tai muita ei tarvita tunnelmaa synkistämään. Olen eronnut kirkosta ja haluan itseni tuhkattavaksi. Myös tuhkauurna saisi olla värikäs ja hauska :).
Musta on surevan väri ei vain siksi, että sillä ei vain ilmaista surua, vaan ihminen myös vetäytyy sen suojaan. Harvallla surevalla on halua iloita ja riemuita surun hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa ja arvokkaissa tilaisuuksissa tietysti tulisi pukeutua tilanteeseen sopivasti, mutta eipä ollut tullut mieleen, että ilmeisesti omaisen hautajaisjärjestelyistä papin kanssa sovittaessa tulisi myös olla pukeutunut tietyllä tavalla. Näin ainakin äitini (65-v.) ja sukulaismummo keskustelivat ja hieman paheksuivat sukulaisnaista, jolla oli ollut muuten tummat vaatteet, mutta punainen huivi kaulassa tällaisessa tapaamisessa. On se näköjään tarkkaa?!
On. Jos vainaja on kirjoittanut omaan hautajaistestamenttiinsa, että vieraat voivat tulla muissakin kuin tummissa vaatteissa nii se on asia erikseen.
Punainen on intohimon väri. Ei ihme, että sitä on ihmetelty. Jos itseä ei pukeutumiskoodit nappaa, niin muiden tunteita voi silti kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hautajaisten pukukoodi saisi vapautua. Ainakin omiin hautajaisiin laitan toiveeksi rennot vaatteet ja iloinen mieli.
Samaa mieltä! Suomalaiset synkistely-hautajaiset ovat mielestäni jotain järkkyä. Olen jo ilmoittanut kaikille lähimmille ihmisille toivovani, että pitävät aikanaan huolen, ettei kukaan "hautajaisissani" pukeudu mustaan, vaan pukeutuminen saa olla värikästä, iloista ja persoonallista ja ennenkaikkea VAPAATA. Stressiä ei kuitenkaan kenenkään pidä hautajaisistani pukeutumisen suhteen ottaa; jos ei omista kuin mustia vaatteita, niin mustissa sitten :). Lisäksi hautajaisissani tulee iloita elettyä elämääni eikä surra sitä, että se on ohi. Eli hyvä ja iloinen fiilis sekä mukavaa yhdessäoloa läheisten kesken. Mitään pappeja tai muita ei tarvita tunnelmaa synkistämään. Olen eronnut kirkosta ja haluan itseni tuhkattavaksi. Myös tuhkauurna saisi olla värikäs ja hauska :).
Itse kokisin tuollaiset "iloiset" hautajaiset todella väkinäisiksi. Hautajaisissa on helpottavaa se, että on tietty kaava ja tuodaan surua ja kaipausta esille mustalla pukeutumisella ja itketään arkun äärellä ja lausutaan kaipaavia sanoja. Yleensä hautajaisten jälkeen muistotilaisuudessa on jo helpompi olo, kun surua ja kaipausta on ilmaistu arkun äärellä. Muistotilaisuudessa voi olla jo iloista muistelua ja hyvä fiilis. Näin on ollut ainakin muutamissa edellisissä hautajaisissa, joissa kuollut on ollut vanha ihminen. Voi olla, että jonkun nuoren ja äkillisesti kuolleen ihmisen hautajaisissa ja muistotilaisuudessa olisi ahdistavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Me pukeuduttiin nolosti anopin 6kymppisille! Luulin että pitää ne oikeana päivänä ja pyysi muuten vain kylään viikkoa aikaisemmin. Olisi sanonut että on juhlat silloin!
Minulla oli farkut ja T-paita samoin miehellä. Lapsilla verkkareita tuhnuisten pihalenkkareiden kanssa.
Koko muu suku juhlavasti pukeutuneena.
Meillä ei tietenkään ollut edes kukkia mukana päivänsankarille.
Mä olisin niin suuttunut kelle tahansa joka tuon kehtaisi tehdä! Olisitte käyneet äkkiä kotona, jos mahdollista.
Minun hautajaisissa ei kyllä synkistellä mustissa vaatteissa, koska haluan sanella vielä haudan takaakin, että kuinka pitää pukeutua ja miten pitää tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta on näyttänyt olevan silloin kun juhlakalu ei viitsi määritellä pukukoodia. Viime kesänä olin mm. häissä, jotka eivät olleet "häät", paitsi että sitten kuitenkin olivat.. Eli nuoripari kutsussa ilmoitti menevänsä päivänä x maistraattiin, ja toivotti tervetulleeksi sen jälkeen viettämään rentoa iltaa paikkaan x.
Tässä oli kaikki info. Omasta mielestäni kutsusta sai sen käsityksen että tässä nyt pikaisesti käväistään virallistamassa suhde, ja sen jälkeen pidetään makkaranpaistajaiset vieraille, vaatetus siis sen mukaan mitä itse pitäisi päällä tällaisessa rennossa illanvietossa. Paitsi että pariskunta oli tälläytynyt parhaimpiinsa, morsmaikku perinteisessä puvussa, kuten tuore siippakin. Toinen puoli vieraista samassa täysjuhlapukeutumisessa, ja toinen puoli shortseissa ja läpykkäissä...
Jos olisikin kutsuttu häihin, kerrottu missä pidetään häävastaanotto, jotenkin ilmaistu että kyseessä on hääjuhlat, niin olisi varmaan porukka osannut paremmin pukeutuakin, tai siis yhteneväisemmin. Nyt varmasti tuntui "alipukeutuneista" aika pahalta..
Joo mullakin on taipumuksena olettaa kun tulee kutsu oopperajuhliin että kyseessä on makkaranpaistajaiset jos muuta informaatiota ei ole kerrottu. Not.
Miksei nuoripari haluaisi pukeutua hääpukuihin? Kun on kyse ensimmäisestä avioliitosta niin hääpuvut on aikalailla oletus ja tärkeää. Niistähän ne pikkutytöt unelmoi.
Vika näyttää olevan sun kohtuullisen suurissa alioletuksissa. Vai oliko hääparissa jokin vika miksi sun oletuksissa just niiden häihin liitit tuollaisia ajatuksia ettei ne olisi yhtä juhlittavat kuin yleensä. Kun ihan virallinen kutsukin oli tullut. Toisin kuin makkaranpaistajaisiin tulis.
Vierailija kirjoitti:
Koen jotenkin aika hauskana, että joku nimeää tasavallan presidentin kategoriaan ''julkkis'' :D
En itse asiaan puutu, mutta eikö "julkkis" ole lyhennys julkisuudenhenkilöstä?
Kesähäät, joissa pukukoodi oli tumma puku. Parikin miestä tuli paikalle shortsit päällä. Aivan järkkyä.
Äitini oli ennen aikamoinen alipukeutuja. Hän saattoi ostaa jonkin ylihintaisen neuleen tai muun kalliin vaatteen ja kuvitella, että se on hieno ja juhlaan kelpaava, koska on ostettu hienosta liikkeestä ja maksoi paljon. Esim. hän meni johonkin 50-vuotisjuhliin vaatteissa, jotka näyttivät ihan arkivaatteilta, mutta olivat maksaneet paljon.
Myöhemmin hän on oppinut ostamaan kirppiksiltä itselleen sopivia juhlavaatteita. Hänellä on kaksi hieman erilaista kotelomekkoa ja erilaisia asusteita niihin.